Ilona_Diego schreef:Frenk schreef:
Typ ik vandaag nou zo onduidelijk?
Nee hoor je typt heel duidelijk, maar je praat gewoon dom!
Mijn hond kan ook niet met andere reuen, en hij gaat een gevecht ook niet uit de weg. Maar ik heb hem altijd aangelijnd. Waarom zou ik hem dan moeten muilkorven? Voor de fouten van andere mensen?
Voorbeeldje:
Voor een tijdje terug is de hond van mijn buren ontsnapt, toevallig stond ik buiten en liep mijn vader met Diego. Ik zag de hond van mijn buren in mijn ooghoeken voorbij vliegen en riep gelijk naar mijn vader. Maar dat was al te laat, de buurhond klapte bovenop Diego. Diego verdedig zichzelf natuurlijk, zou ik ook doen als ik aangevallen wordt!
Maar mijn buurman heeft hier een fout gemaakt, hij liet de deur op een kier openstaan. Dus omdat mijn hond niet met andere reuen kan dan moet ik mijn hond maar muilkorven. NEE dat dacht ik niet. Mijn buurman moet de deur gewoon dicht doen!
Hmmm... Okay.. Dus ik praat dom, terwijl jij het maar niet kunt snappen
Ja hoor, dat zal het zijn..
Weet je, het lijkt wel alsof 'jullie' (de mensen met wie ik hier openlijk in discussie ben) niet willen snappen wat ik bedoel. Ik heb het niet over 'jezelf verdedigen', 'flink corrigeren' of wat dan ook waarmee je het agressieve gedrag van je hond probeert te vergoeilijken.
Er wordt toch wat af gebagatelliseerd met "hij heeft zo goed leren negeren", "hij gaat een gevecht niet uit de weg", "hij lost bijna altijd" of "hij mag zichzelf toch verdedigen"....
Lekker eufemistisch allemaal, maar het komt op hetzelfde neer: een onbetrouwbare (hond)agressieve hond.
Ik heb het over de situatie waarbij de agressieve hond er ook bij een onbedreigende hond er zomaar 'op kan klappen' :N:
Om dat te voorkomen vind ik dat je honden die zichzelf dus echt niet kunnen beheersen een handje moet helpen. Met een muilkorf bijvoorbeeld.
Uitersten. En als jij zegt dat jouw hond dat niet doet en alleen maar aanvalt als hij echt aangevallen of uitgedaagd wordt, dan val je toch niet in de categorie die ik schets?
Maar misschien is dat dus wel het hele probleem, niet waar? Dat je donders goed weet dat jouw hond inderdaad niet te vertrouwen is en daarom zo'n 'uiterste' is.
Laten we er nou toch niet om heen draaien: honden waar die karakterkronkel ingefokt is (want dat is wat er gebeurd is), zijn helaas a-sociaal en zullen zich daarom aan moeten passen aan de rest van de samenleving.
En de tweede vraag uit de discussie: waarom fokken de fokkers van deze (hond)agressieve honden dit uitermate ongewenste gedrag er niet uit? Het zijn verder namelijk fantastisch leuke honden. Hun gedrag en gebrek aan remmingen zitten ze alleen in de weg.