Mijn zevenjarige hond (is pas met zes echt met IPO begonnen) werkt nog altijd aan een grote platte band (met handvat, om het gevaarte in bedwang te houden) bij het pakwerk. En lossen dat doen we heel af en toe; voor de rest mag hij de mouw winnen
En als hij niet lost, dan hoef ik daar geen grof geweld voor, daar heb ik andere methodes voor. Daarbij ik denk dat ik niet de enige ben met een hond die door geweld zich alleen maar vaster bijt.... Een kleine correctie die effectief is, werkt dan veel beter. Voor mij is dat een slipje, maar voor een ander mischien een prikker of een tt. Maar het werken gebeurt niet aan de slip, dat gebeurt aan de platte band. De slip is alleen om om heel even kort en krachtig te corrigeren.
Honden die zo jong zijn, worden bij ons nog niet gejut. Ja om te kijken of ze bijten en dan niet meer tot een maand of tien. Als dan tenminste al appel erop zit, anders eerst appel en dan pas bijten. Dus meestal zijn de honden anderhalf als ze gaan bijten. Dan zijn ze ver klaar voor de BH (is in Nederland geloof ik VZH).
Daarbij oppassen met slipkettingen: had ik bijna mijn volwassen hond mee verpest, terwijl hij bijna klaar was. Had hem dus per ongeluk op slip staan en gecorrigeerd. Nou was meteen weer terug op niveau nul (gelukkig weer binnen een paar trainingen terug op het juiste niveau). Meneer accepteerde deze correctie (terecht) niet en voor zo'n jonge hond lijkt me een slipketting dus al helemaal te grof geweld. Of een jonge hond went er heel makkelijk aan en je hebt dan steeds meer geweld nodig om iets te kunnen bereiken. Misschien is het beter als hij wild is om hem te leren niet aan de lijn te trekken door steeds van richting te veranderen en niet te focussen op het perfect aan de voet lopen, daar heb je nog heeeel veel tijd voor. Als een hond aan een gewone halsband leert dat hij niet mag trekken, dan heb je hem daarna met een speeltje (van mijn part met wat lekkers) zo het kunstje aangeleerd dat hij je moet aankijken en mooi naast de knie loopt. Naar mijn mening eerst basis, dan pas verfijnen en vooral LOL MAKEN.