Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je je hond nooit loslaat

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Als je je hond nooit loslaat

Ongelezen bericht door Addy »

Als je je hond nooit los laat lopen, had je dan wel voor dat soort hond moeten kiezen ?
Bijv. een podenco, jachthond die nooit losgelaten wordt omdat het baasje dan bang is dat de hond wegloopt.
Had dat baasje dan voor zo'n ras moeten kiezen ?
Persoonlijk denk ik dat als je hond nooit los kan omdat je het niet durft, omdat je hond niet naar je luistert, omdat je bang bent dat hij de kuierlattten neemt om te gaan jagen dat je dan een hond hebt uitgezocht die een maatje te groot voor je is.
Wat vinden jullie ?
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

het hoeft niet perse zelf uitgezocht te zijn.

En als je dat niet durft in het open veld zijn er nog plekken waar het wel kan, maar waar je een stukje voor moet rijden.
Ik adviseer mensen altijd de dichtsbijzijnde manege te vragen of ze tijdens een loos uurtje daar even de hond mogen laten uitdollen :wink:

Het hoeft dus niet perse een maatje te groot te zijn.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Addy

Mir@n schreef:het hoeft niet perse zelf uitgezocht te zijn.

En als je dat niet durft in het open veld zijn er nog plekken waar het wel kan, maar waar je een stukje voor moet rijden.
Ik adviseer mensen altijd de dichtsbijzijnde manege te vragen of ze tijdens een loos uurtje daar even de hond mogen laten uitdollen :wink:

maar dan laat je hem toch los en kan hij toch hond zijn :19:
Maar nooit los bedoel ik en dan ook niet in een manege of omheind veld, gewoon altijd aan de riem :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik weet het niet, het denk dan eerder de verkeerde hond, in de verkeerd omgeving,
een maatje te groot is weer iets anders :denken: in mijn beleving :wink:
Addy

S@ndr@ schreef:ik weet het niet, het denk dan eerder de verkeerde hond, in de verkeerd omgeving,
dat zie ik als een maatje te groot, je kan de hond niet dat bieden wat hij nodig heeft :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:mrgreen: In mijn beleving hebben bij voorbeeld de buren een hond die een maatje te groot is.
Max is een X bullterrier en zijn hele leven al de baas in huis, heeft verschillende bijt incidenten op zijn naam staan,en doet waar hij zin in heeft.

een jacht hond die in een omgeving woont, waar de hazen en fazanten om zijn oren vliegen, is gewoon een slechte keuze of samenloop van omstandigheden (ofzo)

als je een hond altijd maar moet verbieden waar zijn instinct hem heendrijft,
tja niet handig
Ik zou geen boerboel nemen want ik wil geen waakhond,
zou ik hem wel nemen dan moet ik denk ik accepteren dat hij waakt, is hij dan een maatje te groot, ik denk eigenlijk gewoon alleen maar een slechte keuze :smile2:.
ik zou geen hond nemen die rasgebonden eigenschappen heeft die ik niet wil :19: want daar wordt de hond ook niet blij van denk ik :denken:
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

Dat maakt toch niet uit qua grootte,bij ons in de hondenweide genoeg kleintjes die ook los willen lopen.Terwijl anderen ook altijd aangelijnd zijn.Je ziet ook dikwijls mensen gewoon een blokje rond lopen en dat is alles wat die dieren hebben.Als ze dit altijd zo gewoon zijn,denk ik dat zij niets anders kennen dan aangelijnd zijn. :wink:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Addy schreef:
Mir@n schreef:het hoeft niet perse zelf uitgezocht te zijn.

maar dan laat je hem toch los en kan hij toch hond zijn :19:
Maar nooit los bedoel ik en dan ook niet in een manege of omheind veld, gewoon altijd aan de riem :wink:
Als ie altijd aan de riem moet, zou ik persoonlijk niet voor zo'n ras kiezen.
Dan heb ik liever dat ie bij mensen zit die weten met zo'n hond om te gaan itt ik blijkbaar.
Ik vind dat een hond te kort komt als ie nooit eens een keer lekker kan rennen en zich uitleven op die manier.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Addy

S@ndr@ schreef:ik weet het niet, het denk dan eerder de verkeerde hond, in de verkeerd omgeving,
een hond bij het verkeerde baasje betekend toch dat de hond voor dat baasje een maatje te groot is :19:
Wil niet zeggen dat als de hond bij een ander baasje komt dat het ook zo is :wink:
Addy

Inge O schreef:naar mijn idee moet elke hond minimaal af en toe los kunnen lopen - kan hij dat niet dan ligt dat voor mij heel dicht bij dierenmishandeling. ik word daar altijd plaatsvervangend claustrofobisch van, alleen al maar van het zien van zo'n hond.
ja ik ook
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Inge O schreef:naar mijn idee moet elke hond minimaal af en toe los kunnen lopen - kan hij dat niet dan ligt dat voor mij heel dicht bij dierenmishandeling. ik word daar altijd plaatsvervangend claustrofobisch van, alleen al maar van het zien van zo'n hond.
Dat idee heb ik ook.
Mijn streven is minimaal 1 wandeling per dag waar ze los kunnen lopen.
Tot nu toe gelukkig ook altijd gebeurd.
ik denk dat mijn honden gefrustreerd zouden raken wanneer ze niet meer los mogen/kunnen lopen.
Ze hebben dat echt nodig, vooral ook omdat ze het gewend zijn. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Re: Als je je hond nooit loslaat

Ongelezen bericht door Jay »

Addy schreef:Persoonlijk denk ik dat als je hond nooit los kan omdat je het niet durft, omdat je hond niet naar je luistert, omdat je bang bent dat hij de kuierlattten neemt om te gaan jagen dat je dan een hond hebt uitgezocht die een maatje te groot voor je is.
Wat vinden jullie ?
Ik ben het wel met de stelling eens, als je een hond niet los duft te laten, heb je een verkeerde raskeuze gemaakt.

Ik wil zelf mijn hond ook gewoon los kunnen laten, daarom zal ik ook nooit een hond met een jachtinstinct nemen.
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Ik ben het met Inge eens: Je hond nooit loslaten is dierenmishandeling.
Maar het moet wel op een veilige manier kunnen.
Als je een hond hebt die niet altijd los kan, zul je je moeite moeten doen om een acceptabele omgeving/route te vinden waar de hond wél los kan lopen.
Heb je geen zin in de extra moeite, dan is zo'n hond idd een maat te groot en is-ie bij jou niet echt op z'n plaats.
gotcha
Zeer actief

Je hebt toch ook mensen die daadwerkelijk vele uren spenderen met hun hond qua uitstapjes,ook al is dit aangelijnd.Dit kan ik toch geen dierenmishandeling noemen hoor. :wink:
gotcha
Zeer actief

En wat met jr,foxkes enz.........best wel hondjes die ook nodig hebben om los te rennen,spelen. :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja dan ben ik maar een dierenmishandelaar.
Woopy kan nooit los vanwege zijn agressie naar mensen en zijn wegloperij. En dat weglopen is gewoon totaal weg, wegen oversteken, gewoon gaan zwerven, levensgevaarlijk voor hem en voor bijv. automobilisten.

Achteraf zeg ik ook weleens dat Woopy misschien gewoon beter daar in Roemenie had moeten blijven. Waar die lekker kon doen en laten wat hij wilde.

Voorheen kon hij op ons eigen omheinde veld gewoon los rennen en doen. Nu we verhuisd zijn kan dat niet meer.
Tsja een maatje te groot, misschien? In ieder geval ben ik blijkbaar niet in staat zijn gedrag om te turnen. En met een muilkorf zou hij in ieder geval niet meer kunnen bijten, alleen blijf ik dan met zijn wegloop probleem zitten.

Van die manege vind ik overigens een goeie, ik ga eens kijken hier of ze dat goed zouden vinden. Alhoewel Woopy dan w.s. nog niks doet en ie dan een beetje verloren gaat staan te kijken. Maar wie weet hebben ze daar wel een hondje waar die mee kan/mag spelen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb graag mijn honden zoveel mogelijk loslopen en daarom kies ik ook weer voor een bepaald soort honden.
Mijn honden nooit los zou ik heel erg vinden.

Aan de andere kant ben ik mensen die hun hond niet loslaten omdat dat behoorlijke problemen geeft met andere honden heel erg dankbaar dat die hond dus nooit los gaat.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je een jachthond treft met een zodanig jachtinstinct dat het jou persoonlijk dan niet lukt die hond los te laten lopen.
Beetje teveel hond voor je dan? Misschien. Maar je weet niet alles helemaal vantevoren.'

Wat ik wel in de categorie "neem dan in godsnaam een andere hond!" vind vallen, zijn de mensen met labjes en goldens die nooit los mogen "want dan gaan ze het water in".
Daar kan ik me heel kwaad om maken.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik vind dit topic zoeken naar iets en waar naar bevalt me niet.

addy, jij bent de perfecte honden eigenaar, kan elke hond aan en kan alles opvoeden en hebben..zoiets?

ik ken genoeg mensen die hart en ziel in hun hond stoppen, maar nee die hond kan niet los, nergens ( ja omheind wel he)

die mensen doen er alles aan om hun hond te geven wat een hond nodig heeft... ze zullen het heel fijn vinden om te hiren dat ze toch hun hond mishandelen
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Addy schreef: Persoonlijk denk ik dat als je hond nooit los kan omdat je het niet durft, omdat je hond niet naar je luistert, omdat je bang bent dat hij de kuierlattten neemt om te gaan jagen dat je dan een hond hebt uitgezocht die een maatje te groot voor je is.
Wat vinden jullie ?
Hier ben ik het niet mee eens.

Lumi heb ik nooit los lopen. Alleen in omheinde terreinen, zoals in mijn tuin, de veel ruimere tuin bij mijn ouders, de trainingshal en verder waar mogelijk.
Dat ze een maatje te groot voor mij is, daar ben ik het dus niet mee eens.

Dat ze -nog- niet los loopt heeft met mijn ervaringen te maken. Bente luisterde altijd perfect en liep heel veel los. Tot ze een keer een hondje zag, de weg over stak en er net een auto aan kwam. Ze rolde meerdere keren rond onder de auto en wat is dat dan een angstig moment als je als 13 jarige je hond uit laat. Bente is gelukkig naar huis gerend en heeft er achteraf alleen een gevoelige rug aan over gehouden.

Beetle liet ik ook wel los. Onder andere in een recreatiegebied in Leeuwarden. Op een gegeven moment schrok zij van een zwarte hond (flatcoated retriever achtig) en ze rende weg. Ze was dus helemaal weg in dat gebied. Het gebied ligt vlak bij autowegen en is niet afgesloten. Na ongveer 10 minuten zag ik haar weer, maar ze kwam niet naar mij toe. Bente naar haar toegestuurd en daarna haar rustig aan kunnen lijnen. Beetle reageerde dus niet op mij.

Ik ben gewoon bang dat er iets gebeurd als ik Lumi los heb. Dat ze wegrent en op dat moment net onder een auto komt. Dit risico wil en durf ik niet te nemen. Pas op het moment dat zij volwassen is en ik haar voldoende stabiel vind mag ze los. Dit kan dus zeker nog een jaar duren. Misschien laat ik haar ook wel nooit los, dat kan ik nog niet zeggen.
Ze loopt dus wel aan een flexi van 8 meter en ik vind dat ze daar een behoorlijke bewegingsvrijheid aan heeft. Het enige lastige is het spelen met andere hondjes, dan zit de riem vaak in de weg.
Addy

yamie schreef:ik vind dit topic zoeken naar iets en waar naar bevalt me niet.

addy, jij bent de perfecte honden eigenaar, kan elke hond aan en kan alles opvoeden en hebben..zoiets?

ik ken genoeg mensen die hart en ziel in hun hond stoppen, maar nee die hond kan niet los, nergens ( ja omheind wel he)

die mensen doen er alles aan om hun hond te geven wat een hond nodig heeft... ze zullen het heel fijn vinden om te hiren dat ze toch hun hond mishandelen
Yammie, je persoonlijke vetes zijn mij welbekend, als het topic je niet aanstaat oprotten dan :ok:
En ja dan hebben die mensen toch een hondje die een maatje te groot voor ze is :wink:
Overigens heb ik nooit gezegt dat ik de perfekte baas ben hoor, alleen die mensen die mijn honden kennen vinden ze wel erg goed opgevoed :wink:
Addy

Renske schreef:
Addy schreef: Persoonlijk denk ik dat als je hond nooit los kan omdat je het niet durft, omdat je hond niet naar je luistert, omdat je bang bent dat hij de kuierlattten neemt om te gaan jagen dat je dan een hond hebt uitgezocht die een maatje te groot voor je is.
Wat vinden jullie ?
Hier ben ik het niet mee eens.

Lumi heb ik nooit los lopen. Alleen in omheinde terreinen, zoals in mijn tuin, de veel ruimere tuin bij mijn ouders, de trainingshal en verder waar mogelijk.
Dat ze een maatje te groot voor mij is, daar ben ik het dus niet mee eens.

Dat ze -nog- niet los loopt heeft met mijn ervaringen te maken. Bente luisterde altijd perfect en liep heel veel los. Tot ze een keer een hondje zag, de weg over stak en er net een auto aan kwam. Ze rolde meerdere keren rond onder de auto en wat is dat dan een angstig moment als je als 13 jarige je hond uit laat. Bente is gelukkig naar huis gerend en heeft er achteraf alleen een gevoelige rug aan over gehouden.

Beetle liet ik ook wel los. Onder andere in een recreatiegebied in Leeuwarden. Op een gegeven moment schrok zij van een zwarte hond (flatcoated retriever achtig) en ze rende weg. Ze was dus helemaal weg in dat gebied. Het gebied ligt vlak bij autowegen en is niet afgesloten. Na ongveer 10 minuten zag ik haar weer, maar ze kwam niet naar mij toe. Bente naar haar toegestuurd en daarna haar rustig aan kunnen lijnen. Beetle reageerde dus niet op mij.

Ik ben gewoon bang dat er iets gebeurd als ik Lumi los heb. Dat ze wegrent en op dat moment net onder een auto komt. Dit risico wil en durf ik niet te nemen. Pas op het moment dat zij volwassen is en ik haar voldoende stabiel vind mag ze los. Dit kan dus zeker nog een jaar duren. Misschien laat ik haar ook wel nooit los, dat kan ik nog niet zeggen.
Ze loopt dus wel aan een flexi van 8 meter en ik vind dat ze daar een behoorlijke bewegingsvrijheid aan heeft. Het enige lastige is het spelen met andere hondjes, dan zit de riem vaak in de weg.
Ja door je eigen angst is je hond dan toch een maatje te groot voor je, begrijp het wel maar vind het in en intriest als een hond nooit eens los kan :roll:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Addy schreef:

Yammie, je persoonlijke vetes zijn mij welbekend, als het topic je niet aanstaat oprotten dan :ok:
En ja dan hebben die mensen toch een hondje die een maatje te groot voor ze is :wink:
Overigens heb ik nooit gezegt dat ik de perfekte baas ben hoor, alleen die mensen die mijn honden kennen vinden ze wel erg goed opgevoed :wink:
zij moet oprotten omdat ze het niet met je eens is en jij mag wel mijn topic bevuilen....... :ok:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik maak het heel veel mee, dat honden in een losloopparkje toch nog steeds aangelijnd zijn.

en de meesten zeggen dan;.."ben bang dat hij niet terugkomt"
maar er is ook een reden van:
"ik ga niet weer mijn hond schoonmnaken, als hij weer het water in gaat"
( terwijl er op dat moment geen water te vinden is :roll: )

ik geloof zeker, dat mensen dan geen zelfvertrouwen hebben, om hem weer te moeten roepen.

de énige goede reden vind ik:
logeerhond, of ik heb hem net een paar dagen. ( en natuurlijk dè agressieve hoind)
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 08 jun 2008 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

kitty2 schreef: zij moet oprotten omdat ze het niet met je eens is en jij mag wel mijn topic bevuilen....... :ok:
ik dacht al, nog wat zinnigs bij te dragen verder ?
Ik bevuil jouw topic niet, ik geef gewoon mijn eerlijke mening zonder schelden of wat dan ook :wink:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Addy schreef: Yammie, je persoonlijke vetes zijn mij welbekend, als het topic je niet aanstaat oprotten dan :ok:
Net als de jouwe met anderen, waarmee je het never nooit eens kunt zijn. :19:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Addy schreef:

addy, je moet je bijdehandte smoel houden, je denkt dat je heel wat bent en kunt maken, maar ook jij bent niet perfect, je denkt alleen dat je het bent en op alles een antwoord weet... ik weet beter ..dag addy
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Ik heb dan een bull die eigenlijk heel weinig bij ons los kan lopen omdat hij dan ook echt pleitos is, het is hem nooit als pup geleerd en bij ons hebben we het dan diverse keren geprobeerd en is vanuit het bos en een keer van het strand de weg opgerend, dus vandaar altijd aan de flexi of longeerlijn.
Hij mag alleen op de camping in de omheinde weilanden los dan kan hij geen kant op voor zichzelf en voor ons en stukken veiliger.
Ik vind het geen verkeerde raskeuze, mijn vorige bullen liepen altijd los en deze is het nooit geleerd , en ik ben zijn 3de eigenaar en het wilt gewoon niet lukken met hem.
Voel me geen dierenmishandelaar want hij en wij lopen ons eigen wezenloos elke dag weer zodat hij maar lekker uit kan razen en ze energie kwijt is enne het is een gelukkige hond :wink:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Addy schreef:
kitty2 schreef: zij moet oprotten omdat ze het niet met je eens is en jij mag wel mijn topic bevuilen....... :ok:
ik dacht al, nog wat zinnigs bij te dragen verder ?
Ik bevuil jouw topic niet, ik geef gewoon mijn eerlijke mening zonder schelden of wat dan ook :wink:

je bevuilt dus mn topic, oh ja en mijn honden lopen wel los, voor je daar over begint
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Addy schreef: Ja door je eigen angst is je hond dan toch een maatje te groot voor je, begrijp het wel maar vind het in en intriest als een hond nooit eens los kan :roll:
Dank je wel :ok:. Ben het niet met je eens :mrgreen:.

Ik wil mijn hond niet kwijt, houd veel te veel van haar en ze is mij veel te dierbaar :cheer:.
In mijn ogen zijn mensen die onverantwoord een hond los laten lopen, potentiele moordenaars van hun eigen hond. Vermoedelijk zijn er op dit forum dus velen van :wink:.
Addy

yamie schreef:addy, je moet je bijdehandte smoel houden, je denkt dat je heel wat bent en kunt maken, maar ook jij bent niet perfect, je denkt alleen dat je het bent en op alles een antwoord weet... ik weet beter ..dag addy
Yammie, misschien moet je een cursus anti-agressie gaan volgen of zo, het lijkt erop alsof je jezelf de laatste tijd steeds minder onder controlle hebt.
Burn-out of zo ? zwaar overspannen ?
Ik weet het niet hoor maar krijg wel die indruk, ook niet vreemd als je het drukker hebt met roddelen over anderen dan dat je het hebt met je eigen zinloze leventje :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”