Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verslag Jachttraining: over draken en zwemmen

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een herkenbare verhalen over omhoog rukken en stompen.
Jij bent zo te lezen al veel verder met Guus :ok: :pffff:

Jammer van die mislukte truuk, maar probeer het maar met iets lekkers beloven en de lijn :ok:

Proesten met het apport in de bek is inderdaad een onhandigheid.
Dat leert hij wel hoop ik :wink:
Rana heeft een keer op een proef zo veel water mee naar binnen genomen dat ze op het land eerst het apport neerlegde, een enorme hoeveelheid water uithoestte :N: en daarna het apport toch nog kwam brengen. :mrgreen:
Ze kan het tegenwoordig prima, dus het zal bij Guus ook wel goedkomen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

ranetje schreef:Wat een herkenbare verhalen over omhoog rukken en stompen.
't Is echt verschrikkelijk, ik heb al meerdere malen mijn tong bijna afgebeten om toch maar te kunnen zwijgen.
Bij die éne kerel krijgt de hond op het commando 'volg' stevast een sjot in z'n zij. Als ik die hond was, ik zou ook niet meer durven/willen volgen :19:
En dat geruk aan die riem... bah. Een commando wordt daar zelfs niet meer gegeven, gewoon ruk, ruk, ruk, ... tot de hond van miserie vanzelf gaat zitten... Maar ze vinden het wel nodig om mij te vertellen hoe ik met mijn hond moet omgaan :blah:
Maar als het water-tijd is lach ik :pffff: want de ruk-aan-de-riem-hond wil helemaal niet zwemmen. Eigenlijk niet grappig, diep triest voor het beestje allemaal, maar toch... stiekem kan ik er wel mee lachen :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:
ranetje schreef:Wat een herkenbare verhalen over omhoog rukken en stompen.
't Is echt verschrikkelijk, ik heb al meerdere malen mijn tong bijna afgebeten om toch maar te kunnen zwijgen.
Bij die éne kerel krijgt de hond op het commando 'volg' stevast een sjot in z'n zij. Als ik die hond was, ik zou ook niet meer durven/willen volgen :19:
En dat geruk aan die riem... bah. Een commando wordt daar zelfs niet meer gegeven, gewoon ruk, ruk, ruk, ... tot de hond van miserie vanzelf gaat zitten... Maar ze vinden het wel nodig om mij te vertellen hoe ik met mijn hond moet omgaan :blah:
Maar als het water-tijd is lach ik :pffff: want de ruk-aan-de-riem-hond wil helemaal niet zwemmen. Eigenlijk niet grappig, diep triest voor het beestje allemaal, maar toch... stiekem kan ik er wel mee lachen :mrgreen:
Is die arme hond er nog niet in het water gesmeten dan?
Blijf jij voorlopig maar gewoon Nol heten :ok: :pffff:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

miemot schreef:Ik denk dat ik zondag die lange lijn maar ga aandoen ja. Voor alle zekerheid...
En de beloning op voorhand laten zien, dat is misschien ook een goed idee. Een dik stuk worst onder zijn neus duwen :mrgreen:
Oefenen met de voerdummy lijkt me niet echt nodig, als we doordeweeks oefenen gaat het immers allemaal goed. 't Is echt enkel en alleen op training en dan ook nog alleen bij het markeren (verloren apport wordt wel vlot gebracht, een gewoon apport van dichtbij ook)
Het gaat er om dat Guus gaat conditioneren dat het apport meteen naar jou toe gebracht wordt. Dat moet je eigenlijk los zien van alle andere invloeden.
Elke keer als het goed gaat telt mee om er een automatisme van te maken.
Daarom is elk middel geoorloofd om hem te laten slagen (behalve handtastelijkheden :wink: ), elk binnengebracht apport van wat voor soort dan ook is een succesje. Als je weet dat het in bepaalde situaties altijd goed gaat, dan laat je hem in die situaties vaak apporteren en afgeven. Als je denkt dat het misschien niet goed gaat (op cursus bijvoorbeeld) lijn je hem aan zodat jij zorgt dat het tóch goed gaat.
Met een eventuele voerdummy maakt je het alleen wat spannender voor hem :wink:
Het hoeft niet "nodig" te zijn, het is alleen wéér een situatie voor guus waarin het voor hem loont om iets naar jou toe te brengen :wink:
Mijn eega traint met Felix, en het is voor felix zelfs zo'n sterke reflex geworden dat, als ik eens met hem train, hij het apport naar mijn eega brengt die gewoon een heel eind verderop wat staat te dagdromen :smile:
Je kunt guus ook heen en weer roepen met een dummy in z'n bek, die aannemen, belonen, weer aangeven waarna de ander weer roept of fluit.
Op die manier wordt het een heel leuk spelletje, dat afgeven :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Niets aan toe te voegen behalve één ding :wink:
Let er op dat als Guus een zeer goede prestatie neer zet, dat jullie dan die oefening niet meteen gaan herhalen. Zeker niet zolang hij nog geen gewoonte heeft gemaakt van het goed terugbrengen.

Ik weet dat dat n.l. wel gebeurd op sommige trainingen.
Meestal is die tweede keer minder en soms veel minder dan de eerste goede oefening.
Dus dik belonen en een andere oefening gaan doen.
Dan houdt hij er een goed gevoel aan over en dat geeft moed voor de volgende training :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

ranetje schreef: Is die arme hond er nog niet in het water gesmeten dan?
Blijf jij voorlopig maar gewoon Nol heten :ok: :pffff:
Ja natuurlijk wel, hij wordt gewoon overgetrokken aan een koord :roll: Het beestje draait maar rond, gaat elke twee seconden onder water... of die ooit nog plezier gaat hebben in het zwemmen...

Wat die oefeningen herhalen betreft, daar wordt dan weer wel op gelet. Is de oefening goed geweest, dan moet je doorschuiven naar de volgende. Zeker niet meer op terugkomen dus die dag.

Bedankt voor de uitleg Jaap. Ik had het apporteren thuis en op de training eigenlijk al voor een stuk losgekoppeld van elkaar...
Maar als ik het goed begrijp, mag ik dus best blijven door trainen met een dummy of het blok? Als in oefening baart kunst :mrgreen: Ik had in mijn hoofd dat het kwam door het wild en door de situatie op de training en dat ik echt alleen daar, in diezelfde situatie, dat eruit zou kunnen trainen, maar dat is dan blijkbaar niet zo.
Ik train af en toe ook wel eens met wild, maar met dit warme weer is dat niet echt evident :N:
Dan gaan we terug aan de slag met dummy's en blokken :D
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

miemot schreef:Bedankt voor de uitleg Jaap. Ik had het apporteren thuis en op de training eigenlijk al voor een stuk losgekoppeld van elkaar...
Maar als ik het goed begrijp, mag ik dus best blijven door trainen met een dummy of het blok? Als in oefening baart kunst :mrgreen: Ik had in mijn hoofd dat het kwam door het wild en door de situatie op de training en dat ik echt alleen daar, in diezelfde situatie, dat eruit zou kunnen trainen, maar dat is dan blijkbaar niet zo.
Ik train af en toe ook wel eens met wild, maar met dit warme weer is dat niet echt evident :N:
Dan gaan we terug aan de slag met dummy's en blokken :D
Sterker nog, je kunt het isloleren tot het iets bij jou brengen en afgeven.
En dat kan met van alles en nog wat, wij laten felix vaak spullen naar de keuken dragen na het eten, en sjouwen met de was. Het zijn allemaal situaties waarin je hond "spelenderwijs" dingen bij je brengt en afgeeft. Bijkomend voordeel is dat je in die spelsituaties meestal geen echte commando's geeft en je je dus wat meer vrijheden en risico op mislukken kunt veroorloven :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”