Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen RAD hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

jidde

Wel of geen RAD hond

Ongelezen bericht door jidde »

Collega is helemaal verliefd op deze hond:
http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=153847
Ze heeft gebeld en ze kreeg te horen dat ze deze hond niet mag, omdat een dogo argentino niet mag bestaan in nederland zonder papiepen :19:
Ik heb gezegd dat het niet waar is, alleen als ze op een pitbullachtige lijken, dan kan je problemen krijgen.

Wat denken jullie, zal zij problemen kunnen krijgen met deze hond? haar zus staat er ook op, Black heet zij.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Historie
In 1993 is de Pitbullregeling (officiële naam: Regeling Agressieve Dieren; RAD) in werking getreden. Deze regeling verbiedt het houden van honden van het type pitbullterriër (pitbull). Alle pitbulls die destijds in Nederland aanwezig waren, moesten worden gecastreerd of gesteriliseerd en gemuilkorfd. Dit beleid moest leiden tot het uitsterven van de pitbull. Veel pitbulls werden destijds gedumpt in de asielen. Behalve de pitbullterriër wilde de minister van LNV nog een aantal hondenrassen verbieden: de dogo argentino, mastino napolitano, american staffordshire terriër, de fila brasiliera en de rottweiler. In oktober 2003 werd dit plan voor uitbreiding van de RAD gelukkig afgeblazen.

http://www.dierenbescherming.nl/content ... id=8&sid=4
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik denk van niet.
Sowieso mag een dogo gewoon, ook zonder papieren volgens mij.
En verder is dit in mijn ogen een "windhond dogo".

Wij hebben een dogo, en die is veel forser, breder, lager op de poten en de kop is 2 keer zo breed. Ik vind dit absoluut geen RAD hondje.

Edit: Ik zie dat het helemaal geen dogo is, ik dacht al :smile:
Maar waarom geven ze dan als reden dat een dógo niet mag, terwijl het er geen 1 is??
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

ik vind hem niet op een RAD hond lijken hoor. Leuk is ie wel :mrgreen: Dit gata je collega geen problemen opleveren :ok: dus moet ze t maar gewoon doen
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Toevallig zit de eigenares van het asiel op een ander forum. Ik heb het topic daar gelezen. Zij durft het dus niet aan om de hond te plaatsen in Nederland. Ik snap wel dat ze geen risico wil nemen...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Mit
Zeer actief

~Tine~ schreef:Toevallig zit de eigenares van het asiel op een ander forum. Ik heb het topic daar gelezen. Zij durft het dus niet aan om de hond te plaatsen in Nederland. Ik snap wel dat ze geen risico wil nemen...
Maar er is toch geen risico? Deze hond lijkt in mijn ogen op een witte grote labrador. Ik heb zelf een dogo, en White lijkt echt niet op hem, alleen de kleur en de oren. Als ze daar een hond op afmaken....
Afbeelding
WiLuna
Zeer actief
Mijn ras(sen): cocker spaniel kruising
Contacteer:

Ongelezen bericht door WiLuna »

geen verstand van, maar wat een prachthond is dat zeg!
bazinnetje van Maya (24-08-09)
Afbeelding
-------------------------------------------------
A clean house is a sign of a broken computer ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Gewoon laten schouwen :wink:
jidde

~Tine~ schreef:Toevallig zit de eigenares van het asiel op een ander forum. Ik heb het topic daar gelezen. Zij durft het dus niet aan om de hond te plaatsen in Nederland. Ik snap wel dat ze geen risico wil nemen...
Mag ik vragen welk forum dit is? Misschien kunnen ze er overeen komen hoe of wat
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voor kenners lijkt deze hond misschien dan wel totaal niet op een Dogo,maar als je iemand tegen komt die een beetje verkeerd wil zou je wel eens lelijk op de koffie kunnen komen :wink:
Als ik het asiel was zou ik deze hond laten schouwen of aan bewijzen zien te komen van de kruising die hij is.Ik kan me voorstellen dat ze hem zo niet durven te verkopen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Valerie schreef:Gewoon laten schouwen :wink:
Ja, gewoon laten schouwen, dan krijg je een officieel briefje en dan weet je het zeker.

Persoonlijk vind ik het geen RAD-hond. Daar vind ik het lichaam niet gespierd genoeg voor.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik denk ook dat hij hoger is dan 50 centimeter?

Maarja, stel nou dat je hem laat schouwen.. En het is volgens de schouwer een pittbull, dan wordt het beestje afgemaakt. Plaatst ze hem in Belgie neemt is ze dat risico weer kwijt!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik dacht dat een Pitbull een kruising Stafford was?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Dat kan.. Een pitbull is alles wat onder de RAD valt.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Pak-de-bal

Re: Wel of geen RAD hond

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

jidde schreef:Ze heeft gebeld en ze kreeg te horen dat ze deze hond niet mag, omdat een dogo argentino niet mag bestaan in nederland zonder papiepen
ik dacht dat een Dogo Argentino een bestaand ras was, en geen kruising tussen een labrador en een boxer.
( als je de site aanklikt)

wat een gekke rassen heb je toch, als niet eens de asiel zèlf, ze uit elkaar kunnen houden :roll:

of is een dogo dus geen ras?
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Met deze hond krijgt zij m.i. geen problemen met de Radregeling.
Meestal staat ook op dierenasiels.com dat een bepaalde hond , vaak een kruising staff oid, niet in NL geplaatst mag worden ivm de rad wet.
Dat staat niet in deze beschrijving , dus is de hond gewoon plaatsbaar in Nederland.
Anders vermelden ze het wel.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Mit
Zeer actief

Re: Wel of geen RAD hond

Pak-de-bal schreef:
jidde schreef:Ze heeft gebeld en ze kreeg te horen dat ze deze hond niet mag, omdat een dogo argentino niet mag bestaan in nederland zonder papiepen
ik dacht dat een Dogo Argentino een bestaand ras was, en geen kruising tussen een labrador en een boxer.
( als je de site aanklikt)

wat een gekke rassen heb je toch, als niet eens de asiel zèlf, ze uit elkaar kunnen houden :roll:

of is een dogo dus geen ras?
Een Dogo is weldegelijk een ras :wink:

Denk dat er bedoeld wordt dat de hond eventueel op een Dogo zou kunnen lijken gezien de kleur, en de oren (hoewel de oren van de asielhond wel groter zijn).
Maar ik zie er absoluut geen Dogo is, zeer zeker geen Dogo zoals ie hoort te zijn.
Afbeelding
irwi
Zeer actief

Ongelezen bericht door irwi »

Lekker in Belgie laten het hondje de asielhoudster is erg verstandig.
De gok nemen is niet nodig.
De hond gewoon laten schouwen kan idd in een Ned. asiel gebeuren maar in een Belgisch asiel gaan AID medewerkers echt niet schouwen.
De hoogte wordt steeds minder meegenomen in het beoordelen of de hond onder de RAD valt.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik vind dit geen gok hoor. Gewoon lekker nemen. Kan hier in NL geen kwaad krijgen met de RAD. Als dit een rad hondje moet zijn dan kunnen ze alle dogo's wel opruimen. want die zijn idd veel forser en dus nog meer gelijkend. Ze kijken naar de kop, en vooral het korte, massieve, krachtig gepierde, niet te hoge lijf. Nou, dat heeft dit hondje echt niet.
Maar ja, als je schouwt weet je het wel zeker natuurlijk. :ok:
Wij hebben onlangs een hondje laten schouwen die vele malen meer op een pit achtige lijkt. Hieronder de foto's en die was het ook niet.
Afbeelding

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn mening is ook lekker in Belgie laten ondanks dat het niet duidelijk een RAD hondje is. Ik zie er zeker iets in wat op RAD kan duiden en waarom dan het risico nemen? Als de hond een keer onverhoopt een Yorkie grijpt en mensen willen kwaad doen dan hang je ineens. Dat leed is vele malen groter dan even wachten tot de hond uiteindelijk in Belgie goed geplaatst is.

Die bulldog van boxersien vind ik duidelijker geen RAD hond dan die witte boxermiks. :wink:

Kruisingen met stafford zijn ook verboden. Niet alleen staffords zonder stamboom en pitbulls zelf. Dus ook een kruising DHxstafford is in principe wettelijk verboden ondanks dat hij niet de kenmerken van een RAD hondje zal hebben letterlijk. :wink:
Afbeelding
boxersien

MARC_S schreef:Mijn mening is ook lekker in Belgie laten ondanks dat het niet duidelijk een RAD hondje is. Ik zie er zeker iets in wat op RAD kan duiden en waarom dan het risico nemen? Als de hond een keer onverhoopt een Yorkie grijpt en mensen willen kwaad doen dan hang je ineens. Dat leed is vele malen groter dan even wachten tot de hond uiteindelijk in Belgie goed geplaatst is.

Die bulldog van boxersien vind ik duidelijker geen RAD hond dan die witte boxermiks. :wink:

Kruisingen met stafford zijn ook verboden. Niet alleen staffords zonder stamboom en pitbulls zelf. Dus ook een kruising DHxstafford is in principe wettelijk verboden ondanks dat hij niet de kenmerken van een RAD hondje zal hebben letterlijk. :wink:
Wat zie jij in die hond dan als kruising staff? Ik heb maar één schouwing meegemaakt dus weet er echt niets vanaf dan wat er toen gezegt werd, maar ze kijken dus niet naar een deel van de hond, maar naar het totaal plaatje. Ze bekijken het dus niet puntgewijs (tenzij het heel onduidelijk is). Deze hond is hoog, rank, smalle kop e.d. dus het totaal plaatje klopt gewoon echt niet (is mijn mening dus)
boxersien

't is trouwens weer wel een voorbeeld dus dat je met een labrador en een boxer een twijfel geval (voor sommigen) kan fokken voor mogelijk RAD hond :ok:
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Volgens mij is deze hond te smal en te hoog gebouwd om onder de RAD te vallen.
Kan er geen contact worden opgenomen met de dierenbescherming met een foto van deze hond, voordat ie naar NL wordt gehaald?
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

boxersien schreef:'t is trouwens weer wel een voorbeeld dus dat je met een labrador en een boxer een twijfel geval (voor sommigen) kan fokken voor mogelijk RAD hond :ok:
Zal dit de echte kruising zijn wat die hond is of zal het asiel dit bedacht hebben om geen gezeur met de rad te krijgen?
Vaak zie je dat ze een kruising bedenken opdat ze er niet neer hoeven te zetten dat het een kruising stafford is oid.

Overigens vind ik dit absoluut geen rad-hondje.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hij staat erop als zijnde kruising labrador boxer, niet als dogo.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik zie er geen RAD hond in, een ranke Dogo dat wel ja.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Valerie schreef:Gewoon laten schouwen :wink:
Gewoon??? ik heb een schouwer een hond zien schouwen nou dat wil je niet weten waar dat op leek :N: schouwen is ALTIJD een risico wat je neemt daar kan je niets van zeggen dus gewoon even schouwen gaat niet altijd op :wink:
Brigitte
Zeer actief

boxersien schreef:
MARC_S schreef:Mijn mening is ook lekker in Belgie laten ondanks dat het niet duidelijk een RAD hondje is. Ik zie er zeker iets in wat op RAD kan duiden en waarom dan het risico nemen? Als de hond een keer onverhoopt een Yorkie grijpt en mensen willen kwaad doen dan hang je ineens. Dat leed is vele malen groter dan even wachten tot de hond uiteindelijk in Belgie goed geplaatst is.

Wat zie jij in die hond dan als kruising staff? Ik heb maar één schouwing meegemaakt dus weet er echt niets vanaf dan wat er toen gezegt werd, maar ze kijken dus niet naar een deel van de hond, maar naar het totaal plaatje. Ze bekijken het dus niet puntgewijs (tenzij het heel onduidelijk is). Deze hond is hoog, rank, smalle kop e.d. dus het totaal plaatje klopt gewoon echt niet (is mijn mening dus)
Ze kijken puntgewijs, en bespreken heel veel delen van de hond, een voordeel voor Tank was b.v zijn onderbijt :wink:
Brigitte
Zeer actief

nathalietjuh schreef:Dat kan.. Een pitbull is alles wat onder de RAD valt.
Een Pitbullachtige :wink:
jidde

Erg jammer, ze is helemaal verliefd erop geworden, maar het kan niet doorgaan :19: :jank:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”