Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(gezelschaps)honden zijn zielig...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

murmel

Ongelezen bericht door murmel »

iones schreef:
murmel schreef:ik vind het ook nog niet zo onwaar wat de oude grijze man verteld...

maar ik geloof nog steeds in het sprookje dat oude mensen wijze mensen zijn....

mensen manipuleren de natuur dat het een lieve lust is...met alle gevolgen van dien...
alles moet mooier, sneller, groter, meer meer meer....maar dat zal onze ondergang worden als we niet oppassen....
Maar dat verklaart nog niet waarom jij vindt dat de oude man gelijk heeft. Vind jij gezelschapshonden dan ook zielig? En waarom?
zielig!? ik vind maar weinig dingen zielig...

ik denk dat ieder nuchter denkend mens wel beseft dat dieren een beter leven hebben in het wilde natuur dan in gevangenschap bij de mens...

maar ik ben natuurlijk hypocriet want ik heb zelf 22 honden....al zijn het geen gezelschapshonden, maar werkhonden...poolhonden...en ik probeer zoveel mogelijk tegemoed te komen aan hun aard en natuurlijke omgeving...daarom woon ik dan ook in de estse bossen...en leven mijn honden samen in een hondenroedel...en krijgen ze zoveel als mogelijk natuurlijke voeding...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

denk je nou echt dat de meeste van de tegenwoordige honden goed genoeg zijn voor een leven in de natuur? laat me niet lachen joh! zegt gedomesticeerd iemand iets? dat is zijn natuur!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Die zijn binnen de kortste keren dood. 'n Huiskat ja, die heeft nog genoeg instincht en vaardigheden over om z'n kostje bij elkaar te scharen, zie het aantal zwerfkatten, maar honden staan zo veraf van de natuur, de konijnen lopen niet eens meer weg voor Tirsa, ok ze huppen 'n paar meter verder, meer niet.
murmel

massam schreef:denk je nou echt dat de meeste van de tegenwoordige honden goed genoeg zijn voor een leven in de natuur? laat me niet lachen joh! zegt gedomesticeerd iemand iets? dat is zijn natuur!
de meeste hedendaagse honden zijn natuurlijk al helemaal aangepast aan het leven tussen de mensen en sommige honden zijn zelfs niet meer in staat een kip te doden...laat staan om te overleven in de natuur....

maar mocht ik hier mijn malamutes loslaten, weet ik zeker dat zij wel zouden overleven...tenzij ze natuurlijk door een jager worden neergeknald.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

murmel schreef:
de meeste hedendaagse honden zijn natuurlijk al helemaal aangepast aan het leven tussen de mensen en sommige honden zijn zelfs niet meer in staat een kip te doden...laat staan om te overleven in de natuur....

maar mocht ik hier mijn malamutes loslaten, weet ik zeker dat zij wel zouden overleven...tenzij ze natuurlijk door een jager worden neergeknald.
iones schreef:In de dogma nr 39 uit 2007 staat een heel interessant stuk over de hond en de wolf en de verschillen. En daarin staat gesteld dat de bewering dat de hond van de wolf afstamt best kort door de bocht is. Er zijn grote verschillen tussen de hond en de wolf, en daarnaast zijn er weer verschillen tussen honden die qua profiel het meest op de wolf lijken (denkend aan saarloos of husky) en honden die daar ver van af staan (bijv. mastiff).
Zo wordt als voorbeeld gesteld dat de wolf wel 600!! verschillende gezichtsuitdrukkingen heeft met bepaalde betekenis en een hondenras dat qua type ver van de wolf afstaat slechts 100. En hoe verder de hond qua type er af staat, hoe minder oorpsronkelijke signalen gezien worden.

De hond is gedomesticeerd, en een wolf kun je nooit domesticeren. Daar zijn ze niet geschikt voor en het zal altijd een bepaald risico behelzen.
De hond is ontstaan door fokken op bepaalde eigenschappen, zoals verblijven bij mensen, waken, maar ook om zich aan te passen aan mensen etc.
HOnden kunnen zich nog beter aan mensen aanpassen dan andersom.

De stelling van die man dat honden zielig zijn als gezelschap dier is dus niet alleen kort door de bocht maar berust op totaal gebrek aan inzicht in honden.
Misschien moet je je toch nog eens verdiepen in de materie voordat je zo'n kort door de bocht uitspraak doet dat gezelschapsdieren het minder goed hebben dan dieren in het wild.
Er leven in Zuid Europa veel honden in het wild. Die zijn op zichzelf aangewezen. En Oh wat hebben ze het toch goed! Brood en brood mager, kans op aanrijding, etc.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
murmel

iones schreef:
murmel schreef:

iones schreef:In de dogma nr 39 uit 2007 staat een heel interessant stuk over de hond en de wolf en de verschillen. En daarin staat gesteld dat de bewering dat de hond van de wolf afstamt best kort door de bocht is. Er zijn grote verschillen tussen de hond en de wolf, en daarnaast zijn er weer verschillen tussen honden die qua profiel het meest op de wolf lijken (denkend aan saarloos of husky) en honden die daar ver van af staan (bijv. mastiff).
Zo wordt als voorbeeld gesteld dat de wolf wel 600!! verschillende gezichtsuitdrukkingen heeft met bepaalde betekenis en een hondenras dat qua type ver van de wolf afstaat slechts 100. En hoe verder de hond qua type er af staat, hoe minder oorpsronkelijke signalen gezien worden.

De hond is gedomesticeerd, en een wolf kun je nooit domesticeren. Daar zijn ze niet geschikt voor en het zal altijd een bepaald risico behelzen.
De hond is ontstaan door fokken op bepaalde eigenschappen, zoals verblijven bij mensen, waken, maar ook om zich aan te passen aan mensen etc.
HOnden kunnen zich nog beter aan mensen aanpassen dan andersom.

De stelling van die man dat honden zielig zijn als gezelschap dier is dus niet alleen kort door de bocht maar berust op totaal gebrek aan inzicht in honden.
Misschien moet je je toch nog eens verdiepen in de materie voordat je zo'n kort door de bocht uitspraak doet dat gezelschapsdieren het minder goed hebben dan dieren in het wild.
Er leven in Zuid Europa veel honden in het wild. Die zijn op zichzelf aangewezen. En Oh wat hebben ze het toch goed! Brood en brood mager, kans op aanrijding, etc.
er zijn natuurlijk relatief grote verschillen tussen de hond en de wolf....maar de wolf is en blijft de voorvader van onze hedendaagse hond...
iones
Zeer actief

Maar daar houdt ook alles mee op.
Honden zijn erop gefokt om te leven met mensen. Ze passen zich zelfs beter aan mensen aan, dan andersom.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
murmel

op een of andere manier vind ik dat die man de waarheid verteld...

ik begrijp hem alvast...

persoonlijk hou ik helemaal niet van honden, behalve van oerhonden, omdat die nog min of meer gelijkenissen hebben met een wolf...

alle abnormaal gefokte honden, die te lange oren hebben, te korthaar, te lang haar, te korte poten, te klein of te groot van gestalte en noem maar op...vind ik niets...dat zijn uit de hand gelopen creaties van de mens en net die honden zijn 100% afhankelijk van de mens...die overleven de natuur niet omdat hun bouw daar niet meer voor geschikt is...

en ergens vind ik dat zielig...

maar ja...de mens heeft zoveel gecreerd gedurende de geschiedenis...
waarom dan ook geen schoothond, he...
iones
Zeer actief

Bij bepaalde rassen heb je gelijk. OMdat niet alle rassen worden gefokt met het oog op hun welzijn. Maar honden die gezond zijn, en die zich optimaal als hond kunnen gedragen zonder dat hun fysiek in de weg staat (of een dom baasje dat honden niet snapt), hoef je toch echt geen medelijden mee te hebben.

Je praat nu over een evolutie van 135.000 jaar.
Vind je mensen nu dan ook zielig?
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik vind altijd dat de mensen die om het hards roepen dat een hond als wolf behandeld dient te worden...(waar heus wel wat inzit ;-)) vaak vergeten te bedenken dat het wellicht natuurlijker is om als wolf te leven, maar niet bepaald per definitie makkelijker of gelukkiger. Afgezien nog van het feit dat de meeste honden niet meer zo veel met de wolf te maken hebben.

Ook wolven kunnen ziek worden, gaan dood aan velerlei oorzaken, botjes in de keel, poten breken, vechtwonden, noem het maar op. Het is dus niet zaligmakend! Er zijn maar relatief weinig pups die overleven, en dus kun je wel zeggen dat het (mijns inzien) wel natuurlijker is, maar niet per definitie "optimaal".

Maar honden kunnen prima verwilderen hoor, alleen gaan er in dat proces een hoop ongeschikten aan ten onder. Wij denken vooral in individuele honden en niet in populatie. Terwijl we als we het over wolven hebben vaak wel aan roedels en survival of the fittest denken. Dat houdt ook een hoop dood en leed in. Het hoort erbij. De natuur is mooi, maar kei- en keihard! Wat overigens niet wil zeggend at beschermd voor de haard opgroeien en roemloos oud en dik worden altijd de betere optie is natuurlijk.

Tot op zekere hoogte heeft de hond destijds besloten een verbond met de mens aan te gaan. Niet omdat hij moest, maar omdat het hem wat opleverde. Geef je je hond de keuze tussen een harde stenen vloer met droog brood te eten, of een lekkere wollen deken met een rodi worst en je zet daar twee bazen bij zul je zien dat de ene hond kiest voor het een (dat komt hem beter uit) en de ander voor het ander (in dit geval waarschijnlijk 95 % voor het vlees ;-))
Pas later, toen het verbond om samen te werken omgezet werd naar het "gesloten rassen en show-gebeuren" kun je denk ik gaan spreken over zielig. Dan doel ik op de grote populatie, niet op de individule hond, want een hond die slecht werkte werd ook zonder pardon de nek omgedraaid , en dat is verdomd zielig natuurlijk! Maar een hond met ademhalingsproblemen moedwillig fokken, dat is ook op populatieniveau "zielig"!

of zo ...:19: :idea:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: (gezelschaps)honden zijn zielig...

Ongelezen bericht door Gittje »

WiLuna schreef:(gezelschapshonden) zijn zielig ... dat is hoe een bekende van mij erover denkt, een oude man van 81 jaar.
Honden horen in het wild, ze zijn niet als huisdier bedoeld.
Tja, ieder z'n mening hé. Maar de hond als gedomesticeerd huisdier koos in lang vervlogen tijden om uiteenlopende redenen zelf de zijde van mens. Onze moderne huishonden zouden er in het wild niet veel meer van bakken.

Een variant op deze gedachtengang hoorde ik tijdens een reportage over de Israëlische Kanaanhond, waar een fokster uit de stad probeerde om het ras op peil te houden door de teven te laten paren met reuen van nomadische stammen die hun honden nog dagelijks inzetten als werkhond. Bij bepaalde clanleiders kreeg zij keihard te horen dat zij daar niet aan mee werken omdat een hond niet in de stad thuishoort.
WiLuna schreef: Het gaat er bij hem niet in dat honden als huisdier gelukkig kunnen zijn.
Met nadruk op 'kunnen'. Hangt wel af hoe het baasje z'n leven invult.
holly
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door holly »

Gewoon laten kletsen.....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”