Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vriendinnetje van Bauke had kanker.. .wat doen jullie ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Casey schreef:
Hmmm... ligt aan je definitie van 'medisch'. Voor mij is dat: evidence based medicine. Homeopathie valt daar dan dus NIET onder. Mensen die druppels voorschrijven waar geen enkele werkzame stof in zit, waar nog nooit enig effect van is aangetoond, en die -naar de allermodernste biomedische, biochemische en biologische inzichten - ook helemaal niet kunnen werken vallen voor mij niet in de cathegorie medici, wat voor een titels ze verder ook mogen hebben.
Je houdt er wel een tunnelvisie op na hoor!
Je moest eens weten van hoeveel kwalen mijn honden al zijn afgeholpen door druppeltjes, pilletjes en korreltjes die geen enkele werkzame stof bevatten volgens jou en dat zonder er maar direct chemische rotzooi als pillen e.d. in te kieperen.
Eén voordeel: een hond is niet bevooroordeeld. Een mens wel en daar ben jij een groot voorbeeld van.
Casey schreef: Wil jij over feiten praten, dan kom je een stuk geloofwaardiger over als je bronnen beperkt tot medici die zich daadwerkelijk beperken tot de feiten- evidence based medicine dus. Valt WHG dierenartsen, hoe blij jij ook met ze kunt zijn, gewoon niet onder.
Ik ben zeer gelukkig met het feit dat ik WHG Dierenartsen tot mijn dierenartsen mag noemen. Deze mensen, die naast homeopaat ook gewoon dierenarts zijn, nog steeds studies volgen en niet alles uit het boekje halen, hebben meer medische kennis en papieren in hun pink dan jij in je hele lichaam.
Gadver, wat een denigrerende houding hou jij erop na zeg.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het artikel bij WHG dierenartsen is toch mede ontstaan door onderzoeken in Amerika?
Juist omdat daar al veel eerder dan hier heel vroeg werd gecastreerd konden de honden daar gevolgd worden op gevolgen van vroege castratie.
En uit die onderzoeken kwamen dus deze narigheden tevoorschijn

Lijkt me wel iets om over na te denken (op zijn minst)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

MoniqueDM schreef: Je houdt er wel een tunnelvisie op na hoor!
Je moest eens weten van hoeveel kwalen mijn honden al zijn afgeholpen door druppeltjes, pilletjes en korreltjes die geen enkele werkzame stof bevatten volgens jou en dat zonder er maar direct chemische rotzooi als pillen e.d. in te kieperen.
Andere mensen beweren dat ze door god genezen zijn van hun dodelijke ziekten. Moet ik dan ook maar in god gaan geloven? Weer andere mensen zeggen dat het door allah kwam. In wie moet ik nu geloven, god of allah? Allebei kan niet, want ze beweren allebei de enige god te zijn.

Als al die wonderverhalen waar zijn, dan kan het bovendien toch niet zo moeilijk zijn dat even onafhankelijk vast te laten stellen?
In de praktijk blijkt dat wanneer er een deugdelijk onderzoek gedaan wordt, noch god, noch allah, noch klassieke homeopathie ook maar enige bijdrage leveren aan de genezing. Daarom beperk ik mij liever tot die takken van de geneeskunde die wél een bijdrage leveren: evidence based medicine.
Eén voordeel: een hond is niet bevooroordeeld. Een mens wel en daar ben jij een groot voorbeeld van.
Als uit een deugdelijk uitgevoerd onderzoek blijkt dat een bepaald homeopathisch medicijn voor een bepaalde ziekte inderdaad een werking heeft dan valt dat meteen onder de evidence based medicine en zal dat medicijn ook meteen door reguliere artsen voorgeschreven kunnen worden. Ondanks echter dat er honderden, dan geen duizenden onderzoeken zijn waaruit blijkt dat homeopathie niet werkt, blijven de homeopathen die druppels voorschrijven. Wie is er nu bevooroordeeld, en wie heeft tunnelvisie?
Ik ben zeer gelukkig met het feit dat ik WHG Dierenartsen tot mijn dierenartsen mag noemen.
Prima toch? IK zal nooit naar ze toe gaan. Als ik bij een arts ben voor een probleem en die begint over homeopathie of bach bloesems of wat dan ook, dan wens ik de beste man (m/v) een prettige dag en ga op zoek naar een ander. Hetzelfde als hij (m/v) over bidden begint.
Als jij dat wel prettig vindt, en je hebt daar vertrouwen in, dan ga je gang. Maar daar hadden we het hier niet over. Malinois begon over medische feiten. En als we het daar over hebben, dan beperk ik me graag tot die medische feiten die daadwerkelijk proefondervindelijk vast te stellen zijn. De WHG site staat barstensvol met allerlei zaken die als "feit" gepresenteerd worden maar dat volstrekt niet zijn. Mijn idee is dan: zoek even een andere bron, die zich wél tot de echte feiten beperkt.
Deze mensen, die naast homeopaat ook gewoon dierenarts zijn, nog steeds studies volgen en niet alles uit het boekje halen, hebben meer medische kennis en papieren in hun pink dan jij in je hele lichaam.
Ik mag het hopen want zij zijn afgestudeerd en dat ben ik (nog lang) niet. Evengoed blijf ik van mening dat 'arts' zijn en 'homeopaat' zijn niet samengaat. Maar dat is inderdaad 'slechts' mijn mening, iedereen mag hier anders over denken.

Kees
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:Als uit een deugdelijk uitgevoerd onderzoek blijkt dat een bepaald homeopathisch medicijn voor een bepaalde ziekte inderdaad een werking heeft dan valt dat meteen onder de evidence based medicine en zal dat medicijn ook meteen door reguliere artsen voorgeschreven kunnen worden. Ondanks echter dat er honderden, dan geen duizenden onderzoeken zijn waaruit blijkt dat homeopathie niet werkt, blijven de homeopathen die druppels voorschrijven. Wie is er nu bevooroordeeld, en wie heeft tunnelvisie?
ik heb dit mijn hond gegeven na haar bevalling, er zat nog wat rommel in haar baarmoeder was op de echo te zien... dit gegeven (zelfs op advies van een 'gewone' dierenarts, die verder niets met homeopatie heeft!!!!)het werkte direct... dan kun jij en alle critici op het dak gaan zitten dat het medisch bewezen moet worden... meer bewijs is er toch niet nodig?

http://www.honka.nl/winkel/product_info ... 9af7f68996

Natuurlijk zijn er ook dingen die niet altijd werken... ik heb ablavetsem ook weleens gebruikt... werkt niet maar Galastop werkte ook net zo min... dus een regulier medicijn!!!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef: Andere mensen beweren dat ze door god genezen zijn van hun dodelijke ziekten. Moet ik dan ook maar in god gaan geloven? Weer andere mensen zeggen dat het door allah kwam. In wie moet ik nu geloven, god of allah? Allebei kan niet, want ze beweren allebei de enige god te zijn.
Ik had het niet over het geloof.
En daarbij komt: mensen hebben de mogelijkheid om te geloven, ook al is dat in dingen waarvan het bestaan nooit is bewezen, dieren niet.
Dus dieren zijn onbevooroordeeld en reageren gewoon op homeopathie.
Casey schreef:Als al die wonderverhalen waar zijn, dan kan het bovendien toch niet zo moeilijk zijn dat even onafhankelijk vast te laten stellen?
In de praktijk blijkt dat wanneer er een deugdelijk onderzoek gedaan wordt, noch god, noch allah, noch klassieke homeopathie ook maar enige bijdrage leveren aan de genezing. Daarom beperk ik mij liever tot die takken van de geneeskunde die wél een bijdrage leveren: evidence based medicine.
Wat ik al zei: een tunnelvisie.
Je staat absoluut niet open voor andere vormen van geneeskunde en dat is jammer, een gemiste kans.
Casey schreef:Als uit een deugdelijk uitgevoerd onderzoek blijkt dat een bepaald homeopathisch medicijn voor een bepaalde ziekte inderdaad een werking heeft dan valt dat meteen onder de evidence based medicine en zal dat medicijn ook meteen door reguliere artsen voorgeschreven kunnen worden. Ondanks echter dat er honderden, dan geen duizenden onderzoeken zijn waaruit blijkt dat homeopathie niet werkt, blijven de homeopathen die druppels voorschrijven. Wie is er nu bevooroordeeld, en wie heeft tunnelvisie?
De mens en daar ben jij hier een tonend voorbeeld van.
Casey schreef:Prima toch? IK zal nooit naar ze toe gaan. Als ik bij een arts ben voor een probleem en die begint over homeopathie of bach bloesems of wat dan ook, dan wens ik de beste man (m/v) een prettige dag en ga op zoek naar een ander. Hetzelfde als hij (m/v) over bidden begint.
Als jij dat wel prettig vindt, en je hebt daar vertrouwen in, dan ga je gang. Maar daar hadden we het hier niet over. Malinois begon over medische feiten. En als we het daar over hebben, dan beperk ik me graag tot die medische feiten die daadwerkelijk proefondervindelijk vast te stellen zijn. De WHG site staat barstensvol met allerlei zaken die als "feit" gepresenteerd worden maar dat volstrekt niet zijn. Mijn idee is dan: zoek even een andere bron, die zich wél tot de echte feiten beperkt.

Dat heb ik voorheen ook al uitgelegd. WHG Dierenartsen schrijven over behandelingen uit de praktijk, niet uit de theorie. Als een behandeling in de praktijk lukt, dan is het nou eenmaal een feit, niet waar?!
Ik heb liever met geslaagde praktijkvoorbeelden te maken dan met theoretische mogelijkheden die ik krijg voorgeschoteld.

Overigens zit je appels met peren te vergelijken als je homeopathie naast bach bloesems noemt. Bach bloesem valt onder de fytotherapie en is onschadelijk, ofwel: baadt het niet dan schaadt het niet.
Dit laatste kan van homeopathie absoluut niet gezegd worden.
Casey schreef:Ik mag het hopen want zij zijn afgestudeerd en dat ben ik (nog lang) niet. Evengoed blijf ik van mening dat 'arts' zijn en 'homeopaat' zijn niet samengaat. Maar dat is inderdaad 'slechts' mijn mening, iedereen mag hier anders over denken.
Arts zijn en homeopathie gaan prima samen!
Dat heeft WHG Dierenartsen wel bewezen. Inmiddels hebben ze een gigantische praktijk in Rotterdam en ook nog eentje in Voorburg, dit naast de hoofdvestiging in Dodewaard.
En wees nou eerlijk, als er zelfs mensen uit München en Denenmarken komen (ja, daar heb ik bijgezeten) om hun honden homeopatisch te laten behandelen, doe je het dan slecht?! En zou de homeopathie z'n werk dan niet doen?!
Mensen rijden niet voor hun lol bijna 2000 km. voor een bezoekje aan de dierenarts hoor.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Remina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Remina »

Toen we onze pup ophaalden zei ik in eerste instantie gelijk al dat ik haar later wilde sterriliseren, na haar eerste loopsheid.

Idd om het 'gedoe' met schoonmaken etc.

Maar na het lezen ( veeeel lezen ) op dit forum is mijn mening 180 graden gedraaid.
Ik laat haar niet meer sterriliseren.

Die paar weekjes in het jaar kom ik ook wel door, dan maar even wat vaker lopen en dweilen :wink:
Maar ik ga nu niet meer zomaar meer in een gezonde hond snijden. :ok:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef: Dus dieren zijn onbevooroordeeld en reageren gewoon op homeopathie.
Correctie: dieren reageren dan ook precies hetzelfde op homeopathie als op een placebo (ja, ook bij dieren is er sprake van een placebo effect, al werkt dat iets anders dan bij mensen). Tenzij jij een baanbrekend onderzoek kent waarbij de werking van homeopatie wél eenduidig aangetoond wordt, in dat geval stel ik meteen mijn mening bij (wat nou niet open staan voor andere geneeskunden, wat nou tuinnelvisie).
Je staat absoluut niet open voor andere vormen van geneeskunde en dat is jammer, een gemiste kans.
Zie boven. Ik stsa overal voor open, maar voordat ik iets voor zou schrijven aan een patient wil ik wel even zeker weten dat er een werking te verwachten valt. Lijkt me nu bepaald niet teveel gevraagd.
Dat heb ik voorheen ook al uitgelegd. WHG Dierenartsen schrijven over behandelingen uit de praktijk, niet uit de theorie. Als een behandeling in de praktijk lukt, dan is het nou eenmaal een feit, niet waar?!
Ik heb liever met geslaagde praktijkvoorbeelden te maken dan met theoretische mogelijkheden die ik krijg voorgeschoteld.
Er zijn miljoenen kwakzalvers op de wereld en die komen allemaal met uitstekend geslaagde succesverhalen uit de praktijk aan. Ook de reguliere geneeskunde kent succesverhalen uit de prakrijk. Het verschil tussen kwakzalvers en reguliere geneeskunde: de laatste groep acccepteert wél dat er onafhanklijk, dubbelblind onderzoek gedaan wordt, en accepteert ook de uitkomsten daarvan. Kwakzalvers doen dat niet.
Overigens zit je appels met peren te vergelijken als je homeopathie naast bach bloesems noemt. Bach bloesem valt onder de fytotherapie en is onschadelijk, ofwel: baadt het niet dan schaadt het niet.
Dit laatste kan van homeopathie absoluut niet gezegd worden.
De overeenkomst is dat van geen van beide ooit enige werkzaamheid is aangetoond. Fytotherapie op zich kan wel degelijk werking én ook bijwerkingen hebben: ligt aan de werkzame stof en de concentratie daarvan.
Arts zijn en homeopathie gaan prima samen!
Financieel wel ja......
Dat heeft WHG Dierenartsen wel bewezen. Inmiddels hebben ze een gigantische praktijk in Rotterdam en ook nog eentje in Voorburg, dit naast de hoofdvestiging in Dodewaard.
En wees nou eerlijk, als er zelfs mensen uit München en Denenmarken komen (ja, daar heb ik bijgezeten) om hun honden homeopatisch te laten behandelen, doe je het dan slecht?! En zou de homeopathie z'n werk dan niet doen?!
Mensen rijden niet voor hun lol bijna 2000 km. voor een bezoekje aan de dierenarts hoor.
Wordt wakker Monique. Mensen vliegen uit de hele wereld naar Mexico om in peperdure priveklinieken hyperastrale trilling en demagnetisatie therapie te krijgen (Ok, deze therapie bestaat (nog?) niet, maar ik klets niet uit mijn nek, Mexico is wereldwijd berucht om de kwakzalvers, en daar gaan miljarden in om). Denk je nu echt dat de effectiviteit van de behandeling af te meten is aan het geld wat de 'arts' eraan verdient? Ver rijden zegt ook niets. Of komen al die mensen die naar Lourdes gaan dit jaar genezen terug? En diegene die genezen terugkomen, is dat echt omdat de maagd Maria dat gedaan heeft? Of was dat gewoon puur toeval of placebowerking?

Groetjes,

Kees
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heel interessant, maar dat heeft niets meer te maken met de vroege castratie van de hond toch?

WHG dierenartsen wijst er op dat er onderzoeken zijn die uitwijzen dat er bij vroeg gecastreerde honden weer andere minstens zo vervelende ziektes kunnen ontstaan.
Ik vermoed dat dat onderzoek in Amerika is gedaan?
Daar werd al veel eerder dan hier vroeg gecastreerd.
Dus daar kunnen ze de gevolgen daarvan al beter bekijken dan wij hier.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door IngeK »

Ook hier een hond die prima reageert op "placebo" (:roll:) druppels.

Volgens mij is het nog altijd zo dat een "gewone (dieren)arts" puur de kwaal op het moment aanpakt en een homeopaat/andere kwakzalver (???) meer naar de oorzaak zoekt.

En als je (in het algemeen) daar niet voor openstaat houdt het gewoon op..blijven die mensen lekker bij de normale arts met chemische middeltjes. Ik hou het zelf liever op het natuurlijke.

(sorry ook niet meer ontopic)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

ranetje schreef:Heel interessant, maar dat heeft niets meer te maken met de vroege castratie van de hond toch?

WHG dierenartsen wijst er op dat er onderzoeken zijn die uitwijzen dat er bij vroeg gecastreerde honden weer andere minstens zo vervelende ziektes kunnen ontstaan.
Ik vermoed dat dat onderzoek in Amerika is gedaan?
Daar werd al veel eerder dan hier vroeg gecastreerd.
Dus daar kunnen ze de gevolgen daarvan al beter bekijken dan wij hier.
Precies Nettie en het is alleen maar goed dat WHG Dierenartsen daar eerlijk op wijst om de hype die is ontstaan rond vroege castraties te doorbreken.
Helaas moet er dan weer van alles en nog wat bijgehaald worden en worden deze overigens zeer kundige dierenartsen met kwakzalvers vergeleken :roll: .

@Casey: een paar maanden geleden heb ik eveneens op een bericht van jou gereageerd waarin je allerlei onzin zat uit te kramen over epilepsie, kosten van AED's, prognose van honden met epilepsie e.d. Ik heb dat falikant tegengesproken en onderbouwd.
Daar heb je nooit meer op gereageerd.
Ik ga er dan ook van uit dat je het me niet kwalijk neem dat ik blindelings vertrouwen heb in WHG Dierenartsen die me destijds wel op het juiste pad hebben geholpen met mijn hond met epilepsie. Niets van hetgeen wat jij had opgesomd ben ik tegengekomen in de praktijk. En nogmaals: dat stukje praktijk en ervaring is enorm meer veelzeggender dan de theorie uit een boekje.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Ik stsa overal voor open, maar voordat ik iets voor zou schrijven aan een patient wil ik wel even zeker weten dat er een werking te verwachten valt. Lijkt me nu bepaald niet teveel gevraagd.
en dus is dat niet altijd het geval als jij mijn stukje leest... Galastop... geen enkel effect... net antibiotica kuur af van mn oudste dober voor blaasontsteking... geen enkel effect gehad... dan kun jij gillen dat je werking verwacht... dus niet...

En wel met uterovetsem voor het legen van de baarmoeder zoals je kunt lezen... hoe verklaar je dit dan overigens?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Soomige AB zijn inderdaad niet goed voor alle kwalen. Wijhebben hier verschillende soorten AB kuurtjes..Emma heeft een blaas ontsteking, en ipv. pillen heeft ze een eenmalige A/B ingectie gehad..heerlijk..en weet je, het werkt erg goed..
Zelfde met mensen..sommige mensen reageren niet op bepaalde medicijnen, of het nou van een dokter is of een homeopaat..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Casey, je doet me zooo aan mijn vorige huisarts denken.
Toen onze jongste 15 jaar geleden bronchitis had en aan de inhalator "moest", was ik er niet zo blij mee dat hij misschien jaren aan de reguliere medicijnen vast zou zitten. Ik heb hem toen gevraagd of er geen alternatieve medicatie voor die inhalator was. Hij heeft mij toen vierkant uitgelachen. "Hoe dom kon ik wel niet wezen om daarin te 'geloven'." "O ja, je huisdieren moeten ook weg."
Okee, duidelijk hoe hij erover dacht.
Overigens heb ik zelf op een gegeven moment besloten dat die medicatie overdone was, ben er mee gestopt en ik had gelijk :mrgreen: .

Een paar jaar later, kwam ik voor mezelf bij hem voor een pijnlijke knie. Wat schrijft deze (anti)kwakzalver mij voor??? SRL-gelei want "dat werkt toch zo goed".
Ik heb hem nog wel even gevraagd of hij wist wat voor spul dat was, nádat hij zijn recept had uitgeschreven :mrgreen: :pffff: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
CKS
Zeer actief

Monique: ik heb wel eens geen tijd om ergens op te reageren, en soms zie ik dingen gewoon niet. In dat epilepsie geval was ik het overigens 90% met je eens, maar de context was er niet naar (je weet wel, een hondje dat wellicht/waarschijnlijk niet eens epilepsie had, maar de eigenaar die eigenlijk te belabberd was om naar de DA te gaan 'want die belazeren je toch en het heeft toch geen zin'). Ik vond je ook te negatief overigens, ja, er zijn honden/mensen die niet reageren op de medicijnen, en waarvoor uiteindelijk euthanasie de enige uitweg is (in het geval van honden dus). Maar er zijn ook patienten die uitstekend reageren, en waarbij de epilepsie uitstekend onder controle gebracht kan worden.
Net de dag voordat dat topic speelde kreeg mijn vriendin zo'n geval voor haar kiezen: een Sint Bernard die uitstekend reageerde. Alleen vonden de eigenaars dat de hond 'teveel' pillen kreeg. Steeds als het onder controle was, stopten ze de behandeling of verlaagden ze de dosis. Met terugvallen als gevolg. Die kwamen ze dus om de hond in te laten slapen 'want hij genas niet'. Nee dat klopt.... ik heb iedereen gebeld die ik kende om te zien of we een opvang voor de hond konden regelen, maar niet helaas. De hond is toen ingeslapen gewoon omdat de eigenaars te belabberd waren om de behandeling vol te houden. Je hebt gelijk dat de medicijnen relatief betaalbaar zijn, maar die 5 dollar (grote hond ;) )per dag was voor deze mensen reden om de hond in te laten slapen....
malinois schreef: en dus is dat niet altijd het geval als jij mijn stukje leest... Galastop... geen enkel effect... net antibiotica kuur af van mn oudste dober voor blaasontsteking... geen enkel effect gehad... dan kun jij gillen dat je werking verwacht... dus niet...

En wel met uterovetsem voor het legen van de baarmoeder zoals je kunt lezen... hoe verklaar je dit dan overigens?
Met zo'n ervaring met uterovetsem zou ik uiteraard ook gaan twijfelen- als mens dan. Als wetenschapper weet ik dat er honderden redenen kunnen zijn dat de behandeling aangeslagen is. Puur toeval, bijvoorbeeld, of ellicht iets anders dat je ook gedaan hebt. Verder geneest het overgrote deel van de ziekten zichzelf- zonder dat daar enige hulp van buiten voor nodig is. Om de zekerheid te hebben dat het succes van een behandeling daadwerkelijk aan het medicijn gelegen heeft, moet je een dubbelblind onderzoek doen. Neem dan bijvoorbeeld 90 teven met rommel in de baarmoeder, verdeel die in drie groepen, de ene groep (1) geef je een neppilletje, de andere groep (2) een uterovetsem pilletje, en de laatste groep (3) een Galastop. Vervolgens ga je kijken hoe de honden er voorstaan. Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je het volgende meet:

groep 1: 15 honden 'goed', 15 honden 'slecht'.
groep 2: 16 honden 'goed', 14 honden 'slecht'.
groep 3: 26 honden 'goed', 4 honden 'slecht'.

Je weet nu dat ongeveer de helft van de probleemgevallen zichzelf oplost (controlegroep, 1). Je ziet dat de uterovetsem groep 1 geval meer 'goed' gescoord heeft. Dat zegt helaas niets, want dat kan toeval zijn. Er kan bijvoorbeeld een hond tussen hebben gezeten die toevallig er al wat beter aan toe was. Als de kans dat het toeval was groter is dan 5% (of 1%, afhankelijk van de studie) wordt de uitslag niet geaccepteerd.
Groep 3 kan geen toeval meer zijn, of beter gezegd, het kan toeval zijn maar die kans is erg klein (kleiner dan 5% of 1%).

De conclusie van dit onderzoek (dat ik uiteraard ter plekke verzonnen heb) zou dus zijn: uterovetsem werkt niet beter dan een placebo, galastop werkt wel beter dan een placebo. Maar evengoed zie je dat er in alle groepen honden beter geworden zijn, en dar er in alle groepen honden waren die niet beter geworden zijn. Dat een bepaalde hond uit de controlegroep (placebo) beter is geworden zegt dus niet dat het placebo het probleem op kan lossen! En dat en bepaalde hond uit de Galastop groep niet beter is geworden zegt niet dat Galastop niet werkt, maar alleen dat galastop bij deze hond niet gewerkt heeft.

Dat is de reden dat je nooit conclusies kan verbinden aan één enkel geval, of zelfs aan een hele rits gevallen. De enige manier om zéker te weten dat een bepaalde behandeling effect sorteert (al is het niet bij alle patienten) is een dubbelblind onderzoek.

En nu komt ie. Voordat Galastop op de markt gebracht is, moest de fabrikant aan twee eisen voldoen (heel kort gezegd):
- (1) aantonen dat de bijwerkingen beperkt zijn (middel mag niet erger zijn dan de kwaal)
- (2) aantonen (middels een dubbelblind onderzoek) dat het middel effect sorteert.

Voor homeopatische 'geneesmiddelen' is de tweede bepaling geschrapt. De reden: sinds het bestaan van de homeopatie is nog niet gelukt om zelfs maar voor één enkel 'geneesmiddel' ondubbelzinnig aan te tonen dat het werkt.... moesten ze dus aan die bepaling voldoen, dan zou er geen enkel homeopatische geneesmiddel verkocht mogen worden (en zouden ze het stickertje 'voedingssupplement' oid krijgen).

Aan de eerste bepaling hoeven homeopatische geneesmiddelen vaak ook niet te voldoen. Als de verdunning groot genoeg is is het namelijk uitgesloten dat er bijwerkingen op zouden kunnen treden. Hoe groter het getal achter de D, hoe groter de verdunning. Juist de grootste verdunningen worden door de homeopathen als 'gevaarlijk' bestempld, maar juist deze hoeven niet eens meer getest te worden.... zo ondenkbaar is het dat ze problemen zouden geven.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is....

:wink:

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat snap ik Kees, echter heb ik niets anders gedaan dan de Uterovetsem... simpelweg omdat ik het niet wist... die echo heb ik daarom laten maken... een andere oplossing was baarmoeder eruit maar aangezien er niet veel zooi zat en mijn dierenarts ook niet direct voorstander van castratie is... hebben we eerst dit geprobeerd... met duidelijk effect dus... Je zou dus maar een DA hebben die alleen maar castratie aanbeveeld zonder dergelijke middelen geprobeerd te hebben.

Overigens is mijn ervaring niet de enige, ik ken meerdere mensen met deze ervaring (heb ik pas later gehoord overigens)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef: moesten ze dus aan die bepaling voldoen, dan zou er geen enkel homeopatische geneesmiddel verkocht mogen worden (en zouden ze het stickertje 'voedingssupplement' oid krijgen).
Over voedingssuplementen gesproken: sinds kort heeft AST Farma Epikal op de markt gebracht. Dit is Kaliumbromide in een fraaie tabletvorm met een rundvleessmaakje eraan en met het etiket voedingssupplement erop.
Je mag van mij weten dat ik dat etiketje voedingssupplement op Kaliumbromide levensgevaarlijk vind.
Kaliumbromide is namelijk een medicijn en geen voedingssupplement, want bij een te hoge dosering kan Kaliumbromide flink toxisch zijn met alle gevolgen van dien (Bromisme). Bovendien ligt de therapeutische grens heel dicht bij de toxische grens, wat streng moet worden gecontroleerd d.m.v. de bromidespiegel regelmatig te laten prikken. Nog een ander nadeel is dat Epikal moeilijk te doseren is. Het zijn tabletten die 300 mg. Kaliumbromide bevatten, maar er zijn ook honden die 500 mg. per gift nodig hebben en dan heb je een probleem, want dat valt niet nauwkeurig te doseren.
Hiermee heeft AST Farma dierenartsen en eigenaren wel in de problemen gebracht, want zodra er een veterinair alternatief voor een humaan middel op de markt is, mag eigenlijk de humane vorm, die keurig op de mg. nauwkeurig werd gemaakt in de vorm van een capsule, eigenlijk niet meer worden voorgeschreven.
Ik snap echt niet hoe AST Farma voor elkaar heeft gekregen om dit middel op de markt te krijgen onder de noemer voedingssupplement.
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door holly »

Mijn hond is geholpen en mijn pup gaat ook geholpen worden.

Dit om verschillende redenen.

Fenja werd schijnzwanger en had daar zeer veel last van. Ook is mijn eerste hond overleden aan baarmoederkanker, dus dan ben je daarna wat voorzichtiger.
De hond van mijn tante is overleden omdat ze elke keer schijnzwanger werd. Daardoor kreeg ze tumoren rond haar tepels. (ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg zo, ik ben niet zo medisch aangelegd)
Ook had Fenja erg veel last van haar loopsheid.

Ik ben blij dat ze geholpen is. En daarom laat ik Faeden straks ook helpen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:Mijn hond is geholpen en mijn pup gaat ook geholpen worden.

Fenja werd schijnzwanger en had daar zeer veel last van. Ook is mijn eerste hond overleden aan baarmoederkanker, dus dan ben je daarna wat voorzichtiger.
De hond van mijn tante is overleden omdat ze elke keer schijnzwanger werd. Daardoor kreeg ze tumoren rond haar tepels. (ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg zo, ik ben niet zo medisch aangelegd)

hoe weet je dan dat Faeden ergens last van heeft of krijgt?
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

malinois schreef:

Dat weet ik niet. En dat zeg ik ook niet. Maar ik vind het zelf een fijner gevoel als ze geholpen is. En dat is voor mij puur omdat ik dus meegemaakt heb dat de dood van mijn eerste hond voorkomen had kunnen worden als ze geholpen was. (althans dat zei de DA dus)

En ik zou niet willen dat Faeden losbreekt en zwanger terug komt. Ik wil echt geen nestje, want ik kan nooit afstand doen van pups. En ik vind dat de asiels al vol genoeg zitten. Niet dat ik tegen nestjes ben hoor. Maar als ik dan al een nestje zou willen, dan helemaal op een goede manier.

Ik had ook nooit gedacht dat zo weinig mensen de dieren lieten helpen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:
malinois schreef:

Dat weet ik niet. En dat zeg ik ook niet. Maar ik vind het zelf een fijner gevoel als ze geholpen is. En dat is voor mij puur omdat ik dus meegemaakt heb dat de dood van mijn eerste hond voorkomen had kunnen worden als ze geholpen was. (althans dat zei de DA dus)

En ik zou niet willen dat Faeden losbreekt en zwanger terug komt. Ik wil echt geen nestje, want ik kan nooit afstand doen van pups. En ik vind dat de asiels al vol genoeg zitten. Niet dat ik tegen nestjes ben hoor. Maar als ik dan al een nestje zou willen, dan helemaal op een goede manier.

ik vind dat heel min van je DA dat ie dat gezegd heeft... voor mij een reden om direct een andere DA te gaan zoeken...
Xena van mij is niet gecastreerd om de simpele reden dat ik A. niet snij in een gezonde hond. B. de kans dat ze ergens anders kanker krijgt of ergens anders aan dood gaat minstens net zo groot is, zo niet nog groter...
Dat ze dan misschien een jaartje korter leeft dan anders.. helaas... dat hoort bij het leven.
Natuurlijk snap ik heel goed dat als je zoiets hebt meegemaakt als jij dat het heel moeilijk is om het van deze kant te zien... en dat jij er dan wat sneller voor kiest.. .zou ik misschien ook wel gedaan hebben als ik het mee had moeten maken.
Maar gelukkig zijn er steeds meer DA die niet alleen maar voor het geld gaan en niet alleen maar castratie aanraden maar mensen ook vertellen over de vele nadelen hiervan...
Zo weinig mensen? Ik vind dat er wel heel makkelijk over gedaan wordt een teef te 'helpen'... het is wel een operatie... maar over dat feit wordt vaak snel heengestapt... :wink:

Overigens heb ik hier 4 intacte reuen en 1 intacte teef... en er gebeurd niets wat niet gepland is hoor :wink:
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

malinois schreef:
holly schreef:
malinois schreef:

ik vind dat heel min van je DA dat ie dat gezegd heeft... voor mij een reden om direct een andere DA te gaan zoeken...
Xena van mij is niet gecastreerd om de simpele reden dat ik A. niet snij in een gezonde hond. B. de kans dat ze ergens anders kanker krijgt of ergens anders aan dood gaat minstens net zo groot is, zo niet nog groter...
Dat ze dan misschien een jaartje korter leeft dan anders.. helaas... dat hoort bij het leven.
Natuurlijk snap ik heel goed dat als je zoiets hebt meegemaakt als jij dat het heel moeilijk is om het van deze kant te zien... en dat jij er dan wat sneller voor kiest.. .zou ik misschien ook wel gedaan hebben als ik het mee had moeten maken.
Maar gelukkig zijn er steeds meer DA die niet alleen maar voor het geld gaan en niet alleen maar castratie aanraden maar mensen ook vertellen over de vele nadelen hiervan...
Zo weinig mensen? Ik vind dat er wel heel makkelijk over gedaan wordt een teef te 'helpen'... het is wel een operatie... maar over dat feit wordt vaak snel heengestapt... :wink:

Overigens heb ik hier 4 intacte reuen en 1 intacte teef... en er gebeurd niets wat niet gepland is hoor :wink:
Ik ben ook naar een andere DA gegaan. Deze DA zei ook 1 dag voor de dood van mijn hond dat ik haar alsnog moest laten helpen. Yeah right! Dat beesie was gewoon op..... Dus toen ben ik boos weggegaan.

Maar goed, die opmerking blijft inderdaad in mijn hoofd rondspoken. En ik zou het mezelf niet vergeven als het dan toch gebeurt. Misschien moet ik me er eens beter over inlezen..... Want ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan.... :idea:

Misschien ben ik bang voor dat oepsnestje omdat ik erg veel op een kattenforum zit. en daar heb je heel heel erg veel oepsnestjes van mensen die een krolse kat buiten laten lopen. Maar een kat is geen hond natuurlijk.....

Maar gaat een sterilisatie of castratie vaak fout?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:Ik ben ook naar een andere DA gegaan. Deze DA zei ook 1 dag voor de dood van mijn hond dat ik haar alsnog moest laten helpen. Yeah right! Dat beesie was gewoon op..... Dus toen ben ik boos weggegaan.
waardeloze dierenarts... het is iets waar niemand iets aan kan doen... ook jij niet...
Maar goed, die opmerking blijft inderdaad in mijn hoofd rondspoken. En ik zou het mezelf niet vergeven als het dan toch gebeurt. Misschien moet ik me er eens beter over inlezen..... Want ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan.... :idea:
dat snap ik heel goed hoor... lees gewoon de voor- en nadelen even door... en kijk dan of je nieuwe of andere dingen ziet die je misschien belangrijk vind.
Misschien ben ik bang voor dat oepsnestje omdat ik erg veel op een kattenforum zit. en daar heb je heel heel erg veel oepsnestjes van mensen die een krolse kat buiten laten lopen. Maar een kat is geen hond natuurlijk.....

precies... katten lopen vaak zonder toezicht buiten... een hond niet als het goed is... daarnaast is het maar 2 x per jaar dat je ze in de gaten moet houden en desnoods aangelijnd..

Het is en blijft een operatie... daar zitten altijd risico's aan verbonden... de ene hond is al gevoelig voor een bepaald narcosemiddel ...
Hier in dit topic staat een heel goed stukje van WHG dierenartsen, het zijn niet eens mijn dierenartsen maar de mijne denkt er gelukkig hetzelfde over... het is niet allemaal rozengeur en manenschijn... je haalt wel de complete hormoonhuishouding door elkaar... dat kan niet zonder dat er iets in het lichaam gebeurd... heel bekend is de castratenvacht, de incontinentie van de teef, het dikker worden en niet te vergeten karakterverandering... de teef kan een stuk feller worden... :wink:
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

malinois schreef:
holly schreef:Ik ben ook naar een andere DA gegaan. Deze DA zei ook 1 dag voor de dood van mijn hond dat ik haar alsnog moest laten helpen. Yeah right! Dat beesie was gewoon op..... Dus toen ben ik boos weggegaan.
waardeloze dierenarts... het is iets waar niemand iets aan kan doen... ook jij niet...
dat snap ik heel goed hoor... lees gewoon de voor- en nadelen even door... en kijk dan of je nieuwe of andere dingen ziet die je misschien belangrijk vind.

precies... katten lopen vaak zonder toezicht buiten... een hond niet als het goed is... daarnaast is het maar 2 x per jaar dat je ze in de gaten moet houden en desnoods aangelijnd..

Het is en blijft een operatie... daar zitten altijd risico's aan verbonden... de ene hond is al gevoelig voor een bepaald narcosemiddel ...
Hier in dit topic staat een heel goed stukje van WHG dierenartsen, het zijn niet eens mijn dierenartsen maar de mijne denkt er gelukkig hetzelfde over... het is niet allemaal rozengeur en manenschijn... je haalt wel de complete hormoonhuishouding door elkaar... dat kan niet zonder dat er iets in het lichaam gebeurd... heel bekend is de castratenvacht, de incontinentie van de teef, het dikker worden en niet te vergeten karakterverandering... de teef kan een stuk feller worden... :wink:
Ik zal het eens goed doorlezen. En alle voor en nadelen voor mij eens op een rijtje zetten.
Ik was mij ook helemaal schuldig aan het voelen dat ik de dood van mijn hond had kunnen voorkomen....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:Ik was mij ook helemaal schuldig aan het voelen dat ik de dood van mijn hond had kunnen voorkomen....
dat had je niet... had je haar misschien gecastreerd was ze aan een andere vorm van kanker overleden.... het blijven levende wezentjes...
Afbeelding
CKS
Zeer actief

holly schreef: Ik zal het eens goed doorlezen. En alle voor en nadelen voor mij eens op een rijtje zetten.
Ik was mij ook helemaal schuldig aan het voelen dat ik de dood van mijn hond had kunnen voorkomen....
Op zich als je graag mammatumoren en baarmoederonsteking wilt voorkomen is het wel degelijk de overweging waard om je teefje te laten steriliseren. Het zijn twee veel voorkomende ziekten die inderdaad effectief voorkomen worden door sterilisatie op relatief jonge leeftijd (zeg voor de tweede loopsheid). Het argument 'ja maar je hond kan ook onder de auto komen' heb je vast al eens gehoord- van rokers bijvoorbeeld. Een waarheid als een koe, maar rokers die stoppen en teefjes die gesteriliseerd worden hebben wel een betere levensverwachting.

Dat betekent natuurlijk niet dat dus alle pups maar stevast gesteriliseerd moeten worden. Sowieso ben ik geen voorstander van vroegsterilisatie (rond 8 weken bijvoorbeeld). Ik vind dat een hond eerst min of meer uitgegroeid moet zijn. Om mammatumoren te voorkomen moet je wel voor de 4de loopsheid steriliseren, en liefst wat eerder. Vandaar dat ik zeg zo tussen de eerste en de tweede loopsheid.

Verder moet je natuurlijk de voor- en nadelen goed afwegen. Voordelen zijn dus bijvoorbeeld het voorkomen van die twee ziekten. Verder natuurlijk dat je nooit een oeps-nestje krijgt, en geen gedoe met loopsheid. Dat laatste is op zich geen reden genoeg, maar het blijven wel voordelen natuurlijk.

Nadelen kunnen zijn dat bepaalde honden een andere vacht krijgen. Felle teefjes kunnen ook nog feller worden, en soms komt incontinentie voor. Ook is er altijd het kleine, maar toch aanwezige risico van de operatie.

Als je de voor- en nadelen hebt afgewogen en je besluit dat je je hond wel wilt laten operen, dan moet je je natuurlijk niet wijs laten maken dat je daarom een dierenbeul bent. Dat is namelijk net zulke onzin als mensen die roepen dat alle pups voor ze acht weken oud zijn en naar de nieuwe eigenaars gaan al gesteriliseerd moeten zijn ;)

Succes met de beslissing!

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Het zijn twee veel voorkomende ziekten die inderdaad effectief voorkomen worden door sterilisatie op relatief jonge leeftijd (zeg voor de tweede loopsheid).
Ik vraag me dit serieus af... het valt volgens mij reuze mee nl.
In de africhting worden bijna geen honden gecastreerd en ik ken persoonlijk geen teef die baarmoederontsteking of baarmoederkanker heeft of hieraan is overleden en ik ken behoorlijk wat honden uit dit wereldje...
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

ik wel, mijn vader had een dober en die is overleden aan baarmoederkanker.
Een kennis van mij had een intacte reu en die kreeg testiculair kanker.
EEn andere kennis had een golden retriever, om ook mee te fokken, alles was prima, hond zwanger..lang verhaal kort te maken, alle pups dood en ook de moeder hond..vreselijk gewoon voor iedereen..als ze was geholpen, waren er geen pups gekomen, en zij leefde nog..
Maar goed, het is ieders persoonlijke beslissing..eentje die bij mij heel positief over komt..Ik ben gek van mijn honden en als ik ze op zo'n manier langer bij me kan houden, doe ik het..
Marion
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:ik wel, mijn vader had een dober en die is overleden aan baarmoederkanker.
Een kennis van mij had een intacte reu en die kreeg testiculair kanker.
EEn andere kennis had een golden retriever, om ook mee te fokken, alles was prima, hond zwanger..lang verhaal kort te maken, alle pups dood en ook de moeder hond..vreselijk gewoon voor iedereen..als ze was geholpen, waren er geen pups gekomen, en zij leefde nog..
Maar goed, het is ieders persoonlijke beslissing..eentje die bij mij heel positief over komt..Ik ben gek van mijn honden en als ik ze op zo'n manier langer bij me kan houden, doe ik het..
Marion
ik hou ook van mn honden maar de gok voor een jaartje meer of minder terwijl je het risico loopt dat ze al in de narcose blijft is voor mij veel en veel te groot (naast de andere bezwaren die ik ertegen heb).

Nogmaals ik ken zoveel intacte honden en ik ken er gelukkig geen enkele die het gehad heeft... dan valt dat percentage denk ik nog wel enorm mee wat het wel krijgt....

en ja... als als als... als ik de deur uitloop en onder een vrachtwagen loop is het ook over en uit... dan kun je niks meer :19:
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

inderdaad, ik denk dan, als ik het wel had gedaan zou hebben, had ik ze nog.. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:inderdaad, ik denk dan, als ik het wel had gedaan zou hebben, had ik ze nog.. :wink:
tja of ze blijft in de narcose en dan denk je... had ik het maar niet gedaan.. misschien werd ze wel nooit ziek :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”