Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Addy schreef:
Zoek stok! schreef: Nee, maar daar doel ik nu ook niet meer op, of het nodig is of niet :wink: Ik vraag me af hoe het kan dat de honden die zo hoog in drift zitten rustig worden als je ze in een kooi stopt terwijl Bram volledig door het lint zou gaan.
Die zouden denk ik ook rustig worden als er verder geen andere prikkels in de zin van meerdere honden waren :mrgreen:
Mayo en Inge bijv. hebben ook meerdere honden en die zitten er echt niet op te wachten dat een stuiterbal over hun hoofden heen vliegt terwijl ze net lekker liggen te pitten, dat roept irritatie op naar de pup toe en is dus heel logisch :wink:
Je begrijpt me nog niet... :wink:

Bram als pup zou helemaal flippen als hij al aan het doordraaien was en ik had hem in een bench gestopt. Waarom leggen honden met meer drift dan hem zich er dan wel bij neer dat ze in een bench gestopt worden als ze aan het doordraaien zijn? Je zou toch juist verwachten dat zij het helemaal niet accepteren?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoek stok! schreef:Waar ik dan nog wel oprecht benieuwd naar ben....als ik Bram in een doordraaifase in de bench gezet had, had hij de hele kamer bij elkaar gegild. Ik heb heel wat keren op de trap gezeten met een bord eten omdat ik er anders niet aan toe kwam met een hond die in m'n broekspijp hing. Negeren negeren negeren heb ik gedaan. Ging ik corrigeren, dan werd hij daar ook bepaald niet rustig van.

Hoe kan het dat honden met veel meer drift dan wel rustig worden als ze op zo'n moment in een bench gestopt worden? Dat is toch niet logisch?
Omdat ik denk dat we het over iets anders hebben. Elke pup draait zo nu en dan helemaal door. Soort gekke 5 minuten en die heeft Eva ook gewoon. Helemaal wild racen, in mijn jas hangen en spelen met Dapper en Cleo zoals laatst op dat filmpje. Helemaal gek. Toch is dat niet hetzelfde als waarvoor ik haar dus zo nu en dan een time-out achtig iets moet geven. Als ik haar tijdens een gewone dolle bui in de bench zou doen zou ze dat ook niet leuk vinden en dat doe ik dus ook niet. Dan negeer ik het inderdaad gewoon en laat ik de andere honden haar opknappen zeg maar. Dan komen de correcties van Dapper en Cleo wel aan en je ziet aan Eva dat ze gewoon lekker druk is maar niet gek. naar buiten gaan helpt dan ook gewoon omdat ze daar even keihard gaat rennen en stokken gaat mollen waardoor ze het ook kwijt raakt.

Als ze echter meegeweest is naar bv de ouders van Martijn samen met Dapper en Cleo dan heeft ze er dus een drukke lange dag opzitten. Dan gaat ze hier nog even een plasje doen en wat hollen met Dapper bv. Daarna krijgt ze eten en dan zou ze dus wel heel erg moe moeten zijn en in diepe slaap moeten gaan. Soms, echt niet altijd, wordt ze dan op zo'n moment dus helemaal gek. Er zit nog veel drukte in haar hoofd door de drukke dag en dus kan ze niet tot rust komen. Ipv rustig te worden wordt ze drukker en drukker en gaat ze hoe langer hoe meer hijgen en totaal ongecontrolleerde dingen doen. Een daarvan is bv rondjes rennen en onderweg steeds op of over Dapper en Cleo springen, onder de tafel door en dan hups, over de bankleuning tegen de salontafel. Ze maakt daarbij ook echt smakkers en niks of niemand kan haar dan nog beinvloeden.

Ik weet niet hoe ik dat moet noemen maar het komt er op neer dat ze dan dus echt meteen in diepe coma gaat als ik alle prikkels wegneem. Dat gaat razendsnel, echt 1 of 2 minuten en ze is totaal van de wereld. Dan slaapt ze soms dus gewoon uren achter mekaar.

Vanmorgen was ze ook druk, gewoon gezond puppydruk, speels, baldadig, stout en heerlijk enthousiast. Nu is ze dus lekker naar buiten met Dapper en kunnen ze heerlijk spelen om dat eruit te gooien. Maar dat is iets anders. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Ze maakt daarbij ook echt smakkers en niks of niemand kan haar dan nog beinvloeden.
Maar ik heb het ook niet over die dolle vijf minuten, maar over dit bij Bram. Dolle vijf minuten zijn leuk en dit gedrag is niet leuk, dat verschil weet ik wel :wink: Ze 'pikt' het toch maar dat ze dan weggezet wordt terwijl ze verder niet te beinvloeden is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Zoek stok! schreef: Bram als pup zou helemaal flippen als hij al aan het doordraaien was en ik had hem in een bench gestopt. Waarom leggen honden met meer drift dan hem zich er dan wel bij neer dat ze in een bench gestopt worden als ze aan het doordraaien zijn? Je zou toch juist verwachten dat zij het helemaal niet accepteren?
Iedere hond is anders, Als Tommie hier doordraait pakt Jo hem op schoot en binnen een minuut pit hij, Mellemans worstelde zich los om stijle wand race te blijven doen :19:
Iedere hond is anders en dan heb je ook nog rasgebonden eigenschappen :wink:
Praten we nu niet meer langs elkaar heen of zeg ik gewoon niet wat je wilt horen :mrgreen:
laeken
Zeer actief

O ja, voordat ik haar in die buien in de bench deed viel me ook op dat ze dan eng warm kon worden. Ze hijgde dan heel erg en haar tong werd echt gigantisch en rood. Soms pakte ik haar dan vast toen ze nog klein was en hield haar even bij me omdat ik dacht dat dat evt wel kon helpen. Haar ogen schoten dan van links naar rechts om iets bewegends op te vangen om op af te vliegen en toen ik haar oren wilde masseren in ronddraaiende bewegingen (zou een hond toch rustig van moeten worden?) leek ze wel koorts te hebben zo verhit was ze dan. Ze had op zulke momenten niet eens zoveel gerend en gedaan nog en toch was ze gloeiendheet aan haar kopje.

Als ik haar dan in de bench deed nam ze de rust om te drinken en uit te hijgen en dan plof, in diepe slaap te gaan. :wink: Ik vond die verhitting dus echt een beetje eng zelf.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb al eerder gezegt geen benchfan te zijn maar ik heb er hier ook één, die was voor de veiligheid van Elektra aangezien ik haar met Alano niet alleen los durfde te laten als ik er niet was en aangezien ze bewezen heeft niet alleen te kunnen blijven zonder te slopen :wink:

Aangezien Alano er niet meer is kan ze er nu 's nachts uit en zit ze er alleen nog in als ik even weg moet.
Ik heb wel geprobeerd hem een beetje vrolijk te doen ogen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

:smile:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Brigitte schreef:Ik heb al eerder gezegt geen benchfan te zijn maar ik heb er hier ook één, die was voor de veiligheid van Elektra aangezien ik haar met Alano niet alleen los durfde te laten als ik er niet was en aangezien ze bewezen heeft niet alleen te kunnen blijven zonder te slopen :wink:

Aangezien Alano er niet meer is kan ze er nu 's nachts uit en zit ze er alleen nog in als ik even weg moet.
Ik heb wel geprobeerd hem een beetje vrolijk te doen ogen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

:smile:
Dat is geen bench, dat is een eigen kamertje :pffff:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia heeft een bench gehad en ook benchtraining. Aangezien dit mijn eerste pup was heb ik geluisterd naar mijn ouders, nou echt nooit meer. Na nacht 1 durfde ze dus gewoon niet meer de bench in en begon ze al te piesen van angst als het deurtje open ging.

Volgende pup gaat lekker bij mij op bed of de bench naast mijn bed. Deurtje dan wel dicht, maar meer uit veiligheid dan wat anders.

Gaia heeft nu nog wel een bench, maar dat is eigenlijk meer een verijdelde mand die ik alleen dicht doe als de thermo meterd meneer er is. Die spullen die hij bij zich heeft zijn zeer giftig en ik wil gewoon niet hebben dat mijn hond aan die dingen lurkt.

Hond is los als ik werk, hond is los als ik slaap. Sterker nog, hond duwd mij van bed door strak naast me te gaan liggen en zich op d'r rug te draaien.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: maar viel hij er ook letterlijk bij neer dan? ik vind dat dus niet gezond :19:
Als je bedoelt met letterlijk erbij neervallen dat hij doodop bijv. met een speeltje in z'n bek op de grond in slaap viel, dan is het antwoord ja. En hij is nog steeds kerngezond hoor :wink: Bram is gewoon een actieve hond, hij slaapt nog steeds niet veel overdag. 's Nachts ligt hij daarentegen zo'n beetje in coma :mrgreen:
nee gewoon tijdens het rennen/spelen omvallen en slapen... :wink: dat een hond doorgaat tot dit punt blijf ik niet ten voordele van de hond vinden en geef hem dus bij voorbaat die rust al.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:En weet je wat ook nog best frappant is, Bram moet tegen zijn zin in de bench en dat is dus iets wat ik weer nooit zou doen. Hoe vindt je die dan? :ok:
Het zegt iets over mijn eerlijkheid, want ik geloof er geen biet van dat alle andere honden het zo geweldig in de bench vinden, direct vanaf het begin. Anders was er namelijk niet zoiets als benchtraining en zou jij niet zo je best hebben gedaan de bench leuk te vinden.
ik heb nog nooit een hond gehad die heeft gegild en geschreeuwt in een bench. Er toch direct vanaf dag 1 hebben ze er allemaal ingelegen als ze hier kwamen. Eten in de bench en verplicht een uurtje slapen erna... dat is de enige benchtraining die ze hier hebben gehad... hoe verklaar je dat dan? Met een paar dagen waren ze allemaal nachtzindelijk etc. :19: shoot me...
BEHALVE mijn oudste dober, waarbij we dit dus NIET gedaan hebben, maar eerst netjes naast het bed hebben gelegd waar weken heeft liggen janken, zeuren etc. Tot ik het zo zat was dat ik hem in de bench in de woonkamer heb gelegd met babyfoon ernaast en hij heeft nooit meer gejankt :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef: Het ging mij erom dat je zei, gaat het daar weer om? Dat een Belgische herder anders is dan een kooiker en een bullmastiff. Dan zeg ik dus, schijnbaar, want de mensen met een Belgische herder delen mijn ervaring daarin. Ik ben ook lid op fora en lijsten over Belgen en ik zal je zeggen, er ging een wereld voor me open. Dat ondanks dat ik al meerdere honden heb gehad en gehouden. Dus ja, ik denk dat als die mensen iets zeggen, ik dat ook gewoon mag aannemen van ze. Zeker als ik het ook zo ervaar.
Ik vind het vreemd om elke keer het ras erbij te halen en te verwijzen naar andere herdereigenaren. Voor zover ik weet, heeft Malinois bijv. Mechelaars uit werklijnen en dat vind ik dan weer wat anders dan jullie Laekense. Niet minder, niet meer, maar wel anders.

In de africhtingswereld is het heel gebruikelijk om benches en kennels te gebruiken, dat heeft absoluut te maken met het soort honden, maar ook met cultuur. Bij Borders is het bijv. een stuk minder gebruikelijk en dat zijn toch ook geen kalme hondjes.
Wij zijn pas met africhting begonnen toen we onze eerste hond al hadden. :19: dus toen zat ik nog helemaal niet in 'dat wereldje'
Daarnaast zijn benches helemaal niet zo normaal in de africhting, de meeste honden zitten in de kennel... waar eigenlijk mijn voorkeur ook naar uitgaat voor de momenten dat ik er niet ben en 's nachts :19: Maar ja, dat wil niet altijd met bepaalde buren die je hebt
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
crutz schreef:
waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren?
met kennelpanelen met een bovenkant bijvoorbeeld. daar komt echt geen hond doorheen ;). dan heeft een hond gewoon meer ruimte dan in een bench en die kan je ook prikkelvrij maken door er iets voor te hangen.
ik zeg niet meteen dat je je hele kamer moet afzetten fenella, jij bent echt iemand van uitersten he? en als je dat niet kan omdat je teveel honden hebt dan heb je ms teveel honden? ik zei al eerder, jij kiest ervoor om je honden in een bench te doen, maar er zijn echt alternatieven ;). je kunt met een kenneldeel bijvoorbeeld ook je keuken afzetten.
nee dat doe ik niet... ik ga mn huis niet verbouwen in een kennel, dan kan ik ze net zo goed naar buiten doen :19: Waarom zou het teveel zijn? omdat alle honden hier rustig kunnen liggen maar een pup dus niet in de bench zou mogen... sorry dit vind ik dus onzin :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef: Ik weet wat ik zie. En ik zie dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. Overigens is het verschil dat ik zie ook nog ingegeven door wat africhters over de verschillende herdersoorten zeggen.
ik kan je zo een lijstje geven met Laekense herders die PH certificaten hebben hoor :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Addy schreef: Jij vergeet een heel belangrijk ding, als Bram doordraait heb jij geen andere honden die daar last van ondervinden en zich ook wel eens op Brammetje zouden kunnen gaan afreageren, had ik een Mellemansje gehad en verder geen honden had ik geen enkele noodzaak gezien tot benchgebruik :wink:
Nee, maar daar doel ik nu ook niet meer op, of het nodig is of niet :wink: Ik vraag me af hoe het kan dat de honden die zo hoog in drift zitten rustig worden als je ze in een kooi stopt terwijl Bram volledig door het lint zou gaan.
omdat het donker is, geen prikkels meer zijn van de omgeving en ze eigelijk doodmoe zijn maar daar niet aan willen toegeven. Handjevol brokken erin... puppekindje erin, doek eroverheen en hij slaapt binnen een paar tellen....
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Ik weet wat ik zie. En ik zie dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. Overigens is het verschil dat ik zie ook nog ingegeven door wat africhters over de verschillende herdersoorten zeggen.
ik kan je zo een lijstje geven met Laekense herders die PH certificaten hebben hoor :19:
Verder zijn er denk ik minimaal 100 x zoveel mechelaars in Nederland dan laekense. Ik schat 100 maar dat zou net zo goed nog veel meer kunnen zijn. Op de tientallen mechelaars die ik tegenkom kom ik hooguit 1 laekense tegen. Ik ben er om precies te zijn 1 tegengekomen in de hele periode dat wij er een gingen kopen tot nu :wink: Logisch dat je ze niet in de sport ziet. De honden die ik ken, daarvan doet denk ik bijna de helft IPO :19: En dan moet de baas daar dus ook maar net zin in hebben en dat willen. Veel mensen doen iets anders met hun laekense herder of gewoon niks maar heerlijk wandelen en spelen. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
Verder zijn er denk ik minimaal 100 x zoveel mechelaars in Nederland dan laekense. Ik schat 100 maar dat zou net zo goed nog veel meer kunnen zijn. Op de tientallen mechelaars die ik tegenkom kom ik hooguit 1 laekense tegen. Ik ben er om precies te zijn 1 tegengekomen in de hele periode dat wij er een gingen kopen tot nu :wink: Logisch dat je ze niet in de sport ziet. De honden die ik ken, daarvan doet denk ik bijna de helft IPO :19: En dan moet de baas daar dus ook maar net zin in hebben en dat willen. Veel mensen doen iets anders met hun laekense herder of gewoon niks maar heerlijk wandelen en spelen. :wink:
ik heb ook ooit een Laekense pup aangeboden gekregen om ermee te gaan trainen... ik heb er heel lang over getwijfeld maar ben toch weer voor het 'vertrouwde' gegaan, de mechelaar.... Ik weet zeker dat veel africhters er zo over denken, het is en blijft altijd een 'risico' om een Laekense herder te nemen met het doel africhting... wat als hij niet geschikt is... Kijk ik neem een hond met als doel de sport en daarbij een fijne hond voor thuis, maatje etc. Is hij niet geschikt, so be it maar dan komt er wel weer een pup weer om mee te trainen.. je kunt alleen niet gaan stapelen qua aantal honden en ik wil geen hond wegdoen dus dan zit je met een probleem....
Mijn man heeft weer een dober genomen, ik had het niet gedaan als ik had moeten kiezen hoor... ik zou ook dat risico niet genomen hebben. :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
Hutsje schreef:
crutz schreef:
waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren?
met kennelpanelen met een bovenkant bijvoorbeeld. daar komt echt geen hond doorheen ;). dan heeft een hond gewoon meer ruimte dan in een bench en die kan je ook prikkelvrij maken door er iets voor te hangen.
ik zeg niet meteen dat je je hele kamer moet afzetten fenella, jij bent echt iemand van uitersten he? en als je dat niet kan omdat je teveel honden hebt dan heb je ms teveel honden? ik zei al eerder, jij kiest ervoor om je honden in een bench te doen, maar er zijn echt alternatieven ;). je kunt met een kenneldeel bijvoorbeeld ook je keuken afzetten.
nee dat doe ik niet... ik ga mn huis niet verbouwen in een kennel, dan kan ik ze net zo goed naar buiten doen :19: Waarom zou het teveel zijn? omdat alle honden hier rustig kunnen liggen maar een pup dus niet in de bench zou mogen... sorry dit vind ik dus onzin :19:
Ik vind dat ook van de zotte hoor, je huis vol gaan bouwen met kennelpanelen. een puppypaneel, prima maar echte hoge kennelpanelen??
Ik heb echt veel voor mn honden over hoor en ons huis is al helemaal hondproof e.d. maar daar ga ik toch echt niet aan beginnen.
estelle

malinois schreef:
MARC_S schreef:
malinois schreef:
ik heb ook ooit een Laekense pup aangeboden gekregen om ermee te gaan trainen... ik heb er heel lang over getwijfeld maar ben toch weer voor het 'vertrouwde' gegaan, de mechelaar.... Ik weet zeker dat veel africhters er zo over denken, het is en blijft altijd een 'risico' om een Laekense herder te nemen met het doel africhting... wat als hij niet geschikt is... Kijk ik neem een hond met als doel de sport en daarbij een fijne hond voor thuis, maatje etc. Is hij niet geschikt, so be it maar dan komt er wel weer een pup weer om mee te trainen.. je kunt alleen niet gaan stapelen qua aantal honden en ik wil geen hond wegdoen dus dan zit je met een probleem....
Mijn man heeft weer een dober genomen, ik had het niet gedaan als ik had moeten kiezen hoor... ik zou ook dat risico niet genomen hebben. :wink:
Ik ken dus vrijwel geen africhters die hun niet wegdoen als ze ongeschikt blijken te zijn dus die zouden het dan best eens kunnen proberen met een laekense maar dat doen ze dus niet. Misschien ook omdat de fokkers van laekense herders andere eisen stellen aan de baasjes?
Zo'n africhter zou bijv. al geen hond krijgen bij Suzanne en ik denk vveel fokkers dat niet willen met hun puppen.
In de mechelwereld is dat toch anders en vind niemand het gek als je de hond weg doet als die niet geschikt is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Ik vind dat ook van de zotte hoor, je huis vol gaan bouwen met kennelpanelen. een puppypaneel, prima maar echte hoge kennelpanelen??
Ik heb echt veel voor mn honden over hoor en ons huis is al helemaal hondproof e.d. maar daar ga ik toch echt niet aan beginnen.
ik zie het al voor me... gezelli :roll: kan ik net zo goed buiten gaan wonen bij mn hond die daar al zit :cheer:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Ik ken dus vrijwel geen africhters die hun niet wegdoen als ze ongeschikt blijken te zijn dus die zouden het dan best eens kunnen proberen met een laekense maar dat doen ze dus niet. Misschien ook omdat de fokkers van laekense herders andere eisen stellen aan de baasjes?
Zo'n africhter zou bijv. al geen hond krijgen bij Suzanne en ik denk vveel fokkers dat niet willen met hun puppen.
In de mechelwereld is dat toch anders en vind niemand het gek als je de hond weg doet als die niet geschikt is.
Mijn fokker (mechelaars) heeft ook heel lang Laekense herders gefokt, en nam ze dus ook weer terug indien het niet ging... Maar de vraag hiernaar was zo klein dat hij daarmee gestopt is.
Wat jij hierboven noemt is idd. denk ik het grote struikelpunt.
Afbeelding
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:
ik zie het al voor me... gezelli :roll: kan ik net zo goed buiten gaan wonen bij mn hond die daar al zit :cheer:
Precies, ik wil zelf ook nog wel een beetje gezellig wonen hoor.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

estelle schreef: Zo'n africhter zou bijv. al geen hond krijgen bij Suzanne en ik denk vveel fokkers dat niet willen met hun puppen.
Precies.
Ik heb al aardig wat verzoeken gekregen van africhters voor een Laekense pup en heb dat zelf inderdaad afgewezen vanwege het feit dat ik werklust niet kan garanderen en de pupkoper niet kon garanderen dat de pup niet zou worden doorverkocht of teruggegeven indien deze niet geschikt zou blijken te zijn voor de africhting.
Er zijn Laekense fokkers die honden aan africhters verkopen, maar deze nemen de honden doorgaans niet terug als ze niet geschikt blijken, maar zitten er ook niet mee als de hond daarna op Marktplaats verhandeld wordt. Ik wel, vandaar dat er van mij geen pups naar africhters zijn gegaan.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zoek stok! schreef:Waar ik dan nog wel oprecht benieuwd naar ben....als ik Bram in een doordraaifase in de bench gezet had, had hij de hele kamer bij elkaar gegild. Ik heb heel wat keren op de trap gezeten met een bord eten omdat ik er anders niet aan toe kwam met een hond die in m'n broekspijp hing. Negeren negeren negeren heb ik gedaan. Ging ik corrigeren, dan werd hij daar ook bepaald niet rustig van.

Hoe kan het dat honden met veel meer drift dan wel rustig worden als ze op zo'n moment in een bench gestopt worden? Dat is toch niet logisch?
Echt niet dat ik op de trap ga zitten met mijn eten omdat puplief niet rustig wordt :N: . Zou trouwens ook niet geholpen hebben want Marouck racete nog geen 8 weken oud al de trap op en af als ze de kans kreeg. :mrgreen:

Marouck is vanaf het eerste moment hier aan een bench gewend, ook bij de fokker was ze trouwens al gewend aan een bench want daar gingen ze bv. in als de puppyruimte gepoetst werd. 's Nachts lag ze in een bench naast mijn bed, in de auto werd ze in een bench vervoerd en ik gaf haar dus wél time-outs in de bench...niet voor "straf" maar om haar tot rust te dwingen. Bench in met een kluifje, deurtje dicht en geen aandacht meer. Ze piepte als klein pupje wel eventjes hoor, maar daarna viel ze in een diepe slaap wat ze echt heel hard nodig had.
In eerste instantie stond de bench gewoon voorin de kamer, toen bleek dat Marouck sterker reageerde op prikkels dan de gemiddelde pup heb ik de bench verplaatst naar de achterkant van de huiskamer, waar hij nu nog staat. Hij staat hier achter een kast, naast mijn bureau. Er zijn dus nauwelijks prikkels, ze kan de tv niet zien, ze ziet het niet als er iemand voor op straat loopt (toen was het raam nog niet afgeplakt) en als Nika op de bank lag kon ze die ook niet zien. En ja...dan sliep ze dus binnen no time. :wink:

De eerste jaren dat Marouck hier was zat ik in de ziektewet, was dus veel thuis en ze hoefde dus nooit echt lang in de bench, alleen 's nachts. Zij heeft dat altijd als een fijne plek ervaren. Nu nog, hoewel ze als ze mag kiezen liever in de kleinere varikennel ligt dan in de grote bench. Als ik wat langer weg ben heeft ze echter niets te kiezen want in de grote bench hangt een waterbak en heeft ze gewoon meer bewegingsruimte. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Dan had Bram het goed voor elkaar. En paar keer flippen bij een correctie was genoeg om over te gaan op negeren, negeren, negeren?
Ik denk dat ie precies wist dat hij gewoon door kon gaan omdat er geen consequentie aan vast zat.
Heb je wel eens de opvoed nanny gezien? Al die kinderen waren onhandelbaar omdat de ouders geen duidelijke consequenties verbinden aan fout gedrag.

Uiteindelijk zaten daar de kinderen voor straf op de trap en niet de ouders.

Ik ben voor leren wat 'nee' betekent. En als dat niet helpt, dan naar de mand sturen of laten afkoelen in de gang, de serre of de tuin.
Ik denk dat Bram de hele boel bij elkaar gegild zou hebben in een bench omdat hij precies wist dat hij dan de volgende keer weer zijn gang kon gaan en jij wel op de trap ging zitten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Essy schreef:

Dan had Bram het goed voor elkaar. En paar keer flippen bij een correctie was genoeg om over te gaan op negeren, negeren, negeren?
Ik denk dat ie precies wist dat hij gewoon door kon gaan omdat er geen consequentie aan vast zat.
Heb je wel eens de opvoed nanny gezien? Al die kinderen waren onhandelbaar omdat de ouders geen duidelijke consequenties verbinden aan fout gedrag.

Ik ben voor leren wat 'nee' betekent. En als dat niet helpt, dan naar de mand sturen of laten afkoelen in de gang, de serre of de tuin.
Ik denk dat Bram de hele boel bij elkaar gegild zou hebben in een bench omdat hij precies wist dat hij dan de volgende keer weer zijn gang kon gaan en jij wel op de trap ging zitten.
Het gaat hier om doordraaiende pups, die dan amper meer te bereiken zijn (daarom gaat Eva van wat ik begreep ook in de bench, omdat ze zo doordraait dat corrigeren e.d weinig nut heeft).
Waarom zou je doordraaiende pups uberhaupt moeten corrigeren, en hoe dan? :19:

Ik vind dat je twee dingen nu met elkaar vergelijkt die totaal niet te vergelijken zijn. Sowieso vind ik dat je een time out die je kinderen kan geven bij niet gewenst gedrag al niet met hondengedrag kan vergelijken, maar als je dat dan wilt doen dat heeft een doordraaiende pup daar volgens mij helemaal niet zo heel veel mee te maken.

Het is wat anders als een pup je tafelpoten afknaagt en je dan leuk op de bank gaat zitten negeren, maar er wordt hier steeds gewezen op het feit dat een doordraaiende pup niet meer te bereiken is, een 'nee' lijkt me dan ook bar weinig te doen.
Bij kluiven aan de tafelpoten doet een kauwkluifje aanbieden trouwens ook al heel wat ipv een pup boos in zijn mand of in zijn eentje in de gang te sturen.
Ik vind een pup op die manier straffen (boos in de mand sturen, of alleen op de gang zeten) sowieso eigenlijk helemaal niet nodig.
Moos kon ook echt een draak eerste klas zijn als pup, maar alternatieven aanbieden of negeren deden al heel veel. En tuurlijk werd ik ook weleens boos, maar hem als een kind op de gang zetten is nooit nodig geweest :19:
En hij was toch een heel best opgevoed lief en makkelijk hondje geworden :pffff: Niks verwende draak.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Essy schreef:Dan had Bram het goed voor elkaar. En paar keer flippen bij een correctie was genoeg om over te gaan op negeren, negeren, negeren?

Ah, dus de bench ingooien en maar laten gillen. Dat is nou precies wat ik benchmisbruik vind :roll: Ik ben de eerste om aan te nemen dat ik van alles verkeerd heb gedaan, maar om nou op basis van 1 zin zonder mij of Bram ooit gezien te hebben mijn hele opvoeding te analyseren, vind ik onwijs knap :ok:

Ik denk dat Bram een heel leuke stabiele hond is geworden die goed luistert, zelfvertrouwen heeft en een heel fijne band met mij heeft. Ik heb het niet altijd makkelijk gehad met Bram en daar op een of andere manier een oplossing voor gezocht. Dat deze oplossing niet de jouwe is, geloof ik direct, maar het maakt de oplossing niet fout. Net zoals ik het niet veroordeel als mensen een bench verantwoord inzetten, zou het fijn zijn om het andersom ook niet te veroordelen. Ik blijf erbij dat ik mijn hond niet in een kooi wil stoppen als het gedrag me niet bevalt of goed uitkomt en het dus anders wil oplossen. Dat is mijn goed recht lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Maar het gaat er denk ik niet om of ze later verwende hondjes zullen worden maar ook ik ga toch echt niet met mn bord eten op de trap zitten omdat puplief me niet met rust wil laten.
Ik zie ons ook al zitten met een kind van 3 en om het weekend nog een kind erbij.
Essy

Een pup die in mijn broekspijpen hangt zodat ik met mijn bord eten op de trap moet zitten, die had hier toch een 'time out' gekregen. Maar als je hem niet duidelijk maakt dat broekspijpen niet de bedoeling zijn en hem gaat negeren, gaat hij dat ook niet echt snappen.

Isis en Gijs zijn nooit op de gang geweest omdat die wisten wat 'nee', 'mag niet' en 'nee dat is van mamma, geef maar hier' en 'goedzo' betekent :mrgreen: Die wisten ook wat 'en nu blijf je liggen' betekent (maar dat was eigenlijk nooit nodig).

Joep was een taaier geval :mrgreen: Die ging graag middden voor de tv naar je staan blaffen en flippen (om aandacht). Negeren hebben we een paar keer geprobeerd maar dat was niet vol te houden. Dus hebben we hem geleerd op zijn plaats te blijven liggen als pup. En als hij daar al te dol voor was, dan pakten we zijn halsbandje vast zonder iets te zeggen en werd hij in de serre geparkeerd tot hij uitgeraasd was. In het begin met veel protest. En na een paar keer had hij door hoe eerder hij stil was, hoe eerder hij eruit mocht. En na nog een paar keer was: 'moet Joep naar de serre'? al genoeg.
Essy

Zoek stok! schreef:
Essy schreef:Dan had Bram het goed voor elkaar. En paar keer flippen bij een correctie was genoeg om over te gaan op negeren, negeren, negeren?

Ah, dus de bench ingooien en maar laten gillen. Dat is nou precies wat ik benchmisbruik vind :roll: Ik ben de eerste om aan te nemen dat ik van alles verkeerd heb gedaan, maar om nou op basis van 1 zin zonder mij of Bram ooit gezien te hebben mijn hele opvoeding te analyseren, vind ik onwijs knap :ok:

Ik denk dat Bram een heel leuke stabiele hond is geworden die goed luistert, zelfvertrouwen heeft en een heel fijne band met mij heeft. Ik heb het niet altijd makkelijk gehad met Bram en daar op een of andere manier een oplossing voor gezocht. Dat deze oplossing niet de jouwe is, geloof ik direct, maar het maakt de oplossing niet fout. Net zoals ik het niet veroordeel als mensen een bench verantwoord inzetten, zou het fijn zijn om het andersom ook niet te veroordelen. Ik blijf erbij dat ik mijn hond niet in een kooi wil stoppen als het gedrag me niet bevalt of goed uitkomt en het dus anders wil oplossen. Dat is mijn goed recht lijkt me.
Ik ben niet voor benches. Heb er zelf nooit een gebruikt. Maar ik was echt geen pup blijven negeren die in mijn broekspijp hing om dan zelf op de trap te gaan zitten eten.
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:Maar het gaat er denk ik niet om of ze later verwende hondjes zullen worden maar ook ik ga toch echt niet met mn bord eten op de trap zitten omdat puplief me niet met rust wil laten.
Ik zie ons ook al zitten met een kind van 3 en om het weekend nog een kind erbij.
Zucht, ik zeg toch ook nergens dat jij dat moet doen of wel? Gebruik de bench gewoon als je dat wilt, maar het is niet mijn manier. En puppen straffen die helemaal onbereikbaar zijn, is ook niet mijn manier. Dus heb ik inderdaad regelmatig gezorgd dat hij bepaalde dingen niet kon omdat ik wegliep of wat hoger ging zitten oid. Jij houdt een hond constant aan de lijn omdat hij jaagt, ik heb een aantal weken een aantal keer op de trap gezeten om te eten. Zo doet iedereen wat hem of haar goeddunkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”