Niet dat ik dat overdreven bouw van de dh goedkeur, ik vind het karakter vele malen belangrijker. Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goed

Moderator: moderatorteam
jou valt het op ja. maar als je topics over bullen gaat tellen verliest de DH. nog steeds geen excuus om andere rassen te gaan etteren trouwens. zeker niet als je duidelijk persoonlijk wordt zoals hier. tegen nanna heb je het over pulli en teckel en tegen mij voeg je de staff nog even bij. dat is op de persoon. open gewoon een topic als je het over andere rassen wil hebben. kom ik daarheen ok?jidde schreef:Het is gewoon grappig te noemen, hoeveel commetaar er wel niet is op de dh, maar owee als je het over een teckel/stafford of weet ik veel wat voor ras het gaat.
Niet dat ik dat overdreven bouw van de dh goedkeur, ik vind het karakter vele malen belangrijker. Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goed
jidde schreef: Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goed
DAt heb ik dus ook, kijk Gaia heeft een aflopende croupe en een iets wat afglijdende rug. Echter niet overdreven. Ik vind die draf dus mooi. Dat is mijn smaak, zoals nanna de teckel mooi vind en de deerhound zoals jij, (massam) de staf mooi vind, maar zou nooit aan het echte overdrevene mee gaan werken. Doe mij maar een lekkere DH uit werklijnen. Liefst nog licht wolfsgrauw. Vinnuk veule maluh mooiûr, maar die draf blijf ik ook mooi vinden. Op een groot veld met een kudde schapen erbij, waarvoor die bedoeld is.jidde schreef:Het is gewoon grappig te noemen, hoeveel commetaar er wel niet is op de dh, maar owee als je het over een teckel/stafford of weet ik veel wat voor ras het gaat.
Er zijn de laatste tijd heeeele mooie werkhonden gelukkig, maar eerlijk is eerlijk, er zijn ook wel eens duitse herders waar je toch overduidelijk mechelaar in ziet, 1 fokker staat er bekend om en fokt KNPV lijnen. Zijn honden halen echt m op shows, dat zie ik echt zelden :N:Chiki schreef:jidde schreef: Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goeddat bedoel ik nou... uitgescholden voor werkhond...
![]()
Dat bedoel ik nou met de scheiding binnen het ras.
Doe mij maar lekker mijn werkhondjes, ik vind ze prachtig, ook al zien ze er volgens meneer en mevrouw de kynoloog uit als tuinstoelen.
Maar werken dat ze doen!!! Daar kunnen de kyno's een puntje an zuigen
Jij legt nu toch net zo goed weer die scheiding. De kynoloog kan niet werken begrijp ik hieruit?Chiki schreef:jidde schreef: Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goeddat bedoel ik nou... uitgescholden voor werkhond...
![]()
Dat bedoel ik nou met de scheiding binnen het ras.
Doe mij maar lekker mijn werkhondjes, ik vind ze prachtig, ook al zien ze er volgens meneer en mevrouw de kynoloog uit als tuinstoelen.
Maar werken dat ze doen!!! Daar kunnen de kyno's een puntje an zuigen
Een gehandicapt mens kan verder ook prima gezond zijn.Martijn schreef:Feit is dat duitse herder uit de keurfok nu eenmaal met zo'n afhangende achterhand gefokt worden.
Mooi, niet mooi, prima..dat is een kwestie van smaak.
Maar feit is ook dat die gekke schuine kyno's helemaal niet minder gezond zijn. Sterker nog, ze zijn gezonder op de heupen, al is het verschil maar heel minimaal dan hun tegenhangers uit werklijnen.
Wat ik jammer vind is dat mensen het argument gezondheid en natuurlijk vaak misbruiken om hun eigen punt kracht bij te zetten.
Ik begrijp het wel maar ik vind het niet fair om iemand die kynologische duitsers fokt zomaar even in de maag te splitsen dat ze daarom lak hebben aan de HD-problematiek. Dat is pertinent niet waar.
De fok met de kynologische duitse herder is aan zeer hoge eisen onderheving. Wellicht zie ik een ras over het hoofd maar zo uit het bolletje is het het meest strenge fokbeleid.
Het is niet redelijk om te zeggen dat het bij duitsers alleen maar om type gaat, ten koste van gezondheid of karakter.
Verder helemaal mee eens...Martijn schreef:Feit is dat duitse herder uit de keurfok nu eenmaal met zo'n afhangende achterhand gefokt worden.
Duitse herders uit werklijnen zijn ook keurfokhonden en die hebben geen afhangende achterhand![]()
Maar feit is ook dat die gekke schuine kyno's helemaal niet minder gezond zijn. Sterker nog, ze zijn gezonder op de heupen, al is het verschil maar heel minimaal dan hun tegenhangers uit werklijnen.
Dit is nooit bewezen. Misschien door de bocht genomen omdat er meer kynologen rondlopen dan werklijnen. De geruchten gaan dat de werklijnen gezonder zijn, niet alleen qua heupen maar ook dat er minder allergieen ed. voorkomen. Of dit waar is weet ik niet..
Wat ik jammer vind is dat mensen het argument gezondheid en natuurlijk vaak misbruiken om hun eigen punt kracht bij te zetten.
Ik begrijp het wel maar ik vind het niet fair om iemand die kynologische duitsers fokt zomaar even in de maag te splitsen dat ze daarom lak hebben aan de HD-problematiek. Dat is pertinent niet waar.
De fok met de kynologische duitse herder is aan zeer hoge eisen onderheving.
Dit geldt ook voor de werklijnen Wellicht zie ik een ras over het hoofd maar zo uit het bolletje is het het meest strenge fokbeleid.
Het is niet redelijk om te zeggen dat het bij duitsers alleen maar om type gaat, ten koste van gezondheid of karakter.
Zo kom ik er meerdere tegen :N: Dat vind ik erger dan die bouw hoor, het karakter :N:Addy schreef:zo loopt er bij poppel op cursus ook eentje rond, net zes maanden en valt naar alle honden uit, vind ik bijzonder zorgelijkjidde schreef:Wat mij meer zorgen baat, is hun karakter :N: Dat angstagressieve, hypergedrag :N:
Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt?sirene schreef:
Een gehandicapt mens kan verder ook prima gezond zijn.
Zo zie ik dat bij een kyno gefokte DH ook.
Wellicht gezond, maar wel gehandicapt. Of hoe wil je het anders noemen als je niet normaal kunt lopen behalve in een vreselijk onnatuurlijke draf hangend in de riem ?
Dit was ook geen aardige opmerking van me, excuus.Jij legt nu toch net zo goed weer die scheiding. De kynoloog kan niet werken begrijp ik hieruit?
erfelijkheid, te zware lijven etcetcetc. 100.000 mogelijke verklaringenjidde schreef:Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt?sirene schreef:
Wellicht gezond, maar wel gehandicapt. Of hoe wil je het anders noemen als je niet normaal kunt lopen behalve in een vreselijk onnatuurlijke draf hangend in de riem ?Want ik vind ze dus wel gewoon een normale bouw hebben die berners. Ja een hoop haar, dat wel
Hier bleef ik even op hangen. Dit komt op het eerste gezicht heel logisch over, maar in de pratijk is het toch zo dat je als pupkoper ondanks stamboom en openheid van de fokker niet veel meer te weten komt over de gezondheidstoestand van de vorige generaties. Allergieën wordt niet op getest bijvoorbeeld en zeker als het ietsjes verder terug gaat kom je daar nooit achter. En dan is het nog maar de vraag wat de fokker zelf precies weet over de familie van zijn fokdieren. Als ik afga op mijn ervaring, geldt over het algemeen dat je veel te weten kunt komen over de ouders van je nieuwe pup, en dan nog alleen als je echt kritisch bent, maar dat het voor het overige net zo goed een gok is.Muk schreef:Maar vergeet niet dat de pupkopers het doorfokprobleem ook mede in stand houden. Als je als pupkoper kritischer bent en je verdiept in de gezondheidstoestand van de ouderdieren (en verder terug) dan kun je ook bepaalde fokkers weren die niet op de gezondheid letten. Dat gebeurt nu zelden, dus zo houden pupkopers ook dit soort doorfoksituaties in stand. Dus mijn vorige antwoord heeft wel degelijk met jouw probleemstelling te maken.
Nee duh, het zijn levende wezens. Ik ken ook geen families zonder gebreken.Neeltje schreef:Maar zo is er zo wat op ieder ras wel wat aan te merken? Wat ik geloof niet dat er nog veel (als er überhaupt nog zijn) rassen zijn zonder gebreken?
te zware lijven, dat geloof ik niet zo. Want dan zouden er vele mollossers ook last van moeten hebben. Berners zijn wel superpopulair, dus het komt denk ik eerder dan door met verkeerde honden/lijnen te fokken dan door de bouwmassam schreef:erfelijkheid, te zware lijven etcetcetc. 100.000 mogelijke verklaringenjidde schreef:Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt?sirene schreef:
Wellicht gezond, maar wel gehandicapt. Of hoe wil je het anders noemen als je niet normaal kunt lopen behalve in een vreselijk onnatuurlijke draf hangend in de riem ?Want ik vind ze dus wel gewoon een normale bouw hebben die berners. Ja een hoop haar, dat wel
Je kan nu zelf kiezen wat je wilt, waarom scheiden eigenlijk?Chiki schreef:Dit was ook geen aardige opmerking van me, excuus.Jij legt nu toch net zo goed weer die scheiding. De kynoloog kan niet werken begrijp ik hieruit?
Dit benadrukt de scheiding binnen het ras weer extra. Zoals ik al eerder zei: ik denk persoonlijk dat het beter is om het ras op te splitsen. Weet iedere liefhebber waar hij aan toe is!
Nee.Neeltje schreef:Maar zo is er zo wat op ieder ras wel wat aan te merken? Wat ik geloof niet dat er nog veel (als er überhaupt nog zijn) rassen zijn zonder gebreken?
Ja, misschien wel teveel en met dezelfde supermooie reuen gefokt die toevallig HD hadden. Die reuen die zich suf dekken zijn funest voor een ras.jidde schreef:te zware lijven, dat geloof ik niet zo. Want dan zouden er vele mollossers ook last van moeten hebben. Berners zijn wel superpopulair, dus het komt denk ik eerder dan door met verkeerde honden/lijnen te fokken dan door de bouwmassam schreef:erfelijkheid, te zware lijven etcetcetc. 100.000 mogelijke verklaringenjidde schreef:Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt?sirene schreef:
Oh maar dit was ook niet tegen PdB gericht, maar op de vorige bladzijde toen ze het ook over teckels en andere honden even hadden, maar het gaat zo snel in dit topic, dat mijn antwoord alweer ver eronder stond.Marjoleine schreef:Nee.Neeltje schreef:Maar zo is er zo wat op ieder ras wel wat aan te merken? Wat ik geloof niet dat er nog veel (als er überhaupt nog zijn) rassen zijn zonder gebreken?
Net als dat er niet veel mensen zijn zonder gebreken.
Maar weet je? Ik fok stabijs mét stamboom, en die hebben geen HD.
Verder tot nog toe (ik fok bijna 20 jaar) ook geen andere problemen, maar dat is buiten zeikerig zijn in je keuzes ook voor een deel mazzel.
Maar iets zegt mij dat de HD van PdB's hond geen domme pech is.
Ik denk dan maar zo: Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik gok dat dat niet PdB gaat zijn.
jidde schreef:te zware lijven, dat geloof ik niet zo. Want dan zouden er vele mollossers ook last van moeten hebben. Berners zijn wel superpopulair, dus het komt denk ik eerder dan door met verkeerde honden/lijnen te fokken dan door de bouwmassam schreef:erfelijkheid, te zware lijven etcetcetc. 100.000 mogelijke verklaringenjidde schreef:Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt?sirene schreef:
Is dat zo??Chiki schreef:Verder helemaal mee eens...Martijn schreef:Feit is dat duitse herder uit de keurfok nu eenmaal met zo'n afhangende achterhand gefokt worden.
Duitse herders uit werklijnen zijn ook keurfokhonden en die hebben geen afhangende achterhand![]()
Dit is nooit bewezen. Misschien door de bocht genomen omdat er meer kynologen rondlopen dan werklijnen. De geruchten gaan dat de werklijnen gezonder zijn, niet alleen qua heupen maar ook dat er minder allergieen ed. voorkomen. Of dit waar is weet ik niet..
De fok met de kynologische duitse herder is aan zeer hoge eisen onderheving.
Dit geldt ook voor de werklijnen Wellicht zie ik een ras over het hoofd maar zo uit het bolletje is het het meest strenge fokbeleid.
Martijn had het ook over kyno lijnen.Ennath schreef: Is dat zo??
Ik weet er niet al te veel van, maar ik heb (uit het asiel) een Duitse Herder uit werklijnen.
Met deze teef is stevig gefokt, er lopen 47 nakomelingen van haar rond. Grotendeels in de sport.
Toch heeft mijn teef HD-C heupen. En dat is meteen ook het enigste wat er bij haar getest is.
Ook qua opleiding en keuring heeft ze verder niets gedaan; op tweemaal een G op een clubmatch na.
Ik werd laatst aangesproken (via de mail) door een eigenaar van een nakomeling van mijn Eva.
Deze heeft zijn (KNPV)hond laten röntgenen omdat de hond zo'n last van zijn heupen had. En ja hoor! HD-C.
De eigenaar had een pup uit gegarandeerde HD-A fok gekocht (dacht hij).
Het bleek dat de fokker van zijn pup, dus de voormalige eigenaar van mijn hond, het heeft doen voorkomen dat de teef HD-A was.
Ook had hij te horen gekregen - met "bewijs"- dat de teef IPO-3 had en keurfok was.
Ook die dingen zijn niet waar, althans: ik heb daar geen bewijzen van, en ik bezit alle papieren van de hond.
-En trouwens ook van de hond die qua niveau echt niet verder komt dan een beginnend GG hondje.-
Dit alles wijst natuurlijk op een niet zo'n slimme eigenaar en een misschien niet zo betrouwbare fokker.
En rotte appels heb je overal, nietwaar?![]()
Waar deze man (en ik ook) over viel was de reactie in de kringgroep: zo van, gut ja, dat komt vaker voor.
Dat doen alle fokkers, dat weet je toch.
En ook: man, piep niet zo; hondje opruimen en nieuwe kopen.
Moraal van het verhaal: blijkbaar is het ook MET dat geweldige strenge fokbeleid nog steeds mogelijk om op een wrakke manier te fokken en daar gewoon mee weg te komen.
Dat is ook zo, dat een fokker zelf ook niet alle informatie prijsgeeft (en de fokkers van de vorige generaties al helemaal niet). Bij de Newfoundlander bijvoorbeeld is er ook een database waar je tot veel generaties terug kunt kijken. En daar staan ook de gezondheidsuitslagen bij. Want van deze rasvereniging moet je bepaalde onderzoeken laten doen voordat je gaat fokken. En dat zal met andere rassen ook ongetwijfeld het geval zijn. Nu is de Newfoundlander niet een van de gezondste rassen, maar zo kun je toch al iets uitsluiten als pupkoper. En dat is wat meer pup / hondkopers zouden moeten doen, kritischer kijken naar de fokker. Doorvragen en goed rondkijken. Praat niet alleen met een fokker, maar met meerdere, dan zie je de kleine (of grote) verschillen. Pas als dat gebeurt zal er misschien meer veranderen, want zolang er vraag naar je "product" is, fokt een slechte fokker maar door. Pas als de vraag afneemt (lees de inkomstenbron) dan zal die slechte fokker misschien ophouden te bestaan of beter gaan fokken. Eigenlijk is het netzoals bij de broodfok.Anna*Poncho schreef:Hier bleef ik even op hangen. Dit komt op het eerste gezicht heel logisch over, maar in de pratijk is het toch zo dat je als pupkoper ondanks stamboom en openheid van de fokker niet veel meer te weten komt over de gezondheidstoestand van de vorige generaties. Allergieën wordt niet op getest bijvoorbeeld en zeker als het ietsjes verder terug gaat kom je daar nooit achter. En dan is het nog maar de vraag wat de fokker zelf precies weet over de familie van zijn fokdieren. Als ik afga op mijn ervaring, geldt over het algemeen dat je veel te weten kunt komen over de ouders van je nieuwe pup, en dan nog alleen als je echt kritisch bent, maar dat het voor het overige net zo goed een gok is.Muk schreef:Maar vergeet niet dat de pupkopers het doorfokprobleem ook mede in stand houden. Als je als pupkoper kritischer bent en je verdiept in de gezondheidstoestand van de ouderdieren (en verder terug) dan kun je ook bepaalde fokkers weren die niet op de gezondheid letten. Dat gebeurt nu zelden, dus zo houden pupkopers ook dit soort doorfoksituaties in stand. Dus mijn vorige antwoord heeft wel degelijk met jouw probleemstelling te maken.