Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bleu merle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jap
Actief

bleu merle

Ongelezen bericht door Jap »

Hallo.

In hoe verre is Bleu merle eigenlijk doorfokbaar?
Moeten beide ouders het in zich hebben, of kan als een van de 2 het heeft, het ook doorgegeven worden aan de pups?

Groetjes Jap
Afbeelding
Caramba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caramba »

http://bordercollies.nl/dkleur.shtml

dit is altijd een super interessante site en ik denk dat je hier ook antwoord kunt vinden
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Dat is inderdaad een goede link en inderdaad, slechts een van de ouders moet het gen te hebben om nakomelingen met de merle kleur te kunnen krijgen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sterker nog:
Bij Shelties (en Schotse Herdershonden) MAG slechts 1 van de twee ouders bluemerle zijn en MOET de andere ouder een tri (of zoals bij slelties kan) een zwart/wit.

De combinatie merle x merle is verboden (gezondheidsrisico's)

Suzanne
Jap
Actief

Ja ik heb de site gelezen.
Heel informatief.
Dus als ik het goed begrijp het je bij het kruizen van merle x geen merle 50% kans dat er een pup in de kleur merle bij zit, of begreep ik het verkeerd, en is ongeveer 50% van de pups de kleure merle?
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Jap schreef:Ja ik heb de site gelezen.
Heel informatief.
Dus als ik het goed begrijp het je bij het kruizen van merle x geen merle 50% kans dat er een pup in de kleur merle bij zit, of begreep ik het verkeerd, en is ongeveer 50% van de pups de kleure merle?
volgens mij niet helemaal zoals je het hier stelt.
Je hebt 50 % kans dat een pup blue merle is. Dat wil zeggen dat over grote aantallen gerekend ongeveer 50 % van de pups blue merle zullen zijn.
In een nest kan het dus anders uitvallen en de percentages merle/niet merle anders zijn.
Ik heb even gekeken in mijn database van de Cardigan, waar ook blue merles voorkomen.
Ik zie bijv. een nest van 4, waarvan alle 4 pups driekleur zijn ipv van 2-2 verdeling, maar ook een nest van 7 van uitsluitend blue merles.
Dan nest van 5 bm en 2 3-kleur, en een nest van 4-1. Verder heb ik niet gezocht. dit gaat over de eerste nesten met blue merles bij de Cardigan in Nederland.
Ik denk, dat wanneer ik alle nesten tel, de verdeling blue merle/driekleur wel ongeveer 50 % zal zijn.
Jap
Actief

Oke dank je wel voor de uitleg :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jap schreef:Ja ik heb de site gelezen.
Heel informatief.
Ja, bij shelties is dat zo, maar dat is geredeneerd over laten we zeggen 100 nesten ;-) Dus, er kunnen hele nest zonder bm tussen zitten en een heel nest met. De theoretische kans is dus 50% maar ja.... ;-)

Suzanne
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

In het nest waar wij onze Cena vandaan hebben, waren van de 8 pups er 5 merle-ig :)
In verhouding is het inderdaad zo dat ongeveer 50% van de pups Merle zal zijn, al betekent dat niet dat ze zuiver merle zijn. Ze kunnen wel de tekening hebben, maar niet de juiste kleuren bijvoorbeeld!
RIP Cena :roos:
    Elly*
    Zeer actief
    Contacteer:

SannePP schreef:In het nest waar wij onze Cena vandaan hebben, waren van de 8 pups er 5 merle-ig :)
    In verhouding is het inderdaad zo dat ongeveer 50% van de pups Merle zal zijn, al betekent dat niet dat ze zuiver merle zijn. Ze kunnen wel de tekening hebben, maar niet de juiste kleuren bijvoorbeeld!
    Dat komt in het geval van jouw hondje door de kleur van de moeder. Het is dan ook geen blue merle :wink:
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Elmar schreef:
    SannePP schreef:In het nest waar wij onze Cena vandaan hebben, waren van de 8 pups er 5 merle-ig :)
    Dat komt in het geval van jouw hondje door de kleur van de moeder. Het is dan ook geen blue merle :wink:
    Nee, maar het is wel gewoon merle.

Merle is niet gebonden aan blue natuurlijk, het is een op zichzelf staande eigenschap ;)

Merle is enkelvoudig dominant, genetisch is een merle Mm (een allel merle en een allel non-merle).
    Kruis je dat met een mm (non-merle) dan is theoretisch 50% merle.

En omdat kansberekening altijd tegenwerkt moet je zoiets over 1000 pups of zo bekijken en niet over één nest.

Dat hondje is sable merle, volgens mij. Voor zover dat te zien is althans op de foto's. ;)
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Aantal honden: 1
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Elmar schreef: Dat komt in het geval van jouw hondje door de kleur van de moeder. Het is dan ook geen blue merle :wink:
    Dat bedoelde ik er eigenlijk ook mee te zeggen, sorry! Het ligt er gewoon aan waarmee je kruist, wat voor kleuren je pups krijgen. En dat kun je moeilijk vooraf zeggen natuurlijk!

maar, ff nieuwsgierg: fokplannen, Jap?
    RIP Cena :roos:
      Jap
      Actief

Nee hoor.. Ik was er gewoon heel nieuwschierig naar, aangezien ik het er zo bijzonder uit vind zien..
      Afbeelding
      Elly*
      Zeer actief
      Contacteer:

Marjoleine schreef:
      Elmar schreef:
      Nee, maar het is wel gewoon merle.

Merle is niet gebonden aan blue natuurlijk, het is een op zichzelf staande eigenschap ;)

Merle is enkelvoudig dominant, genetisch is een merle Mm (een allel merle en een allel non-merle).
      Kruis je dat met een mm (non-merle) dan is theoretisch 50% merle.

En omdat kansberekening altijd tegenwerkt moet je zoiets over 1000 pups of zo bekijken en niet over één nest.

Dat hondje is sable merle, volgens mij. Voor zover dat te zien is althans op de foto's. ;)
      De moeder van het hondje is een Mechelse herder :wink: En dan zul je inderdaad geen blue merles kunnen verwachten.
      Ik ben wel benieuwd hoe het hondje er later uitziet, want de merlefactor is soms bij de reds/sables op latere leeftijd niet of nauwelijks te zien.
      Dit is volgens mij ook de reden waarom bij veel rassen de sables niet met een blue merle gekruist worden.
      Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”