Verder vind ik ze, als ze helemaal lang haar hebben tot op de grond, niet zo mooi.
helemaal kortgeschoren vind ik ze ook niet zo....dus wij houden het er wat tussenin, ze heeft nu haren van zo'n 5 cm lang.
Zo vind ik haar erg mooi!

Moderator: moderatorteam
Derona schreef:Lieve mensen heb het er ook niet over gehad,dat ik het u iterlijk belangrijker vind hoor,
maar ik zelf zou niet met een hond gaan lopen,als ik het uiterlijk niet mooi zou vinden,
Het staat in de discussiehoek dus gaan mensen er over discuseren.Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,
vind zelf het wat langere haar mooier,en was gewoon benieuwd waarom,mensen het soms echt kort kort kort knippen,
ik bedoelde het abosluut niet raar
M@ri@nne schreef:Het staat in de discussiehoek dus gaan mensen er over discuseren.Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,
vind zelf het wat langere haar mooier,en was gewoon benieuwd waarom,mensen het soms echt kort kort kort knippen,
Ja I knowDerona schreef:M@ri@nne schreef:Het staat in de discussiehoek dus gaan mensen er over discuseren.Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,
Innerlijk en welzijn, dat zijn twee TOTAAL verschillende dingen. Begin nu niet over innerlijk.Derona schreef:dan het innerlijke van de hond bedoel je?iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht![]()
ohh sorry,begreep je even verkeerd.iones schreef:Innerlijk en welzijn, dat zijn twee TOTAAL verschillende dingen. Begin nu niet over innerlijk.Derona schreef:dan het innerlijke van de hond bedoel je?iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht![]()
Welzijn valt misschien over te discusieren maar ik denk echt dat een hond zich prettiger voelt (fysiek en dat is dus niet innerlijk) als hij goed uit de weg kan. Malters zijn speelse hondjes die van ravotten houden. Een lange vacht wordt vies en plakkerig. Een korte vacht minder en is gemakkelijker schoon te houden.
Er zijn er nog wel 'n paar hoor:MARC_S schreef:OK, en dan nu de volgende vraag. Stel, ik ben gek op kleine gezelschapshondjes en wil er graag een met kort haar aub. Liefst heel lief en absoluut geen terriertje. Geen keffer maar gewoon een heerlijk hondje als gezelschap.
Waar kom ik dan uit als ik geen langharig hondje wil? Ik denk dat de optie van een kortgeknipte Bichon of Maltezer echt ideaal zou zijn of niet? Alternatieven zie ik even niet zelf? Dwergtekkel? Stel ik wil geen jachthondje? JR terrier? Lijkt me ook niet DE keuze als pure gezelschapshond![]()
Je neemt toch een hondje omdat je graag zo'n soort hondje wil? Hondjes willen toch niet elke dag 1 uur gekamt worden en elke dag takjes in hun haar hebben? Ik zou mijn langharig hondje ook kort knippen als ik niet zou showen. Gewoon omdat ik dat graag wil voor het welzijn van mijn hondje.
Poedels die niet showen krijgen vaak meteen de korte coupe als beloning voor al hun werk. Heb ik een keer in een programma gezien over een poedelfokster. Nu ben je klaar, mag je eindelijk vrij zijn van elke dag naar de kapper en kan je eindelijk gewoon door de modder rennen en in de takken spelenGewoon de tondeuze erop.
Of maken inderdaad een inschattingsfout. Je wilt niet wéten hoeveel mensen met langharige honden wij in de stand krijgen die er te makkelijk over dachten en nu een hond vol klitten hebben. Ja, ook showhonden. Die er aan de buitenkant mooi uitzien maar waarbij de buik en de oksel ónder de klitten (en daarmee rode irritatievlekken op de huid) zitten. En of we even het wondermiddel willen laten zien waarmee ze hun hond moeiteloos, snel en pijnloos klitvrij kunnen krijgen. Helaas verkopen we geen tondeusesiones schreef:Ja, jullie doen dat netjes. Maar heel veel mensen willen een langharige hond maar nemen die moeite niet.
Het betekent wel drie tot vier uur werk per hond maar het valt inderdaad mee. Joep, bijvoorbeeld, heeft een hele makkelijke vacht die zelden klit. Tjeu is wat lastiger, die heeft ook veel meer vacht en Roumba is redelijk rampzalig, maar het onderhoud vergt al met al dus geen uren per week.Martijn schreef:Zo weinig maar?Hanneke schreef: Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).
Dat valt me enorm mee!
ja idd,dan zeker wel jaHanneke schreef:Of maken inderdaad een inschattingsfout. Je wilt niet wéten hoeveel mensen met langharige honden wij in de stand krijgen die er te makkelijk over dachten en nu een hond vol klitten hebben. Ja, ook showhonden. Die er aan de buitenkant mooi uitzien maar waarbij de buik en de oksel ónder de klitten (en daarmee rode irritatievlekken op de huid) zitten. En of we even het wondermiddel willen laten zien waarmee ze hun hond moeiteloos, snel en pijnloos klitvrij kunnen krijgen. Helaas verkopen we geen tondeusesiones schreef:Ja, jullie doen dat netjes. Maar heel veel mensen willen een langharige hond maar nemen die moeite niet.![]()
Het is voor showhonden geen optie, maar verder denk ik dan: de schaar erin. Beter voor de hond en de baas.
Als je een lijn uitkiest waarbij de vachten niet te moeilijk zijn valt het mee, afgezien van de periode waarin ze hun puppyvacht verliezen. Ik zou dus nooit een hond uit de lijnen van Tjeu of Roumba kiezen als je niet teveel tijd aan vachtverzorging wilt besteden. Of anders knippen, maar zeker voor een hond uit Tjeu's lijnen zou dat zonde zijn. Die hebben zulke mooie vachten!Martijn schreef:Ik ben gek op beardies en de verzorging valt dus mee.Hanneke schreef:Het betekent wel drie tot vier uur werk per hond maar het valt inderdaad mee. Joep, bijvoorbeeld, heeft een hele makkelijke vacht die zelden klit. Tjeu is wat lastiger, die heeft ook veel meer vacht en Roumba is redelijk rampzalig, maar het onderhoud vergt al met al dus geen uren per week.Martijn schreef:Zo weinig maar?Hanneke schreef: Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).
Dat valt me enorm mee!
Lees je mee, Marc?
Moos schreef:Ik snap zelf de uispraak "je kiest toch voor een langharig ras DUS moet de hond lang" nooit zo.
Als je een Kooiker hebt en geen eendenkooi is er geen haan die ernaar kraait (terecht), of een Labje maar er niet mee jaagt.
Maar een langharig ras zal dan wel lang moeten blijven "omdat dat zo gefokt is".
Dus als ze hun oorspronkelijke outfit behouden is dat nadelig voor het welzijn van de hond??MARC_S schreef: Ik zou mijn langharig hondje ook kort knippen als ik niet zou showen. Gewoon omdat ik dat graag wil voor het welzijn van mijn hondje.
Er kraait misschien geen haan naar, maar eigenaren van een jachthond (ongeacht welk ras) zullen toch wel een vervangende bezigheid voor hun actieve jachthond moeten zoeken ...... m.a.w. je weet dat je een jachthond aanschaft wat inhoudt dat je er "iets" mee zult moeten gaan doen, inherent aan het ras zoals vachtverzorging inherent is aan een langharig ras.Als je een Kooiker hebt en geen eendenkooi is er geen haan die ernaar kraait (terecht), of een Labje maar er niet mee jaagt.