Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de paaltjes: het lukt niet!

Moderator: moderatorteam

Githa
Zeer actief
Contacteer:

de paaltjes: het lukt niet!

Ongelezen bericht door Githa »

Hij snapt het gewoon echt niet. :boos:

Ik heb de methode die Anita e.a. aanraadden gevolgd. Een straatje, van acht paaltjes met wires van kippengaas. Steeds de paaltjes een stukje dichter bij elkaar en in no time stonden ze op één lijn. Hij ging echt heel goed en heel snel, met echt die snelle bewegingen met de rug en staart zoals je dat altijd ziet op de filmpjes.

Toen ben ik langzaam het gaas gaan verlagen, tot een strook van tien centimeter op de grond zijn we gevorderd. Tot zover alles prima.

Maar daar stagneren we dus. Als ik verder verlaag of er een wire tussenuit haal gaat het de eerste twee-drie keer prima, maar dan raakt ie de kluts kwijt.

Ik dacht dat ik misschien te snel ging, dus heb het een tijdje op hetzelfde gehouden, maar ik doe nu al drie weken zowat elke dag de paaltjes een paar keer en hij komt geen stap verder.

Vervolgens dacht ik dat ie het misschien saai vond worden, dus heb ik een ruime week rust ingelast en ben vervolgens gestart met zes paaltjes. Zelfde verhaal, eerst snapt ie het weer niet, doe ik alle wires weer omhoog tot die tien centimeter, dan valt het kwartje en gaat ie echt heel snel erdoorheen. Dan kan ik de wires heel vlot afbouwen, hij doet het vervolgens één keer perfect (zes paaltjes, zonder wires, echt snel ook) en dan raakt ie weer de kluts kwijt.

Ik heb heel sterk de indruk dat ie kijkt naar het gaasrandje in plaats van naar de paaltjes. Hij ziet het verband gewoon niet.

Ik ben even door mijn ideeën heen, iemand nog handige tips?
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Heb toch even nog een paar vragen?
Haal je iedere keer hetzelfde stukje gaas weg?
bv als je de eerste keer dat je de palen neemt het gaas tussen paal 4 en 5 weghaald. Gaat hij dan ook uit de palen?
Train je met een beloning na de palen, bv een paaltje?
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Re: de paaltjes: het lukt niet!

Ongelezen bericht door son-pei »

Githa schreef:
Als ik verder verlaag of er een wire tussenuit haal gaat het de eerste twee-drie keer prima, maar dan raakt ie de kluts kwijt.
Ik zal meteen stoppen als het de eerste keer goed is gegaan, dikke vette beloning en klaar voor vandaag :ok:
Githa
Zeer actief
Contacteer:

*Anita* schreef:Heb toch even nog een paar vragen?
Haal je iedere keer hetzelfde stukje gaas weg?
bv als je de eerste keer dat je de palen neemt het gaas tussen paal 4 en 5 weghaald. Gaat hij dan ook uit de palen?
Train je met een beloning na de palen, bv een paaltje?
Ik wissel welke ik weg haal. Met acht paaltjes heb ik aan het begin twee wires en aan het eind twee. De eerste en de laatste kan ik eigenlijk redelijk probleemloos weghalen. Nummer drie (paaltje 5-6-7) is moeilijker en nummer twee (paaltje 2-3-4) nog moeilijker.

Als ik alleen de laatste weglaat bijvoorbeeld en nummers 1-3 laat staan, gaat het een keer of vier goed en dan gaat ie eruit piepen bij het laatste paaltje. Het lijkt soms ook wel of ie gewoon smokkelt, omdat ie snel wil zijn. Bij wire 2 en 3 gaat ie veel sneller de fout in.

Nu vanavond had ik alle wires eraf en deed ie het één keer foutloos. Vervolgens gaat ie fouten maken, maar op de manier van twee paaltjes en dan terugsteken ipv één paaltje. Dus hij piept er niet volledig uit, maar slaat openingen over.

Het vreemde is dus, dat omdat ik met kippengaas werk en daarom niet twee wires aan dezelfde paal kon bevestigen (toen ze nog kniehoog waren), dat ik altijd al een gat gehad heb tussen paaltje 3 en 4 en tussen 4 en 5. En daar piept ie echt nooit uit als ik alle wires erop heb zitten. (ik denk dat daarom wire 2 en 3 moeilijker weggelaten kunnen worden dan wire 1 en 4), omdat het aantal gaten achter elkaar dan groter wordt.

Heel verhaal, ik hoop dat ik het duidelijk kan maken, anders moet ik even een tekeningetje maken.

Ik train inderdaad met een beloning na de palen, als hij het foutloos doet gooi ik de bal (voor snelheid). Na terugbrengen van de bal krijgt ie een (afhankelijk van de moeilijkheid etc.) varierende hoeveelheid rodiworst. (als ie een fout maakt gooi ik geen bal, maar ik merk dat ie snel demotiveert als ie de bal niet krijgt).
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Re: de paaltjes: het lukt niet!

son-pei schreef:
Githa schreef:
Als ik verder verlaag of er een wire tussenuit haal gaat het de eerste twee-drie keer prima, maar dan raakt ie de kluts kwijt.
Ik zal meteen stoppen als het de eerste keer goed is gegaan, dikke vette beloning en klaar voor vandaag :ok:
Zo doe ik het ook, al vier weken :mrgreen:. Ik sluit altijd af met een of twee foutloze rondjes, ook al betekent dat de wires weer omhoog.

Maar ik moet uiteindelijk ook verder uitbouwen natuurlijk, dus op een gegeven moment moeten die wires toch een stukje omlaag.

Elke nieuwe training moet ik dan toch weer terug naar hetzelfde niveau, ook als ik de dag ervoor vooruitgang had geboekt door snel te stoppen toen het die eerste keer wel goed ging. Het beklijft op de een of andere manier niet...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik begrijp dat het kippengaas werkt als die strips die ik heb? Mijn ervaring met Bram is namelijk dat hij de paaltjes met strips (zoals wij het ooit aangeleerd hebben) als een compleet andere oefening ziet dan de paaltjes zonder strips.

Ik zou gaan werken op de methode die Carl mij geleerd heeft en die we bij Tobi ook een aantal keer gedaan hebben: palen uit elkaar en steeds verder naar elkaar toebrengen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik begrijp dat het kippengaas werkt als die strips die ik heb? Mijn ervaring met Bram is namelijk dat hij de paaltjes met strips (zoals wij het ooit aangeleerd hebben) als een compleet andere oefening ziet dan de paaltjes zonder strips.

Ik zou gaan werken op de methode die Carl mij geleerd heeft en die we bij Tobi ook een aantal keer gedaan hebben: palen uit elkaar en steeds verder naar elkaar toebrengen.
Ja, het kippengaas werkt inderdaad net als jouw strips.
Oh natuurlijk, Carl deed wel het straatje, maar zonder strips toch? Ik dacht dat jij later van hem ook strips moest gaan gebruiken, dat dat 'beter' was.

Edit: zou dat ook kunnen verklaren waarom hij de gaten die er van het begin af aan inzaten wel goed neemt? Omdat ik dat m.b.v. een steeds smaller straatje altijd al zonder wire op die plek heb aangeleerd?
Laatst gewijzigd door Githa op 13 mei 2008 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ik dne k dat Linda gelijk heeft. In het verleden gaven soort gelijke methodes het zlefe probleem het afbouwen van de laatste stap lukte niet, zelfs als er doorzichtige perpex platen weren gebruikt. oefening opnieuw beginnen zonder gaas en de paaltjes dan steeds dicht bij elkaar zetten. Als hij de oefening snapt dan moet het goed gaan anders ben je nog te vroeg.
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef: [Oh natuurlijk, Carl deed wel het straatje, maar zonder strips toch? Ik dacht dat jij later van hem ook strips moest gaan gebruiken, dat dat 'beter' was.
Nee, Carl deed het helemaal zonder strips. Ik heb zelf bedacht dat ik de strips wel handig vind om snelheid te trainen. Ik gebruik de strips dan op steeds andere plekken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

En Githa, als je moet helpen staan de palen niet ver genoeg uit elkaar op dat moment. Geen aanmoediging :wink: gewoon 'paaltjes' en loslaten met beloning op het eind. Het is heel belangrijk dat hij het zelfstandig doet zonder naar jou te kijken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:En Githa, als je moet helpen staan de palen niet ver genoeg uit elkaar op dat moment. Geen aanmoediging :wink: gewoon 'paaltjes' en loslaten met beloning op het eind. Het is heel belangrijk dat hij het zelfstandig doet zonder naar jou te kijken.
Kan ik wel meelopen langs de palen en aan het eind de beloning gooien? Ik moet het alleen doen namelijk...

En nu help ik hem ook niet hoor, gaat ie trouwens ook te snel voor om überhaupt ergens op in te grijpen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef: Kan ik wel meelopen langs de palen en aan het eind de beloning gooien? Ik moet het alleen doen namelijk...

En nu help ik hem ook niet hoor, gaat ie trouwens ook te snel voor om überhaupt ergens op in te grijpen.
Ja, meelopen kan wel, als hij het maar zelf doet. Dus geen 'toe maar' of 'goed zo' tussendoor en niet iets met je benen of armen doen. Beginnen met een flinke afstand tussen de palen he.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Githa schreef: Kan ik wel meelopen langs de palen en aan het eind de beloning gooien? Ik moet het alleen doen namelijk...

Ja, meelopen kan wel, als hij het maar zelf doet. Dus geen 'toe maar' of 'goed zo' tussendoor en niet iets met je benen of armen doen. Beginnen met een flinke afstand tussen de palen he.
Ik doe nu: paaaaaaaaaltjes, hop hop hop hop etc.
Da's dan ook niet de bedoeling zeker :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Ik doe nu: paaaaaaaaaltjes, hop hop hop hop etc.
Carl zou zeggen dat je je mond moet houden :wink: Gewoon 1 keer paaltjes zeggen en that's it. Ik zeg 'shhhhhhhhhh' om Bram op te jagen, maar Tobi is snel zat. Ik zou Carl dus volgen in dit geval :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Githa schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik doe nu: paaaaaaaaaltjes, hop hop hop hop etc.
een commando bijv paaaaaaaaaaaaaaaaltjes :smile:
Jan
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:een commando bijv paaaaaaaaaaaaaaaaltjes :smile:
Ja precies :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Githa schreef:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :mrgreen:
hop! hop! hop! hop! hop! hop! hop! hop! :smile:

Ik zal het zo saai mogelijk voor hem maken:

paaltjes :sst:

Ben benieuwd of ie nog wil lopen dan, volgens mij is ie het inmiddels goed zat, steeds hetzelfde oefenen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Ben benieuwd of ie nog wil lopen dan, volgens mij is ie het inmiddels goed zat, steeds hetzelfde oefenen.
Niet als hij lekker kan racen en een flinke beloning krijgt toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

1 troost voor je. Daan en ik hebben nu 8 extra trainingen gehad van Carl en Daan snapt de paaltjes nog steeds niet. Gisteren stond hij me heel raar aan te kijken. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat. We gaan nu op een slakken tempo door de paaltjes maar dan neemt hij er wel 11 (de laatste doet niet mee volgens Daan) De stripes ziet hij niet eens, als hij eruit springt en hij blijft er achter hangen heeft hij ze ook niet door.
Heb me er maar bij neer gelegd dat Daan zijn leeftijd en inteligentie niet mee heeft.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Met welke methode train je op de hondenschool?
Helaas is de palen ook best een moeilijk toestel om goed aan te leren.
Ik kan vanaf een forum niet zien wat er mis gaat waardoor het moeilijk is om te zeggen je moet het zo doen. Misschien kunnen ze op de hondenschool waar je traint eens gericht mee gaan kijken wat er mis gaat. Gaat het te snel. Is het te voorspelbaar, vind ie het saai, wordt hij afgeleid door wat je zegt in de palen, loop jezelf anders met of zonder gaas. Er kunnen allerlei redenen zijn die je zo niet kunt zien.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan deed vandaag de palen redelijk. Hij heeft ze 1 keer allemaal genomen, wel in slakkentempo. Daarna moesten we stoppen met trainen aangezien het begon te onweren.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

kiki78 schreef:Daan en ik hebben nu 8 extra trainingen gehad van Carl en Daan snapt de paaltjes nog steeds niet.
Ha! Carl moet zijn meerdere erkennen in Daan :pffff: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Vanavond voor het eerst getraind op de 'nieuwe' manier, met een straatje van zes palen zonder gaas.

En het ging als een tierelier. De sessie kort gehouden, ik denk vijf-zes minuten en op het eind stonden ze al vrijwel op één lijn, dwz allemaal op één lijn behalve het laatste paaltje nog heel iets versprongen.

Het lijkt of ie sneller snapt hoe het moet nu we het 'voorwerk' met het gaas hebben gedaan.

Ook ben ik van beloning gewisseld, ipv rodiworst nu (heel bijzonder, speciaal gereserveerd voor alleen de paaltjestraining) kaas. Wat een motivatie :ok: . Hij komt de bal naar de start brengen zo graag wil ie nog een keertje.

Nu even afwachten of we de in de loop van de volgende sessies niet steeds op nul blijven beginnen... :mrgreen:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

klinkt super :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef: Ook ben ik van beloning gewisseld, ipv rodiworst nu (heel bijzonder, speciaal gereserveerd voor alleen de paaltjestraining) kaas. Wat een motivatie :ok: . Hij komt de bal naar de start brengen zo graag wil ie nog een keertje.
Afwisseling is sowieso belangrijk, bij Bram tenminste wel. Als ik GG ga trainen heb ik drie verschillende voersoorten bij me en bij agility ook zeker twee. En die wisselen dan ook nog eens per keer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Githa schreef: Ook ben ik van beloning gewisseld, ipv rodiworst nu (heel bijzonder, speciaal gereserveerd voor alleen de paaltjestraining) kaas. Wat een motivatie :ok: . Hij komt de bal naar de start brengen zo graag wil ie nog een keertje.
Afwisseling is sowieso belangrijk, bij Bram tenminste wel. Als ik GG ga trainen heb ik drie verschillende voersoorten bij me en bij agility ook zeker twee. En die wisselen dan ook nog eens per keer.
Klinkt ook eigenlijk heel logisch. Ik heb het alleen nog nooit zo 'gemoeten' omdat Tobi eigenlijk altijd heel enthousiast is. Dan blijf je toch al gauw standaard rodiworst erin stoppen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”