Branwen schreef:yamie schreef:
ik ben geen doggenfokker, dus misschien zit ik scheef hoor, maar wat ik altijd begrepen heb, is dat een grijstijger, geboren uit bv harlekijn X zwart, of uit harlekijn X harlekijn, wel gewoon een stamboom krijgt, maar wel met de aanmerking NEK ( niet erkende kleur) erop, en dat er dus niet gefokt mag worden met niet erkende kleuren, dus als men dat wel doet, krijgen ze geen stamboom voor die pups.
Volgens mij worden er pas vanaf juli dit jaar geen stambomen meer afgegeven voor pups geboren uit uit ouder(s) met een niet erkende kleur. Ik weet dat er bij de boxer gewoon met witte werd gefokt en die kregen braaf stambomen. Ik ben blij dat de RvB dit nu eindelijk gaat aanpakken.
Ik heb het nog even opgezocht, maar ik weet het niet hoor....
Op de website van de RvB (
www.raadvanbeheer.nl/index.php?id=7 ) staat dat:
Vanaf 1 juli 2008 het verboden is om met honden te fokken die op de stamboom de toevoeging hebben “Niet Erkende Kleur” of “Niet Erkende Haarvariëteit”.
Het besluit over het fokverbod met honden met een “niet erkende kleur” zal van kracht worden op 1 juli 2008
artikel VI. 23A
Het is verboden te fokken met honden waarvan op de stamboom de toevoeging staat “niet erkende kleur” of “niet erkende haarvariëteit”.
Overtredingen van dit verbod worden voorgelegd aan het Tuchtcollege
Maar in het nieuwe reglement staat ook:
Als het nest niet voldoet aan de regels van het BRS zal de aanvraagprocedure ook gewoon doorgaan en zullen er uiteindelijk stambomen voor het nest afgegeven worden volgens de gebruikelijke procedure.
En dan komt de zaak wel voor het Tuchtcollege, maar wat kunnen die nou helemaal doen?
De fokker uitsluiten van de rasvereniging?
Fokkers die bewust NEK fokken zitten daar niet zo mee denk ik.
(help=ik krijg die laatste tekst niet meer normaal alleen groot of klein is mogelijk) :N: