Geschiedenis
De Portugese Waterhond, ook wel Cao de Aqua (wat hond van het water betekent) genaamd, is een oeroud Portugees ras. Het kwam al in de 14e eeuw voor. Het ras werd vroeger gebruikt door de Portugese vissers. Zij hielpen mee met het werk op de vissersboten, zij haalden de netten binnen en vingen de vissen die uit het net ontsnapten. Ook bewaakten zij de boot en zwommen ze boodschappen over van boot naar boot.
Algemene kenmerken
Een middelmatig grote hond, zeer goed geproportioneerd, stoer en gespierd. Zijn voortdurend gebruikt voor het werk in het water verklaart buitengewone ontwikkeling van zijn spieren. Vroeger door geheel Portugal gebruikt; tegenwoordig komt hij vrijwel alleen voor in de Algarve, waar de visserijtradities bijna zoals in het verleden voortleven.
Maat en Gewicht
Schofthoogte reuen 50 tot 57 ideaal is 54 cm gewicht 19-25 kg
Schofthoogte teven 43 tot 47 ideaal is 46 cm gewicht 16-22 kg
Vacht
Dikke vacht, gelijkmatig over het gehele lichaam verdeeld, behalve op de onderarm en liezen, waar hij dunner is.
Er zijn twee soorten vachten:
1. de ene met tamelijk lang, golvend haar, dat nogal los groeit en een lichte glans heeft, het haar boven op het hoofd rechtopstaand en dat op de oren lang
2. een tweede type met korter haar, bestaande uit dichte krullen, zeer dik en niet bijzonder glanzend. Bij deze variëteit is het haar op het hoofd gelijk aan de overige vacht, terwijl het op de oren soms eerder golvend dan gekruld is.
Karakter en temperament
Nu is de Portugese Waterhond vooral een gezinshond, omdat er op de vissersboten geen werk meer voor hen is. De Portugese Waterhond is een erg actief en leergierig ras. Ze hebben veel beweging nodig. Wel is het aan te raden om een gehoorzaamheidscursus te gaan volgen met de hond, omdat ze een sterk eigen willetje hebben.
Een boswandeling of een bezoek aan het strand vinden ze heerlijk, omdat het over het algemeen goede zwemmers zijn. Portugese Waterhonden zijn dan ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld behendigheid of flyball. Het is een niet verharende hond die over het algemeen ook goed bij mensen met een allergie kan. Wel moeten zij regelmatig naar de trimsalon.
Video van een portugese waterhond in actie:

American Dancer's Ever Lasting Love (Dixie)
Ik vind ze wat betreft uiterlijk eigenlijk super, in de leeuwensnit zijn ze heel erg apart... In de moderne retriever snit zien ze er al wat alledaagser uit. De hond op de foto vind ik heel mooi van bouw en snit, alleen zie ik ze liever in bruin(wit) dan zwart(wit). Ze zijn blijkbaar enorm leergierig en dat is leuk, maar ik lees dat ze nu vooral als gezinshond dienen. Zelf ben ik op zoek naar een ras waarmee ik in de toekomst obedience, doggydance of agility mee kan doen (toch minstens 2 sporttakken uit het lijstje), maar ik heb het gek genoeg niet zo op borders