Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplicht rusthouden en looptempo

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik zou zelf mijn hond aan de riem houden, en hij luisterd best goed.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rio heeft eens rust gehad toen hij jonger was en zich verstapt had en ik heb toen wel voor riemrust gekozen.
Hij was toen nog wel jong dus onstuimiger dan nu maar toch zou denk ik nu in zo'n geval ook weer voor de riem kiezen omdat ik me daar zelf geruster bij zou voelen dat er toch niet om het een of ander een sprintje zou worden ingezet.
Toen hij op rust stond overigens heb ik in een rustig tempo met hem lopen wandelen en hem middels veel snuffelpartijtjes toch wat afleiding geboden
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Hou Caja wel aan de lijn.
Die houdt van struinen, inclusief over boomstammen enzo heen springen die ze tegenkomt.
Ook kan ze zomaar voor de lol even een sprintje trekken, zonder verdere aanleiding :roll:
Maar aan de lijn loopt ze inderdaad nu grotendeels ook in telgang.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ligt er denk helemaal aan welk soort rust er gehouden moet worden..
echt rust en weinig belasting is dan ook echt lijnrust en dus in een stap meelopen.. mijn hond moest ook aan de lijn maar tevens kreeg ik advies om iedere dag twintig minuten te gaan fietsen met hem de rustige draf voor spieropbouw..
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier bij boris is één ding wat ik niet moet doen: hem aan de lijn houden. Als hij verplicht rust moet hebben dan gewoon los mee nemen en duidelijk rustig houden. (hij luisterd naar stappen en draf) Apart uitlaten van de rest en een beetje laten lopen, snuffelen en draven rondom me. NIet uitnodigen voor spelletjes en als er iets lang komt wat leuk kan zijn dan gelijk naast me lopen, liggen of vast.
Hij wordt geheel gek als ik hem alleen aan de riem uit laat. Verder heb ik gemerkt dat zijn spieren dan nog pijnlijker worden. Juist de afwisseling maakte dat hij weer steeds beter kon lopen. Nu moest hij niet rechtlijnig in één tempo lopen. :ok:
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik heb Floep eerst een poos aan de riem gehad en was echt heel streng met die rust. Er zat geen meter verbetering in en op een gegeven moment heb ik haar maar los laten lopen en haar eigen gang laten gaan, wel een beetje zo gestuurd dat ze rustig bleef doen.
Misschien was het ook wel toeval, maar daarna ging het eigenlijk steeds beter. :mrgreen: (alhoewel we er nog steeds niet helemaal zijn, qua goed lopen)
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
blondie
Zeer actief

Mickie schreef:
blondie schreef:ligt er denk helemaal aan welk soort rust er gehouden moet worden...
Dat zal uiteraard ook verschil opleveren, ja. Mijn bedenking is dat een hond over het algemeen prima weet wat goed voor hem is en dat hij zich aan zal passen aan zijn mogelijkheden/beperkingen mits hij geen adrenalinerush krijgt of de pijn door medicijnen onderdrukt wordt. Althans, dat dénk ik dus.
In die theorie maakt het niet uit of hij last van zijn rug, schouder, knie, voetzool, enz heeft. Maar de vraag is of je die theorie op een hond kunt loslaten.
Ik twijfel eraan of de hond weet wat goed voor hem is en wat niet.. ze gaan maar door omdat ze willen en omdat ze het leuk vinden met de baas te spelen en iets voor de baas willen doen.. althans zoeen heb ik er hier.. die gaf echt op het laatste moment aan dat er wat was ik kon het alleen aan zijn lichaamshouding merken bij een bepaalde oefening.. nu nog denk ik van man.. gezien de foto's en dierenarts mededelingen (rugaandoening).. zou je dit niet moeten kunnen.. :denken:
Wellicht heeft spiertraining (zwemmen, fietsen) hier de zaak verbeterd..
Maar dat sommige honden erg hard zijn voor zichzelf zie ik zeker niet alleen bij mijn hond maar ook bij enkele anderen in de omgeving die met hd kampen..
Als ik commando hoog geeft gaat hij over de schut.. ik weet dat het niet goed is voor hem en dat hij er last van heeft, toch zou hij eroverheen gaan, met evenveel enthousiasme.. ik doe dit dus niet, spring hij uit zichzelf ergens overheen dan denk ik zo! Het gaat goed met m!
Lijnrust was hier ook een ramp hoor.. dan ging ie in de riem hangen.. ik besloot gewoon los te laten lopen, geen balgooien, en geen andere honden.. en stap voor hem is niets, een herder is een draver.. kon tien keer beter met de fiets op stap dan wandelen aan de riem..
blondie
Zeer actief

Zwemmen, men prefereert een warm bad.. hier zwemt hij in zee of in de meertjes, fietsend naar huis waar hij drooggemasseerd wordt met de handdoek.. hoeveel therapie wens je, je kunt de pijnlijke delen extra masseren tijdens droogmaken van de hond..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je een hondenzwembad in de buurt?
Er zijn er niet veel, maar als die er is, zou dat een mooie oplossing zijn :ok:
Ik weet een zwembad waar hydrotherapie voor honden wordt gegeven, vlak bij Aalten, maar dat is voor jou nogal ver weg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Contacteer:

Caja is van de pijnstilling af, maar als ze de kans zou krijgen zou ze ook willen rennen, racen en springen.
Ze kan dus denk ik niet zo goed zelf bepalen wat goed voor haar is :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mickie schreef:@Ranetje, het ging in dit topic niet speciaal over Mickie en haar kreupelheid :mrgreen: :wink:
Ik vroeg me in het algemeen af wat de beste loopsnelheid is bij een hond die rust moet houden en of je hem dat tempo zelf kunt laten bepalen, of je er vanuit kunt gaan dat hij zelf weet wat goed voor hem is.
In het algemeen?
Hangt er vanaf waar je loopt denk ik?
Als een jachthond in wildrijk gebied loopt kan je het hem niet zelf laten bepalen want passie laat vergeten wat goed voor je is :mrgreen:
Geldt trouwens denk ik voor veel honden die op straat een kat tegen komen. Of iets anders wat interessant is.
Op een rustige prikkelarme plek zullen ze het denk ik zelf aardig in de hand houden. Meestal is dat stap of een rustige draf.
Dat is tenminste mijn ervaring. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Lobke moet ook lijnrust nadat ze een tijdje helemaal niet mocht lopen.
Na een paar dagen aan de lijn is ze toch los gegaan en dat ging dus helemaal niet goed, ze rent en springt alle kanten op. (ook zonder pijnmedicatie)
In het bos gaat ze dan ook nog netjes aan de lijn, bij het water gaat ze wel los omdat ze anders niet goed kan zwemmen.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
ranetje schreef:Hangt er vanaf waar je loopt denk ik?
Als een jachthond in wildrijk gebied loopt kan je het hem niet zelf laten bepalen want passie laat vergeten wat goed voor je is :mrgreen:
Geldt trouwens denk ik voor veel honden die op straat een kat tegen komen. Of iets anders wat interessant is.
Aan de lijn betekent zo'n situatie doorgaans een flinke aanzet en hard trekken. Dat vind ik niet zo onder lijnrust vallen ;)
Ook dan is een bepaalde mate van appèl nodig en een redelijk prikkelarme omgeving.

@Marije en C@rmen, zijn jullie honden niet tot rust te manen als ze los zijn?
Dat is denk ik nog een grotere kwelling dan aan de lijn lopen :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Volgens mij is een rustige draf ook de gang die het meest natuurlijk is voor de hond. Of ik haal ze nu in de war met paarden. Maar dat doet Tyra het meest, ook los. Stap alleen om even te snuffelen of op adem komen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Oeh ik heb niet goed gelezen zie ik nu, verplichte rust vind ik toch echt lijnrust. Al is dat erg moeilijk met drukke honden die rondjes gaan rennen in huis. Dus dat ligt aan het probleem, bij hd bv mag je volgens mij wel rechte stukken rustig fietsen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”