Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Preventief behandelen tegen vlooien en teken?
Moderator: moderatorteam
- leonie26
- Actief
Preventief behandelen tegen vlooien en teken?
Hoi allemaal,
Een dillemma waar we zelf momenteel mee worstelen. Wel of niet preventief behandelen tegen vlooien en teken? Ik heb alle spullen in huis om ze (1 hond, 2 katten) te behandelen, maar aangezien ik het toch behoorlijk rotzooi vind en ik ook bang ben voor resistentie, zit ik er over na te denken om ze pas te behandelen als dat nodig is. We hebben dat met onze twee katten vaker gedaan. Meestal kunnen ze gewoon overnacht in de badkamer en dan goed het huis schoonmaken (we hebben gelukkig tegelvloer). Maar nu hebben we dus ook de hond erbij en alle dieren lopen gewoon buiten.
Wat doen jullie? Weten jullie uit ervaring dat het kan om te behandelen op het moment dat je ze ziet of hebben ze dan al veel last/ krijg je ze moeilijker weg?
Groetjes Léonie
Een dillemma waar we zelf momenteel mee worstelen. Wel of niet preventief behandelen tegen vlooien en teken? Ik heb alle spullen in huis om ze (1 hond, 2 katten) te behandelen, maar aangezien ik het toch behoorlijk rotzooi vind en ik ook bang ben voor resistentie, zit ik er over na te denken om ze pas te behandelen als dat nodig is. We hebben dat met onze twee katten vaker gedaan. Meestal kunnen ze gewoon overnacht in de badkamer en dan goed het huis schoonmaken (we hebben gelukkig tegelvloer). Maar nu hebben we dus ook de hond erbij en alle dieren lopen gewoon buiten.
Wat doen jullie? Weten jullie uit ervaring dat het kan om te behandelen op het moment dat je ze ziet of hebben ze dan al veel last/ krijg je ze moeilijker weg?
Groetjes Léonie
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe mijn honden niet preventief. Gewoon niet omdat ze (bijna) nooit last hebben van vlooien. Ze hebben nu al ruim een jaar niks gehad en ze hebben ook geen vlooien gehad, dus ik zie niet in waarom ik elke maand weet ik het hoeveel geld aan die zooi uit zou geven.
Als ze veel krabben dan kijk ik ze eerst goed na en dan kan er altijd nog een pipetje of spuitbusje tegen aan.
Als ze veel krabben dan kijk ik ze eerst goed na en dan kan er altijd nog een pipetje of spuitbusje tegen aan.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
jidde
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Muk
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
-
Neeltje
gewoon preventief, heb geen zin in die beestjes in huis. De kat laat ik enten tegen vlooien, ze kreeg de laatste keer 'n wondje waar ik gedruppeld had en aangezien ze suikerziekte heeft vind ik dat niet je van het. het wondje wil nl. niet echt weg. Het is ook niet erg, maar super klein, maar zit er wel.
-
nance
- Erelid
Nee ik behandel ze niet preventief. Het is allemaal puur gif....
Al 2 jaar heb ik geen druppels in de nek gedaan. Ollie had vorig jaar 2 x een teek, de meiden geen 1. Ik kijk ze iedere dag na op teken, als ze krabben kijk ik of er vlooien zijn en dan zal ik ze gaan behandelen. Ik ent ze niet omdat dat ook niet nodig is, ontwormen heeft ook geen zin om dat van te voren te doen. Al met al gooi je een hoop gif in en op je hond en dan ben je ook nog verbaasd als ze kanker ontwikkelen op latere leeftijd....
Mijn honden krijgen het als ze het nodig hebben en niet ter preventie.
Al 2 jaar heb ik geen druppels in de nek gedaan. Ollie had vorig jaar 2 x een teek, de meiden geen 1. Ik kijk ze iedere dag na op teken, als ze krabben kijk ik of er vlooien zijn en dan zal ik ze gaan behandelen. Ik ent ze niet omdat dat ook niet nodig is, ontwormen heeft ook geen zin om dat van te voren te doen. Al met al gooi je een hoop gif in en op je hond en dan ben je ook nog verbaasd als ze kanker ontwikkelen op latere leeftijd....
Mijn honden krijgen het als ze het nodig hebben en niet ter preventie.
-
Reini
- Zeer actief
Ik behandel preventief met Anti Vlo en Teek Spray van de Groene Os. Dat is een natuurlijke spray die vlooien en teken op afstand houdt. Vegas heeft nog nooit vlooien gehad (gelukkig maar want daar is hij heel erg allergisch voor) en heeft heel af en toe een teek. De spray houdt dus niet alle teken tegen maar ik weet niet hoeveel hij er zou hebben als ik de spray niet zou gebruiken
. Ik spray Vegas helemaal in vlak voor wandelingen in het bos / bossig gebied, hij ruikt dan naar een citronella kaars 
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Nee ik behandel niet preventief, het is gif en dat ga ik niet zomaar op mijn honden aanbrengen
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden eigenlijk nooit vlooien hebben
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden eigenlijk nooit vlooien hebben

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
mo
- Actief
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
- Irene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind het een goede vraag van Leonie26,ik zit namelijk met hetzelfde dillema.Heb in de dierenzaak altijd geleerd dat het prefentief moest,maar ja die kijken natuurlijk altijd naar hun omzet.
Tegenwoordig ben ik ook niet meer zo'n voorstander om alles maar preventief te doen.Je stopt inderdaad met veel dingen een hoop troep in het lijf van je dier.En of dat nou allemaal zo goed is
.Ik heb het wel in huis voor het geval dat ik een vlo zie.
Tegenwoordig ben ik ook niet meer zo'n voorstander om alles maar preventief te doen.Je stopt inderdaad met veel dingen een hoop troep in het lijf van je dier.En of dat nou allemaal zo goed is
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Vreemd.....little-wolf schreef:je kunt ook knooflook geven. iig de hond
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=knoflook
ga t maar eens even googlen
- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ui en knoflook
Knoflook wordt tegenwoordig veel gebruikt door hondeneigenaren. Het wordt gebruikt met het oog op gezondheid, als smaakversterker en vooral in het voorjaar en de zomer als natuurlijk afweermiddel tegen teken. Het is verkrijgbaar als vers product, in poedervorm en in capsules. Er zijn ook poeders en tabletten speciaal voor honden verkrijgbaar.
Maar let op, want uien en knoflook zijn gevaarlijke voedselingrediënten, waarvan de hond ziek kan worden. Ze bevatten de giftige stof thiosulfaat (thiosulphate).
Uien zijn een groter gevaar dan knoflook. Hoewel knoflook ook de giftige stof thiosulfaat bevat, lijkt het erop dat knoflook minder toxisch is en hiervan grotere hoeveelheden gegeten moeten worden om ziek te worden. Uit onderzoek aan de Universiteit in Zürich is gebleken, dat 5 gr. per kilo lichaamsgewicht toxisch is, dat betekent ongeveer 2 teentjes knoflook per kilo hond, m.a.w. een hond moet er nog al veel van eten, wil het gevaarlijk zijn.
Honden hebben niet het noodzakelijke enzym, dat bijv. mensen wel hebben, om thiosulfaat af te breken, en worden hierdoor vergiftigd. Het thiosulfaat breekt de celstructuur van de rode bloedcellen af, wat resulteert in hemolytische anemie.
Als een hond een groot stuk ui inneemt, treedt vergiftiging op. Maar ook langere tijd kleinere hoeveelheden toedienen, leidt tot vergiftiging.
Het bloed wordt gereinigd door de lever, die permanent beschadigd wordt door het thiosulfaat.
Symptomen van ui-vergiftiging: allereerst gastro-enteritis met braken en diarree. De hond zal geen interesse in voedsel tonen en wordt zwak. De vergiftiging treedt enkele dagen nadat de hond ui gegeten heeft op.
Alle vormen van ui kunnen problemen veroorzaken, zowel rauwe uien als gekookte, restjes van pizza of potjes babyvoeding met ui: dit kan leiden tot ziekte. De toestand verbetert, zodra de hond geen uien meer krijgt.
Als de vergiftiging niet tijdig ontdekt wordt, kan deze fataal worden. In ieder geval kan het de hond voor het leven problemen geven.
link : http://www.devrolijkeviervoeters.org/we ... en9.htm#Ui
maar het valt dus wel mee
Knoflook wordt tegenwoordig veel gebruikt door hondeneigenaren. Het wordt gebruikt met het oog op gezondheid, als smaakversterker en vooral in het voorjaar en de zomer als natuurlijk afweermiddel tegen teken. Het is verkrijgbaar als vers product, in poedervorm en in capsules. Er zijn ook poeders en tabletten speciaal voor honden verkrijgbaar.
Maar let op, want uien en knoflook zijn gevaarlijke voedselingrediënten, waarvan de hond ziek kan worden. Ze bevatten de giftige stof thiosulfaat (thiosulphate).
Uien zijn een groter gevaar dan knoflook. Hoewel knoflook ook de giftige stof thiosulfaat bevat, lijkt het erop dat knoflook minder toxisch is en hiervan grotere hoeveelheden gegeten moeten worden om ziek te worden. Uit onderzoek aan de Universiteit in Zürich is gebleken, dat 5 gr. per kilo lichaamsgewicht toxisch is, dat betekent ongeveer 2 teentjes knoflook per kilo hond, m.a.w. een hond moet er nog al veel van eten, wil het gevaarlijk zijn.
Honden hebben niet het noodzakelijke enzym, dat bijv. mensen wel hebben, om thiosulfaat af te breken, en worden hierdoor vergiftigd. Het thiosulfaat breekt de celstructuur van de rode bloedcellen af, wat resulteert in hemolytische anemie.
Als een hond een groot stuk ui inneemt, treedt vergiftiging op. Maar ook langere tijd kleinere hoeveelheden toedienen, leidt tot vergiftiging.
Het bloed wordt gereinigd door de lever, die permanent beschadigd wordt door het thiosulfaat.
Symptomen van ui-vergiftiging: allereerst gastro-enteritis met braken en diarree. De hond zal geen interesse in voedsel tonen en wordt zwak. De vergiftiging treedt enkele dagen nadat de hond ui gegeten heeft op.
Alle vormen van ui kunnen problemen veroorzaken, zowel rauwe uien als gekookte, restjes van pizza of potjes babyvoeding met ui: dit kan leiden tot ziekte. De toestand verbetert, zodra de hond geen uien meer krijgt.
Als de vergiftiging niet tijdig ontdekt wordt, kan deze fataal worden. In ieder geval kan het de hond voor het leven problemen geven.
link : http://www.devrolijkeviervoeters.org/we ... en9.htm#Ui
maar het valt dus wel mee
-
bianca83
- Zeer actief
- langehond1
- Zeer actief
Meestal doe ik niks tegen vlooien en teken, de eerste hebben ze zelden en de 2e haal ik er met de hand af. Tenzij we dingen plannen in echt tekengebied als bos of duin, dan gebruik ik een permethrine (vlooien) shampoo. Van alle pesticiden vind ik permethrine (en de rest van die familie) nog het aangenaamst en veiligst.
L
L
-
Poppetje
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- Moos2007
- Actief
Ik behandel wel preventief maar totaaaal niet consequent. Meestal krijgen ze van mij weer een behandeling als ik het weer eens op mijn heupen krijg van vier ernstig krabbende honden bij de paarden. En dat is niet zo heel vaak want ik haal die honden bijna nooit aan. Mijn honden hebben ook eigenlijk zelden een vlo.
- mma
- Vaste gebruiker
bij mij alleen in de warme maanden krijgen ze een pipet,verder voor boswandelingen spuit ik ze in met een oplossing van tea tree oil.Vind elk middel wat je bijna gebruikt toch de teek indringt in de huid dus verwijderen moet je toch.Alleen de scalibor die moet goed helpen tegen teken,maar heb me laten vertellen erg gevaarlijk voor kleine hondjes,dus durf de herder niet zo'n band om te doen.
Ik kan ook niet 3 keer per dag aan wal natuurlijk omdat dat niet gaat als je vaart,soms kunnen ze 3a4 dagen niet aan wal,dus bij mij krijgen ze het pas als ik het nodig acht
Ik kan ook niet 3 keer per dag aan wal natuurlijk omdat dat niet gaat als je vaart,soms kunnen ze 3a4 dagen niet aan wal,dus bij mij krijgen ze het pas als ik het nodig acht
Groetjes Marielle,Simba en Gipsy
- Does
- Zeer actief
- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita