Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cardiganwandeling

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Cardiganwandeling

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ben vandaag mee geweest met een Cardigan wandeling. Zonder Rico, want ik denk dat dit teveel stress bij hem en mij zou geven.
Er waren ruim 20 Corgi's en een Bearded Collie, Rottweiler en Australian Shepherd aanwezig.
De leeftijden varieerden van pup tot boven de 10 jaar.
er waren meerdere bekende Cardigans.
Het weer zat niet echt mee, maar gedurende de wandeling heeft het niet hard geregend, dus we hebben geluk gehad.
hierbij enkele foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kwamen ineens wel erg dichtbij
Afbeelding

Afbeelding

edit: typo's
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

leuk Elly, ik heb nog geduimd voor je, voor mooi weer, niet helemaal gelukt..

maar ziet er weer mooi uit, leuke honden zijn het toch, ik val er eigenlijk wel op :mrgreen:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik vind het toch zulke leuke honden :ok:

Domme vraag maar wat is nu het verschil tussen een Cardigan en een Pembroke?
Afbeelding
Groetjes Marja
yamie
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:Ik vind het toch zulke leuke honden :ok:

voor zover ik weet is de gemiddelde Cardigan iets groter en hebben ze altijd een lange staart, de pembroke een ( natuurlijk) korte staart, nu er niet meer gecoupeerd mag worden, zijn er uiteraard ook Pembrokes met lange staart ;)

of er in het karakter echt verschil zit? "men"zegt dat de Cardigan iets rustiger is, meer huis en show hond dan de pembroke...

maar mischien dat de meer kenners er wat meer over kunnen zeggen ;)
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Geen domme vraag hoor.
De Cardigan en de Pembroke hebben zich ontwikkeld in verschillende delen van Wales met mogelijk ook verschillende invloeden. De Pembroke heeft mogelijk invloeden van voorlopers van het Schipperke of van de Vastgotaspets. De pembroke is nog iets vosachtiger in hoofd, heeft andere oren en uitdrukking. heeft een rechter front en andere voeten (hazevoetjes en de Cardigan heeft kattevoeten) De pembroke kan ook staartloos geboren worden.
De Pem komt alleen voor in het rood(wit), sable en driekleur, maar de Cardigan ook nog in brindle (gestroomd) en blue merle en zwart-wit.
In de jaren 30 van de vorige eeuw besloot de Engelse kennelclub dat het 1 ras was en zijn ze korte tijd door elkaar gekruist, maar al snel weer gesplitst in de oorspronkelijke types.
ook in het karakter zijn er wel verschillen. De pembroke neemt het leven serieuzer, terwijl de Cardigan nogal eens declown wil uithangen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik vind het ook leuke honden!

Heb een Cardigan (met staart, is een Cardigan, toch?) van dichtbij gekend en dat vond ik echt een ontzettend leuke hond. Ik 'ken' het ras verder niet, maar deze hond was erg vriendelijk en best makkelijk. Ook een beetje eigenzinnig en onverstoorbaar, maar dat spreekt me wel aan. :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Ik vind het ook leuke honden!

Heb een Cardigan (met staart, is een Cardigan, toch?) van dichtbij gekend en dat vond ik echt een ontzettend leuke hond. Ik 'ken' het ras verder niet, maar deze hond was erg vriendelijk en best makkelijk. Ook een beetje eigenzinnig en onverstoorbaar, maar dat spreekt me wel aan. :wink:
Vroeger was het ezelsbruggetje: een Cardigan, daar zit een staartje an. Maar dat is al lang niet meer de mogelijkheid om ze van elkaar te onderscheiden. Zeker sinds er niet meer gecoupeerd mag worden. Er waren al eerder enkele kennels die niet coupeerden, maar vaak dragen de Pem's de staart in een nog mooiere (maar ongewenste) krul over de rug. hier komt waarchijnlijk al verbetering in, omdat niemand mag couperen en je dan ook daar beter op kunt letten.
Is een corgi brindle of bluemerle, dan weet je zeker dat het een Cardigan is. Verder kijk je naar de uitdrukking en het front, maar bij a-typische hondjes is het dan weer moeilijker.
minimax
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door minimax »

Ik heb een kruizing cardigan :mrgreen:

geweldig beest en zo intelligent dat je er naar van word soms :N: :mrgreen:
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Elmar schreef:
Rami schreef:Ik vind het ook leuke honden!

Vroeger was het ezelsbruggetje: een Cardigan, daar zit een staartje an. Maar dat is al lang niet meer de mogelijkheid om ze van elkaar te onderscheiden. Zeker sinds er niet meer gecoupeerd mag worden. Er waren al eerder enkele kennels die niet coupeerden, maar vaak dragen de Pem's de staart in een nog mooiere (maar ongewenste) krul over de rug. hier komt waarchijnlijk al verbetering in, omdat niemand mag couperen en je dan ook daar beter op kunt letten.
Is een corgi brindle of bluemerle, dan weet je zeker dat het een Cardigan is. Verder kijk je naar de uitdrukking en het front, maar bij a-typische hondjes is het dan weer moeilijker.
De Corgi die ik gekend heb had precies dezelfde vacht-aftekening als de hond op je eerste foto. Maar dat zegt dus nog niets, begrijp ik. :wink:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:

Geen domme vraag hoor.
De Cardigan en de Pembroke hebben zich ontwikkeld in verschillende delen van Wales met mogelijk ook verschillende invloeden. De Pembroke heeft mogelijk invloeden van voorlopers van het Schipperke of van de Vastgotaspets. De pembroke is nog iets vosachtiger in hoofd, heeft andere oren en uitdrukking. heeft een rechter front en andere voeten (hazevoetjes en de Cardigan heeft kattevoeten) De pembroke kan ook staartloos geboren worden.
De Pem komt alleen voor in het rood(wit), sable en driekleur, maar de Cardigan ook nog in brindle (gestroomd) en blue merle en zwart-wit.
In de jaren 30 van de vorige eeuw besloot de Engelse kennelclub dat het 1 ras was en zijn ze korte tijd door elkaar gekruist, maar al snel weer gesplitst in de oorspronkelijke types.
ook in het karakter zijn er wel verschillen. De pembroke neemt het leven serieuzer, terwijl de Cardigan nogal eens declown wil uithangen.
Bedankt, kun je ze ook nog een beetje africhten? en dan met name speuren? of is dat onbegonnen werk. Het is toch ook een soort herder!
Afbeelding
Groetjes Marja
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

@Rami: de kleur van de eerste hond kan inderdaad bij beide rassen vorkomen.

@tycha: ze zijn prima te trainen. Een van de hondjes die gisteren meedeed heeft GG3 en zou bijna mee naar de wereldkampioenschappen.

Speuren kunnen ze prima. Ik heb mijn eerste hond zelf een beetje speuren geleerd en zoek verloren.
Ik heb een keer een heel riskante oefening gedaan. 's Avonds in het donker mijn sleutelbos met leren hanger op een groot grasveld laten vallen en een heel eind doorgelopen met wat bochten. Daarna omgedraaid en "zoek"commando gegeven. Even later kwam Rusty (voorganger van rico) me keurig de sleutels brengen!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind ze echt superleuk, de Corgi's (allebei de soorten trouwens).
Mooie fotoserie! :ok:

Ik had geleerd om de 2 uit elkaar te houden, Cardigan is een benaming voo een soort sweater (met lange mouw) dus dat is de hond met de lange staart, de andere is dan de Pembroke.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik vind ze echt superleuk, de Corgi's (allebei de soorten trouwens).
Mooie fotoserie! :ok:

Ik had geleerd om de 2 uit elkaar te houden, Cardigan is een benaming voo een soort sweater (met lange mouw) dus dat is de hond met de lange staart, de andere is dan de Pembroke.
grappig hoe men ezelsbruggetjes heeft, die van mij was : pembroke... broken= gebroken= geen staart :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Wat jammer nu dat die ezelsbruggetjes vaak niet meer opgaan :mrgreen:
Het ezelsbruggetje van Noor had ik zelf ook voordat ik een Cardigan had.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Leuk die foto's :ok: Hier in de buurt heeft ook iemand zo'n reutje. Ik zal volgende keer eens op het type letten.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ze blijven leuk :mrgreen: Nieuwe collega van mij heeft een pupje :ok:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Ze blijven leuk :mrgreen: Nieuwe collega van mij heeft een pupje :ok:

Wat leuk! Cardigan (en waar vandaan :mrgreen: ) of pembroke?

Inge, Inge toch
(omwille van de kleur dan voornamelijk)
Dat mag alleen bij blue merle of gestroomd:mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik blijf het leuke hondjes vinden!! Vooral de cardigan :ok:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Elmar schreef:
Inge, Inge toch
(omwille van de kleur dan voornamelijk)
Dat mag alleen bij blue merle of gestroomd:mrgreen:
euhh? de pembroke komt toch juist ook in rood-wit voor :denken: ?
Ik bedoelde eigenlijk dat je, wanneer je op kleur afgaat, alleen in het geval van blue merle of gestroomd met zekerheid kunt zeggen dat het een Cardigan is.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, hij is wel voor erger uitgemaakt :smile:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

@tycha: ze zijn prima te trainen. Een van de hondjes die gisteren meedeed heeft GG3 en zou bijna mee naar de wereldkampioenschappen.

Speuren kunnen ze prima. Ik heb mijn eerste hond zelf een beetje speuren geleerd en zoek verloren.
Ik heb een keer een heel riskante oefening gedaan. 's Avonds in het donker mijn sleutelbos met leren hanger op een groot grasveld laten vallen en een heel eind doorgelopen met wat bochten. Daarna omgedraaid en "zoek"commando gegeven. Even later kwam Rusty (voorganger van rico) me keurig de sleutels brengen!
thanks, dat gaan we dus even onthouden :ok:
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

leuke serie! Ik vind het erg leuke honden. Geen hondjes :mrgreen:
Het zijn m.i. gewoon grote honden met wat kort uitgevallen poten.

Wat voor hoogte kunnen ze springen? (dit alvast voor Marja, als ze met Tycha naar de keuring is geweest en het eerste basiscertificaat KNPV zoekhonden gaat halen met een corgi :ok: )
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef: Wat voor hoogte kunnen ze springen? (dit alvast voor Marja, als ze met Tycha naar de keuring is geweest en het eerste basiscertificaat KNPV zoekhonden gaat halen met een corgi :ok: )
Ships was ik toch dat springen helemaal vergeten :smile: :smile:

Maar voorlopig nog niet hoor, maar het lijkt me wel heel leuk om het eens met een totaal ander type hond te doen. En ik heb een aantal honden op mijn verlanglijstje staan die ik ooit nog wel eens wil hebben. En een hond zomaar als huishond houden is niets voor mij, ik moet er wel iets mee kunnen doen :mrgreen:

Maar goed zolang Tycha nog leeft zal er geen andere hond komen, dus echt toekomst muziek. :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Haha,ik weet niet precies hoe hoog ze vrij kunnen springen. OP de behendigheidscursus sprongen we de lage stand. Een corgi is gemiddeld ca 30 cm.
Ruud Haak heeft reddingshondenwerk gedaan met een corgi (ook in de praktijk) n er zijn er ook die flyball doen.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”