miemot schreef:Ik denk dat ik zondag die lange lijn maar ga aandoen ja. Voor alle zekerheid...
En de beloning op voorhand laten zien, dat is misschien ook een goed idee. Een dik stuk worst onder zijn neus duwen
Oefenen met de voerdummy lijkt me niet echt nodig, als we doordeweeks oefenen gaat het immers allemaal goed. 't Is echt enkel en alleen op training en dan ook nog alleen bij het markeren (verloren apport wordt wel vlot gebracht, een gewoon apport van dichtbij ook)
Het gaat er om dat Guus gaat conditioneren dat het apport meteen naar jou toe gebracht wordt. Dat moet je eigenlijk los zien van alle andere invloeden.
Elke keer als het goed gaat telt mee om er een automatisme van te maken.
Daarom is elk middel geoorloofd om hem te laten slagen (behalve handtastelijkheden

), elk binnengebracht apport van wat voor soort dan ook is een succesje. Als je weet dat het in bepaalde situaties altijd goed gaat, dan laat je hem in die situaties vaak apporteren en afgeven. Als je denkt dat het misschien niet goed gaat (op cursus bijvoorbeeld) lijn je hem aan zodat jij zorgt dat het tóch goed gaat.
Met een eventuele voerdummy maakt je het alleen wat spannender voor hem
Het hoeft niet "nodig" te zijn, het is alleen wéér een situatie voor guus waarin het voor hem loont om iets naar jou toe te brengen
Mijn eega traint met Felix, en het is voor felix zelfs zo'n sterke reflex geworden dat, als ik eens met hem train, hij het apport naar mijn eega brengt die gewoon een heel eind verderop wat staat te dagdromen

Je kunt guus ook heen en weer roepen met een dummy in z'n bek, die aannemen, belonen, weer aangeven waarna de ander weer roept of fluit.
Op die manier wordt het een heel leuk spelletje, dat afgeven