Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoelang een pup alleen laten ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

_diva_
Zeer actief

hoelang een pup alleen laten ?

Ongelezen bericht door _diva_ »

Ik vraag me af wat jullie de max. tijd vinden om een pup alleen te laten ?
dan heb ik het over een pup van b.v 9 weken nadat hij dus zeg ,maar een week al is gewend en je gaat weer werken.
zou je een hele dag8 uur gaan werken als je tissendoor iemand hebt die hem eruit laat om de 2 uur?

Ik zelf ben van mening des te vroeger ze het leren des te beter.

Tis gewoon nieuwgierigheid hoor :mrgreen: .

gr gemma
chester
Actief

Ongelezen bericht door chester »

hallo Diva,
Ik heb een pup van 11 weken en ben eerst 1 uur weg gegaan om te kijken hoe het ging. Dit ging goed dus ben ik 2 uur gaan werken en de volgende dag ook 2 uur. Heb dit ook met mijn baas overlegt en die vond het goed dat ik tijdelijk minder ging werken. na 1 week ben ik 3 uur gaan werken en nu werk ik weer 4 uur per dag en dat gaat allemaal goed. Soms heeft hij wel een verrassing voor me maar ach dit kan ik hem nog niet kwalijk nemen.
Maar ik zou niet gelijk 8 uur weg blijven lijkt mijn een beetje te snel.
gr Chester
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee ik vind dat niet kunnen... als er iets gebeurt kan je het nooit meer recht breien en heb je kans op een hondje dat allerlei ongewenst gedrag gaat ontwikkelen.
Ik vind als je kiest voor een pup horen daar verantwoordelijkheden bij en daar is zorgen voor opvang als je an het werk bent er1 van.
Afbeelding
_diva_
Zeer actief

Ik heb het misschien verkeerd verwoord ik zou hem ook niet meteen 8 uur alleen laten hoor :N: .
Ik zou het idd ook zo opbouwen maar ik zou wel meteen beginnen dat bdoel ik met het jong geleerd des te beter .
Ik vroeg me alleen af hoe oud je pup dan is tegen de tijd dat hij zeg maar wel alleen kan blijven en dan tussentijds uitgelaten wordt.
Ik had het dus wel een beetje anders moete formuleren sorry daarvoor :roll: .
Wij hebben onze Diva gekregen met 6 maanden en toen werkte ik ook gewoon 2 uurtjes per dag alleen werk ik nu 24 uur en is Diva 2,5 en kan dus prima 8 uur allleen zijn.
Ik heb 2 dagen van 8 uur en 2 halve dagen.
Echter willen we graag een hond erbij,mocht het echt doorgaan heb ik schoonouders waat de pup kan verblijven in de tijd dat ik werk das geen probleem.
Maar ondertussen kijk ik ook naar een volwassen herplaatsre dat is misschien een beter e keus.
Los daarvan was ik dus benieuwd hoe jullei het hier doen....

vandaar de vraag :wink: .

Gr Gemma
minimax
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door minimax »

ik heb geen zin in een scheldkanon op mij gericht nu, maar ik heb enorm mazzel gehad met max.

max was bijna 3 maanden toen ik hem kreeg, en de volgende dag ben ik gewoon 6 uur gaan werken :N: ik werkte toen 30 uur per week (5 dagen van 6 uur).
mn buurvrouw/man liet hem dan rond een uur of 12 uit. en verder zit ie alleen.
regelmatig pols ik bij de buren of ze wat horen, maar ze horen nooit iets. ik heb ook niet het idee dat ie het vreselijk vind ofzo, hij doet gewoon normaal als ik thuiskom.

inmiddels werk ik 36 uur en onregelmatig. dwz dat mn buren hem uitlaten, op de helft van mn dienst ongeveer (tenzij ik nacht heb, maar dan ga ik zelf met m lopen voor en na mn dienst, en voor ik dan ga slapen duurt het ook wel ffies, dus dan heb ik alle tijd voor hem ;)). zij gaan dan lekker een flink stuk met hem lopen en hij vind ze helemaal super. als ik ze ook tegenkom op een rondje lopen ofzo is iegelijk door het dolle heen haha

maargoed, ik besef ook echt wel dat ik flink mazzel had wat dat betreft en ik zou het een ander echt niet aanraden.

hoewel ik al flinke tijd op zoek was naar een hond, kwam max vrij plotseling en kun je eigenlijk best zeggen dat het een impuls aankoop was, hoewel flink doordacht ;)
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ligt eraan hoe je pup het doet. Als hij heel goed en makkelijk alleen kan zijn is het een heel ander verhaal dan als hij er veel moeite mee heeft.
Scheelt ook nog of de pup helemaal alleen is of dat er nog een andere hond aanwezig is.
Maar een pup 8 uur alleen laten vind ik niet kunnen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een pup doorloopt ontwikkelingsfase's waaraan ook de mate van zelfstandigheid gekoppeld is. Net zo goed als je een mensenbaby niet kan overvragen met dingen die hij vanuit zijn ontwikkeling nog niet kan, hoor je dat ook met een pup niet te doen. Een pup van 8 weken hoort bij mams in het nest en niet eenzaam en alleen bv in een bench te liggen. Dat hoort niet en hoort een pup gezien zijn ontwikkeling ook nog niet te kunnen. Een pup neemt veelal uit zichzelf met 11 a 12 weken wat afstand van het nest door eens plekken te zoeken waar hij alleen kan liggen.
Dat is mijns inzines ook pas de tijd om heel voorzichtig het alleen zijn te gaan oefenen.
Overvragen creeert een gevoel van onzekerheid en angst, wat zich kan omzetten in angst om alleen te zijn en dus grote problemen met het alleen thuis blijven.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

heb nu weer tijdelijk een pupje in huis (sinds vorige week) en werk fulltime (overigens wel een deel vanuit huis)
als ik afspraken heb buitenshuis zit pupje vanaf de 3de dag hier wel een halve dag alleen zonder problemen...
overigens wel buiten in een puppyren met een vari kennel en grenzend aan de andere kennels, maar dat gaat zonder problemen.
met uitzondering van de 2de nacht slaapt hij nu ook heel de nacht door en is zindelijk (de eerste 2 nachten binnen in zijn vari kenneltje, maar inmiddels gewoon buiten (uit de wind en overdekt) in zijn puppyren met dekentjes, vari kennel, speeltjes etc....)

het kan wel, maar je mist wel de leuke tijd van het pup zijn en je moet er rekening mee houden dat je ALLE tijd naast je werk dan in je pupje steekt...want denk dat het anders niet jouw pupje wordt, maar die van diegene die hem op de dag voor je uitlaat...
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Ik vind, dat je niet alleen aan het om de 2 uur uilaten moet denken, maar ook aan de aandacht die de pup nodig heeft.
Word er dan ook om de twee uur even gespeeld met de pup?
Persoonlijk vind ik het voor de ontwikkeling van een pup niet bevordelijk om, hem/haar zoveel uur zonder aandacht te laten.
Maar dit is mijn mening, ik respecteer de meningen van anderen, maar ik zou op deze manier geen pup op willen voeden. :wink:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ponne schreef:Ik vind, dat je niet alleen aan het om de 2 uur uilaten moet denken, maar ook aan de aandacht die de pup nodig heeft.
Word er dan ook om de twee uur even gespeeld met de pup?
Persoonlijk vind ik het voor de ontwikkeling van een pup niet bevordelijk om, hem/haar zoveel uur zonder aandacht te laten.
Maar dit is mijn mening, ik respecteer de meningen van anderen, maar ik zou op deze manier geen pup op willen voeden. :wink:
daarom geef ik ook aan dat het dan niet "jouw" pupje zal worden....maar eerder van diegene die er wel de aandacht aan geeft door hem uit te laten iedere 2 uur....

hier blijft er ook alleen een pup als ik of van huis uit kan werken of als ik de pup lekker mee kan nemen (dus een najaar/winter/vroeg voorjaar pupje) zonder problemen...
_diva_
Zeer actief

Een hoop reacties met uitwisselende ervaringen dat is voor zeker interessant. :wink: .
Ik zou het zelf ook geen ideale situatie noemen dat niet maar zoals in mijn geval werk ik maar 2 hele dagen de andere 2 zijn half.
Fulltine werken en een pup vind ik zoweizo niets.
Verder zijn wij thuis met zn 2en waardoor je al snel ook meer tijd kan besteden aan de pup.
Daarnaast heb ik ook Diva nog en is de pup dus nooit echt alleen om het zo te zeggen.

Gr Gemma
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Pups gaan in het begin mee werken met men vriend
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Hier nu een pup van 5 maanden jong en die blijft nu zo een 5 uurtjes alleen en dat gaat heel goed ,ik heb hem vanaf 7 weken en ben 2 weken thuis geweest ,daarna ging hij naar de oppas als ik moest werken, maar op de dagen dat ik vrij was ben ik wel bezig geweest om het alleen zijn te leren, steeds een beetje langer en dat gaat nu dus heel goed ik werk 3 dagen in de week en dan moet ie 8 uurtjes alleen kunnen zijn en daar werken we nu langzaam naar toe ,ik moet zeggeen ik heb mazzel met mijn buurtjes ,ze zijn goud waard .Verder hebben wij 3 honden allemaal herders en daar wordt intensief mee gesport ,dus beweging en ontspanning genoeg voor ze.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

bij zowel pup als volwassen hond zou ik eerst een paar weken elkaar willen leren kennen, zeker als je al een hond hebt. die moeten ook aan elkaar wennen, en zou ik niet zo snel samen alleen willen laten.
ik wil ook een 2e hond maar ik wacht op het moment dat ik langer vrij kan nemen achter elkaar. ik ben nu vrije dagen aan het opbouwen en zit voorlopig op 7 volle weken
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Mijn 'pup' is nu 10 maanden,en kan nu pas echt alleen zijn :N: :mrgreen: (heb ik het over een uurtje of 3-4) . Maar zulke honden heb je er ook tussen,die hebben gewoon veel meer tijd nodig. En die moet je wel kunnen hebben vind ik. :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik weet het niet en ben ook niet van plan het te gaan uitproberen, het lijkt me gewoon geen goed idee.Zeker de eerste 4-5 maanden niet. Als ik bedenk hoe ondernemend ze die eerste tijd zijn, hoeveel ze nog van je leren......jammer ook om dat plezier te missen.En laat je ze dan vrij lopen of sluit je ze op in een bench?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik begin vanaf dag 1 met 'n minuutje of korter en zo langzaam opbouwen. Ik werk fulltime maar als er 'n pup komt neem ik zo lang mogelijk vrij. Met Tirsa was dat 4 weken, ik hoop te kunnen regelen met m'n volgende pup 5 weken, of 4 weken en 2 weken halve dagen of zo. En daarna in de pauze naar huis en dan op 'n gegeven momen de hele dag. M'n vriendin die ook hier in het dorp woont komt dan af en toe kijken, maar niet met regelmaat of vaste tijden, anders went de pup eraan en dat is niet de bedoeling. Ik weet niet meer hoe oud Tirsa was, dat ze voor het eerst de hele werkdag alleen thuis was.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

zo min mogelijk alleen laten, en na verloop van tijd opbouwen op de momenten waarvan je zeker weet dat hij/zij slaapt.
Ik ben een sjieke voorstander van een bench.
Maar mijn pup gaat daar geen uren in overdag.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Mijn jonge hond is nu bijna negen maanden en die laat ik maximaal vijf en een half uur alleen. De eerste week heb ik haar helemaal niet alleen gelaten en die weken erna heb ik het echt met minuten opgebouwd.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Daarom persoonlijk zou ik zelf nooit meer aan een pup beginnen als ik alleen ben..Toem Maggie klein was ben ik avond diensten alleen gaan draaien zodat ik overdag thuis was met haar..mijn man kwam vroeg thuis vanwege zijn vroege diensten, dus zij was nooit alleen thuis totdat ze 2 was. Emma was al "ouder" en was al zindelijk, dus de 2 honden zijn na 3 dagen ook alleen thuis gebleven, omdat ik nu dag diensten werk.
Ik vind persoonlijk dat een pup stimulans moet hebben, training moet hebben etc..waarom men dan een pup neemt snap ik persoonlijk niet, als je de hele dag weg bent..
Maar goed, dat is een persoonlijke keus.. :ok:
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Je mist zo verschrikkelijk veel als je je pup vaak alleen laat.
Het zou voor mij een reden zijn om een oudere hond te nemen ipv een puppie en dan nog zou ik die de eerste weken niet te lang alleen laten.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Lumi is nu 6 maanden en laat ik max. 3,5 uur per dag alleen.
Met haar heb ik het opgebouwd, nadat ze een week bij mij was in het begin met seconden, daarna met minuten, toen per 10 minuten.
Zelf had ik bijna 5 weken vrij, verdeeld over 9 weken. De eerste drie weken was ik volledig vrij, daarna 2 weken 2 dagen werken, daarna 2 weken 3 dagen, daarna 2 weken 4 dagen. Op de dagen dat ik werkte ging ze de hele dag naar mijn ouders. Tegenwoordig gaat ze 's middags naar mijn ouders en is ze 's morgens alleen.
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Dat heb je mooi geregeld zeg..leuk,.. :cheer:
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gabrielle1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gabrielle1984 »

roxy heb ik op vrijdag opgehaald, ze was toen 8 weken, het weekend ben ik thuis geweest.
ik werkte toen in blokken van 3 uur, van 9 tot 12 en van 13 tot 16:00.

op maandag ben ik halve dagen gaan werken en was ze dus sochtends 3 uur alleen.
vanaf de 2e week ben ik middagen ook weer gaan werken.
dus dan was ze 3 uur alleen dan was ik een uur thuis en dan weer 3uur alleen.

we hadden toen elza nog wel dus echt alleen was ze niet.

en als ik een keer een middag vrij was ging ze uit derzelf weer in de bench liggen slapen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”