Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Inge schreef:
Met Biène train ik bij de KNPV. Ik train nu nog PH1 maar er is een reële kans dat ik haar om ga zetten naar het basiscertificaat zoekhonden.
met welke reden? (gewoon erg nieuwsgierig )
Er is twijfel of ze de dreiging aan gaat kunnen. Ze bijt op zich heel graag maar bij het stokstellen begint ze zo´n 2 meter vóór ze de aanval inzet te grommen of te joelen . Tot nu toe is ze wel altijd doorgegaan, óók met flinke stemdreiging maar of ze dat zal blijven doen bij een echte dreiging is een beetje afwachten helaas. Dus ik ben wat aan het twijfelen.
Nu vind ik het basiscertificaat tegenwoordig een erg leuk programma en aangezien ze wel goed zoekt en het appèl eigenlijk geen problemen oplevert is dat een overweging.
oke duidelijk als ze dat toch ook leuk vind is het toch perfect dat je die mogelijkheid ook hebt!
Kyra en ik hebben de puppie cursus, de puppievervolg, gevorderen, apporteer sport en jachttraining gedaan, ook hebben we ons uv diploma en 16 mei gaan we weer op voor ons uv examen, ja we fietsen toch al graag
Ik doe van pup af aan gehoorzaamheid met Bram en nu nog steeds. Daarnaast doen we agility. Speuren heb ik geprobeerd, maar hij gaat heel andere sporen volgen dan het spoor dat de bedoeling is
Ik heb met Mitch puppycursus gedaan en daarna basiscursus op een KC, voor de laatste hebben we geen diploma aangezien hij echt niet af wilde in het gras (we zijn tot 2x gezakt!!)
Daarna ben ik overgestapt naar een andere cursus en dat bevalt super! We hebben nu 1 keer per week fun les, een beetje gehoorzaamheid, behendigheid, doggy dance (eigenlijk vanalles wat leuk is).
Met Max heb ik nooit cursussen gevolgd, alhoewel ik het achteraf jammer vind dat ik niet eerder op de hoogte was van de zoekhondenprogramma's, want dat was helemaal zijn ding geweest.
Noeska heeft een tijd KNPV PH1 gedaan met m'n man. Hij is ermee gestopt na een trainingsfout op de schijnaanval waardoor ze daarna op alle aanvallen lijkt te denken dat het misschien wel een schijn wordt en ze vast wat afremt. Ik train nu met haar voor het KNPV Basiscertificaat Zoekhonden en dat vindt ze ook heel erg leuk. Als alles goed gaat, zouden we daarna toch weer de PH1 willen afmaken, ook omdat ze nog nooit van het pak afgejaagd is en moedig zat is ervoor. Ze heeft het eigenlijk gewoon wel verdiend Maar o.a. door haar geschiedenis met de eerste baas heeft ze een tijd lang teveel druk gehad, vandaar dat we dat onderdeel even laten rusten. Bij mij is ze wat brutaler en vrijer en dat is wel goed voor haar.
Met Pardoes alle gehoorzaamheidscursussen doorlopen. Vond het alleen niet echt leuk. Daarna doorgegaan met agility.
Harley heeft ook alle gehoorzaamheidsexamens gehaald alleen 1 cursus niet gedaan (wel examen) Met hem doe ik ook agility en zou eigenlijk nog wel wat met hem willen doen. Gehoorzaamheid vond hij erg leuk alleen vind ik de combinatie met de behendigheid niet geweldig omdat hij juist daar wat vrijer moet worden.
Boris heeft met negen weken een puppycursus gevolgd. Daarna niets meer tot 10 maanden toen EG 1 t/m 3. Waarbij na EG 1 ook meteen begonnen met behendigheid. Door een hernia twee jaar geleden helaas gestopt met de behendigheid. Sinds een jaar is Boris weer "genezen" en nu doet hij IPO (1), omdat behendigheid te heftig blijft voor zijn rug; dat risico is te groot. Verder kent hij wel meerdere trucjes, onder andere vanuit de doggydance, maar daar hebben we nooit cursus in gedaan.
Boris heeft vroeger ook aan flyball gedaan, maar toen ik met de behendigheid nationale wedstrijden (voor Duitsland) ben gaan lopen was ik in een vereniging die geen flyball meer aanbod.
Met elke volgende of andere hond zal ik buiten de standaard gehoorzaamheidstrainingen ook altijd wel een vorm van hondensport doen. Net datgene wat voor dat individu de beste sport is.
Met Tobias (bijna 2 jaar) doe ik eens per week GGb, eens per week behendigheid (we gaan dit seizoen ook wedstrijden lopen) en eens per twee weken praktijkspeuren. Hiervoor hebben we de puppycursus, EG en VEG gedaan en een clickercursus. Ik denk dat hij doggydance ook erg leuk zal vinden en ik heb ook al een cursus op het oog, maar dan moeten we iets anders laten vallen en daar zijn we nog niet aan toe .
Hutch heeft er al een aardige rits van trainingen op zitten
Gehoorzaamheid hebben we de puppy, A, B, GGB gelopen. Daarnaast trainen we voor de jacht, zijn eerste B is binnen.
En sinds vorig jaar behendigheid, dit seizoen begonnen met wedstrijden
Is even aankijken hoe het verder gaat, maar misschien dat ik in het najaar de GG1 ga proberen te halen als de jachttraining stil ligt
Frenk en ik gaan naar 2 puppencursussen en hopen binnenkort te mogen starten met sport & spel. Puppencursus is verplicht vanwege de gehoorzaamheid en als Frenk trainen leuk blijft vinden, dan wil ik daar graag tijd in blijven steken. Zo ook met sport & spel of behendigheid oid.
*Anita* schreef:Met Pardoes alle gehoorzaamheidscursussen doorlopen. Vond het alleen niet echt leuk. Daarna doorgegaan met agility.
Harley heeft ook alle gehoorzaamheidsexamens gehaald alleen 1 cursus niet gedaan (wel examen) Met hem doe ik ook agility en zou eigenlijk nog wel wat met hem willen doen. Gehoorzaamheid vond hij erg leuk alleen vind ik de combinatie met de behendigheid niet geweldig omdat hij juist daar wat vrijer moet worden.
Dat snap ik niet helemaal. Behendigheid was juist in mijn ogen een heel hoge vorm van gehoorzaamheid, je verlangt zelfs van de hond dat hij zich op jou lichaamshouding al boven, voor of net na een sprong draait en dat alles in milisecondes. Het werken en zich elke centimeter laten begeleiden op grotere afstanden en dan daarna weer op heel dichte afstand van de baas zich laten begeleiden is ook gehoorzaamheid. Hier vond ik meer uitdaging in dan de gehoorzaamheid met volgen, apporteren, vooruitsturen, positiewisseling enz.
Ben dus benieuwd waarom gehoorzaamheid niet goed samen gaat met behendigheid. Door de behendigheid kon mijn hond opeens twee niveaus hoger in de gehoorzaamheid, omdat hij geleerd had snel te luisteren en op elke gevraagde afstand of dat nu dicht naast me of juist 100 meter verder was. Maar mischien heb ik onbewust te veel lichaamstaal ontwikkeld tijdens mijn gehoorzaamheid.
Lil schreef:
Ben dus benieuwd waarom gehoorzaamheid niet goed samen gaat met behendigheid.
Bij gehoorzaamheid moet de hond steeds naar jou kijken terwijl je dat bij behendigheid niet wilt. Ik merk overigens aan mijn hond geen problemen met de combinatie.
Lil schreef:
Bij gehoorzaamheid moet de hond steeds naar jou kijken terwijl je dat bij behendigheid niet wilt. Ik merk overigens aan mijn hond geen problemen met de combinatie.
Een hond moet bij de behendigheid constant contact met de baas blijven houden anders is hij niet te sturen. Hij moet zich inderdaad op de hindernissen consentreren, maar dat moet tegelijkertijd met het op de baas letten. Net zoals een muziekant én naar zijn partiture kijkt en gelijktijdig naar de dirigent en beiden volgt.
Een hond let ook op zijn baas door te luisteren hoe snel hij loopt en waar naar toe, een hond ziet je ook nog vanuit zijn ooghoeken als zijn kop en zijn lichaam een andere kant op gaan. Constant dient er contact te zijn tussen baas en hond, anders red je geen foutloos parcours met een snelheid van 4.5 m per seconde. Probeer maar uit door een lange tunnel te nemen en je rent onverwacht een andere kant op: de hond krijgt dit mee ookal ziet hij je in de tunnel niet! Mijn hond heeft dus door de behendigheid geleerd constant contact met me te houden; in de gehoorzaamheid wordt dit nog eens gedaan door je aan te kijken. Het vult in mijn ogen elkaar dus aan. Mijn hond had problemen met dit contact toen hij jong was (snel afgeleid), dit heeft hij door de behendigheid dus afgeleerd. Gevolg: top gehoorzaamheidshond.
Een hond die de baas aankijkt in het parcours is makkelijk te trainen. In het begin lijkt dit lastig, maar als je vergevorderd bent blijkt dit voordelen te hebben.
Met Yaro hebben we basiscursus A gedaan. Hij vond er geen bal aan dus daarna gestopt.
Met Luca Basis A en B en ik wil binnenkort met behendigheid starten.
Met Fahim puppycursus, basicursus A en nu B en dan ook nog ringtraining.
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
Lil schreef:
Een hond moet bij de behendigheid constant contact met de baas blijven houden anders is hij niet te sturen. Hij moet zich inderdaad op de hindernissen consentreren, maar dat moet tegelijkertijd met het op de baas letten. Net zoals een muziekant én naar zijn partiture kijkt en gelijktijdig naar de dirigent en beiden volgt.
Een hond let ook op zijn baas door te luisteren hoe snel hij loopt en waar naar toe, een hond ziet je ook nog vanuit zijn ooghoeken als zijn kop en zijn lichaam een andere kant op gaan. Constant dient er contact te zijn tussen baas en hond, anders red je geen foutloos parcours met een snelheid van 4.5 m per seconde. Probeer maar uit door een lange tunnel te nemen en je rent onverwacht een andere kant op: de hond krijgt dit mee ookal ziet hij je in de tunnel niet! Mijn hond heeft dus door de behendigheid geleerd constant contact met me te houden; in de gehoorzaamheid wordt dit nog eens gedaan door je aan te kijken. Het vult in mijn ogen elkaar dus aan. Mijn hond had problemen met dit contact toen hij jong was (snel afgeleid), dit heeft hij door de behendigheid dus afgeleerd. Gevolg: top gehoorzaamheidshond.
Een hond die de baas aankijkt in het parcours is makkelijk te trainen. In het begin lijkt dit lastig, maar als je vergevorderd bent blijkt dit voordelen te hebben.
Als je echt tot de top van de agility wilt behoren, moet je hond gaan gaan gaan. Toevallig had ik daar gisteren met mijn trainer over. Dat meelopen en enorm op de baas letten, zit een hond in de weg om een toptijd neer te zetten. Een hond die vooruit werkt, wordt gestuurd met commando's. Natuurlijk zijn er genoeg momenten waarop hij je lichaamsbewegingen wel ziet, maar bij een volgende hond ga ik in het begin alleen maar trainen op vooruit lopen. En ja, dan kan gehoorzaamheid wel in de weg staan omdat de hond veel te veel op jou focust.
Ik ben het dus precies oneens met jouw laatste zin Als beginner blink je juist uit met een hond die naar jou kijkt in een parcours. In de A red je het ook nog wel. Maar kom je verder, dan word je links en rechts ingehaald door honden die niet naar de baas kijken, maar de blik vooruit hebben.
Ja eens met Linda. Er is een groot verschil tussen een hond die op je let, een hond die helemaal niet op je let of een hond die zoals bij de gehoorzaamheid aan je geplakt zit!!!!!
Bij de agility wil je die laatste twee echt niet. In de eerste paar klassen en bij een heel technisch parcours is het handig omdat ze minder snel een fout maken door een verkeerd toestel te nemen. Maar uiteindelijk ga je dan verliezen op de tijd. Een hond moet gewoon gaan en jij moet je gaan aanpassen door in de juiste positie te komen.
Ik heb en doemet mijn honden alles door elkaar heen en ze lopen overal prima, maar uiteindelijk ga je de mist in als je dan eindelijk in de C klasse loopt en je hebt een plakhond!!!!
Een gedreven agilityhond ziet uiteraard dat jij een stapje naar links of rechts doet al loopt hij een stuk voor je, maar dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken!
Ik train G&G met Britt, heb al een G&G 0 diploma dus ben naar G&G I toe aan het werken, maar ik heb eind van de maand mijn eerste wedstrijd en met wedstrijden start ik eerst in de G&G 0 om eens te kijken hoe dat gaat.
Het er al zin in
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Jorda schreef:Ja eens met Linda. Er is een groot verschil tussen een hond die op je let, een hond die helemaal niet op je let of een hond die zoals bij de gehoorzaamheid aan je geplakt zit!!!!!
Bij de agility wil je die laatste twee echt niet. In de eerste paar klassen en bij een heel technisch parcours is het handig omdat ze minder snel een fout maken door een verkeerd toestel te nemen. Maar uiteindelijk ga je dan verliezen op de tijd. Een hond moet gewoon gaan en jij moet je gaan aanpassen door in de juiste positie te komen.
Ik heb en doemet mijn honden alles door elkaar heen en ze lopen overal prima, maar uiteindelijk ga je de mist in als je dan eindelijk in de C klasse loopt en je hebt een plakhond!!!!
Een gedreven agilityhond ziet uiteraard dat jij een stapje naar links of rechts doet al loopt hij een stuk voor je, maar dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken!
Groetjes van Jorda.
is dus ook wat ik bedoel.
Harley is van nature al een plakhond en word door gehoorzaamheids oefeningen echt niet vrijer. Geef mij dan maar een Pardoes die zoveel drive naar voren heeft die kan ik op afstand met mijn lichaamstaal sturen. Volgen kan ie niet en hij heeft juist wat gehoorzaamheidsoefeningen nodig voordat ik de ring in ga omdat het anders een ongeleid projectiel is. Met Pardoes heb ik nog de nodige prijzen gewonnen in de C. Ik denk dat ik met Harley in de C op deze manier niet eens op tijd finish terwijl ik nu de ene promotiepunt na de ander loop. Hij loopt zijn foutloze rondjes wel. Van mij mag hij juist wat brutaler worden.
Met Luna heb ik puppycursus, Gehoorzame hond 1 & 2 gevolgd.
Nu ben ik net een paar weken met de jachttraining begonnnen. Het valt mij alleen toch een beetje tegen, dus ik denk dat ik van het najaar gewoon lekker met de GG beginners verder ga!