Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen RAD hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

eline

Ongelezen bericht door eline »

Ik ben de asieluitbaatster en wil toch even reageren. Ik heb deze hond samen met haar zus uit een ander asiel gaan weghalen. Er stond in hun boekje kruising Boxer - Labrador. Dus of ze echt kruising Boxer - Labrador zijn, dat kan ik niet 100 % zeker zijn. Bij het zien van White dacht ik meteen kruising Argentijnse Dog met iets kleiners. Ik heb er dus niet een ander ras opgeplakt om de RAD wet te omzeilen anders zou ik haar toch ook in NL plaatsen. Omdat ik veel de reactie "kruising Argentijnse Dog" kreeg, ben ik beginnen twijfelen om haar in NL te plaatsen. Aangezien deze honden zonder stamboom en kruisingen ervan niet toegelaten zijn.

Dat hier staat dat zij de hond niet krijgt verbaast me, want het was een hond voor haar zoon. Ik ben ook eens verliefd geworden op een hond in een Nederlands asiel. Toen ik belde kreeg ik te horen dat zij helemaal niet in België plaatsen. Ik heb daar geen ophef rond gemaakt.

Ik denk in de eerste plaats aan het welzijn van mijn honden en niet aan de mensen een plezier doen omdat ze de hond zo leuk vinden. Ik heb dikwijls Staffords of kruising Staffords (ook fijn gebouwde) zitten waar mensen uit NL ook voor bellen. Moet ik die dan ook maar laten gaan? Die worden misschien ook nooit opgepakt, dus risico maar nemen dan? Terwijl de meesten van die honden net uit NL naar mij gebracht worden uit schrik dat ze ingeslapen zouden worden.

De zoon heeft mij nog gebeld dat hij het perfect begrijpt. Hij zal vast wel een andere hond vinden, waar hij ook helemaal gek op zal zijn.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Eline, je hebt een duidelijk verhaal en in kan je standpunt best begrijpen.
Alleen heb je het mis wat betreft de Argentijnse Dog (en de Mastino Napolitano, Fila Braseilero, Rottweiler) Het gedeelte van de wet dat over deze honden gaat is nooit ingevoerd en het is dan ook gewoon mogelijk om één van deze rassen of een kruising daarvan te bezitten.
MITS de hond niet de uiterlijke kenmerken van een pitbull (in de wandeling RAD hond) bezit.

In principe loop je meer kans op problemen met de kruising Lab/Boxer dan met de kruising Dogo Argentino/Mastino om maar iets te noemen.
eline

Ennath schreef:In principe loop je meer kans op problemen met de kruising Lab/Boxer dan met de kruising Dogo Argentino/Mastino om maar iets te noemen.
Voila dus ik heb gelijk dat ik het risico niet neem :wink:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

boxersien schreef:Ik vind dit geen gok hoor. Gewoon lekker nemen. Kan hier in NL geen kwaad krijgen met de RAD. Als dit een rad hondje moet zijn dan kunnen ze alle dogo's wel opruimen. want die zijn idd veel forser en dus nog meer gelijkend. Ze kijken naar de kop, en vooral het korte, massieve, krachtig gepierde, niet te hoge lijf. Nou, dat heeft dit hondje echt niet.
Maar ja, als je schouwt weet je het wel zeker natuurlijk. :ok:
Wij hebben onlangs een hondje laten schouwen die vele malen meer op een pit achtige lijkt. Hieronder de foto's en die was het ook niet.
Afbeelding

Afbeelding
Nou, dit hoeft imo ook niet geschouwd te worden hoor. Als dát al een RAD zou zijn :19:
Ennath
Zeer actief

eline schreef:
Ennath schreef:In principe loop je meer kans op problemen met de kruising Lab/Boxer dan met de kruising Dogo Argentino/Mastino om maar iets te noemen.
Voila dus ik heb gelijk dat ik het risico niet neem :wink:
Nou, ik vind hem geen centimeter op een RAD hond lijken. :19:

Maar je gaf als argument dat je hem meteen op een kruising Argentijnse dog vond lijken (ik ook).
Dus dan is het geen RAD hond
Dus zie ik het argument niet.....
eline

Die zoon vertelde me aan de telefoon dat de hond binnen mocht als hij een stamboom had. Hij had gebeld naar een nederlandse instelling en daar hadden ze ook gezegd dat de Argentijnse Dog verboden was zonder stamboom. Er zijn hier zoveel verschillende meningen over dat je eindeloos kan blijven discussiëren.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

De meningen verschillen omdat blijkbaar veel mensen geen idee hebben wat de wet nu precies inhoudt.

Een hond valt onder de RAD als de schouwer die hem keurt vind dat de hond aan 80% v.d kenmerken voldoet zoals beschreven in de RAD. ( Waarbij de hond geen geldige FCI stamboom heeft. ) Of de hond daaraan voldoet is aan de schouwer. Bij bv. een rechtzaak kan men een contra expertise laten doen door iemand anders. De rechter bepaald uiteindelijk wie er 'gelijk' heeft.

Ras/kruizing doet helemaal niet ter zake. Als jij een kruizing Stafford hebt, die niet aan die 80& voldoet is er niets aan de hand. Heb jij een Boxer/Labrador die wel aan die 80% komt bij een schouwer, heeft de hond een probleem.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Ennath
Zeer actief

In Nederland door de asiels aangeboden Dogo Argentino's of daarop lijkende kruisingen.

Bachera -> Den Haag -> gevonden -> dus geen stamboom
Bailey -> Roosendaal -> afgestaan -> stamboom?
3x pup -> Eindhoven -> afgestaan -> stamboom?
Sarah -> Eindhoven -> afgestaan -> stamboom?
Shiva -> Eindhoven -> afgestaan -> stamboom?
King -> Amersfoort -> ? -> Stamboom?
Tosca -> Amsterdam -> ? -> Kruising

Ik durf er vergif op in te nemen dat geen van de afgestane honden een stamboom bezit, maar dat is dan ook geen probleem.
Zoonlief was volgens mij gewoon opzoek naar een hond met stamboom (mag je raden waarom) en zonder hoefde hij de hond niet.

Maar goed, het gaat me niet zo om dit geval.
Het gaat me erom dat ik wel vaker lees dat honden een huis onthouden wordt omdat er gedacht wordt dat de genoemde rassen niet mogen in Nederland en dát is gewoon niet waar.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ennath schreef:
Het gaat me erom dat ik wel vaker lees dat honden een huis onthouden wordt omdat er gedacht wordt dat de genoemde rassen niet mogen in Nederland en dát is gewoon niet waar.
Jij begrijpt het. Het argument dat een dogo zonder stamboom niet in nederland gehouden mag worden, is gewoon onzin. een hond die eventueel onder de RAD kan vallen, die mag niet gehouden worden hier in NL. Maar ik denk zelf dat deze er niet onder valt, te spitse kop, te smalle bouw, te hoog op de poten.
Helaas dat het niet door kan gaan :19:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

eline schreef: Dat hier staat dat zij de hond niet krijgt verbaast me, want het was een hond voor haar zoon. Ik ben ook eens verliefd geworden op een hond in een Nederlands asiel. Toen ik belde kreeg ik te horen dat zij helemaal niet in België plaatsen. Ik heb daar geen ophef rond gemaakt.
Zoonlief woont samen met mijn collega :mrgreen: Het is alleen zo jammer dat vele asiels niets weten van het RAD :19:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

jidde schreef:
Ennath schreef:
Jij begrijpt het. Het argument dat een dogo zonder stamboom niet in nederland gehouden mag worden, is gewoon onzin. een hond die eventueel onder de RAD kan vallen, die mag niet gehouden worden hier in NL. Maar ik denk zelf dat deze er niet onder valt, te spitse kop, te smalle bouw, te hoog op de poten.
Helaas dat het niet door kan gaan :19:
Helaas weten ook heel wat agenten niets van de RAD, waardoor een hond zoals uit de begin post zomaar eens in beslag genomen kan worden. En dan is het nog maar de vraag wat de schouwer ervan vind.

Ik heb helaas tig honden gezien die een doodvonnis kregen, die m.i. niet onder de RAD vielen. Sommige kwamen dan alsnog vrij na contra expertise, maar dan heeft de hond al snel 6 a 12 maanden in een LASER gezeten, met alle gevolgen vandien. Of de hond word 'gewoon' ingeslapen, waar je als eigenaar pas veel later achter komt.

Qua inbeslagname hangt het ook erg af van waar je woont. In sommige regio's zijn ze nogal erg actief.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Brigitte schreef:
boxersien schreef:
MARC_S schreef:Mijn mening is ook lekker in Belgie laten ondanks dat het niet duidelijk een RAD hondje is. Ik zie er zeker iets in wat op RAD kan duiden en waarom dan het risico nemen? Als de hond een keer onverhoopt een Yorkie grijpt en mensen willen kwaad doen dan hang je ineens. Dat leed is vele malen groter dan even wachten tot de hond uiteindelijk in Belgie goed geplaatst is.

Die bulldog van boxersien vind ik duidelijker geen RAD hond dan die witte boxermiks. :wink:

Kruisingen met stafford zijn ook verboden. Niet alleen staffords zonder stamboom en pitbulls zelf. Dus ook een kruising DHxstafford is in principe wettelijk verboden ondanks dat hij niet de kenmerken van een RAD hondje zal hebben letterlijk. :wink:
Wat zie jij in die hond dan als kruising staff? Ik heb maar één schouwing meegemaakt dus weet er echt niets vanaf dan wat er toen gezegt werd, maar ze kijken dus niet naar een deel van de hond, maar naar het totaal plaatje. Ze bekijken het dus niet puntgewijs (tenzij het heel onduidelijk is). Deze hond is hoog, rank, smalle kop e.d. dus het totaal plaatje klopt gewoon echt niet (is mijn mening dus)
Ze kijken puntgewijs, en bespreken heel veel delen van de hond, een voordeel voor Tank was b.v zijn onderbijt :wink:
Dan trekken ze daar niet echt een rechte lijn in. In het geval waar ik bij was werd het totaal plaatje bekeken en daaruit kwamen ze tot conclusie dat het er geen was. Er werden ook nog wel details genoemt om hun conclusie te onderbouwen, maar het totaal plaatje was belangrijker vonden ze. Mede omdat je een hond die je op straat tegen komt in het geheel bekijkt en niet als een bek, oren, kop, hoogte, staart, bouw, breedte enz :ok:
dutchdebs
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutchdebs »

Volgens mij zit het probleem in het feit dat honden met veel uiterlijke kenmerken van een RAD hond die in het asiel zitten niet zonder meer geplaatst mogen worden.l :denken:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb het er nog even over gehad met mijn vriend. Dogo's zonder stamboom zijn niet verboden in NL.
Wel voldoet een Dogo aan zowat alle kenmerken voor een RAD hond. Alleen de schofthoogte niet.

Echter blijf ik in de hond waar het om gaat géén RAD hond zien.
Te hoog, te slank, te smalle kop...
Maargoed, als het besluit vast staat dan staat het vast :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”