Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom helemaal kort

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Er is natuurlijk wel een verschil tussen scheren en kort zetten; maar als iemand toch besluit zijn langharige ras te kortwieken wil het niet zeggen dat het vachtonderhoud "makkelijker" wordt.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Derona
Zeer actief

Ongelezen bericht door Derona »

JAaa dit is het,dan word het een halve leeuw :D:D:D

Afbeelding

Bron:http://snufhondentrimsalon.mysites.nl/m ... lery2.html
Afbeelding
Heideflower
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Heideflower »

Derona schreef:JAaa dit is het,dan word het een halve leeuw :D:D:D

Afbeelding

Bron:http://snufhondentrimsalon.mysites.nl/m ... lery2.html

GEWELDIG!!!! Hoe verzinnen ze het????
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Helemaal geschoren vind ik vaak ook niet mooi, maar lekker kort geknipt, vind ik wel zo netjes, plus dat ik de toegevoegde waarde er niet van zie, om een hond met ontzettend lange haren rond te laten lopen, zodat hij/zij bijna niks meer ziet etc.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Derona schreef:Hoe zit het met honden in de zomer?
De vraag die we dan veel krijgen is om de honden maar eens lekker kort te scheren omdat het warm weer is, maar wat de meeste mensen vergeten is dat de vacht van de hond zowel beschermt voor de kou maar ook voor de warmte. Dus laat niet zo vlug je hond lekker kort scheren, want ook honden kunnen verbranden door de zon... VERGEET DAT NOOIT!!!

Bron: http://www.trimsalon-danielle.nl/faq.htm
ik heb een kruising gehad, keeshond x foxterrier... ze had behoorlijk lang haar maar ook heel veel last hiervan. Zeker toen ze ouder werd.. ze bleef heel lang nat en daardoor koud... het duurde bijna een dag voor ze helemaal droog was... zomers had ze het bloedheet... toen ik haar heb laten knippen was dit allemaal over... en dan zal mij het uiterlijk een worst zijn, maar de gezondheid van mn hond gaat altijd voor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

AnnSophie schreef:
Joyce schreef:Papu komt uit een Spaans asiel en is zonder balletjes naar Nederland gekomen. :mrgreen: Ik zie aan hem dat hij zich veel en veel lekkerder voelt nu hij geschoren is. Volgens de trimmer was hij in Spanje waarschijnlijk ook altijd geschoren en ze probeerde met plukken de vacht weer in de oude glorie te herstellen, maar Papu is al rond de 13 en dan wordt lang staan steeds moeilijker, dus van mij mag ie lekker bloot rondlopen. :ok:
Jou valt dus niets te verwijten :mrgreen:
Als Papu nu niet gecastreerd bleek te zijn en ik zou hem laten scheren alleen omdat ik dat fijner vind. Valt me dan wel iets te verwijten?
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Dat vroeg ik me ookaf, want mij valt dan wel wat te verwijten :smile: :smile: Nou daar lig ik echt wakker van zeg :boos: :boos:

Het zal allemaal wel prachtig zijn die lange haren, wat zullen de honden vooral in de zomer daar blij mee zijn.

Ik vind dat iedereen zelf moet uitmaken wat ze met de vacht van hun honden doen.
Derona
Zeer actief

heeft een hond ooit gesproken dat hij wat langer haar mooier of fijner of niet fijner vind in de zomer,
dat is toch altijd moeilijk te beslissen wat beter is voor je hond
Afbeelding
Heideflower
geregistreerd lid

malinois schreef:
Derona schreef:Hoe zit het met honden in de zomer?
De vraag die we dan veel krijgen is om de honden maar eens lekker kort te scheren omdat het warm weer is, maar wat de meeste mensen vergeten is dat de vacht van de hond zowel beschermt voor de kou maar ook voor de warmte. Dus laat niet zo vlug je hond lekker kort scheren, want ook honden kunnen verbranden door de zon... VERGEET DAT NOOIT!!!

Bron: http://www.trimsalon-danielle.nl/faq.htm
ik heb een kruising gehad, keeshond x foxterrier... ze had behoorlijk lang haar maar ook heel veel last hiervan. Zeker toen ze ouder werd.. ze bleef heel lang nat en daardoor koud... het duurde bijna een dag voor ze helemaal droog was... zomers had ze het bloedheet... toen ik haar heb laten knippen was dit allemaal over... en dan zal mij het uiterlijk een
worst zijn, maar de gezondheid van mn hond gaat altijd voor.
:19: Kijk lieve medeforum leden en daar hebben we nu de moraal van het verhaal....een ieder houd van zijn hond en handelt in het belang van zijn of haar hond, dus maakt het niet uit of een hond nu kort of langgehaard is, bottomline is de liefde die we koesteren voor onze viervoeter, als we hadden mogen kiezen tussen onze hond doodslaan, omdat hij verhaard en kortknippen, dan is, mijn inziens de keuze héél snel gemaakt, dit is geen broodje aap, maar was eergister in hart van Nederland en zelfs op het journaal, een vrouw had een man haar hond laten doodslaan, met een klauwhamer, omdat de hond zo vreselijk verhaarde....NIET TE GELOVEN!!!! Zulke mensen horen regelrecht achter de tralies, zonder ook maar één vorm vorm van protest of proces....en dat is mijn mening! Lieve mensen, laten we genieten van onze schatjes en ons niet meer druk maken over kort of lang haar en doen wat wijzelf het beste vinden voor onze hond, zolang het maar gebeurt met veel liefde is er niets aan de hand!
Héél veel groetjes,

Heideflower :cheer:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Derona schreef:heeft een hond ooit gesproken dat hij wat langer haar mooier of fijner of niet fijner vind in de zomer,
Nee spreken kunnen z eniet maar je kan wel aan je hond zien of die zich prettiger voelt met of zonder haar!
Vriendin van mij heeft een amerikaantje en die kwam met heel veel vacht is nu lekker kort en je ziet gewoon aan dr dat ze dat veel fijner vind, minder gepriegel aan dr vacht, sneller de takkies en bladeren eruit.... en ik vind het nog stoer staan ook :ok:
Lekker kort houden dus.
Afbeelding
Heideflower
geregistreerd lid

omafia schreef:Dat vroeg ik me ookaf, want mij valt dan wel wat te verwijten :smile: :smile: Nou daar lig ik echt wakker van zeg :boos: :boos:

Het zal allemaal wel prachtig zijn die lange haren, wat zullen de honden vooral in de zomer daar blij mee zijn.

Ik vind dat iedereen zelf moet uitmaken wat ze met de vacht van hun honden doen.
:ok: Hoi Omafia, is dat jou hondje op de foto?? Wat een schatje zeg :mrgreen: !!

Groetjes Heideflower :cheer:
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Joyce: ik had het over de castratie. Aan de cockereigenaars wordt vaak afgeraden om te castreren omdat de vacht naar de knoppen gaat.
Ik vind het ook onverantwoordelijk om je cocker te laten scheren (als hij niet gecastreerd zou zijn) omdat de vacht dan m.b.v. plukken heel moeilijk terug te herstellen is in zijn oorspronkelijke staat. Ik weet cocker eigenaren die hun hond hebben laten scheren uit onwetendheid en vooral uit onwetendheid en onkunde van de trimmer. De dode haren moeten geplukt worden en als er geschoren wordt, blijven die dode haren gewoon zitten, ze worden enkel een beetje korter. Zo kan je hond last krijgen van jeuk, schilfers, verstikking, niet allemaal noodzakelijk aanwezig als symptoom. Na elke scheerbeurt groeit het haar ook sneller, zodat je sneller geneigd bent om terug te scheren en zo blijf je in een vicieus cirkeltje werken. Het is gewoon niet gezond en als je echt in het belang van je hond wilt handelen, dan scheer je niet, maar pluk je en laat je je cocker intact.

Helemaal anders is het natuurlijk als je cocker wel gecastreerd is... Ik geloof wel dat dit van cocker tot cocker verschilt, ik ken bv een cocker die geschoren en gecastreerd was en die had zo'n ongelooflijk moeilijke en dikke vacht, het was echt niet om aan te zien. Een heel welwillende trimster heeft zich er dan op gestort en nu is haar vachtje weer in zijn plooi aan 't komen. Het is nog altijd een moeilijke stugge en krullerige vacht, maar het groeit niet meer zo snel als toen ze geschoren werd en het blijft allemaal binnen de perken.
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Rosita Compagner schreef:
Hanneke schreef:
Moos schreef:[
Maar een hond met doorgroeivacht als een Shih-tzu bijvoorbeeld per se lang moeten houden omdat je nou eenmaal begonnen bent aan een langharig ras; dat vind ik echt onzin, omdat de hond er gewoon totaal geen hinder van ondervindt als hij korter in de vacht zit.
Sterker nog: ik weet eigenlijk wel zeker dat Tjeu het een heel goed idee zou vinden als we hem korter zouden knippen. Hij heeft het heel snel warm en is een rouwdouwer die het liefst buiten ligt. Overigens zou het qua borstel- en badderwerk niet zo heel veel uitmaken. We zouden hem namelijk niet scheren en dat betekent dat de boel nog steeds netjes klitvrij gehouden moet worden.
En waarom niet scheren? We hebben té veel Beardies gezien die wel geschoren werden en waarbij de ondervacht daardoor te kort werd om die goed te kunnen onderhouden. Het probleem werd daardoor eigenlijk eerder erger dan beter.

Uitwollen is hier het toverwoord. Of gewoon echt glad houden, dan heb je ook geen problemen. Hoe lang moet je een Beardievacht eigenlijk houden om de ondervacht niet te raken? Best wel lang toch? Hmm, na ruim 25 jaar fulltime trimmen kan ikzelf die vraag niet uit ervaring beantwoorden.
Ik denk dat je toch zeker een centimeter of tien moet overhouden. Best lang, inderdaad. Maar bij Tjeu bijvoorbeeld, die een vacht heeft van 40 cm, maakt dat dus heel veel uit.

We hebben trouwens ook wel Beardies gezien waarbij de hele ondervacht eruit was gehaald. En Beardies, waaronder onze eigen Roumba, waarbij vanwege het klimaat de ondervacht uit zichzelf nagenoeg verdwenen was. Ik vermoed tenminste dat het vanwege het klimaat is want we hebben dat alleen gezien bij Beardies die rond de Middellandse Zee wonen.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hanneke schreef:

We hebben trouwens ook wel Beardies gezien waarbij de hele ondervacht eruit was gehaald. En Beardies, waaronder onze eigen Roumba, waarbij vanwege het klimaat de ondervacht uit zichzelf nagenoeg verdwenen was. Ik vermoed tenminste dat het vanwege het klimaat is want we hebben dat alleen gezien bij Beardies die rond de Middellandse Zee wonen.
Ja, verwacht ik ook wel. Als ik bedenk dat onze Boxers giga ondervachten maakten (nou ja, voor een Boxer dan) in hun onverwarmde kennels dan weten de vachten van onze honden nog wel wat ze kunnen en moeten. Een beetje stabiele hitte hier en alle Shih Tzukruisingen gooien hun hele ondervacht eruit ;-)
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

AnnSophie schreef:Joyce: ik had het over de castratie. Aan de cockereigenaars wordt vaak afgeraden om te castreren omdat de vacht naar de knoppen gaat.
Ik vind het ook onverantwoordelijk om je cocker te laten scheren (als hij niet gecastreerd zou zijn) omdat de vacht dan m.b.v. plukken heel moeilijk terug te herstellen is in zijn oorspronkelijke staat. Ik weet cocker eigenaren die hun hond hebben laten scheren uit onwetendheid en vooral uit onwetendheid en onkunde van de trimmer. De dode haren moeten geplukt worden en als er geschoren wordt, blijven die dode haren gewoon zitten, ze worden enkel een beetje korter. Zo kan je hond last krijgen van jeuk, schilfers, verstikking, niet allemaal noodzakelijk aanwezig als symptoom. Na elke scheerbeurt groeit het haar ook sneller, zodat je sneller geneigd bent om terug te scheren en zo blijf je in een vicieus cirkeltje werken. Het is gewoon niet gezond en als je echt in het belang van je hond wilt handelen, dan scheer je niet, maar pluk je en laat je je cocker intact.

Helemaal anders is het natuurlijk als je cocker wel gecastreerd is... Ik geloof wel dat dit van cocker tot cocker verschilt, ik ken bv een cocker die geschoren en gecastreerd was en die had zo'n ongelooflijk moeilijke en dikke vacht, het was echt niet om aan te zien. Een heel welwillende trimster heeft zich er dan op gestort en nu is haar vachtje weer in zijn plooi aan 't komen. Het is nog altijd een moeilijke stugge en krullerige vacht, maar het groeit niet meer zo snel als toen ze geschoren werd en het blijft allemaal binnen de perken.
Ik heb van die gezondsheidsproblemen niks gemerkt bij Papu, maar je moet hem uiteraard ook wel regelmatig laten scheren. Maar als iemand kiest voor scheren en dit bijhoudt zie ik geen problemen. Of een hond nu gecastreerd is of niet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Derona schreef:heeft een hond ooit gesproken dat hij wat langer haar mooier of fijner of niet fijner vind in de zomer,
heb je mijn tekst gelezen? Ik lees dat direct af aan mijn hond als hij er profijt van heeft :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Derona
Zeer actief

malinois schreef:
heb je mijn tekst gelezen? Ik lees dat direct af aan mijn hond als hij er profijt van heeft :19:
gelukkig maar
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Heideflower schreef:
:ok: Hoi Omafia, is dat jou hondje op de foto?? Wat een schatje zeg :mrgreen: !!

Groetjes Heideflower :cheer:
Ja lief he en lekker kort haar :ok:
Derona
Zeer actief

omafia schreef:
Ja lief he en lekker kort haar :ok:
heb je een foto van jou hondje?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Derona schreef:nu gaan jullie van alles erbij halen,ik zeg ook wat jullie of andere doen moeten ze zelf ik weten,Ik PERSOONLIJK,

vind zelf het wat langere haar mooier,en was gewoon benieuwd waarom,mensen het soms echt kort kort kort knippen,

ik bedoelde het abosluut niet raar
Daar heb je nu in ieder geval antwoord op :wink: Ik vind Maltezers tegenwoordig erg leuk en zou er in principe graag een of twee "voor erbij" willen hebben. Maar kammen en frutselen vind ik helemaal niet leuk en ik vind ze wel leuk met een halve vacht, lang haar lijkt me lastig en ontzettend modderig aangezien zo'n hondje bij ons niet drie blokjes om de kerk zou lopen.

Ik weet eigenlijk nog niet eens zo lang hoe ze er op shows uit zien :wink: Ik dacht dat het gewoon halflange pluizenbollen waren. Hier zou dus de schaar erin gaan omdat ik geen zin heb in de vachtverzorging maar wel in het hondje. Zoals hier al vaak gezegd: het hondje heeft er geen hinder van, ik denk alleen maar voordeel, zo leuk is dat uitgebreide kammen en borstelen niet voor een hond.

Anne
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Een maltheser zoals hij zou moeten zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind ze eigenlijk mooier met lange vacht in hun dagelijkse bezigheid dan dat ze net gekamd en geborsteld zijn. Die tweede vind ik dus leuker dan die eerste uiteraard, maar die eerste zal er wel niet lang zo uit zien.
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Toen ik eerst Emma kreeg, vond ik het zo mooi, dat lange haar etc, maar ik had gewoon geen zin om elke dag haar te borstelen, dus het lange ging er af, en werd een puppy cut gedaan. Natuurlijk moet je haar steeds wel borstelen anders krijgt ze allemaal klitten, ook niet lekker of leuk..( erg onverzorgd)..Nu gaat ze vrijdag weer naar de trimster en dan wordt het ook korter geknoipt dan op de foto..aan de onderkant van mijn berichtjes..
Ze vindt het denk ik lekker, ze loopt dan zo trots..
Marion
Emma was een pleeghondje voor een paar dagen, maar ik werd straal verliefd op haar en heb haar toen geadopteerd..
Mijn keus is altijd grote honden, mastiffs, deense dogs, bouviers, golden labs :pffff: ..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

AnnSophie schreef:Een maltheser zoals hij zou moeten zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind ze eigenlijk mooier met lange vacht in hun dagelijkse bezigheid dan dat ze net gekamd en geborsteld zijn. Die tweede vind ik dus leuker dan die eerste uiteraard, maar die eerste zal er wel niet lang zo uit zien.
vreselijk, allebei.
Die haren, daar heb je als hond alleen maar last van.
Derona
Zeer actief

Daan schreef:
Afbeelding

Afbeelding

vreselijk, allebei.
Die haren, daar heb je als hond alleen maar last van.
ja dit vind ik persoonlijk veels te lang

maar vind het niet vreselijk,om naar te kijken
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Das bijna een beetje van, een kind in goeie "zondaagse" kleren stoppen, naar buiten sturen om te spelen, maar ze mogen zich niet smerig maken..een hond moet zich toch lekker uit kunnen leven..
Ik vind het leuk om te zien op een plaatje, maar niet in het echt..
Net als die poedels, met die gekken trim patronen..vind ik zo vreselijk zielig, als ze het in de spiegel konden zien, gaan ze volgens mij nog staan janken..lo...
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irene »

Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten of hij/zij de hond wel of niet kaal knipt/scheerd.Ik was eerst ook erg gecharmeerd van bv de langharige maltezer,helaas zijn veel maltezers in de praktijk niet in het bezit van een juiste vacht even als een bobtail (heb beide honden nu in mijn bezit) dus veel te veel krul,meer klitten,dus meer onderhoud.En lang niet alle honden vinden dit kam-gedoe een pretje.Zo vinden mijn beide honden hun poten een drama. Bruno onze maltezer heeft een kort lijf en lang staartje,gewoon omdat wij het staartje grappig vinden en zijn lichaam gewoon makkelijker te onderhouden is en niet zo vies wordt.Mijn honden mogen vaak lekker ravotten in het zand e.d en dan is een korte vacht ideaal.
Onze bobtail heeft net zo'n verkeerde vacht,en die ziet niks met al dat haar voor zn ogen,elastiekjes was geen optie en ook had hij een vreselijk vieze baard wat ik gewoon erg vies vind binnenshuis en om dat nou 3 x daags te gaan wassen vind hij ook vast niet zo'n pretje.Dus ook Bobtail Quincy ging kort.en zie daar ,vanaf dag 1 dat Quincy kort is is hij veel speelser op zijn oude dag.je kunt duidelijk merken dat hij blij is dat zijn dikke jas uit is.Beide dieren kwamen op mijn pad,zou zelf niet voor deze rassen hebben gekozen mede door hun vacht.
Afbeelding
Quincy voor
Afbeelding
en quincy na
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Afbeelding

Afbeelding

vreselijk vind het gewoon er niet uit zien ik knip die van mij geregeld om dit te voorkomen
je ziet ook vaak die stikjes zo strak dat ze gewoon spleetogen er van krijgen
nou als mijn staart strak zit vind ik het ook pijnlijk :N:
Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Angel is een amerikaanse cocker met een behoorlijk verleden. Ze vond het niet prettig om veel aangeraakt laat staan flink gekamd te worden. Na iedere wandeling was ze echter een half uur de pineut want als je over de ruiterpaden e.d. struint dan neem je nog wel eens wat mee in die vacht. Als we 's morgens een flinke bui hadden getroffen dan was ze 's middags nog nat en föhnen is ook een drama. Na haar castratie ging het snel berg afwaarts en begon het erg te klitten en zelf te vervilten op sommige plekken. Toen heb ik beloten om alles er af te laten halen.
Sinds ze haar dikke volle vacht kwijt is beweegt ze veel vrijer en blijer. En hoewel ik het leuk vindt om te tutten en te frutten blijft die vacht lekker kort. Ik heb de indruk dat ik haar er een plezier mee doe en dan zal het me een worst wezen wat een ander daar van vindt of hoe ze eigenlijk "hoort" te zijn.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

blacky schreef:En zoals al blijkt uit het verhaaltje hierboven over een hond kopen voor zijn karakter, als je al niet weet uit welke kruizingen je hond bestaat kun je hem nooit op karakter gekocht hebben.
Deze opmerking snap ik niet helemaal :denken: Zoals in het andere topic over raseigenschappen ook al gesteld is, zijn heel veel eigenschappen hond-gebonden en niet ras-gebonden. Alleen uitzonderlijke kwaliteiten als jagen, herderen of waken zijn wel rasspecifiek. Natuurlijk is het leuk om te kijken in hoeverre je hond past binnen de rasstandaard en ik ben het zeker met je eens dat simpelweg een 'boomer' kopen om problemen vragen is.

Het probleem is denk ik alleen nog meer dat mensen die geen hondenervaring hebben de neiging hebben om het verkeerde pupje uit een nest te kiezen. Mensen die gaan voor het bange hondje en dan niet voorbereid of gekwalificeerd zijn voor het extra opvoedwerk wat daarbij komt kijken. Hetzelfde geldt voor de mensen die juist de eenling, de brutaalste, de kleinste of de aso uitkiezen.

Als mensen zich niet goed hebben laten voorlichten door een onafhankelijke kenner, dan kunnen ze ook met een ras-pup voor een lelijke verrassing komen te staan. Een stamboom is helemaal geen garantie voor een goed karakter of goede socialisatie. Er zijn ook stamboom-fokkers waarbij de honden de gehele dag in kennels verblijven. En er zijn stamboom-fokkers die helemaal niet voor rasverbetering, maar voor het geld fokken. Denk je dat iedere toekomstige eigenaar van een labradorpup echt beseft hoeveel zij verharen? Of wat een plukvacht bij een teckel inhoudt? Of hoe zenuwachtig een terrier kan gaan lopen doen?

Het gaat absoluut om nature en nurture, maar de vraag is of die nature door een stamboom gedefinieerd wordt.
Afbeelding
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

flatcoat schreef:Ik ben het wel met TS eens ...... je weet dat wanneer je voor een langharig ras kiest dat dit het nodige aan vachtonderhoud met zich meebrengt. Als je geen tijd en/of zin hebt om hier energie in te steken zou je eigenlijk niet voor een langharig ras moeten kiezen. En natuurlijk is het voor de hond in kwestie beter als ie in zo'n geval wel gekortwiekt wordt want anders wordt het een wandelende klittenbaal en kan daar behoorlijk veel last/pijn van krijgen.
Ik heb ook een langharig ras en in de originele outfit vind ik haar prachtig om te zien en zou het zelf doodzonde vinden om daar de schaar in te zetten.
Wat een klinklare onzin zeg, als ik een kind neem dan weet ik ook dat dat haar blijft groeien, moet ik hem daarom maar met haar tot op de kont rond laten lopen?

Mijn vriendin heeft een shih-tzu en die gaat keurig elke 2 mnd in de puppylook, waarom? Als ze niet getrimt wordt knalt ze overal tegen aan omdat ze niks meer kan zien. En als het hondje zomers in het zwembadje wil springen achter het huis dan kan ze dat gewoon doen in de wetenschap dat ze met een uurtje weer opgedroogt is en ze niet door baasje op tafel gezet wordt om een uur lang gefohned en gekamd te worden.

Daar komt nog eens bij dat zo'n hondje een vacht heeft die je onmogelijk klitvrij kunt houden en voor het beest is het echt niet fijn als die klitten eruit moeten hoor.

Noem mij eens 1 voordeel wat de hond zelf aan een lang kapsel heeft?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”