Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup verkopen MET foto deal

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pup verkopen MET foto deal

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Weet het even niet goed te omschrijven als topictitel.

Bij de fok word een teef uit het nest aangehouden voor de verdere fok en word dan met 1 jaar getest op ED en HD. De broers en zussen, mits niet aangekocht door fokkers, worden dus niet getest.

Zijn er fokkers die het zo regelen dat alle pups uit het nest (met een lijn waarmee je dus verder wilt gaan) getest worden met 1 jaar? Dat dat dus opgenomen word in het verkoopcontract en dat de fokker dit dan uiteraard ook betaald. Of kan je zoiets niet maken?

Het gaat om een ras waarbij erfelijke ziekten nog tevaak voorkomen/opduiken, de labrador.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik vind het wel een goed plan. Bij de Broholmer doen ze dat standaard. Dan betaal je de kosten van de onderzoeken vooraf extra en krijgt dat terug als je de officiele resultaten inlevert.

Of iedere pupkoper er in mee wil gaan is de vraag, maar ik denk dat er in heel labrador-land toch wel tien toekomstige eigenaars moeten zijn die het een heel goed en verantwoordelijk streven van de fokker vinden. Het enige lastge is dat wel tegelijkertijd ook goed afspraken moet maken over wat de consequenties zijn als de honden daarwerkelijk positief bevonden worden voor het één of ander. Maar als je het goed aanpakt is het wel te organiseren denk ik.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Verplicht is natuurlijk een te groot woord maar de mensen bewust maken van het belang van die foto's lukt best wel. Ook een vorm van borg wordt wel gevraagd/betaald.

Van mijn nest van 7 zijn 6 honden op HD gerontgend. Inclusief een castraat reu
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier zijn er nu 13 van de 23 geröntgend, van 6 weet ik nog zeker dat ze gedaan gaan worden de komende tijd, de andere 4 hebben zoiets van, weet het nog niet, hij heeft geen last en broers en zussen zijn toch allemaal goed....

maar een meerprijs, heb er wel aan gedacht, alleen ben van mening dat goede pupkopers die weten wat ze willen en waarom ze dat willen ook eigenlijk altijd wel röntgenen tenminste bij de mechel wel, dus daar is het niet nodig denk/vind ik....
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik denk dat het ook van de fokker zelf afhangt. Ik ken een fokker die al haar pups zodra ze 18 maanden (dat is de eis van de rasvereniging) zijn laat röntgenen op ED en HD. Daar betaal je voor bij de aanschaf van de pup. Ik vind het wel een goed plan. En ook gedurft ook, want voor de fokker kan zoiets ook slecht uitpakken. Je hoeft maar iets te wild te spelen met de pup of te lang te wandelen enz en de pup kan daardoor ook HD / ED krijgen. Want het is dus nog niet helemaal 100% zeker of zoiets erfelijk is of niet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Muk schreef:Ik denk dat het ook van de fokker zelf afhangt. Ik ken een fokker die al haar pups zodra ze 18 maanden (dat is de eis van de rasvereniging) zijn laat röntgenen op ED en HD. Daar betaal je voor bij de aanschaf van de pup. Ik vind het wel een goed plan. En ook gedurft ook, want voor de fokker kan zoiets ook slecht uitpakken. Je hoeft maar iets te wild te spelen met de pup of te lang te wandelen enz en de pup kan daardoor ook HD / ED krijgen. Want het is dus nog niet helemaal 100% zeker of zoiets erfelijk is of niet.
De aanleg is altijd erfelijk.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rosita Compagner schreef:
Muk schreef:Ik denk dat het ook van de fokker zelf afhangt. Ik ken een fokker die al haar pups zodra ze 18 maanden (dat is de eis van de rasvereniging) zijn laat röntgenen op ED en HD. Daar betaal je voor bij de aanschaf van de pup. Ik vind het wel een goed plan. En ook gedurft ook, want voor de fokker kan zoiets ook slecht uitpakken. Je hoeft maar iets te wild te spelen met de pup of te lang te wandelen enz en de pup kan daardoor ook HD / ED krijgen. Want het is dus nog niet helemaal 100% zeker of zoiets erfelijk is of niet.
De aanleg is altijd erfelijk.
idd....
als ze van wild spelen of lang wandelen etc HD of ED zouden kunnen krijgen was t hier allemaal al rot....
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou geen meerprijs vragen als dat niet nodig is. Ik vind 800 euro al vrij veel geld, zeker als het een groot nest is. Dan moet je toch wel voor 200 per pup iets met foto's kunnen doen, of zie ik het nu te rooskleurig?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Pup verkopen MET foto deal

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jay1978 schreef:Weet het even niet goed te omschrijven als topictitel.

Bij de fok word een teef uit het nest aangehouden voor de verdere fok en word dan met 1 jaar getest op ED en HD. De broers en zussen, mits niet aangekocht door fokkers, worden dus niet getest.

Zijn er fokkers die het zo regelen dat alle pups uit het nest (met een lijn waarmee je dus verder wilt gaan) getest worden met 1 jaar? Dat dat dus opgenomen word in het verkoopcontract en dat de fokker dit dan uiteraard ook betaald. Of kan je zoiets niet maken?

Het gaat om een ras waarbij erfelijke ziekten nog tevaak voorkomen/opduiken, de labrador.
Wat mij betreft: deal! Sterker nog; in het koopcontract wat ik bij Tristan heb, staat dat ik hem (op eigen kosten, okay) moet laten testen op hd voordat ik met hem een intensieve sport als behendigheid in mag.
Ik zou een fokker die dat 'aanbiedt' maar meteen dus ook verplicht stelt ogenblikkelijk in mijn achting zien stijgen!! Dat houdt namelijk in dat hij/zij ook voor de toekomst bewust bezig wil zijn. Ik zou er dan ook direct mijn medewerking aan verlenen (MITS het onderzoek zonder narcose zo mogen; da's bij shelties een heikel punt!)

Suzanne
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik heb het ook in mijn contract staan van de fokker, maar wel op eigen kosten maar volgens mij zijn er toch veel mensen die dit niet doen. weet ook niet of je dit echt kan verplichten?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

linda1985 schreef:ik heb het ook in mijn contract staan van de fokker, maar wel op eigen kosten maar volgens mij zijn er toch veel mensen die dit niet doen. weet ook niet of je dit echt kan verplichten?
Tsja.. ik zie dat dan zo': als het in het contract staat, dan weten mensen het vooruit; kunnen ze ervoor kiezen de pup niet te kopen. Wel natuurlijk vooraf zeggen, niet pas bij ondertekenen.

Ik DENK dat als mensen (= pupkopers) het ras een warm hart toedragen en ze merken dat de fokker het doet om met het aangehouden teefje gezond verder te kunnen fokken, ze dan graag bereid zijn om mee te werken. Zeker als de fokker het (op een of andere manier, van mijn part met een 'later geld terug' idee ereachter) betaalt.

Bovendien... twee handtekeningen onder een contract... lijkt me wettelijk ook te kloppen dan :-) Maar, zo diep zou ik er niet eens op in willen gaan...
afspraak is afspraak en zeker bij zoiets... voor een goed doel zeg maar!

Suzanne
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik heb voor Ean (Flatcoated) een borg betaald, die ik op de fokdag terugkrijg als ik kan aantonen dat ik HD, patella en oog-onderzoek heb laten doen. De fokker steeg alleen maar in mijn achting toen ik dat hoorde! Hij vindt het belangrijk te weten wat de gezondheid van de pups zijn die door hem gefokt zijn, prima toch :ok: En een pup kost nu eenmaal veel geld; als je dat er niet voor over hebt of niet hebt, moet je er niet aan beginnen of nog even doorsparen..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Ja, hier 3 nesten gefokt, met verplichting naar de pupkopers om HD te rontgenen. Gezellig met het hele nest rontgenen.
Van de 3 nesten moet er nog 1 hond rontgenen, (zit in Denemarken) en 1 hond is overleden (ongeluk op 6 maanden)
Alle honden hadden trouwens HD A (19 honden) norbergwaarde 40 - op een na, die had NB 33)en behoorlijk wat met goede aansluitingen, dus geen opmerkingen.

(las dit topic, en dacht zal maar eens reageren, ik ben al jaren "lid" maar schrijf nooit)
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

irmaLeo schreef:Ja, hier 3 nesten gefokt, met verplichting naar de pupkopers om HD te rontgenen. Gezellig met het hele nest rontgenen.
Van de 3 nesten moet er nog 1 hond rontgenen, (zit in Denemarken) en 1 hond is overleden (ongeluk op 6 maanden)
Alle honden hadden trouwens HD A (19 honden) norbergwaarde 40 - op een na, die had NB 33)en behoorlijk wat met goede aansluitingen, dus geen opmerkingen.

(las dit topic, en dacht zal maar eens reageren, ik ben al jaren "lid" maar schrijf nooit)
Mijn idee is dus niet helemaal nieuw. :wink:
Waren er geen pupkopers die er geen zin in hadden of iets dergelijks. Hoe heb je het verplicht?
irmaLeo
Zeer actief

Mijn idee is dus niet helemaal nieuw.
Waren er geen pupkopers die er geen zin in hadden of iets dergelijks. Hoe heb je het verplicht?
Verplicht?, tja, als mensen interesse hebben en hier komen voor een gesprek, vertel ik hoe ik fok, wat ik wil, enz. enz., gewoon ook voorlichten over het ras, ins en outs, dus ook de negatieve dingen die in ons ras voorkomen.
....O ja niet alleen HD- maar ook ECVO oogonderzoek.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik denk dat vele huishonden niet gerontged worden. je kan het verplichten, maar waarom zou je rontgenen als ie nergens last van heeft :19: zo zullen vele pupkopers denken
irmaLeo
Zeer actief

jidde schreef:Ik denk dat vele huishonden niet gerontged worden. je kan het verplichten, maar waarom zou je rontgenen als ie nergens last van heeft :19: zo zullen vele pupkopers denken
Ja dat klopt.. maar.. zonder die "gezonde" fokhonden, geen huishonden.
Vind het niet zo gek hoor dat er nog steeds zoveel problemen zijn binnen de rashonden populaties als je alleen de gezondheid van de fokhonden laat tellen. En iedereen maar afvragen waar nou die slechte heupen vandaan komen.. de ouders zijn toch gerontgend :denken:
Daarbij wat weten de meeste fokkers nou van de broers en zussen van die mooie dekreu die ze gebruiken, meestal zijn daar niet eens gegevens van, dat zijn ook huishonden meestal.

Ik weet het het zal altijd dik tobben blijven... met de fokkerij en gezondheid. Heel veel boter op veel hoofden zal ik maar zeggen :smile:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Je hebt ook volledig gelijk, maar de meeste mensen denken niet zo, die denken: hij loopt prima, waarom zou ik dat dan doen (kop in het zand steken)
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Ik heb het opgenomen als extra regel in het koopcontract dat de baasjes verplicht zijn om de honden te laten röntgenen met 18 maanden leeftijd. De kosten zijn voor ons.

Inmiddels is bij de Ridgeback de ED nu ook verplicht dus het volgende nest word met 18 maanden op HD en ED getest.

Onze eigen aangehouden teef is nu al gerontgend (14 maanden) en de rest is over 4 maanden aan de beurt. Ik wil ook graag weten wat ik op de wereld heb gezet, vandaar!

De andere extra punten in ons koopcontract zijn:
- eigenaar is bij herplaatsing verplicht fokker in te schakelen zodat die kan bemiddelen
- eigenaar is verplicht aan de eisen van de rasvereniging te voldoen voordat er met een nakomeling gefokt word.

De baasjes van de honden kunnen zich hier helemaal in vinden gelukkig, ben erg tevreden met ze!!!

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”