Ik was gewoon wat te snel met reagerenInge O schreef:maar hoe verklaar je dan de duidelijke aanleg die een pup (voornamelijk ook wat dit gedrag aangaat) al vertoont als nestpupje? dan is er nog geen sprake van baas-invloed en het verschil wat je dan al ziet blijft later ook overduidelijk aanwezig.Gos schreef:Mooi gezegd! Ik ben het er wel mee eens.Martijn schreef:Ik denk dat "afhankelijkheid" een serie gedragingen is die wij onze honden wel of niet aanleren. Dat in combinatie met wat we als persoon op onze hond projecteren.

Om maar op het wel/niet bij je laten slapen terug te komen, toen ik nog vrijgezel was, mocht Max op m'n bed slapen. Bij het slapen gaan kwam hij dan altijd op bed, maar gedurende de nacht ging hij ook vaak terug naar z'n eigen mandje (ik snurkte zeker). Toen ik na een aantal jaar m'n huidige man tegenkwam, veranderden de regels een klein beetje en was het bed niet meer voor de hond. Ik dacht dat Max dat heel erg zou vinden, maar hij had het razendsnel door en is er niet meer of minder zelfstandig/afhankelijk/aanhankelijk door geworden. Ik merk echt totaal geen verschil, idem dito met bijvoorbeeld wel/niet op de bank mogen.
Wel heb ik soms het idee dat mensen soms bepaalde dingen als probleem voor de hond ervaren terwijl het m.i. vaak meer hun eigen probleem is. Een voorbeeld is hoe soms verteld wordt dat, om maar wat te noemen, de hond gewend is om soms 2 uur alleen te kunnen blijven en er dan een situatie is waarin de hond iets langer alleen zou moeten blijven (en dan heb ik het niet over een hele dag hoor). Dan denk ik wel eens dat zo iemand misschien soms al bij voorbaat zoveel stress ervaart dat het onvermijdelijk op de hond overslaat. Of dat zo iemand zo geneigd is om altijd alles aan te passen aan dat maximum van 2 uur dat de hond ook geen kans krijgt om rustig eens een keertje wat langer alleen te zijn. Maar wie kan er dan niet alleen zijn, de hond of de eigenaar?