Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nature en de nurture: overeenkomsten en verschillen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

De nature en de nurture: overeenkomsten en verschillen

Ongelezen bericht door Geer »

Voor de mensen met meerdere honden...

Iedere hond is anders, tuurlijk. En verschillende rassen zijn ook anders, tuurlijk. Maar zie jij bij jouw honden overeenkomsten die door jouw opvoeding komen? Lijken ze ergens op elkaar en is die vergelijking alleen te verklaren doordat ze door dezelfde hand zijn opgevoed? Of zijn ze totaal verschillend en zijn de overeenkomsten primair te verklaren doordat dat heel logisch, hondsch, gedrag is?

Ter voorbeeld: Ted en Sophie zijn totaaaal verschillend. Ik verbaas me nog iedere dag over hoe anders ik met beide omga. Ze vragen allebei een compleet andere aanpak en reageren allebei totaal verschillend in eigenlijk alle situaties. Reageren verschillend, gedragen zich verschillend, luisteren verschillend. Ze hebben wel wat overeenkomsten hoor, ze hebben bijvoorbeeld allbei nooit mot met andere honden - nog geen grommetje -, maar dat wijt ik meer aan hondse mores dan dat mijn hand daar nu zo'n grote rol in heeft gespeeld...

Hoe zit dat bij jullie? En scheelt het nog of je meerdere honden hebt van hetzelfde ras, of zijn er ook mensen met verschillende rassen die toch eenzelfde soort gedrag laten zien door dezelfde opvoeding?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hmmm...een overeenkomst hier is dat zowel Nika als Marouck menen dat iedereen speciaal voor hen op straat loopt, zodra ze iemand zien gaan ze heel hard kwispelen en proberen aandacht te trekken. Marouck zwiept zelfs erg boxerachtig met haar achterlijf :roll: Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat ze dat echt van Nika heeft opgepikt, als klein pupje was het ook wel lastig aandacht te krijgen van vreemden als een boxer met haar achterste voor je stond te schudden natuurlijk. :mrgreen: Het is erg on-Hollands :mrgreen: . Maar Hollandereigenaren kunnen haar daardoor weer niet weerstaan, op nestendagen en clubmatches lopen maar weinig andere Hollander-eigenaren haar voorbij en men is altijd stomverbaasd als ze horen van welke kennel ze komt, die kennel staat niet bekend om zijn vriendelijke sociale honden over het algemeen. :mrgreen:

Het zijn alle 3 vreselijke kroelkonten, zal vast door mij komen. :19: Alle 3 zijn ze ook erg druk als andere mensen binnenkomen, zal ook vast door mij komen. :roll: Alle 3 hangen ze ook behoorlijk aan mij, zal ook vast door mezelf komen. :wink: Alle 3 ballengek en alle 3 gek op water.

Maar daarentegen zijn ze ook weer heel erg verschillend van elkaar wat ook wel logisch is met 3 verschillende rassen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

7 van de 9 honden hier zijn (nauwe) familie van elkaar. 2 anderen wonen niet hier, zijn uitgeplaatste teven.
3 zijn bij ons geboren en vanuit het nest gebleven, 2 als pup van 7 weken hier gekomen, 1 bij ons geboren en weer bij ons komen wonen (van mijn schoonpa,die ook bij ons woont), 3 als jonge herplaatser (tussen 15 mnd en 22 mnd) hier gekomen.

Qua karakter en opvoeding heel veel overeenkomsten, waarbij de 2 stamboomhondjes het meest verschillen van de rest, maar wel qua karakter met elkaar overeenkomsten hebben.

Om de familiebanden aan te geven:
Bo, Benta en Spike zijn broer en zus.
Anne en Bassie zijn zoon en dochter van Benta,
Dushi en Bassie zijn zoon en dochter van Wibo.
Nora is dochter van nestzuster van Anne en een broer van Bo, Benta en Spike.
Wibo is een kleinzoon van de vader van Bo, Benta en Spike
Tessa is een dochter van Anne en een zoon van de vader van Bo, Benta en Spike.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos en Saar leken natuurlijk wel op elkaar in bepaalde karakter-eigenschappen.
Ze zijn/waren echter veel meer verschillend. Toen ik alleen Moos nog had dacht ik dat het aan mijn geweldige omgang met hem lag dat hij zelfs speelde met Berners en Doggen, voor de donder niet bang. Toen kwam Saar en stond ik even voor lul voor mezelf :mrgreen:
Zat gewoon in Moos, zit niet in Saar.

Ik heb ook heel vaak gedacht dat als ik Saar als eerste pup gehad zou hebben, of als enige hond, ik gedacht zou hebben dat ik heel goed een pup op kon voeden tot een 100% luisterende hond, altijd netjes en vriendelijk met andere honden, die nooit opdringerig aanwezig was.
Yeah right :mrgreen: Da's toch echt heel veel Saar, Moos was veel vrolijker aanwezig altijd, en luisteren deed hij bij vlagen ook alleen als het hem uit kwam.

Beiden zijn/waren wel vriendelijk naar mensen, en (in Moos' geval de meeste) honden. Niet waaks en zachtaardig.
Zelfverzekerde stabiele Moos was echter toch een heel ander type hondje dan onderdanige niet-altijd-even-stabiele Saar.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn (vorige en huidige) collies lijken natuurlijk veel op elkaar: knuffelig, lief, aanhalig, gehoorzaam, etc. En hoewel Cody wel een dondersteen is die regelmatig maling aan me heeft, kan ook hij heel lief en knuffelig zijn.
Ik neig ertoe om het meer aan raseigenschappen te wijten dan aan specifieke opvoeding van mijn kant.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

ervaring met 3 Teckels (ruwhaar standaard) en 2 Griffons.
Niet een hond was gelijk aan de andere.
In geen enkel opzicht eigenlijk, dus ik moet net als jij Geer alles per hond anders aanpakken. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Mijn 2 heren lijken totaal niet op elkaar. Hebben niets gemeen, behalve dat ze samen heerlijk binnenhuis en buiten in de tuin zo nu en dan kunnen spelen met elkaar.

Hetzelfde ras, beide reuen, schelen 1,5 jaar met elkaar. De oudste als herplaatser van 6 mnd bij ons gekomen, de jongste als pup.

Twister, de oudste
- houd van rommel opruimen
- met grote stammen/stokken lopen en manouvreerd prachtig overal tussen door
- luisterd als het hem uitkomt en doet gewoon wat hij zelf wil
- is rustig, blaft zelden, 1x in de maand is veel :mrgreen:
- vindt knuffelen heerlijk en het liefst dan opschoot, lekker dichtbij je
- kan zichzelf goed vermaken
- speelt niet snel en anders maar even
- heeft zo nu en dan aanvallen van 'ik vindt iedereen leuk en ga dan helemaal uit mijn dak' :roll:

Storm
- zoekt graag muizen
- luistert prima
- blaft het liefst de hele wandeling door om je te dwingen om stokjes te gooien :neenee: :mrgreen:
- is veeleisend qua aandacht
- kan zichzelf totaal niet vermaken
- vindt knuffelen wel leuk maar niet te opdringerig
- loopt alle mensen totaal voorbij
- loopt bijna altijd met zijn neus op de grond

Ze hebben dus niets gemeen met elkaar en lijken ook helemaal niet op elkaar.

Ook qua opvoeding wordt er met beide anders gehandeld.
Twister moet je alles goed 'uitleggen' maar begrijpt na 50x best wat er gevraagd wordt maar dan moet ie nog zin hebben om het te doen... kortom veel geduld. Storm snapt alles na 2x en doet het graag.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Inge O schreef:één ding hebben ze wel allemaal gemeen (en dat hadden ook mijn andere, niet-hovawarten) : ze zijn tamelijk afhankelijk van me. soms ben ik daar blij om, soms niet. het leuke eraan is dat ik er op elk moment (ook op moeilijke momenten) een goed contact kan mee krijgen waardoor gehoorzamen niet echt een probleem is.
het nadeel is dat ze daardoor in sommige situaties wat onzeker tonen - ze steunen nogal op me en vragen als het ware eerst aan me of het goed is.
Goh, het lijkt Storm zijn beschrijving wel :mrgreen: Hij wordt in september 4 en ik merk nu dat hij wat zelfstandiger wordt en beslissingen meer zelf gaat nemen vooral tijdens de jachttrainingen.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wij hebben geen van de honden als pup gekregen, de jongste was al 10 maanden, dus ik zou hier geen enkele uitspraak over kunnen doen.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

nu 2 flatcoated's maar dat waren er 3,ruby en shadow vertonen wel wat overeenkomsten:beide gek op mensen en niet erg op honden,al laat ruby dat duidelijk merken en shadow zoekt ze gewoon niet erg op terwijl hij super sociaal is verder met honden. buiten dat ze gek zijn op alle mensen blijf ik toch wel heel speciaal,als ze ergens hebben gekroeld komen ze vrij snel bij mij ook nog even knuffen zodat ze laten zien dat ze mij toch niet zijn vergeten :wink: . veel will to please en niet snel opgeven,rustig in huis en buiten lekker vrolijk.kunnen beide niet tegen een harde aanpak al is dat bij een flat zelden nodig en haalt ook totaal niks uit,maar even een wat zwaardere stem als normaal maakt al dat ze onder de indruk zijn.

canyon daar in tegen was totaal anders,alleen ik bestond voor haar de rest van de mensen waren totaal overbodig,zelfde met andere honden:ze had ruby en daar was ze ziels gelukkig mee,de rest liet ze ook een beetje links liggen en als ze ergens alleen was met mij dat was ze ook absoluut niet leuk tegen andere honden. weinig will to please in die zin dat ze het deed als het een echt doel had(wel flat eigen)en volgens canyon hadden de opdrachten weinig doel,toen ik haar eenmaal zo ver had dat ze toch leuk ging werken ging ze er wel voor maar dat heeft wel wat jaren gekost. en canyon gebruikte haar staart regelmatig als middelvinger,als jonge hond was ze niet makkelijk ze deed het gewoon allemaal niet en als ze ook maar een beetje dacht dat ik de zenuwe van haar kreeg sprong ze in de sloot zover mogenlijk bij me vandaan en kon ik hoog en laag springen maar ze kwam echt niet hoor,dikke doei. die hond had wel zoveel karakter,vroeger vond ik dat een drama en heb altijd gezegd dat als zij de eerste was er geen 2de bij kwam.later kon ik er wel mee omgaan en ook vreselijk om haar lachen,nu kan ik er ook genietend naar terug kijken.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik zie veel verschillen tussen mijn honden, waarbij ik toch echt wel neig naar het idee van rastypische eigenschappen.
Ze krijgen allemaal dezelfde opvoeding, maar mijn golden springt er uit als het gaat om luisteren, maar ook wat betreft stress. Hij is echt van de vlotte aktie, en anders ligt hij het liefst in zijn mand.
Mijn mastiffs luisteren veel langzamer. Moeten meer overtuigd worden :mrgreen: Maar zijn ook weer veel aktiever/ bij ons als wij buiten bezig zijn. Die zijn altijd bij me.

De mastiffs moet ik de auto insleuren voor een boswandeling, terwijl ze het heel leuk vinden, de golden zit bij wijze van spreken de hele dag bij de auto te wachten op die aktie.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Daan schreef:
De mastiffs moet ik de auto insleuren voor een boswandeling, terwijl ze het heel leuk vinden, de golden zit bij wijze van spreken de hele dag bij de auto te wachten op die aktie.
Zeg...heb je eigenlijk al ooit foto's geplaatst van je nieuwe aanwinst? Of heb ik dat gewoon weer eens gemist? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Inge schreef:
Daan schreef:
Zeg...heb je eigenlijk al ooit foto's geplaatst van je nieuwe aanwinst? Of heb ik dat gewoon weer eens gemist? :wink:
Afbeelding

toen was hij hier net, hij is al 3 keer zo groot :mrgreen:
Ik zal weer eens foto's paatsen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Best een moeilijke vraag.... :oeps:
Ik ben even beide honden qua gedrag 'afgegaan' en de overeenkomsen die er zijn, komen m.i. voornamelijk door overname van gedrag van Kaya.
Een voorbeeldje: Puchu is vrij afstandelijk naar onbekende mensen, Kaya vindt visite helemaal fantastisch (bekend of onbekend) en Puchu gaat hier dus echt in mee door enthousiast te doen. Ik weet praktisch zeker dat hij dit nooit had gedaan als hij hier geen Kaya-voorbeeld in had gehad.

Het enige wat ik kan verzinnen dat het door mijn opvoeding komt, is toch ook het afhankelijke. Hierin is Kaya wel véél erger dan Puchu, maar toch ook bij Puchu vind ik het terug terwijl hij op zich een vrij onafhankelijk karakter heeft. Ik vermoed dan ook dat als ik een ras zou nemen wat al vrij afhankelijk is, het helemaal drama wordt :mrgreen:

Verder zijn beide honden behoorlijk verschillend waarin vooral de werklust van Kaya erg opvalt en daartegenover Puchu die niks zo naar vindt als apporteren en die liever met andere honden speelt.
Ook de enorme alertheid en waaksheid voor omgeving valt me bij Puchu erg op, terwijl bij Kaya de wereld om haar heen volledig verdwijnt zodra zij een stok of bal heeft.
Kaya is dus veel makkelijker te trainen, erg baasgericht en snel onder de indruk. Ze vindt het vreselijk als ik even boos ben.
Puchu niet, die heb zelden onder de indruk gezien, gaat zijn eigen gang maar is daarbij dus toch wel weer aanhankelijk en dat laatste is maar goed ook, want zo is hij in al zijn eigenwijzigheid gelukkig toch goed bereikbaar :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zie wel overeenkomsten in gebrèk aan opvoeding :oops: :mrgreen:
Wat de overeenkomsten zijn in gedrag kan ook komen doordat de jongere gedrag van de oudere heeft overgenomen, bv het schelden op herders. Ik denk dat het ongeveer gelijk opgaat; de combinatie van karakter en opvoeding èn dan nog het feit dat ik niet voor niets voor deze jachthondenrassen ben gegaan ( dus ook de combinatie van mijn karakter met dat van de honden) en ook dat zal zijn invloed wel hebben.Het is allemaal veel complexer dan je in woorden kunt uitleggen.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hier zijn ze alledrie baasgericht en dat train ik er zelf in. Dat vind ik erg belangrijk dat ze dat zijn. Ze luisteren alldrie evengoed, komen praktisch altijd gelijk als ik ze roep en komen dan ook enthousiast aanrennen.

In wezen zijn het 3 totaal verschillende honden en ik reageer ook anders naar de 1 als naar de ander, maar ze moeten wel allemaal luisteren. Hier is hier en niet daar....

Ze vullen elkaar aan en gaan in de loop van de tijd steeds meer op elkaar lijken. Rambo de JR krijgt iets meer dat flegmatieke van de Basset ipv dat geflipte JR gedrag :wink:
Ze doen elkaar goed en passen daardoor wonderlijk wel bij elkaar, zijn volledig op elkaar ingespeeld en dat is heerlijk om te zien.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

:mrgreen: laat ik daar nu vanochtend toen ik met alleen Sam liep net over gedacht hebben. Ja, de 3 hier zijn compleet anders van elkaar door verleden of ras. Maar zeker zijn er wel overeenkomsten. Zo lopen ze alle drie met slappe lijn mee ook als we een vreemde hond tegenkomen die blaft en gromt. Boris (hondvals) doet het dus net zo goed als Sam (sul) en Bo heeft nooit interesse gehad, maar bijt wel direct als een vreemde hond in haar buurt komt. (niet fel ofzo, maar gewoon: pas op ik ben er!)
Verder luisteren ze alle drie het beste naar het commando wacht en het commando kom hier sloffen ze maar een beetje aan.
Ze zijn alle 3 ook enorm relaxt als ze in een vreemde omgeving lopen. Maar ik denk dat dit veel meer geluk dan wijsheid is! :ok:

Hier zie ik ook duidelijk het verschil tussen boris (echt eigen hond die hier ook in huis leeft) of de sinten (van de buren, buitenhonden). De sinten zijn veel eigenwijzer en gaan veel sneller hun eigen gang. Ondanks dat ik er dagelijks veel mee bezig ben.
Boris luisterd veel beter, kan veel meer commando's en hangt veel meer aan me en wij begrijpen elkaar enorm snel (hoewel Sam dit niveau ook heel snel aan eht bereiken is, maar zolang hebben we hem nog niet).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”