Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jagen/niet jagen? hond in de war of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

jagen/niet jagen? hond in de war of niet?

Ongelezen bericht door schelsey »

Vinden jullie het onnatuurlijk om een hond zijn jachtdrift in te perken, niet toe te laten of te straffen als ze hun instinkt volgen?

Kan een hond leren wanneer hij wel of niet achter iets aan mag gaan of geraakt hij daarvan helemaal in de war?

Zelf laat ik Kenji wel jagen maar alleen als ik het toelaat, bv wilde konijnen in bos mag, poezen of konijnen op de weg mag niet, hazen mag wel, herten mag niet, niet dat dit altijd lukt hoor, maar er zijn dikwijls momenten dat ik zeg, neen, niet jagen als hij aanstalten maakt en dan doet hij het ook niet maar of dit een gezonde toestand is voor hem, geestelijk, weet ik eigenlijk niet, geraakt hij zo niet helemaal in de war, als hond die enorm jachtinstinkt heeft maar deze alleen mag naleven als ik het toelaat :denken:

Dat vraag ik me al een hele tijd af
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ben er van overtuigd dat het niet goed is om te denken dat je een jachthond het jagen af moet leren.Maar je moet het wel in goede banen kunnen leiden, ik kan ook weinig met mensen die hun hond maar laten stropen en dan schouderophalend zegen; tja, het is nu eenmaal een jachthond hè.
Onze honden mogen hun neus achterna als ik ze in het bos loslaat maar ze moeten in de buurt blijven.Als er een haas wegschiet wil Tomas nog wel eens een sprintje trekken maar komt dan meteen in een grote boog terug.Ze vinden het heerlijk om sporen uit te werken en dat mogen ze van mij dan ook volop doen.
schelsey
Zeer actief

Dat mag hij dus ook, wil ook niet al zijn plezier afpakken, maar herten wil ik niet toelaten omdat hij dan erg ver gaat en veel te lang wegblijft, wilde konijnen kan hij niet pakken, hazen ook niet, poezen mag al helemaal niet, das 100 % verboden :evil: iemand zijn diertje tenslotte.

Favoriete bezigheid is hollen uitgraven en sporen volgen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

schelsey schreef:Dat mag hij dus ook, wil ook niet al zijn plezier afpakken, maar herten wil ik niet toelaten omdat hij dan erg ver gaat en veel te lang wegblijft, wilde konijnen kan hij niet pakken, hazen ook niet, poezen mag al helemaal niet, das 100 % verboden :evil: iemand zijn diertje tenslotte.

Maar mag het dan wel als het niemand z'n diertje is? Is die dan gewoon vogelvrij verklaard? Of gewoon op de lijst van beschermde diersoorten staat zoals de haas? Ik begrijp dat je 'n jachthond z'n jachtinstinct wil behouden en er iets mee wil doen, maar dat kan toch ook zonder het wild in de natuur te verstoren?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

ik ben wel blij dat ik een ras heb die niet overdreven erge jachtpassie heeft. Ik zou er zelf echt niet tegen kunnen, honden die alle kippen/schapen/konijnen willen pakken :N: Natuurlijk ben je er als baas zijnde zelf bij, maar je kan het er gewoon niet uit krijgen, wel in de perken, maar nooit helemaal vrij van de jachtpassie
Neeltje

jidde schreef:ik ben wel blij dat ik een ras heb die niet overdreven erge jachtpassie heeft. Ik zou er zelf echt niet tegen kunnen, honden die alle kippen/schapen/konijnen willen pakken :N: Natuurlijk ben je er als baas zijnde zelf bij, maar je kan het er gewoon niet uit krijgen, wel in de perken, maar nooit helemaal vrij van de jachtpassie
Het zou ook niks voor mij zijn, als ik er hier in het dorp weer in de bosjes zie schieten achter de kleine konijntjes aan knijp ik m'n tenen bij elkaar en moet ik echt moeite doen om m'n mond dicht te houden.
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayka-Zira-Honey »

ik heb hier 3 dames die het maar al te leuk vinden om achter eenden (algemeen vogels),muizen, vos aan te gaan...

en aangezien ik het erg sneu voor de buurt vind houd ik ze nu dan ook vast als we gaan lopen bij de vijver...(die eenden zijn zo tam dat de dames ze met gemak pakken en pijn doen...is al eens gebeurt)

op de camping zitten ze met regelmaat achter een veltmuis aan en krijgen die ook uiteindelijk te pakken.. daar heb ik geen probleem mee...

katten en konijnen zijn erg leuk maar gelukkig zijn ze daar minder in geintreseert

ja zolang het op de juiste manier gaat heb ik met het jacht instinct geen probleem.
Afbeelding
groetjes van Ayka,Zira en Honey
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Neeltje schreef:
jidde schreef:ik ben wel blij dat ik een ras heb die niet overdreven erge jachtpassie heeft. Ik zou er zelf echt niet tegen kunnen, honden die alle kippen/schapen/konijnen willen pakken :N: Natuurlijk ben je er als baas zijnde zelf bij, maar je kan het er gewoon niet uit krijgen, wel in de perken, maar nooit helemaal vrij van de jachtpassie
Het zou ook niks voor mij zijn, als ik er hier in het dorp weer in de bosjes zie schieten achter de kleine konijntjes aan knijp ik m'n tenen bij elkaar en moet ik echt moeite doen om m'n mond dicht te houden.
Dat snap ik, van mij mogen ze geen konijnen killen en doen dat ook niet maar met een tijdelijk overschot aan (jonge) konijnen wordt er wel eens een achterna gezeten.Dat is helemaal niet zo dramatisch, konijnen zijn prooidieren en er wordt voortdurend op ze gejaagd, ze zijn daarom ook altijd op hun hoede.Meestal schieten ze al heel snel hun hol in en heeft de jager het nakijken.
De doorsnee jachthond heeft even weinig met schapen en kippen als bv een herder of een bouvier om maar iets te noemen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De jachthond is toch gecreëerd om met en voor de baas te jagen? Volgens mij gebeurt dat dan dus alleen op verzoek van de baas. Alle honden die voor zichzelf aan de slag gaan zijn, op dat moment, niet voldoende onder appèl.

Trainen, trainen, trainen en al trainende voldoende alternatief bieden is idd mijn dagelijkse bezigheid ;-).
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Martijn schreef:En verder denk ik dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over een hond met een baas die überhaup nadenkt over zijn psychisch welbevinden. De meeste honden hebben dat niet en die redden zich meestal ook wel.
hier ben ik het niet zo mee eens.

Kijk maar naar een Border Collie, als je die " opsluit" .. thuis , en er verder niets mee doet ...
wordt het een psychisch gestoorde hond, en gaat dingen zèlf bedenken
en gaat vervelelnd doen

ik denk, dat je een jachthond geen schade doet , mits hij af en toe wèl mag jagen :wink:
Pak-de-bal

Martijn schreef:
Pak-de-bal schreef:
Martijn schreef:En verder denk ik dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over een hond met een baas die überhaup nadenkt over zijn psychisch welbevinden. De meeste honden hebben dat niet en die redden zich meestal ook wel.

Kijk maar naar een Border Collie, als je die " opsluit" thuis en e niets mee doet verder
en gaat vervelelnd doen
En baas die nadenkt over het psychisch welbevinden van zijn hond sluit deze niet zonder activiteiten op in huis. Toch? Nou ja..je kunt er natuurlijk over nadenken en er vervolgens niets mee doen maar dat bedoelde ik niet.

Het is trouwens mijn persoonlijke mening dat veel border collies psychisch gestoord geboren worden maar dat is een andere discussie.
er zijn genoeg stads-border collies , die als een gewone huishond gezien worden en zo ook behandeld worden, helaas. :19:
maar die daardoor dus onhandelbaar worden thuis, en dàt snappen die "stads-mensen" dan ook niet waarom dat zo is.

dus die bazen denken dan niet na , over het psychische welzijn van hùn hond, toch?
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Nou ja, op zich heeft ze wel een punt. Echter volgens mij is het zo dat een border collie echt niet de hele dag achter schapen aan moet, maar zich ook prima kan schikken als je bijvoorbeeld behendigheid oid gaat doen.

In dat opzicht kun je dus ook iets anders gaan doen met een jachthond.. Namelijk een alternatief bieden. :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die van mij gaan wel eens achter een ree aan als ze die tegenkomen, binnen een meter of tien, zeg maar.
En dan fluit ik en komen ze weer terug.
Jaja, dat heeft wel even gekost, maar het is goed te leren.
En aangezien het jachthonden zijn waarmee van oorsprong veel gestropt werd ontbreekt het ze geen van alle aan drive :wink:

Maar als ze aan de lijn lopen en een kat zien, moet die dood.
Niet dat dat mag, maar dat vinden ze. Die van onszelf hoeven niet, maar vreemde katten wel. Tja.

En nee, dat mogen ze dus niet. Ze mogen van alles, maar geen dieren opjagen.
Trainen dus en zorgen dat er voldoende is om hun instincten en drive op te kunnen botvieren.
Ook jachthonden kunnen gefrustreerd raken, maar dat is dan over het algemeen omdat er niks mee gedaan wordt.
Voor elke hond met een beetje eigen initiatief in de aanleg is dat funest, daar hoeft het geen jachthond voor te zijn. Simpel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn honden mogen niet jagen. Niet het najagen op levende prooi en daar honderden meters op achterna rennen in de bossen en losloopgebieden.
'Respect voor de natuur' volgens een jachttrainer...
Alternatieven zijn er genoeg. Ze mogen saampies de sporen van de wegrennende beesten aflopen en de zweetwerksporen nalopen. Dat vind in elk geval 1 hond fantastisch. De ander houdt het liever bij het najagen van dooie prooi...........rotte vis is dan favoriet....
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Rosita Compagner schreef:De jachthond is toch gecreëerd om met en voor de baas te jagen? Volgens mij gebeurt dat dan dus alleen op verzoek van de baas. Alle honden die voor zichzelf aan de slag gaan zijn, op dat moment, niet voldoende onder appèl.

Trainen, trainen, trainen en al trainende voldoende alternatief bieden is idd mijn dagelijkse bezigheid ;-).
Dat denk ik ook. Zelfs mijn 'zelfstandig' jagende poolhond-kruising Sil weet ik d.m.v. trainen bij me te houden. En omdat ik ook wel eens denk dat het toch wel sneu is dat ze niet dat mag doen waar ze goed in is, doen we ter compensatie allerlei speur/zoek-spelletjes. En rennen we samen door de polder. (Wat ze dus echt erg leuk vindt, alleen loopt ze mij er wel uit... :boos: :wink: ).
Afbeelding
Pak-de-bal

Martijn schreef:
Gaia schreef:Nou ja, op zich heeft ze wel een punt.
Pak? Nooit.
gôh , wat laat jij je kennen voor een vrouw die gelijk heeft, zeg :pffff: :smile:
Neeltje

Pak-de-bal schreef:
Martijn schreef:
Pak-de-bal schreef:

Kijk maar naar een Border Collie, als je die " opsluit" thuis en e niets mee doet verder
en gaat vervelelnd doen
En baas die nadenkt over het psychisch welbevinden van zijn hond sluit deze niet zonder activiteiten op in huis. Toch? Nou ja..je kunt er natuurlijk over nadenken en er vervolgens niets mee doen maar dat bedoelde ik niet.

Het is trouwens mijn persoonlijke mening dat veel border collies psychisch gestoord geboren worden maar dat is een andere discussie.
er zijn genoeg stads-border collies , die als een gewone huishond gezien worden en zo ook behandeld worden, helaas. :19:
maar die daardoor dus onhandelbaar worden thuis, en dàt snappen die "stads-mensen" dan ook niet waarom dat zo is.

dus die bazen denken dan niet na , over het psychische welzijn van hùn hond, toch?
Maar 'n bordercollie is toch 'n herdershond/veedrijver, geen jachthond?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je kunt een jachthond het jagen niet afleren.
Je kunt wel "de jacht" zo aanpassen dat het voor jou en de hond een prettig en acceptabel alternatief is voor het echte jagen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hier 2 windhonden waarvan er 1 is gebruikt ondermeer voor de jacht in Spanje en 1 die als pup is gekomen.
Samara de oudste heeft dus een groot jacht instinct... ik laar haar dus niet jagen, ik vind dat niet nodig en ik weet dat ze zodra ze los is eerst wil rennen dus dat mag ze en zodra ik zie dat ze gaat turen gaat ze vast om de hele wandeling niet meer los tegaan.
Bowie is nu 1 jaar en gaat het instinct ontwikkelen ...zij mag nu niet los omdat ze de eendjes uit de sloot trekt maar ik blijf wel oefenen op omheind terrein ermee want ik hoop dat ze ok ooit weer lekker los kan... dat ze dus ook meer haar ren kant ontwikkeld en net als Samara liever eerst even rent dan jaagt.
Beide honden zijn erzelfstandig en ik weiger om een uur of meer op de honden tewachten eer ze terug zijn...en ik blijf bij het standpunt dat mijn honden niet mogen jagen.
Ook aan de riem heeft Samara wel eens een mol tepakken gehad en dat is dan dom van die mol ... als ze gewoon aan de lijn loopt zijn er wel eens dieren niet zo slim om dan alsnog even langs telopen tja..en meer dan aanlijnen kan ik ook niet doen.
Samara zou trouwens alle katten in de buurt vermoorden en daar zit ik ook niet op tewachten.
Dus beide alleen los op het strand of ander terrein dat ik vertrouw waar weinig jaagwild zit en verder aan de lijn.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Re: jagen/niet jagen? hond in de war of niet?

Ongelezen bericht door Jaap* »

schelsey schreef:Vinden jullie het onnatuurlijk om een hond zijn jachtdrift in te perken, niet toe te laten of te straffen als ze hun instinkt volgen?
De zelfstandig jagende rassen moet je idd buiten beschouwing laten, die kunnen er niets aan doen.
Voor de rest geldt in theorie dat de baas bepaald wat er gebeurt. Soms wordt er gejaagd en soms niet. Prooi vangen en doden is geen rastypisch gedrag voor jachthonden als je de zelfstandig jagende rassen buiten beschouwing laat.
Naar mijn laatst herziene zienswijze zal een hond het niet snel in zijn hoofd halen om zelfstandig te gaan jagen als hij je als baas serieus neemt.
Maar omdat wij als baasjes nooit gaan jagen neemt de hond ons in het algemeen niet erg serieus.
De oplossing zou kunnen liggen in een andere beleving, in plaats van wandelen ga je jagen :wink:
En je hond eet dan voortaan niet meer uit z'n bak, maar uit een voerdummy die jullie samen hebben "gevangen".
Het schijnt dat het jagen op een voerdummy, mits juist gebruikt, net zoveel endorfine losmaakt dan het najagen van pakweg een konijn of een jogger.
Een hond moet altijd een keuzemogelijk hebben, zwaar appél, stroombanden etc zijn een dwangmiddel en zullen daardoor nooit een permanente oplossing zijn. En vooral, dwang kapt elke vorm van communicatie af. En in communicatie met je hond ligt nu net het geheim :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Rosita Compagner schreef:De jachthond is toch gecreëerd om met en voor de baas te jagen? Volgens mij gebeurt dat dan dus alleen op verzoek van de baas. Alle honden die voor zichzelf aan de slag gaan zijn, op dat moment, niet voldoende onder appèl.
er zijn zeker rassen die gefokt zijn om zelfstandig te jagen, zoals de podenco ibicenco, die moeten zelf konijnen opsporen, vangen en dan pas komen ze naar de baas, met hun buit. dat doen ze uit zichzelf, de een apporteert er 100 op een dag de ander is het al zat na 2, en daar verander je dan ook niets aan, klaar is voor de hond klaar en laat zich niet dwingen door de baas tot meer te gaan jagen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: jagen/niet jagen? hond in de war of niet?

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
schelsey schreef:Vinden jullie het onnatuurlijk om een hond zijn jachtdrift in te perken, niet toe te laten of te straffen als ze hun instinkt volgen?
De zelfstandig jagende rassen moet je idd buiten beschouwing laten, die kunnen er niets aan doen.
Voor de rest geldt in theorie dat de baas bepaald wat er gebeurt. Soms wordt er gejaagd en soms niet. Prooi vangen en doden is geen rastypisch gedrag voor jachthonden als je de zelfstandig jagende rassen buiten beschouwing laat.
Naar mijn laatst herziene zienswijze zal een hond het niet snel in zijn hoofd halen om zelfstandig te gaan jagen als hij je als baas serieus neemt.
Maar omdat wij als baasjes nooit gaan jagen neemt de hond ons in het algemeen niet erg serieus.
De oplossing zou kunnen liggen in een andere beleving, in plaats van wandelen ga je jagen :wink:
En je hond eet dan voortaan niet meer uit z'n bak, maar uit een voerdummy die jullie samen hebben "gevangen".
Het schijnt dat het jagen op een voerdummy, mits juist gebruikt, net zoveel endorfine losmaakt dan het najagen van pakweg een konijn of een jogger.
Een hond moet altijd een keuzemogelijk hebben, zwaar appél, stroombanden etc zijn een dwangmiddel en zullen daardoor nooit een permanente oplossing zijn. En vooral, dwang kapt elke vorm van communicatie af. En in communicatie met je hond ligt nu net het geheim :ok:
Maak je daarbij geen onderscheid tuussen Retrievers en Staande honden?
En vertel nou eens hoe dat "juiste" gebruik van die voerdummy waar je mee "jaagt" is :boos: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

mijn duitse herder heb net straf gehad voor het achterna jagen van een kat...
hij krijg 2 kanzen om trug te komen (ik roep hem) en daarna is het straf...

dus ja ze mogen jagen, mits ze trug komen als IK ROEP!!! :boos: :mrgreen:
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Hector schreef:mijn duitse herder heb net straf gehad voor het achterna jagen van een kat...

dus ja ze mogen jagen, mits ze trug komen als IK ROEP!!! :boos: :mrgreen:
das mijn principe ook wel beetje, ze mogen jagen maar moeten stoppen en terugdraaien als ik roep, alhoewel dat niet altijd even gemakkelijk is

sonja
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

schelsey schreef:das mijn principe ook wel beetje, ze mogen jagen maar moeten stoppen en terugdraaien als ik roep, alhoewel dat niet altijd even gemakkelijk is

sonja
Ze mogen jagen als jij zegt dat ze moeten jagen, je kunt niet van een hond verwachten dat hem enerzijds het privilege wordt verleent om op eigen houtje te gaan jagen, en anderzijds wordt verwacht dat hij daarmee stopt als jij dat wilt. Zo werkt het niet.
Jij verleent hem dat privilege en dus gaat hij echt niet luisteren als je hem dan inneens gaat roepen. Dan moet je hem in eerste instantie maar niet zijn gang laten gaan, want daardoor verlies je het recht op spreken in de ogen van de hond.
Dus, óf zijn gang laten gaan en niet zeuren, óf nooit op eigen houtje laten jagen. Alleen op jouw aangeven. Maar dan moet je hem die mogelijkheid wel regelmatig bieden.
Laatst gewijzigd door Jaap* op 17 jun 2008 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Hector schreef:mijn duitse herder heb net straf gehad voor het achterna jagen van een kat...
Wat voor straf heeft hij gekregen dan??

Je strafte hem, toen hij bij je kwam??
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Neeltje schreef:
schelsey schreef:Dat mag hij dus ook, wil ook niet al zijn plezier afpakken, maar herten wil ik niet toelaten omdat hij dan erg ver gaat en veel te lang wegblijft, wilde konijnen kan hij niet pakken, hazen ook niet, poezen mag al helemaal niet, das 100 % verboden :evil: iemand zijn diertje tenslotte.

Maar mag het dan wel als het niemand z'n diertje is? Is die dan gewoon vogelvrij verklaard? Of gewoon op de lijst van beschermde diersoorten staat zoals de haas? Ik begrijp dat je 'n jachthond z'n jachtinstinct wil behouden en er iets mee wil doen, maar dat kan toch ook zonder het wild in de natuur te verstoren?
Mee eens.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”