Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben jij kennel (huis ) blind?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Ben jij kennel (huis ) blind?

Ongelezen bericht door Chione »

Kennelblindheid : Niet ( meer ) de 'fouten' zien van je eigen honden/ je eigen honden 'mooier' maken dan ze zijn. Ik lees het regelmatig, maar kan mij niet bijzonder goed voorstellen dat je niet de 'fouten' van je eigen honden kunt zien. Wilt zien, misschien.

Ik heb er iig geen last van, Lotus vind ik best een 'lelijk' hondje, met een lichaam waard e verhoudingen niet van kloppen en deze ook niet bij haar koppie past. Aan het beeld van een JR voldoet ze ook bepaald niet. :mrgreen:

Lola zit goed in elkaar, voldoet ook prima aan een standaard AB, maar is genetisch zo gebouwd dat ze wat te slank is en ze heeft weinig, goed zichtbare, bespiering aan de achterhand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie last van kennelblindheid of zien jullie ook wel wat er niet 'ideaal' is aan je hond(en)? :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Hmm persoonlijk denk ik dat dat meer aan je instelling ligt. Zo zijn er ook ouders die de fouten van hun kinderen nooit zullen zien (of erkennen). Maar goed op fysiek gebied weet ik niet of Mac aan de rasstandaard voldoet (hij is nog een pup en belangrijker ik heb er geen verstand van haha)
Qua gedrag ben ik voor zover ik weet niet kennelblind. Ik kijk kritisch naar mijn hond(je) om zo problemen te voorkomen etc. Zo weet ik dat hij soms wat angstig kan reageren en dat hij daarom zichzelf vaak groter maakt dan hij is, door bijvoorbeeld te blaffen etc... Maar ik weet niet of je dit bedoelt
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Ik ben mij heel bewust van de minder goede punten van mijn honden.
Zo heeft Josh niet de mooiste staart en kan hij soms wat beter op zijn voetjes staan. Vooral als hij iets niet leuk vind kan hij echt staan als een zoutzak waarbij dan zijn polsen niet echt sterk lijken.

Frencey heeft mooie vleermuisoren :mrgreen: En haar polsen zijn niet echt sterk.

Caoimhe is nog jong, zij is nu 17 maandjes en is nog volop in ontwikkeling. Als zij lijkt op haar vader dan duurt het nog wel 2 jaar voordat ze echt klaar is.
Op dit moment lijken alleen haar oren wat aan de mindere kant, maar ik verwacht dat dit nog wel goed komt als haar koppie wat in de breedte gaat groeien.

Maar voor de rest vind ik dat wij eigenlijk hele mooie honden hebben en stuk voor stuk goede rasvertegenwoordigers.
Groetjes,
Wendy
Chione
Zeer actief

Mara Roulette schreef:Hmm persoonlijk denk ik dat dat meer aan je instelling ligt. Zo zijn er ook ouders die de fouten van hun kinderen nooit zullen zien (of erkennen). Maar goed op fysiek gebied weet ik niet of Mac aan de rasstandaard voldoet (hij is nog een pup en belangrijker ik heb er geen verstand van haha)
Qua gedrag ben ik voor zover ik weet niet kennelblind. Ik kijk kritisch naar mijn hond(je) om zo problemen te voorkomen etc. Zo weet ik dat hij soms wat angstig kan reageren en dat hij daarom zichzelf vaak groter maakt dan hij is, door bijvoorbeeld te blaffen etc... Maar ik weet niet of je dit bedoelt
Er zijn idd nogal wat ouder's die daar ook last van hebben. :mrgreen:

Qua gedrag is het idd ook heel handig als je bepaalde dingen erkent. :ok:

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

maitestar schreef:Ik ben mij heel bewust van de minder goede punten van mijn honden.
Zo heeft Josh niet de mooiste staart en kan hij soms wat beter op zijn voetjes staan. Vooral als hij iets niet leuk vind kan hij echt staan als een zoutzak waarbij dan zijn polsen niet echt sterk lijken.

Frencey heeft mooie vleermuisoren :mrgreen: En haar polsen zijn niet echt sterk.

Caoimhe is nog jong, zij is nu 17 maandjes en is nog volop in ontwikkeling. Als zij lijkt op haar vader dan duurt het nog wel 2 jaar voordat ze echt klaar is.
Op dit moment lijken alleen haar oren wat aan de mindere kant, maar ik verwacht dat dit nog wel goed komt als haar koppie wat in de breedte gaat groeien.

Maar voor de rest vind ik dat wij eigenlijk hele mooie honden hebben en stuk voor stuk goede rasvertegenwoordigers.
:ok:

Jij showt ook, toch? vind je showen een soort van 'vereiste', ook om bv. kennelblindheid te 'voorkomen'?

~
Afbeelding
~
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Showen werkt daar zelfs niet tegen :wink:
Ik heb kattenshows gelopen. Nou, daar waren toch altijd wel een paar mensen pisnijdig, omdat hun kat geen BIS of zelfs maar BIV nominatie had gekregen. Zoveel mensen waren 10000% overtuigd dan hun kat het mooiste was wat mensenogen konden aanschouwen :roll:

En píssig, nijdig, woedend als de keurmeester daar anders over dacht...Maar daarvan leren? Neu hoor, volgende show stonden ze weer briesend met dat beest in hun armen :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als mensen de uiterlijke 'mindere kanten' van hun hond niet zien heb ik daar geen last van :mrgreen: Bovendien is dat natuurlijk toch ook wel persoonlijk wat je wel of niet mooi vindt aan een/je hond.
Ik vind het juist altijd wel leuk als mensen hun eigen hond de meest prachtige vinden terwijl ik denk "mwa". :wink:

Mensen die qua gedrag enorm blind zijn voor bepaalde eigenschappen van hun hond vind ik wel vervelend. Zoals van die bazen met grommende keffertjes aan de lijn "kom poekie, ga maar bij de andere hondjes kijken". Of bazen van honden die andere honden door het bos meppen onder het mom van "hij wil alleen maar spelen".
Ik mag graag van mezelf denken dat ik daar niet onder val, en qua gedrag de mindere punten van mijn honden zeker wel weet en daar ook zoveel mogelijk naar handel.
Laatst gewijzigd door Moos op 21 mei 2008 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Chione schreef: :ok:

Jij showt ook, toch? vind je showen een soort van 'vereiste', ook om bv. kennelblindheid te 'voorkomen'?
Wij lopen heel af en toe wel eens shows. Maar van wat ik bij ons ras zie is dat het nog maar weinig om de honden te doen is en meer om de mensen die ze showen...

Zo was ik eens met Josh op een clubmatch van KC Sneek waar hij beste van het ras werd en beste Terriër door dezelfde keurmeester, later ook nog 5e BIS maar dit was andere keurmeester.
Deze beste man kwam een paar maandjes later in Goes, een behoorlijk stuk rijden voor ons maar omdat hij zo lovend was over Josh vond ik het de gok wel waard.
Maar in Goes werden we er met een ZG uitgegooid met de mededeling dat hij helaas niet meer kon doen :denken:
In Zwolle werd Josh vervolgens een tijdje later wel 2U geplaatst door deze man maar een show later weer een ZG... Maar dit laatste was op de Winner waar een stuk meer 'bekende' mensen waren.
En zo heb ik helaas nog wel meer voorbeelden met andere keurmeesters.

Dus naar mijn idee en ervaring zijn de keurmeesters niet echt eerlijk, tenminste bij ons ras dan, en krijg je dus ook niet echt een rëeel beeld van je hond en zijn kwaliteiten.
In dit geval moet je zelf erg kritisch zijn en met een open blik zelf goed naar je hond kijken.
Groetjes,
Wendy
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben me bewust van de kans erop :wink:
Daarom gaan we graag naar workshops en trainingen. Gewoon omdat iedereen z'n blinde vlekken heeft en alleen een ander je daarop kan wijzen.
Daarom denk ik dat wij wel een vrij realistisch beeld hebben.
Kortom, hij is de beste en de mooiste :ok: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Nee hoor, wij weten heel goed dat Quincy van alles mankeerd :smile:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier loopt gewoon de prachtigste Franse Bulldog van de hele wereld rond.... :pffff:

Afbeelding

Afbeelding

Volgende maand 8 en still going strong.

Eén show gelopen en ZG gekregen. Een van de gerenomeerde fokkers zei toen dat het een U had moeten zijn. Tja, dat zal wel. Ze is toch de mooiste van de heeeeeeele wereld, lekker puh!

Voor de rest komt ze redelijk overeen met de standaard.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nee mijn honden zijn zeker qua uiterlijk niet de mooiste ter wereld ,Orson is groot en mager ,Rio niet bepaald echt rastypisch en Micron heeft een behoorlijke onderbeet :mrgreen:
Qua karakter zijn ze wel prettig in ieder geval wel voor eigen :mrgreen: en met de mindere kanten voor andere houd ik wel degelijk rekening op Micron na want die is gewon perfect :pffff:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Tja, wat zijn fouten. Qua uiterlijk boeit 't me sowieso niet. Ik heb mijn twee herplaatsers niet op 'schoonheid' uitgezocht.
Qua gedrag... ik heb wel een beetje de neiging om dingen goed te praten. Niet tegen anderen, maar meer voor me zelf. Dat zou je blindheid kunnen noemen. Verblind omdat ik mijn honden gewoon heel erg leuk en lief vind... :wink:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Ik zit in een andere situatie :mrgreen: . Wij hebben herders uit werklijnen, deze zien er heel anders uit dan de gemiddelde duitse herder die men op plaatjes ziet. Van de aanhangers van de showlijnen krijgen wij altijd te horen dat onze honden zo lelijk zijn :roll:
Boeien... die van ons willen tenminste werken, daar zijn ze tenslotte ook voor aangeschaft :pffff:

Ik weet dat mijn hond niet de knapste is volgens de rasstandaard, ik vind het echter 1 van de mooiste honden die er bestaat. Hij heeft een enorme spirit, is supergezond en beweegt zich 1000 keer makkelijker dan de honden van het showtype. Laat mij dan lekker blij zijn met mijn hondje, de rasstandaard kan mijn rug op :pffff: .
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

Moos schreef:Als mensen de uiterlijke 'mindere kanten' van hun hond niet zien heb ik daar geen last van :mrgreen: Bovendien is dat natuurlijk toch ook wel persoonlijk wat je wel of niet mooi vindt aan een/je hond.
Ik vind het juist altijd wel leuk als mensen hun eigen hond de meest prachtige vinden terwijl ik denk "mwa". :wink:

Mensen die qua gedrag enorm blind zijn voor bepaalde eigenschappen van hun hond vind ik wel vervelend. Zoals van die bazen met grommende keffertjes aan de lijn "kom poekie, ga maar bij de andere hondjes kijken". Of bazen van honden die andere honden door het bos meppen onder het mom van "hij wil alleen maar spelen".
Ik mag graag van mezelf denken dat ik daar niet onder val, en qua gedrag de mindere punten van mijn honden zeker wel weet en daar ook zoveel mogelijk naar handel.
Ik geef je hier groot gelijk in.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Vind de mijne ook de mooiste en de liefste.
Maar als ik héél eerlijk naar Spike kijk.... oef, daar mankeert toch écht het één en ander aan. Als je hem ziet lopen dan zou een leek nog zien dat er iets mis is.
Daisy is weer vrij tenger gebouwd en heel donker van kleur. Wat wij overigens prachtig vinden, maar het niet zo hoort.
Kelly heeft geen hoektanden meer, ook niet super mooi. Maar wel een heerlijk bekkie.

Dus nee, ik ben echt niet blind voor de fouten van m´n honden gelukkig.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Van mij mag iedereen denken dat ik stekenblind ben, zal me echt een zorg zijn.

Want ik weet toevallig dat ik de leukste liefste en aller mooiste bull op de wereld heb......
En daarom weet ik toevallig ook als men dat niet direct ziet! dat zij die gene zijn met het kluitjes mest in de ogen, en niet ik!!! :wink:

Overigens lees ik vaak dat bepaalde rassen of hussels lelijk of zelfs oer lelijk worden gevonden.
Ik zie dat dus niet zo, tuurlijk heb ik mijn voorkeur in mijn geval dus div. Malossers maar vooral bulldoggen.{wat voor sommige dan alweer genoeg zegt}
Maar dat wil niet zeggen dat ik al die andere rassen/hussels per definitie lelijk zou vinden, in tegendeel.
Ik zie eigenlijk alleen maar leuke en of mooie honden, af en toe 1 die ik minder leuk qua karakter vind, maar dat is dikwijls in combinatie met een bepaalde baas.
Dus voor mij bestaan er geen lelijke honden laat staan oer lelijke.
En mocht dat komen omdat ik stekeblind zou zijn, so be it. :U:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

ik ben zeker niet blind, Jola is gewoon perfect :pffff:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik weet heel goed de mindere punten qua uiterlijk van mijn beide honden. Zo heeft Sjefke bijvoorbeeld voor de rasstandaard een te brede schedel en iets te korte snuit, zijn haar ogen te rond en zou ze een paar centimeter hoger mogen zijn.
Nozem heeft een afvallende croupe, ook iets te ronde ogen die wat donkerder van kleur zouden mogen zijn, en haar oren staan niet helemaal identiek aan elkaar, met name als ze erg moe is.

Maar karakter en gezondheid is veel belangrijker natuurlijk, en voor mij zijn hun karakters superfijn. Een ander zou er helemaal anders over kunnen denken natuurlijk, maar ik ben enorm blij met hoe ze zijn. En ze zijn gezond (even afkloppen!), dus wat heb ik nog meer te wensen?

Dus kennelblind, ik vind van niet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jawel hartstikke, maar ik weet dat ook :pffff: :ok: 2 perfecte honden(I WISH) :cheer:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben wel kennelblind. Eva is helemaal perfect dus dat staat al vast. O wee de keurmeester die fouten ziet want die heeft ze niet. Als ze al iets op of aan te merken hebben dan zien ze het dus gewoon zelf verkeerd. Hooguit haar witte tenen, maar dat mag volgens de standaard. Cleo is ook de mooiste Spaanse schone die er is en Dapper is ook helemaal perfect. Niks meer aan doen dus wat mij betreft. :mrgreen:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik ben niet kennelblind. Vind het ook een slechte eigenschap als een fokker het wel zou zijn. Als ik de fouten van mijn eigen honden niet zou zien dan zou ik er ook geen verbeteringen in aan kunnen brengen. Daarbij showt het een stuk relaxter als je precies weet wat je in huis hebt, dan hoef je niet verontwaardigt te zijn als de fouten van je honden aangetipt worden, maar rest enkel de vraag hoe zwaar een keurmeester eraan tilt.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ha,ha ik hou toch al niet zo van showhonden en keurmeesters. want rasstandaard zegt niks over het karakter en dat vind ik minstens net zo belangrijk. en ik hou niet van honden die allemaal op elkaar lijken. de diversietijd is wat het voor mij leuk maakt.
ik heb een kruising ( de mooiste van de wereld :mrgreen: ) dus daar kan volgens de rasstandaard niks mis mee zijn, want die bestaat niet :smile:
maar ik weet wel de goede en minder goede kanten van mijn hond, maar die heb ik, zoals alle mensen net zo goed.
en die minder goede kanten worden weer gecompenseert door de goede :ok:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik weet wta er mooi is aan mijn honden en wat er minder mooi is maar wat de ene wel mooi vind kan de andere spuuglelijk vinden :19:
Afbeelding
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik ben mij goed bewust van de mindere punten van Poppetje.

Ze is te klein, te dun, ze heeft een halve staart en ontzettend grote oren.
Tenminste dat vindt de rasstandaard.

Ik ben juist gevallen voor haar ontzettend grote oren en garnalenkopje.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Chiki schreef:Ik zit in een andere situatie :mrgreen: . Wij hebben herders uit werklijnen, deze zien er heel anders uit dan de gemiddelde duitse herder die men op plaatjes ziet. Van de aanhangers van de showlijnen krijgen wij altijd te horen dat onze honden zo lelijk zijn :roll:
Boeien... die van ons willen tenminste werken, daar zijn ze tenslotte ook voor aangeschaft :pffff:

Ik weet dat mijn hond niet de knapste is volgens de rasstandaard, ik vind het echter 1 van de mooiste honden die er bestaat. Hij heeft een enorme spirit, is supergezond en beweegt zich 1000 keer makkelijker dan de honden van het showtype. Laat mij dan lekker blij zijn met mijn hondje, de rasstandaard kan mijn rug op :pffff: .
En er is ook nog een groot verschil tussen de ene DH uit werklijnen en de ander. Er zijn prachtige Duitse herders uit werklijnen, ze voldoen niet aan het "modebeeld" van de Duitse herder, maar naar mijn menig zeker aan het beeld wat men ooit voor ogen had toen de Duitse herder als ras ontwikkeld werd.

Ik heb nu zelf maar een hond en ben zeker niet blind voor de fouten van mijn hond. qua uiterlijk maken ze me niet uit. Rico heeft een keer een G(oed) gehaald op een clubmatch en toch is het een typische Corgi, die waarschijnlijk nog wel een ZG onder een andere had kunnen halen, maar een U nooit. 30 jaar geleden was dat zeker wel mogelijk geweest. Tijden veranderen :wink:
Ik denk dat het voor een fokker zeker belangrijk is om niet blind te zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat een fokker alleen met kampioenen mag fokken, want dit kunnen honden zijn die aan het modebeeld van de leurmeester voldoen en misschien juist van een overdreven type zijn, terwijl de minder overdreven honden met een ZG de ring moeten verlaten. Deze kunnen volgens mij nog zeker waardevol voor de fok zijn, mits ze geen grote afwijkingen van de standaard vertonen. Als de eigenaar maar blijft zien wat de minder sterke punten zijn.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik weet best wat Caja's minpunten zijn, maar het blijft toch mijn kanjer :pffff:
Afbeelding
L&T
Actief

Ongelezen bericht door L&T »

Layla had wel wat grooter mogen worden ze is wel erg klein vergeleken een Labrador, en haar staart is zo dun, die mog ook wel wat dikker zijn. Maar voor de rest is ze perfect :wink: en dat roze tuigje heeft Layla ook :wink:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Voor mij zijn mijn honden de mooiste en de liefste :cheer:
Qua alles.

En als een ander iets negatiefs van mijn honden vind moet 'ie dat vooral lekker voor zichzelf houden :mrgreen:

Ik ben mij best bewust van enkele gedragsmatige minpuntjes maar alleen ik mag dat uitspreken, als iemand anders dat doet verdedig ik ze met hand en tand :devil: :mrgreen:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

veel mensen zien ook de fouten van hun eigen kinderen niet... :19:

ik denk dat dàt "ouders" eigen is... je ziet het gewoon niet wat negatief is.

daarom is het goed, asl anderen er op wijzen. dan worden ze weer wakker :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”