Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

schotangst- svp tips voor vervolg

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Lil

schotangst- svp tips voor vervolg

Ongelezen bericht door Lil »

Grrrrr.....
Ben al zo ver... echt al lang klaar met speuren en pakwerk, maar....
bij het appel loopt alles goed, zolang er maar niet geschoten wordt. Tja en dat is nu net verplicht.
Iedere keer weer opnieuw levert dit problemen op, hebben al geprobeerd te laten wennen tijdens het spelen en zo, maar hij blijft bang.
Iemand een oplossing?
Ben al bang dat dit nooit meer gaat lukken, aangezien de hond al ouder is :jank:
Laatst gewijzigd door Lil op 10 mei 2008 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hoe oud is ze? En wat heb je gedaan om het af te leren/verminderen etc.?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:hoe oud is ze? En wat heb je gedaan om het af te leren/verminderen etc.?
Ja, wat is er op de club al geprobeerd? Wij hadden er ook 1 die niet schotvast was.. ze heeft afgelopen weekend haar Ipo I behaald, zijn ze ook hard aan bezig geweest om de angst eruit te krijgen maar dat is uiteindelijk dus gelukt! Wat is er zoal al geprobeerd?
Lil

Schrik niet van de leeftijd.... bijna zeven jaar...

Geprobeerd is om na alle oefeningen gedaan te hebben (tijdens lopen gaat niet, want dan slaat hij dicht en doet niets meer) tijdens het spelen met het balletje te schieten. Na drie maanden is daarbij de vooruitgang dat hij het balletje apporteert. Maar dat is het dan ook, ik kan dan niet hem alsnog laten volgen na het spelen, ik krijg dan geen goed contact meer. Ook is geprobeerd om te voeren tijdens het schieten, maar zo vervreten als hij is, spuugt hij het eten uit. Daarom nu dus de speeltechniek, maar of het daarmee beter wordt??? Of duurt dat altijd een half jaar of langer. Ik zie hem nog niet afliggen tijdens het schieten, dan is hij dus weg (hoewel hij super af blijft, hij blijft zelfs nog liggen terwijl hij gebeten wordt :boos: , maar niet als er geschoten wordt).
Trouwens totdat hij drie jaar oud was, kon er een bom ontploffen, dan schrok hij niet. Ooit moet er wat gebeurd zijn, maar wat???
Als ik dit had geweten was ik ander half jaar geleden met het schieten begonnen en niet nu pas....
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck heeft ook schotangst (gehad).
Spelen met een bal tijdens het schieten hielp wel even, maar ze bleef omkijken als ze de kans kreeg. Wel kreeg ik haar uit haar "angst" door haar tijdens het schieten te laten blaffen, ze "vergat"het schot dan weer. Ze herstelde dus wel steeds sneller.
Wat ik heb gedaan is een klapperpistooltje kopen (waar je als kind mee speelde, zo'n cowboy-pistooltje) en zelf regelmatig schieten. In het bos, op een veld tijdens het spelen, op een veld tijdens het afliggen etc etc.Ik heb de koppeling helemaal weg proberen te krijgen van het trainingsveld dus echt in allerlei andere dagelijkse situaties schieten met een klapperpistooltje. :wink:
Bij haar heeft het geholpen, ze wende er voldoende aan om haar tijdens het volgen en afliggen nauwelijks te laten reageren. Stond ze in het begin op tijdens het schot, uiteindelijk bleef ze gewoon liggen. Keek ze in het begin om tijdens het volgen, uiteindelijk bewogen alleen haar oren wat onrustig. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Is de plek waar getraind/geschoten wordt elke keer hetzelfde?

Bowie heeft de laatste 2 jaren een vuurwerkangst ontwikkeld en ook voor schoten is ze erg angstig. Maar ik heb een aantal keren getraind met zo'n pistooltje wat ze bij jachttrainingen gebruiken. Tijdens een zeer actieve spelsituatie op een voor haar héél leuk terrein. Diegen met het pistooltje stond echt heel ver weg maar nog dichtbij genoeg om het net te horen. Tijdens het spelen, rennen en snuffelen werden een aantal schoten gelost en ze keek wel op maar reageerde verder niet. En dit zo steeds verder uitgebreid en dat ging echt buitengewoon goed :ok:

Ik zou haar uit de situatie halen waar het altijd is gebeurd en het ergens anders proberen. Op een plek waar zij zich helemaal kan uitleven en waarin ze opgaat in de omgeving.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Op een club waar ik getraind heb zat een mechel die compleet doordraaide zodra hij 't schot hoorde.

Die vrouw is begonnen ver op een afstand waarbij de hond 't schot wel minimaal hoorde maar nietreageerde. En is toen beetje bij beetje steeds dichterbij 't schot in de buurt gekomen.
Heeft maanden geduurd hoor maar uiteindelijk is het haar wel gelukt.
Lil

Bedankt voor de tips. Ik had er inderdaad aan gedacht om het van het trainingsveld af te halen, zat alleen een beetje in mijn maag met de wet wapens en munitie (tja, want zelfs een alarmpistool valt daaronder).
Maar dat klappertjespistool is een super tip, echt!
In de carnavalswinkel zullen ze die vast wel verkopen, ga ik meteen proberen. De vuurwerkcd levert al geen problemen meer op, maar dat is ook omdat het veilig thuis is.

Thanx!
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Lil schreef: Maar dat klappertjespistool is een super tip, echt!
In de carnavalswinkel zullen ze die vast wel verkopen, ga ik meteen proberen.
In een speelgoedwinkel zijn ze ook te koop :wink:
Succes!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Lil schreef:Bedankt voor de tips. Ik had er inderdaad aan gedacht om het van het trainingsveld af te halen, zat alleen een beetje in mijn maag met de wet wapens en munitie (tja, want zelfs een alarmpistool valt daaronder).
In de carnavalswinkel zullen ze die vast wel verkopen, ga ik meteen proberen. De vuurwerkcd levert al geen problemen meer op, maar dat is ook omdat het veilig thuis is.

Thanx!
Een 6mm alarm pistool in de kleine uitvoering is gewoon legaal bij iedere dumpstore te koop. Daar heb je geen vergunning voor nodig.
Afbeelding
Lil

Ragverp schreef:
Lil schreef:Bedankt voor de tips. Ik had er inderdaad aan gedacht om het van het trainingsveld af te halen, zat alleen een beetje in mijn maag met de wet wapens en munitie (tja, want zelfs een alarmpistool valt daaronder).

Thanx!
Een 6mm alarm pistool in de kleine uitvoering is gewoon legaal bij iedere dumpstore te koop. Daar heb je geen vergunning voor nodig.
Is dat echt zo?
Ik heb regelmatig te maken met de Wet wapens en munitie en elk op een echt vuurwapen gelijkend wapen mag je zonder vergunning niet in je bezit hebben. Tenminste dat hebben ze mij geleerd... :roll:
Zou je wat nadere info daarover hebben?
Zou natuurlijk de beste oplossing zijn, een 6 mm alarmpistool dan voldoet hij meteen aan alle eisen. Maar dan vraag ik me dus af, waarom hij op de vereniging in de kluis moet :denken:
Lil

Alarmpistool
Alarm-, en startpistolen en -revolvers zijn wapens van categorie III van de wet en dit houdt in dat daarvoor een verlof (vergunning) van de korpschef van de regiopolitie nodig is.

De wet maakt echter een uitzondering voor die wapens:

Die geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben
Die zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mmkunnen bevatten
Waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of de lengterichting van het wapen
Alarm- en startpistolen die voldoen aan bovenstaande voorwaarden zijn niet vergunningsplichtig en mogen dus door een ieder vrij voorhanden worden gehouden. Echter wanneer een alarmpistool wordt aangetroffen op de openbare weg of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats en er – gelet op de aard of de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen – redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel is bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, dan dient het alarmpistool te worden aangemerkt als een wapen in de zin van artikel 2, categorie IV, onder 7, van de WWM. Het dragen van een categorie IV wapen is (zonder vergunning) verboden (zie artikel 27 van de WWM) en kan derhalve strafrechtelijk worden vervolgd.

Als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is, is het een wapen van categorie I, onder 7, van de WWM en is het voorhanden hebben van het wapen ten strengste verboden. Er kan een vergunning worden aangevraagd, maar in principe worden ze niet verleend.

Dit komt dus rechtstreeks vanaf de toelichtingssite van justitie met betrekking tot de lijsten behorende bij de Wet wapens en munitie. Wat jij zegt klopt en wat ik zeg helaas ook...
Idd als een alarmpistool zo is gebouwd dat het alleen knalpatronen van max. 6 mm bevat, dan heb je geen vergunning nodig.
Maar als ik ermee door het park loop, is het geschikt voor afschrikking en afdreiging en dan mag het dus niet en vergunning krijg je hier dus niet voor. Verklaart dus ook waarom het in de kluis ligt op de vereniging....
Helaas.... maar toch bedankt voor de goede tip!
Lil

Jullie tips waren echt super, maar mijn vraag is nu hoe ik verder moet.
Ik heb (met veel moeite, want de speelgoedwinkels vinden het pedagogisch onverantwoord) een klappertjespistool en wat blijkt....
meneer reageert nul komma nul op dit pistool :denken:
Hoef hem nog niet eens af te leiden, het boeit hem niet. Van een kant geeft dit goede hoop, maar van de andere kant: hoe laat ik hem nu langzaam aan het echte pistool wennen? Hebben we nog iets ertussen of zo...
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Misschien verschillende soorten knalleen proberen? Een ballon laten knappen, dat soort dingen? Ik roep maar wat hoor, geen verstand van africhting ;)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lil

Mizzsylver schreef:heb je ook op het hondenterrein ermee geschoten of iemand anders ermee laten schieten?

Als dat zo is en jullie oefenen volgens programma wordt er 2x geschoten. Laat dan de 2e keer eens schieten met een gewoon pistool.
Dus 1e schot met het klappertjes pistool, 2e schot met een normaal pistool.
Ok, ga ik uitproberen!
Ja, heb ook al op het terrein geschoten (heb de luxe dat ik ook buiten trainingstijd erop kan). Ga het dus deze week tijdens de training doen en dan één schot met het normale pistool. Ben benieuwd....
Lil

Jacksel schreef:Misschien verschillende soorten knalleen proberen? Een ballon laten knappen, dat soort dingen? Ik roep maar wat hoor, geen verstand van africhting ;)
Wat je roept is anders heel verstandig :wink: :ok:

Maar ik heb dus een beetje raar beest.... hij reageert niet op ballonen, niet op de trainingscd, niet op een klappertjespistool, niet op een geweer :N: :roll:
Alleen dus op het alarmpistool waarmee op wedstrijden en examens geschoten wordt :N:
Waarschijnlijk dus op een of andere manier een verkeerde, negatieve verknoping ermee.
Heb je een hond die op geluiden reageert, dan is jouw aanpak dus super ok.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

http://www.hondenwebshop.nl/pd638522339 ... egoryId=72

Schotangst kan zeer hardnekkig zijn, als je echt de indruk hebt dat de hond er doodsbenauwd voor is en er weinig succes te verwachten is zou ik het om diervriendelijke redenen laten rusten, met name omdat het zo specifiek voor een pistoolschot is. Dat zul je in het dagelijkse leven niet al te vaak tegenkomen :mrgreen: :wink:
Er zijn wel eens goede resultan geboekt met een pistoolschot als startsein voor een favoriete activiteit. Bij jachttraining bijvoorbeeld met een grage apporteerder die op het schot meteen weg mocht. Het aldus ontstane inspringen komt daarna wel weer :wink:
Ik zou dan wel, zoals Tamara ook al zei, een neutrale omgeving opzoeken en niet meteen dichtbij gaan schieten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lil

Ja, ik heb weer een lichtpuntje gezien en nieuwe hoop gekregen. Onze pakwerker (trainer) is geblesseerd en daarom hadden we een andere trainer/pakwerker (over twee weken hebben we wedstrijd op de vereniging). Hij zei inderdaad dat de instructeur het helemaal verkeerd aanpakte bij onervaren honden. Meende zelfs dat Boris daarom bang was (mede omdat hij op de balon en klapperpistool niet reageerde tijdens het volgwerk, op klapperpistool ook niet tijdens het afliggen :cheer: :cheer: ). Hij heeft me inderdaad jullie aanpak voorgesteld en me een techniekje geleerd mijn hond meteen uit zijn dip te halen áls hij al mocht schrikken. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij schrikt.

Had ik jullie niet gehad, dan was ik helemaal verkeerd blijven trainen (op mijn verzoek dus niet meer tijdens training geoefend, hoeveel weerstand ik ook kreeg). Dus allemaal bedankt voor de tips en de goede adviezen. :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben wel benieuwd naar dat techniekje :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Lil

Inge schreef:Ik ben wel benieuwd naar dat techniekje :wink:
Als ik het zeg klinkt het simpel: ik heb het ook geprobeerd maar was (ik citeer) een dooie pier.

Wat jij al zei: met een balletje afleiden, maar ik deed dit te saai te onïnteressant. Scheelde natuurlijk een hele hoop dat we niet zo'n harde knal hadden dan normaal is (had hem gedempt dus schrok hij niet echt, keek alleen even om). Viel die man gewoon op dat ik het juiste probeerde, maar niet goed uitvoerde (mijn eigen instructeur vond mij wel enthousiast, hij vond me een doode pier, klein verschil). Moest gekke geluiden maken en op de grond gaan zitten/liggen. En niet gewoon rechtop naast hem lopen en met de bal zwaaien (zoals ik en mijn instructeur altijd deden). Moet me dus gewoon gedragen als een randdebiel :mrgreen: :smile:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Aha....logisch :mrgreen: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Lil

Inge schreef:Aha....logisch :mrgreen: :smile:
Zeg dat! Scheld je vanaf de kant vaker op andere mensen maar hoe je zelf doet heb je helemaal niet in de gate. Wordt tijd om weer eens een videocamera te laten meelopen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”