Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom helemaal kort

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

WiLuna
Zeer actief
Mijn ras(sen): cocker spaniel kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door WiLuna »

wij kozen onze kruising shih-tzu x maltezer om het karakter.
Verder vind ik ze, als ze helemaal lang haar hebben tot op de grond, niet zo mooi.
helemaal kortgeschoren vind ik ze ook niet zo....dus wij houden het er wat tussenin, ze heeft nu haren van zo'n 5 cm lang.
Zo vind ik haar erg mooi! :D
bazinnetje van Maya (24-08-09)
Afbeelding
-------------------------------------------------
A clean house is a sign of a broken computer ;)
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik ben het met Nanna eens; soms kunnen omstandigheden wijzigen waardoor een goede vachtverzorging niet meer mogelijk is en dan is het logisch dat je ervoor kiest om de hond kort te zetten. Sommige honden vinden de vachtverzorging een drama en om nou elke dag dat gevecht aan te gaan kan ook een reden zijn om ze kort te zetten.
Maar, je valt voor een bepaald uiterlijk en als dat toevallig ook nog het innerlijk en gezondheid heeft wat jij wenst dan heb je je ras gevonden.
En een beetje fokker zal je inderdaad wijzen op de vachtverzorging en ook dat het vaak onderschat wordt maar tevens krijg je de nodige adviezen mee over goed materiaal en hoe je het moet doen waardoor het zowel voor baas als hond een "gewoonte" gaat worden.
Mijn TT heeft zeker in het begin wat staan jumpen tijdens het kammen, maar moet ik het dan maar opgeven en gelijk de schaar erin? Nee, dat vind ik iets te makkelijk, ze moet wel vaker iets doen wat haar niet aanstaat en dat zal ze toch ook moeten doen. Tegenwoordig gaat ze er lekker bij liggen en zijn we binnen no-time klaar. Mijn flatcoat bracht overigens veel meer zand en troep mee naar binnen dan mijn TT ...... die heb ik ook niet kaalgeschoren omdat ik de kam niet meer door haar vacht kreeg van de troep.
Maar nogmaals, het is mijn persoonlijke voorkeur ..... ik kan genieten van die wapperende haren als ze even lekker los gaat.
En natuurlijk verandert een lange of korte jas niets aan het karakter, ze zijn en blijven even lief en leuk.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Derona
Zeer actief

Ongelezen bericht door Derona »

@ M@ri@nne
ooh sorry hahaha,
ja nu zie ik het ja,
Derona
Zeer actief

Lieve mensen heb het er ook niet over gehad,dat ik het u iterlijk belangrijker vind hoor,
ik vind zolang tot aan de grond ook niet mooi,
maar zoals Lana het nu heeft vind ik het super

Afbeelding

Afbeelding

en natuurlijk heeft ieder zijn of haar smaak dat is logish,
maar ik zelf zou niet met een hond gaan lopen,als ik het uiterlijk niet mooi zou vinden,iedereen kiest toch een hond uit wat hij of zei mooi vind kwa uiterlijk en innderlijk lijkt mij,

:denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

OK, en dan nu de volgende vraag. Stel, ik ben gek op kleine gezelschapshondjes en wil er graag een met kort haar aub. Liefst heel lief en absoluut geen terriertje. Geen keffer maar gewoon een heerlijk hondje als gezelschap.
Waar kom ik dan uit als ik geen langharig hondje wil? Ik denk dat de optie van een kortgeknipte Bichon of Maltezer echt ideaal zou zijn of niet? Alternatieven zie ik even niet zelf? Dwergtekkel? Stel ik wil geen jachthondje? JR terrier? Lijkt me ook niet DE keuze als pure gezelschapshond :19:

Je neemt toch een hondje omdat je graag zo'n soort hondje wil? Hondjes willen toch niet elke dag 1 uur gekamt worden en elke dag takjes in hun haar hebben? Ik zou mijn langharig hondje ook kort knippen als ik niet zou showen. Gewoon omdat ik dat graag wil voor het welzijn van mijn hondje.

Poedels die niet showen krijgen vaak meteen de korte coupe als beloning voor al hun werk. Heb ik een keer in een programma gezien over een poedelfokster. Nu ben je klaar, mag je eindelijk vrij zijn van elke dag naar de kapper en kan je eindelijk gewoon door de modder rennen en in de takken spelen :ok: Gewoon de tondeuze erop.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind bij hele langharige honden, en dan bedoel ik niet een bouvier of bijvoorbeeld een setter of spaniel maar een hond met haren tot aan de grond zoals een malteser, dat een korte vacht mooier is. EN het lijkt me aangenamer voor de hond. De vacht blijft schoner en frisser.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Derona
Zeer actief

nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,

vind zelf het wat langere haar mooier,en was gewoon benieuwd waarom,mensen het soms echt kort kort kort knippen,

ik bedoelde het abosluut niet raar
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Derona schreef:Lieve mensen heb het er ook niet over gehad,dat ik het u iterlijk belangrijker vind hoor,
maar ik zelf zou niet met een hond gaan lopen,als ik het uiterlijk niet mooi zou vinden,

heuhhh :denken: :roll:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,

vind zelf het wat langere haar mooier,en was gewoon benieuwd waarom,mensen het soms echt kort kort kort knippen,

Het staat in de discussiehoek dus gaan mensen er over discuseren. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn maltezer zou er toch echt zo uitzien :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Derona
Zeer actief

MARC_S schreef:Mijn maltezer zou er toch echt zo uitzien :mrgreen:

Afbeelding
ja ik vind dat niet mooi haha,vind het net wat langer mooier,maar dat is net kwa smaak :D
Derona
Zeer actief

M@ri@nne schreef:
Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,

Derona
Zeer actief

Derona schreef:
M@ri@nne schreef:

Ja I know
iones
Zeer actief

Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Derona
Zeer actief

iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
dan het innerlijke van de hond bedoel je?
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht :D :wink:
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Zoals bekend heb ik drie hele langharige honden en ze zijn alledrie nog in het bezit van hun lange vacht.
Wij hebben voor Beardies gekozen omdat we vielen voor uiterlijk en karakter. We zijn inderdaad uit en te na gewaarschuwd door de fokker dat het veel werk is om een Beardie goed te onderhouden. Dat klopt nog steeds.
Ik moet zeggen dat ik gemengde gevoelens heb. Aan de ene kant denk ik inderdaad: waarom neem je dan een langharige hond als je er vervolgens de schaar of de tondeuze in zet? Maar Marc heeft wel een punt dat met name bij de kleine hondjes de keuze voor een makkelijke hond met een korte vacht beperkt is.
En Nanna heeft ook gelijk: er kunnen omstandigheden komen waardoor je de vacht niet kunt bijhouden. Dan is de schaar erin een betere optie dan de hond laten vervuilen en verklitten want dat levert veel ellende op voor de hond. Als één van onze honden dermate last zou krijgen van wat dan ook dat het vachtonderhoud een marteling wordt, dan gaat ook de schaar erin. Klaar.
Tot die tijd proberen wij ze goed te onderhouden en ondertussen lopen ze gewoon in het bos, zwemmen ze en graven ze in de tuin. Ze moeten wel hond blijven. Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).

Wat mij betreft mag iedereen doen wat hij/zij wil. De hond, laat dat duidelijk zijn, heeft in ieder geval geen last van een korte vacht. En toch heb ik altijd een beetje kriebel als ik een kortgeknipte hond zie. Raar, maar het is nu eenmaal zo.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
crazyjanita
Actief

Ongelezen bericht door crazyjanita »

mijn ouders laten hun maltezer ook altijd kort knippen vooral in de zomer dan wil je zelf ook lekker koel zitten en vooral met de lange haren hebben ze het dan heel erg warm en dat vind ik persoonlijk dan weer zielig .. maar ja ieder zijn smaak
Afbeelding
iones
Zeer actief

Derona schreef:
iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht :D :wink:
Innerlijk en welzijn, dat zijn twee TOTAAL verschillende dingen. Begin nu niet over innerlijk.

Welzijn valt misschien over te discusieren maar ik denk echt dat een hond zich prettiger voelt (fysiek en dat is dus niet innerlijk) als hij goed uit de weg kan. Malters zijn speelse hondjes die van ravotten houden. Een lange vacht wordt vies en plakkerig. Een korte vacht minder en is gemakkelijker schoon te houden.
Derona
Zeer actief

iones schreef:
Derona schreef:
Innerlijk en welzijn, dat zijn twee TOTAAL verschillende dingen. Begin nu niet over innerlijk.

Welzijn valt misschien over te discusieren maar ik denk echt dat een hond zich prettiger voelt (fysiek en dat is dus niet innerlijk) als hij goed uit de weg kan. Malters zijn speelse hondjes die van ravotten houden. Een lange vacht wordt vies en plakkerig. Een korte vacht minder en is gemakkelijker schoon te houden.
ohh sorry,begreep je even verkeerd.
jaa maar ik heb het ook niet over lang lang dat het aan de grond hangt he,
die van ons heeft een ook wat langere vacht,en ja als zei nu door het gras rent is ze ook nat en vies,.maar thuis meteen ff afdrogen,later even kammen en klaar is het :D
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

MARC_S schreef:OK, en dan nu de volgende vraag. Stel, ik ben gek op kleine gezelschapshondjes en wil er graag een met kort haar aub. Liefst heel lief en absoluut geen terriertje. Geen keffer maar gewoon een heerlijk hondje als gezelschap.
Waar kom ik dan uit als ik geen langharig hondje wil? Ik denk dat de optie van een kortgeknipte Bichon of Maltezer echt ideaal zou zijn of niet? Alternatieven zie ik even niet zelf? Dwergtekkel? Stel ik wil geen jachthondje? JR terrier? Lijkt me ook niet DE keuze als pure gezelschapshond :19:

Je neemt toch een hondje omdat je graag zo'n soort hondje wil? Hondjes willen toch niet elke dag 1 uur gekamt worden en elke dag takjes in hun haar hebben? Ik zou mijn langharig hondje ook kort knippen als ik niet zou showen. Gewoon omdat ik dat graag wil voor het welzijn van mijn hondje.

Poedels die niet showen krijgen vaak meteen de korte coupe als beloning voor al hun werk. Heb ik een keer in een programma gezien over een poedelfokster. Nu ben je klaar, mag je eindelijk vrij zijn van elke dag naar de kapper en kan je eindelijk gewoon door de modder rennen en in de takken spelen :ok: Gewoon de tondeuze erop.
Er zijn er nog wel 'n paar hoor:
chihuahua, Franse Bulldog, Boston Terrier, Chinese naakthond, Griffon Belge, Kromfohrländer, mopshond, petit brabançon, ......
iones
Zeer actief

Ja, jullie doen dat netjes. Maar heel veel mensen willen een langharige hond maar nemen die moeite niet.
Hanneke
Zeer actief

iones schreef:Ja, jullie doen dat netjes. Maar heel veel mensen willen een langharige hond maar nemen die moeite niet.
Of maken inderdaad een inschattingsfout. Je wilt niet wéten hoeveel mensen met langharige honden wij in de stand krijgen die er te makkelijk over dachten en nu een hond vol klitten hebben. Ja, ook showhonden. Die er aan de buitenkant mooi uitzien maar waarbij de buik en de oksel ónder de klitten (en daarmee rode irritatievlekken op de huid) zitten. En of we even het wondermiddel willen laten zien waarmee ze hun hond moeiteloos, snel en pijnloos klitvrij kunnen krijgen. Helaas verkopen we geen tondeuses :mrgreen:
Het is voor showhonden geen optie, maar verder denk ik dan: de schaar erin. Beter voor de hond en de baas.
Groetjes,
Hanneke.

Derona
Zeer actief

iones schreef:Ja, jullie doen dat netjes. Maar heel veel mensen willen een langharige hond maar nemen die moeite niet.
nee idd helemaal mee eens
Hanneke
Zeer actief

Martijn schreef:
Hanneke schreef: Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).
Zo weinig maar?
Dat valt me enorm mee!
Het betekent wel drie tot vier uur werk per hond maar het valt inderdaad mee. Joep, bijvoorbeeld, heeft een hele makkelijke vacht die zelden klit. Tjeu is wat lastiger, die heeft ook veel meer vacht en Roumba is redelijk rampzalig, maar het onderhoud vergt al met al dus geen uren per week.
Groetjes,
Hanneke.

Derona
Zeer actief

Hanneke schreef:
Of maken inderdaad een inschattingsfout. Je wilt niet wéten hoeveel mensen met langharige honden wij in de stand krijgen die er te makkelijk over dachten en nu een hond vol klitten hebben. Ja, ook showhonden. Die er aan de buitenkant mooi uitzien maar waarbij de buik en de oksel ónder de klitten (en daarmee rode irritatievlekken op de huid) zitten. En of we even het wondermiddel willen laten zien waarmee ze hun hond moeiteloos, snel en pijnloos klitvrij kunnen krijgen. Helaas verkopen we geen tondeuses :mrgreen:
Het is voor showhonden geen optie, maar verder denk ik dan: de schaar erin. Beter voor de hond en de baas.
ja idd,dan zeker wel ja
Hanneke
Zeer actief

Martijn schreef:
Hanneke schreef:
Martijn schreef:
Hanneke schreef: Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).
Zo weinig maar?
Dat valt me enorm mee!
Het betekent wel drie tot vier uur werk per hond maar het valt inderdaad mee. Joep, bijvoorbeeld, heeft een hele makkelijke vacht die zelden klit. Tjeu is wat lastiger, die heeft ook veel meer vacht en Roumba is redelijk rampzalig, maar het onderhoud vergt al met al dus geen uren per week.
Ik ben gek op beardies en de verzorging valt dus mee.

Lees je mee, Marc? :mrgreen:
Als je een lijn uitkiest waarbij de vachten niet te moeilijk zijn valt het mee, afgezien van de periode waarin ze hun puppyvacht verliezen. Ik zou dus nooit een hond uit de lijnen van Tjeu of Roumba kiezen als je niet teveel tijd aan vachtverzorging wilt besteden. Of anders knippen, maar zeker voor een hond uit Tjeu's lijnen zou dat zonde zijn. Die hebben zulke mooie vachten!
Groetjes,
Hanneke.

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Persoonlijk vind ik het criterium of de hond er last van heeft of niet. Als je een plukhond scheert heb ik begrepen dat de vacht dan zo kan gaan groeien dat de hond daar last van kan krijgen (tenzij je dan weer zelf elke maand ofzo consequent de tondeuze eroverheen haalt zodat de vacht amper kan gaan groeien denk ik?).

Ik snap zelf de uispraak "je kiest toch voor een langharig ras DUS moet de hond lang" nooit zo.
Als je een Kooiker hebt en geen eendenkooi is er geen haan die ernaar kraait (terecht), of een Labje maar er niet mee jaagt.
Maar een langharig ras zal dan wel lang moeten blijven "omdat dat zo gefokt is".
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik dacht dat het net belangrijk was om plukhonden niet te scheren of te knippen omdat de oude, plukrijpe vacht (die normaal geplukt wordt) dan gewoon blijft zitten (weliswaar een stuk korter).
Dat zorgt er dan voor dat de huid gaat irriteren of dat de huid geen adem meer krijgt.
Sowieso moet er iets zijn dat niet klopt als je plukvachten gaat scheren, want eenmaal geschoren is het nog erg moeilijk om die vacht weer goed te krijgen.

Mijn cocker wordt dus geplukt en dat er takjes en andere rommel in haar broek of onder haar oksels hangt, dat neem ik er bij. Ik borstel 1 maal in de week en soms zitten daar kleine klitjes bij, vooral aan haar oren, onder haar oksels en haar broek, maar die zijn er heel vlug weer uit. Ik vind het echt niet lastig om te doen.
Als je een langharige hond kiest, dan hoort dat er bij vind ik.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Moos schreef:Ik snap zelf de uispraak "je kiest toch voor een langharig ras DUS moet de hond lang" nooit zo.
Als je een Kooiker hebt en geen eendenkooi is er geen haan die ernaar kraait (terecht), of een Labje maar er niet mee jaagt.
Maar een langharig ras zal dan wel lang moeten blijven "omdat dat zo gefokt is".
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :ok:

Bammie is tot bijna een jaar in volle vacht geweest, met staartje en al, omdat het nu eenmaal zo 'hoorde' bij een Shih Tzu.
(denkt inderdaad zoals Martijn zegt aan fokster die tot huilens toe mij alles over vachtverzorging vertelde :jank: nuuuuu weet ik het wel)
Toen werd ik op een dag wakker, keek naar het staartje en dacht: dit past zoooo niet bij hem, en ook niet bij mij :jank:
Hij is stoer, hij zwemt, hij is een kilometervreter (voor een shih tzu :pffff: ) en daar past zo'n ellenlange vacht niet bij.
Wel vind ik de vachtverzorging erg leuk, het schept toch ook wel een band vind ik, als je het beide leuk vindt.

Nu zitten de kleintjes er tussen in, genoeg haar voor mij om genietend naar te kijken :mrgreen: en niet te lang voor hunzelf zodat ze er last van zouden hebben.

Ik hou wel van een flinke vacht op een hond, maar mensen die ervoor kiezen om wat voor reden dan ook hun hondje kort te houden, vind ik ook helemaal prima, alles beter dan een hond vol klitten die belemmerd wordt door zijn vacht.
Het hondje wordt er echt niet minder leuk om en als de hond zich maar lekker voelt :ok:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

MARC_S schreef: Ik zou mijn langharig hondje ook kort knippen als ik niet zou showen. Gewoon omdat ik dat graag wil voor het welzijn van mijn hondje.
Dus als ze hun oorspronkelijke outfit behouden is dat nadelig voor het welzijn van de hond?? :denken:
Sorry hoor maar mijn hond heeft gewoon haar lange haren, mag gewoon hond zijn en banjert ook overal doorheen. Een maal per maand in bad en verder de vacht kammen/borstelen zodat er geen megaklitten ontstaan.

Er kraait misschien geen haan naar, maar eigenaren van een jachthond (ongeacht welk ras) zullen toch wel een vervangende bezigheid voor hun actieve jachthond moeten zoeken ...... m.a.w. je weet dat je een jachthond aanschaft wat inhoudt dat je er "iets" mee zult moeten gaan doen, inherent aan het ras zoals vachtverzorging inherent is aan een langharig ras.
En degenen die zich hebben "verkeken" op de vachtverzorging kunnen inderdaad beter de schaar erin zetten, niet voor het eigen gemak maar wel om de hond de ellende van de vele (pijnlijke) klitten te besparen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”