dat dacht ik al, wist t alleen van Sjefke zeker, maar dacht dat zowel in de reu voor Nozem als in de reu voor t nestje van Eva er bij beide Duvetorre achter zat....alleen omdat ik het niet zeker wist (en ook nog moet werken tussendoor) t niet meer opgezocht....MARC_S schreef:Er zit aan twee kanten "Duvetorre" in Evacrutz schreef: en achter in elkgeval Sjefke zit "Duvetorre" en je kan er gif op innemen dat daar ook werklijnenbloed mechel achter zitdus stiekum toch een werklijn....
![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Benchgebruik of benchmisbruik ?
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mensen zeggen zoveel omdat ze het niet kennen. Er werkt(te?) een laekense met PH 1 met lof bij de politie. Ik ken een mevrouw die met al haar laekense IPO doet en ik geloof dat een jonge reu van haar nu voor IPO III opgaat. Als je ze niet koopt om het te proberen kun je ook niet zeggen dat ze het niet kunnen natuurlijk. Mensen die werken kopen een mechel uit pure werklijnen omdat ze niet graag een hond verkopen als het niet lukt en dus zekerheid willen. Gelijk hebben ze maar dat wil niet zeggen dat er altijd een verschil is tussen de rassen. Zoals Crutz al zei, soms gaan de stambomen nogal door elkaar. Duvetorre, maar ook lobohoeve heeft laekense gefokt puur als werkhonden met werkmechelaars in de stamboom. Die stambomen gaan gewoon door het ras, niet gesplitst in lijnen werk en show.Zoek stok! schreef:Ik weet wat ik zie. En ik zie dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. Overigens is het verschil dat ik zie ook nog ingegeven door wat africhters over de verschillende herdersoorten zeggen.MARC_S schreef:Die andere eigenaren kwamen hier vanzelf hun mening geven zover ik me herinner. Wat is eigenlijk volgens jou precies het verschil tussen onze hond en bv de honden van Fenella? Ben gewoon eens benieuwd daarnaar. Ik bedoel, weet je dat eigenlijk wel?
Laatst sprak ik een knpv trainer die het ras niet kende. Daar waar ik even heb getraind was nog nooit een laekense geweest. Ze zijn er bijna niet en dus kennen mensen ze niet.
Niet noodzakelijk, maar voor mij de best werkende manier. Ieder zijn ding en over noodzaak heb je mij niet horen praten.Ja, een Border is een andere hond dan een Mechelaar, zo blond ben ik nou ook weer niet. Maar jij geeft aan dat een bench noodzakelijk is om een hond als de jouwe rust te geven.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mag ik als ervaringsdeskundige hier even wat op zeggen?Zoek stok! schreef: Ik weet wat ik zie. En ik zie dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. Overigens is het verschil dat ik zie ook nog ingegeven door wat africhters over de verschillende herdersoorten zeggen.
Ik heb zowel een Mechelaar uit werklijnen gehad (mijn Mechel kwam bij Perle de Tourbière vandaan, kenners weten dan wel genoeg denk ik
Je kunt dus in mijn ogen ook niet zo gemakkelijk stellen dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. De ene Mechelaar is de andere niet, en de ene Laekense ook de andere niet.
Ik ken een aantal Laekense die net zo heftig zijn als een Mechelaar uit werklijnen, met die honden wordt IPO gedaan en van 1 ervan weet ik dat die een ook voor Mechelaar-begrippen een vrij unieke prestatie heeft geleverd door in 1 weekend zowel IPO-1 als IPO-2 examen te doen en voor beiden te slagen. Dat het aantal Mechelaars in de sport veel hoger is dan het aantal Laekense is logisch, bijvoorbeeld alleen al omdat de Mechelaars al generaties achter elkaar worden geselecteerd op alleen werkdrift, en bij de Laekense die toch al in veel kleinere aantallen gefokt worden is dat niet of in ieder geval vele malen minder het geval.
Africhters zullen niet snel overgaan op een ander ras (of variëteit, want alle Belgische Herders behoren immers tot 1 ras wat uit 4 variëteiten bestaat), simpelweg omdat het succes met de Mechelaar al jarenlang een bewezen feit is. En er is nogal wat gemakkelijker aan te komen over het algemeen.
Verder vind ik het (om weer even on-topic te komen) best jammer dat deze discussie weer lijkt te verzanden in een persoonlijk gewin en welles-nietes spelletje, aangezien ik toch een aantal pagina's geleden al gelezen heb dat de mensen die zo door blijven gaan het eigenlijk over het benchgebruik gewoon al lang eens waren: mits goed gebruikt is er niet zo'n bezwaar tegen.
-
laeken
- Zeer actief
Ik zal die laatste, wederom lelijke, opmerking maar voor de inhoud van de discussie negeren.Zoek stok! schreef:Neem eens een account op het Kooikerforum zou ik zeggen. Zeker 90% van de Kooikereigenaren gebruikt een bench of heeft dat in ieder geval gedaan tot de hond een jaar was. Dus dan moet ik ook maar concluderen dat een Kooikerpup houden niet kan zonder benchMARC_S schreef:Sorry, maar er is wel degelijk verschil tussen rassen. Als nu alle mensen met een Belg herkennen wat ik schrijf, en allemaal mensen zonder Belg zeggen dat ze geen bench hebben gebruikt omdat ze dat probleem niet hadden, mag ik dan tenminste iets concluderen?
En je bent nieuw in het rashondenwereldje (dat is niet lullig bedoeld), maar laat ik je een ding zeggen: op een rashondenforum vindt iedereen dat zijn of haar ras heeeeel anders is dan alle andere rassen, en dan ook vooral als het ze uitkomt
Laatst gewijzigd door laeken op 03 apr 2008 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij Sjefke zit Rotchild van de Duvetorre aan vaders kant, en ook verschillende Van Balderlo honden. Van Balderlo is een kennel die (met name vroeger) werkhonden en ook diensthonden gefokt heeft.crutz schreef:dat dacht ik al, wist t alleen van Sjefke zeker, maar dacht dat zowel in de reu voor Nozem als in de reu voor t nestje van Eva er bij beide Duvetorre achter zat....alleen omdat ik het niet zeker wist (en ook nog moet werken tussendoor) t niet meer opgezocht....MARC_S schreef:Er zit aan twee kanten "Duvetorre" in Evacrutz schreef: en achter in elkgeval Sjefke zit "Duvetorre" en je kan er gif op innemen dat daar ook werklijnenbloed mechel achter zitdus stiekum toch een werklijn....
![]()
Aan vaders kant van de pups van Nozem zit meerdere keren Van de Duvetorre bloed (Tequila, Rotchild), en ook honden van Van de Baarbeekhoeve, die kennel fokt ook voornamelijk werkhonden (Mechelse en Laekense).
-
laeken
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Kijk, dat kan jij veel beter uitleggen dan ikLongFields schreef:Bij Sjefke zit Rotchild van de Duvetorre aan vaders kant, en ook verschillende Van Balderlo honden. Van Balderlo is een kennel die (met name vroeger) werkhonden en ook diensthonden gefokt heeft.crutz schreef:dat dacht ik al, wist t alleen van Sjefke zeker, maar dacht dat zowel in de reu voor Nozem als in de reu voor t nestje van Eva er bij beide Duvetorre achter zat....alleen omdat ik het niet zeker wist (en ook nog moet werken tussendoor) t niet meer opgezocht....MARC_S schreef:Er zit aan twee kanten "Duvetorre" in Evacrutz schreef: en achter in elkgeval Sjefke zit "Duvetorre" en je kan er gif op innemen dat daar ook werklijnenbloed mechel achter zitdus stiekum toch een werklijn....
![]()
Aan vaders kant van de pups van Nozem zit meerdere keren Van de Duvetorre bloed (Tequila, Rotchild), en ook honden van Van de Baarbeekhoeve, die kennel fokt ook voornamelijk werkhonden (Mechelse en Laekense).
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat komt omdat ik al jaaaaaaarenlang in de rashonden- en Laekense herderwereld zit.MARC_S schreef:Kijk, dat kan jij veel beter uitleggen dan ikLongFields schreef:Bij Sjefke zit Rotchild van de Duvetorre aan vaders kant, en ook verschillende Van Balderlo honden. Van Balderlo is een kennel die (met name vroeger) werkhonden en ook diensthonden gefokt heeft.crutz schreef:dat dacht ik al, wist t alleen van Sjefke zeker, maar dacht dat zowel in de reu voor Nozem als in de reu voor t nestje van Eva er bij beide Duvetorre achter zat....alleen omdat ik het niet zeker wist (en ook nog moet werken tussendoor) t niet meer opgezocht....MARC_S schreef: Er zit aan twee kanten "Duvetorre" in Eva
Aan vaders kant van de pups van Nozem zit meerdere keren Van de Duvetorre bloed (Tequila, Rotchild), en ook honden van Van de Baarbeekhoeve, die kennel fokt ook voornamelijk werkhonden (Mechelse en Laekense).![]()
(even een geintje tussendoor, moet kunnen toch?)
-
Addy
Dit gedrag is niet alleen inherent aan belgjes, podencopupjes kunnen er ook wat van.LongFields schreef:Ik lees hier dat het om hun eigen pup gaat, en niet dat het om alle herderpups van deze leeftijd gaat.Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop![]()
Zoals het hier staat gaat het inderdaad om een flinke hoeveelheid van de Belgen, maar als je op het Belgische Herderforum leest zijn er dus ook een flink aantal pups van eigenaren daar die het gedrag herkennen. Ik herken het gedrag zelf ook, alleen heb ik zelf geen bench gebruikt destijds. Nu moet ik zeggen dat Eva ook wel heftiger is dan Sjefke en Nozem waren, en dat ik in hun situatie denk ik exact hetzelfde gehandeld zou hebben.Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan.
Van gemakzucht is in het geval van Eva echt geen sprake, kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Ik ga mee met Marc dat het even de rust kan scheppen, rust voor Eva, rust voor Dapper en Cleo wat de roedelverhoudingen goed houd en ook even time out voor de baasjes
Ik zie het hypergedrag bij Mellie nou ook veel minder worden en hij hoeft nu ook niet meer in de bench.
Nu heb ik opvangpup Tommie die ik wel even in de bench leg tijdens zo'n bui, hij krijgt een lekkere lap pens, een bot of een kong en valt dan in slaap.
En ik geef eerlijk toe dat dat uurtje rust voor mij even heel prettig is, kan ik ook mijn ding doen.
Echter ik blijf tegen benchmisbruik
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het was niet lelijk bedoeld, maar goed.MARC_S schreef: Ik zal die laatste, wederom lelijke, opmerking maar voor de inhoud van de discussie negeren.Ik vind kooikers ook totaal anders dan andere honden, vooral omdat iedereen er mee op zijn bek gaat als de erfelijke aanlegjes naar voren komen. Heel veel kooikers zijn nl nogal snel bang en kunnen ook flink happen als ze tegen hun zin geaaid worden. Dus inderdaad, ik denk dat dat ook iets anders is dan de gemiddelde spaniel om maar wat te noemen. Dat vindt je toch zelf ook wel neem ik aan?
Nee, ik vind niet dat een Kooiker zo vreselijk anders is dan alle andere rassen. Het is een ras met wat aandachtspunten (terughoudendheid en angst(agressie) inderdaad, maar ook de gevoeligheid), maar dat geldt voor zoveel rassen. Voor het ene ras ben je wel geschikt en voor het andere niet. En dan zijn er ook nog weer zoveel verschillen binnen het ras dat ik me niet zo heel verbonden voel met 'de kooikereigenaren' in het algemeen.

Linda, Izzie en Bram
-
Addy
-
Addy
Ik vind het eigenlijk wel een beetje vermakelijk, al die mensen die maar zonodig de baas moeten zijn over hun hond.Zoek stok! schreef:O jeetje, ik krijg er helemaal de kriebels van hoe je dit opschrijft. Dat hele hameren op de baas zijn is helemaal niks voor mij. Bram moet op bepaalde momenten naar mij luisteren. Maar ik ben toch echt niet de hele dag bezig om mijn 'baasstatus' te bevestigen. Niks voor mij.Frenk schreef:
Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (). Ik reageer niet op elk piepje.
Ik hoor ook precies wat een piep of blaf is omdat hij bijvoorbeeld moet plassen oid en wat aanstelleritis vulgaris is. Op dat laatste ga ik niet in, want ik ben en blijf de baas. Zodra meneer dat weer gezien heeft, dan mag hij er uiteraard uit. Frenk zal nooit langer dan 3 uur in een bench zitten.
Ik heb hier een roedel van dertien honden en nooit problemen met elkaar, ik kan iedere hond hier binnenhalen en wordt meteen geaccepteerd.
En weet je wat nou zo vreemd is, ik leg mijn honden helemaal geen rare regeltjes op en toch luisteren ze allemaal geweldig
Als Mellie in de bench ligt en ik zie dat hij niet meer comfortabel is gaat het deurtje open, nog voordat hij hoeft aan te geven dat hij het niet meer als prettig ervaart.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik geloof dat ik het niet zo goed heb kunnen uitleggen vanmiddag en dat vind ik jammer.Addy schreef:Ik vind het eigenlijk wel een beetje vermakelijk, al die mensen die maar zonodig de baas moeten zijn over hun hond.
Ik heb hier een roedel van dertien honden en nooit problemen met elkaar, ik kan iedere hond hier binnenhalen en wordt meteen geaccepteerd.
En weet je wat nou zo vreemd is, ik leg mijn honden helemaal geen rare regeltjes op en toch luisteren ze allemaal geweldig![]()
Als Mellie in de bench ligt en ik zie dat hij niet meer comfortabel is gaat het deurtje open, nog voordat hij hoeft aan te geven dat hij het niet meer als prettig ervaart.
Ik wil niet de baas spelen over Frenk, ik wil alleen niet toegeven aan zijn opdringerige en eisende gedrag tegen mij en/of tegen anderen. Ik heb altijd begrepen dat consequent zijn 1 van de belangrijkste dingen is en dus trek ik dat ook door als hij in de bench zit.
Is dat zo merkwaardig?
-
Addy
Nee jij bent er bij gebaat, niet de hond, dat is pure onzinFrenk schreef: Ik zeg dat mijn hond er baat bij heeft om in de bench te slapen, 's nachts en indien nodig overdag. Verder probeer ik hem zo snel mogelijk te laten wennen aan het 'los' thuis zijn. Maar dat vindt hij een stuk enger dan een uurtje in de bench.
Het is eigenlijk al van de pot gerukt dat een pup van 13 weken zich prettiger in een bench voelt dan dat hij los loopt
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Nee, dat is geen onzin. Zo werkt het bij mijn hond (en bij eigenlijk alle honden die ik in het verleden heb meegemaakt).Addy schreef:Nee jij bent er bij gebaat, niet de hond, dat is pure onzinFrenk schreef: Ik zeg dat mijn hond er baat bij heeft om in de bench te slapen, 's nachts en indien nodig overdag. Verder probeer ik hem zo snel mogelijk te laten wennen aan het 'los' thuis zijn. Maar dat vindt hij een stuk enger dan een uurtje in de bench.![]()
Het is eigenlijk al van de pot gerukt dat een pup van 13 weken zich prettiger in een bench voelt dan dat hij los loopt
Maar het lijkt wel of men erop uit is om mensen die een bench gebruiken als boemannen neer te zetten.
Of het ligt aan hoe ik het opschrijf, dat ik het niet goed over het voetlicht krijg, dat kan natuurlijk ook...
Laat ik dan voor de zekerheid nog eens benadrukken dat mijn hondje absoluut niet in de bench gaat als hij daar zelf niet aan toe is en dat ik hem zo snel mogelijk zo ver wil hebben dat hij helemaal zonder bench kan. Om eventuele misverstanden te voorkomen
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Even teruggrijpen naar de opmerking over Borders... Ik denk dat 99% van alle Border Collies zeker het eerste jaar in een bench zitten puur om ze tegen zichzelf te beschermen. Een BC is een dusdanige werkhond die liefst 24 uur per dag alles mee wilt maken wat er gebeurt in de wereld en dat geldt dus ook voor pups.
Als je een BC pup niet af en toe verplicht in de bench doet, lopen ze zichzelf voorbij en nemen ze geen enkele rust, iets wat toch echt essentieel is voor elke hond.
Ik (en heel veel collega BC fokkers met mij) verplichten pupkopers zelfs het gebruik van een bench want anders kan het heel erg fout gaan met een BC.
Als je een BC pup niet af en toe verplicht in de bench doet, lopen ze zichzelf voorbij en nemen ze geen enkele rust, iets wat toch echt essentieel is voor elke hond.
Ik (en heel veel collega BC fokkers met mij) verplichten pupkopers zelfs het gebruik van een bench want anders kan het heel erg fout gaan met een BC.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
-
laeken
- Zeer actief
Echt verplichten? Dat is wel heel heftig zegDanielle schreef:Even teruggrijpen naar de opmerking over Borders... Ik denk dat 99% van alle Border Collies zeker het eerste jaar in een bench zitten puur om ze tegen zichzelf te beschermen. Een BC is een dusdanige werkhond die liefst 24 uur per dag alles mee wilt maken wat er gebeurt in de wereld en dat geldt dus ook voor pups.
Dus ook bordercollies kunnen dat gedrag hebben? Dat ze gewoon wakker blijven en actief tot ze geestelijk en lichamelijk helemaal in de knoop komen en hyperdepiep worden? Kan me daar ook wel iets bij voorstellen hoor bij jouw ras.
Het zal misschien niet precies hetzelfde zijn maar komt daar dus wel op neer. Ik ken overigens een fokker van Aussies die ook haar pups met 5 weken aan de bench went en zelfs pups zo nu en dan even apart in de bench zet omdat ze dan leren hoe het later gaat bij de nieuwe eigenaren. Of zij die bench verplicht weet ik echter niet
Maar even wat anders, wat er gaat er dan precies fout? Als ik naar mijn eigen situatie kijk is het probleem vooral dat de andere honden dat gedrag echt niet trekken. Dus als Eva heel erg moe is en heel erg druk dan gaat ze op Dapper en Cleo springen, aan hun oren hangen en tegen ze aan beuken. De correcties van Dapper en Cleo hebben dan geen effect op haar en dus raken die meer en meer over de kook. Soms gaan ze even ergens uit het zicht zitten samen. Dat vind ik dus al een reden om de boel te laten afkoelen.
Als wij het slachtoffer worden dan gaat ze springen en racen en soms ook bijten. Dat zou niet erg zijn ware het niet dat ze daar dan helemaal in doordraait en absoluut niet bereikbaar is. Ik ga er dus ook niet op in omdat ik dan tegen een muur praat en dat lijkt me opvoeding-technisch gezien niet handig. Is dat het probleem? Dat grenzen verlegt worden en dat een pup in die buien de eigenaar (evt zonder geduld bij sommige mensen die niet doorhebben dat de pup er eigenlijk niks aan kan doen) tot wanhoop gaat drijven?
Of is het geestelijk gewoon ongezond om in die modus te raken en er lange tijd in te blijven hangen? Ook daar kan ik me nl wel iets bij voorstellen.
Nu doe ik haar dan in de bench zoals ik zei en dan valt ze meteen in slaap.
-
laeken
- Zeer actief
Als je het zo bekijkt is alles eigenbelang toch? Eigenbelang voor de andere honden, eigen belang voor Eva's ontwikkeling etc.Addy schreef:Dus Marc, eindconclusie, ook bij jou is benchgebruik eigen belang
Of hoe bedoel je dat precies? Het is inderdaad in mijn belang dat de honden elkaar leuk blijven vinden en dat Eva stabiel en fijn opgroeit.
-
estelle
hihhhii en dat hyperdepiep blijven ze nog wel even doen als je pech hebt Marc!!
Ik heb hier nog steeds een hyperdepiep hond in huis die nog steeds (nu 4 jaar) geen oog dicht doet overdag en elke beweging van mij, de andere honden, de poezen, iets buiten is voor haar weer reden genoeg om op te staan en onrustig te worden.
Ik heb voor haar al jaren geen bench meer maar in het begin ook hoor want Chello en Ghaya wilden ook hun rust en dat waren 2 goedsullen voor Hera dus een flinke correctie kreeg ze niet van hen.
Hera wegsluiten in een andere kamer is echt geen optie (nu nog steeds niet) dan verbouwd ze die hele kamer en sloopt als ze het zou kunnen de deur eruit, ze is dan echt ongelukkig en dan zit ze ook echt in de stress omdat ze ons niet ziet maar wel weet dat we er zijn. Ze wil altijd zijn waar wij zijn en ik vind dat prima en ook gezellig dus heb ik er ook geen problemen mee.
Ik vind met een bench niets mis en gebruik hem ook regelmatig voor opvangers e.d. Zolang het idd maar geen misbruik wordt.
Daar heb ik voorbeelden genoeg van gezien bij onze uitlaatservice en dat was echt om te huilen afentoe.
Tsja en voor je eigen gemak, dat zal dan best wel.
Ik heb hier nog steeds een hyperdepiep hond in huis die nog steeds (nu 4 jaar) geen oog dicht doet overdag en elke beweging van mij, de andere honden, de poezen, iets buiten is voor haar weer reden genoeg om op te staan en onrustig te worden.
Ik heb voor haar al jaren geen bench meer maar in het begin ook hoor want Chello en Ghaya wilden ook hun rust en dat waren 2 goedsullen voor Hera dus een flinke correctie kreeg ze niet van hen.
Hera wegsluiten in een andere kamer is echt geen optie (nu nog steeds niet) dan verbouwd ze die hele kamer en sloopt als ze het zou kunnen de deur eruit, ze is dan echt ongelukkig en dan zit ze ook echt in de stress omdat ze ons niet ziet maar wel weet dat we er zijn. Ze wil altijd zijn waar wij zijn en ik vind dat prima en ook gezellig dus heb ik er ook geen problemen mee.
Ik vind met een bench niets mis en gebruik hem ook regelmatig voor opvangers e.d. Zolang het idd maar geen misbruik wordt.
Daar heb ik voorbeelden genoeg van gezien bij onze uitlaatservice en dat was echt om te huilen afentoe.
Tsja en voor je eigen gemak, dat zal dan best wel.
-
Addy
Precies en daar is ook helemaal niks mis meeMARC_S schreef:Als je het zo bekijkt is alles eigenbelang toch? Eigenbelang voor de andere honden, eigen belang voor Eva's ontwikkeling etc.Addy schreef:Dus Marc, eindconclusie, ook bij jou is benchgebruik eigen belang
Of hoe bedoel je dat precies? Het is inderdaad in mijn belang dat de honden elkaar leuk blijven vinden en dat Eva stabiel en fijn opgroeit.
Wil je het leuk houden voor alle partijen dan moet je gewoon af en toe even je maatregelen nemen
Dat is wat anders dan benchmisbruik en je hond te pas en te onpas erin plempen
-
Neeltje
Volgens mij is zelfs de aanschaf van een hond al eigenbelang. Alles wat je doet met de hond/honden is eigenbelang. Want als je het zelf niet leuk zou vinden, neem je ineens geen hond.MARC_S schreef:Als je het zo bekijkt is alles eigenbelang toch? Eigenbelang voor de andere honden, eigen belang voor Eva's ontwikkeling etc.Addy schreef:Dus Marc, eindconclusie, ook bij jou is benchgebruik eigen belang
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Een bench is altijd eigenbelang en dat geeft ook helemaal niks.
Als je een doorgedraaid pupje rustig kan krijgen door haar even in de bench te zetten is daar niets mis mee, zeker niet als de pup de bench zelf als prettig ervaart. Bij Marouck was dat ook noodzaak, die ging anders maar door en door en Nika had geen moment rust. Pupjes hebben hun energie ook nodig om te groeien.
Mijn Belg vertoonde dat hypergedrag veel minder, die nam wel zelf haar rust. De bench is wel aangeleerd, de eerste tijd heeft ze ook in een bench geslapen, maar zij koos niet uit zichzelf voor de bench. Nika en Marouck deden dat wel, die leerden dat de bench rust betekende. Zelfs de ouwetjes die nooit een bench gehad hebben (alleen Danco als pup maar dat hebben we na een week al opgegeven omdat die in paniek raakte als de deur dichtging) liggen (lagen) hier regelmatig in de bench als ze rust wilden van de meiden.
Marouck kruipt regelmatig 's avonds in de varikennel als de deur ervan openstaat. Ik vind dat prima. Of ze nu op de bank gaat liggen of in de varikennel, het is haar keuze.
En soms kies ik....als ik ga stofzuigen liggen er 2 in de bench zodat mijn stofzuiger heel blijft, als ik ga werken ligt er 1 in de bench zodat mijn honden heel blijven, als er visite komt liggen er in eerste instantie ook 2 in de bench zodat de visite rustig kan binnenkomen en ook heel blijft
Als je een doorgedraaid pupje rustig kan krijgen door haar even in de bench te zetten is daar niets mis mee, zeker niet als de pup de bench zelf als prettig ervaart. Bij Marouck was dat ook noodzaak, die ging anders maar door en door en Nika had geen moment rust. Pupjes hebben hun energie ook nodig om te groeien.
Mijn Belg vertoonde dat hypergedrag veel minder, die nam wel zelf haar rust. De bench is wel aangeleerd, de eerste tijd heeft ze ook in een bench geslapen, maar zij koos niet uit zichzelf voor de bench. Nika en Marouck deden dat wel, die leerden dat de bench rust betekende. Zelfs de ouwetjes die nooit een bench gehad hebben (alleen Danco als pup maar dat hebben we na een week al opgegeven omdat die in paniek raakte als de deur dichtging) liggen (lagen) hier regelmatig in de bench als ze rust wilden van de meiden.
Marouck kruipt regelmatig 's avonds in de varikennel als de deur ervan openstaat. Ik vind dat prima. Of ze nu op de bank gaat liggen of in de varikennel, het is haar keuze.
En soms kies ik....als ik ga stofzuigen liggen er 2 in de bench zodat mijn stofzuiger heel blijft, als ik ga werken ligt er 1 in de bench zodat mijn honden heel blijven, als er visite komt liggen er in eerste instantie ook 2 in de bench zodat de visite rustig kan binnenkomen en ook heel blijft
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Zoek stok!
- Zeer actief
Waar ik dan nog wel oprecht benieuwd naar ben....als ik Bram in een doordraaifase in de bench gezet had, had hij de hele kamer bij elkaar gegild. Ik heb heel wat keren op de trap gezeten met een bord eten omdat ik er anders niet aan toe kwam met een hond die in m'n broekspijp hing. Negeren negeren negeren heb ik gedaan. Ging ik corrigeren, dan werd hij daar ook bepaald niet rustig van.
Hoe kan het dat honden met veel meer drift dan wel rustig worden als ze op zo'n moment in een bench gestopt worden? Dat is toch niet logisch?
Hoe kan het dat honden met veel meer drift dan wel rustig worden als ze op zo'n moment in een bench gestopt worden? Dat is toch niet logisch?

Linda, Izzie en Bram
-
Addy
Jij vergeet een heel belangrijk ding, als Bram doordraait heb jij geen andere honden die daar last van ondervinden en zich ook wel eens op Brammetje zouden kunnen gaan afreageren, had ik een Mellemansje gehad en verder geen honden had ik geen enkele noodzaak gezien tot benchgebruikZoek stok! schreef:Waar ik dan nog wel oprecht benieuwd naar ben....als ik Bram in een doordraaifase in de bench gezet had, had hij de hele kamer bij elkaar gegild. Ik heb heel wat keren op de trap gezeten met een bord eten omdat ik er anders niet aan toe kwam met een hond die in m'n broekspijp hing. Negeren negeren negeren heb ik gedaan. Ging ik corrigeren, dan werd hij daar ook bepaald niet rustig van.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee, maar daar doel ik nu ook niet meer op, of het nodig is of nietAddy schreef: Jij vergeet een heel belangrijk ding, als Bram doordraait heb jij geen andere honden die daar last van ondervinden en zich ook wel eens op Brammetje zouden kunnen gaan afreageren, had ik een Mellemansje gehad en verder geen honden had ik geen enkele noodzaak gezien tot benchgebruik

Linda, Izzie en Bram
-
Addy
Die zouden denk ik ook rustig worden als er verder geen andere prikkels in de zin van meerdere honden warenZoek stok! schreef: Nee, maar daar doel ik nu ook niet meer op, of het nodig is of nietIk vraag me af hoe het kan dat de honden die zo hoog in drift zitten rustig worden als je ze in een kooi stopt terwijl Bram volledig door het lint zou gaan.
Mayo en Inge bijv. hebben ook meerdere honden en die zitten er echt niet op te wachten dat een stuiterbal over hun hoofden heen vliegt terwijl ze net lekker liggen te pitten, dat roept irritatie op naar de pup toe en is dus heel logisch
- Moos
- Zeer actief
Precies. En ik snap niet zo goed waarom er 'bewezen' zou moeten worden dat het net bij jouw hond niet uit eigenbelang is vaak.Inge schreef:Een bench is altijd eigenbelang en dat geeft ook helemaal niks.![]()
Dat is het probleem toch helemaal niet, dat het uit eigenbelang is?

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Moos schreef:Precies. En ik snap niet zo goed waarom er 'bewezen' zou moeten worden dat het net bij jouw hond niet uit eigenbelang is vaak.Inge schreef:Een bench is altijd eigenbelang en dat geeft ook helemaal niks.![]()
Dat is het probleem toch helemaal niet, dat het uit eigenbelang is?Het probleem zijn honden die er uren inzitten, of er te pas en te onpas ingestopt worden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.