Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je je hond nooit loslaat

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Inge O schreef:naar mijn idee moet elke hond minimaal af en toe los kunnen lopen - kan hij dat niet dan ligt dat voor mij heel dicht bij dierenmishandeling. ik word daar altijd plaatsvervangend claustrofobisch van, alleen al maar van het zien van zo'n hond.
Hm..... dierenmishandeling.....???
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt hoor, maar bekijk het ook van deze kant:
Merlijn is een sheltie. Die kunnen doorgaans prima loslopen, maar dit exemplaar jaagt op auto's en fietsers. Dat hebben we er grotendeels uit kunnen trainen. Maar, grotendeels is niet helemaal!

Omdat ik liever een aangelijnde hond heb dan een dooie (!!) gaat Merlijn dus niet los op een terrein wat NIET is omheind.

Maar, hij mag lekker spelen op een omheind terrein hier in de buurt en op het cursusterrein (ook omheind) waar hij los zijn les volgt. Hij komt dus best los van de lijn, maar alleen als dat ECHT ongevaarlijk is.

Het is dus in het belang van de hond (DEZE hond, in ons geval) zo dat hij niet los gaat.

Mishandel ik mijn dier? Nou, nee, noem mij overbezorgd; prima, maar noem mij geen dierenmishandelaar ;-) want dat ben ik (tenminste in eigen ogen) beslist niet.

Suzanne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: Als je je hond nooit loslaat

Ongelezen bericht door Renske »

Martijn schreef: Ik zoek goede plekken uit, probeer het zo goed mogelijk te begeleiden en hoop elke keer dat het net als alle voorgaande keren goed gaat.
En dan kom jij even vertelen dat als het fout gaat dat ik dan haar moordenaar ben.
Je hebt mijn reactie niet goed gelezen. Ik geef aan onverantwoord los laten lopen.
Wat onverantwoord los laten lopen is, is in mijn ogen voor iedere eigenaar en iedere hond verschillend :wink:.
Voorbeeld, vlak langs een hele drukke weg waar veel vogels om op te jagen en veel auto's hard rijden zal voor veel honden een onverantwoorde plek zijn om de hond los te laten lopen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:Ik ken ook iemand die Whippets fokt en thuis een enorm terrein heeft (200 bij 100 meter). De Whippets hebben dit hele terrein tot hun beschikking. Ergens anders komen ze nooit.
In de ogen van sommigen hebben deze honden een paradijs op aarde, maar ik vind het niks...
Altijd maar op hetzelfde weiland rondsjokken lijkt mij geestdodend.

Een fokker van Deerhounds die ik ken heeft ook zoveel ruimte. De Deerhounds maken wel eens een rondje maar staan altijd naar binnen te kijken waar de bazen blijven ;-) Déze bazen echter gaan met hun honden hardlopen, in het bos. Verandering van omgeving, "krant lezen", spanning en sensatie.
En dát is wat imo een hond nodig heeft. Beweging kan ie aangelijnd ook wel langs de fiets krijgen. het gaat juist om de geestelijke stimulans die een hond krijgt als hij los mag lopen. Naar links, naar rechts, hier snuffelen en daar een plas. Altijd naast een baas moeten lopen, aan een touwtje, het lijkt mij zó saai....
Tja dat zal voor een jacht hond zo zijn, mijn Bulle doggen zal het worst wezen hoor :19: ,
die vinden het los fijn, maar naast mij voort sjoggend, zijn ze ook erg tevreden hoor.
:19: en als ik ze nooit meer los zou hebben, maar aan een lange lijn ofzo, dan worden ze er echt niet ongelukkiger van :wink:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

vanmorgen in het losloop-parkje :

een ADHD Hollandse herder van 5 maanden, die door teveel enthousiasme !! niet meer los mag :eek:

hoe ver moet je hiermee gaan? :denken:

ze moeten toch hun enrgie kwijt, of niet soms? :denken:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Pak-de-bal schreef:vanmorgen in het losloop-parkje :

een ADHD Hollandse herder van 5 maanden, die door teveel enthousiasme !! niet meer los mag :eek:

Dat heet geen ADHD, maar gewoon pubergedrag. En ja, dan zul je als hondeneigenaar alternatieven moeten vinden.
Pak-de-bal

Muk schreef:

Dat heet geen ADHD, maar gewoon pubergedrag. En ja, dan zul je als hondeneigenaar alternatieven moeten vinden.
ze springt ook op mensen en kan niet goed spelen met andere honden, maar wil op de ruggen gaan staan
werd er van gezegd.

moet je dit niet eerst als eigenaar corrigeren, dan?
daar is toch.. "de opvoeding"..voor? :denken:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Renske schreef: Voorbeeld, vlak langs een hele drukke weg waar veel vogels om op te jagen en veel auto's hard rijden zal voor veel honden een onverantwoorde plek zijn om de hond los te laten lopen.
En jij denkt dat de gemiddelde hondeneigenaar hier van het forum zijn hond op zo'n moment loslaat? :19: :denken: Je bekijkt het allemaal wel erg zwart/wit hoor, er bestaat ook nog grijs, ook voor wat betreft het veilig loslaten lopen van je pup.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Pak-de-bal schreef:
Muk schreef:

ze springt ook op mensen en kan niet goed spelen met andere honden, maar wil op de ruggen gaan staan
werd er van gezegd.

moet je dit niet eerst als eigenaar corrigeren, dan?
daar is toch.. "de opvoeding"..voor? :denken:
Natuurlijk moet de eigenaar ongewenst gedrag corrigeren. Maar de eigenaar moet wel rekening houden dat een hond ook een pubertijd heeft waarin een hond de grenzen opzoekt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Renske schreef:Ik wil mijn hond niet kwijt, houd veel te veel van haar en ze is mij veel te dierbaar :cheer:.
In mijn ogen zijn mensen die onverantwoord een hond los laten lopen, potentiele moordenaars van hun eigen hond. Vermoedelijk zijn er op dit forum dus velen van :wink:.
Tsja Renske, er kan zoveel gebeuren in het leven. Ik heb twee keer een zwaar auto-ongeluk gehad. Moet ik dan niet meer in de auto stappen?

Ik snap heel goed dat je erg geschrokken bent van wat Bente is overkomen. Dat is ook precies de reden dat ik Bram nooit los laat lopen bij een weg in de buurt. Maar er zijn toch genoeg losloopgebieden waar geen wegen in de buurt zijn? Juist door je hond als pup al los te laten lopen, went ze daar aan. Als Bram nooit los zou lopen, zou hij wel iets missen. Daar ben ik van overtuigd. Dus waarom jouw Kooikertje die in principe prima kan loslopen in veilige gebieden altijd aan de flexi houden? Dan laat je de angst regeren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Addy schreef:Als je je hond nooit los laat lopen, had je dan wel voor dat soort hond moeten kiezen ?
Bijv. een podenco, jachthond die nooit losgelaten wordt omdat het baasje dan bang is dat de hond wegloopt.
Had dat baasje dan voor zo'n ras moeten kiezen ?
Persoonlijk denk ik dat als je hond nooit los kan omdat je het niet durft, omdat je hond niet naar je luistert, omdat je bang bent dat hij de kuierlattten neemt om te gaan jagen dat je dan een hond hebt uitgezocht die een maatje te groot voor je is.
Wat vinden jullie ?
Ik laat mijn hond niet loslopen omdat het onverantwoord is, en het maakt dan verder niet uit wie de eigenaar is, dat gedrag zit gewoon in hem, en is er zonder een stroomband sowieso gewoon niet uit te krijgen, hij luisterd namelijk prima, totdat er een paard, schaap, hond, kind of wat dan ook voorbijkomt.

Wij wisten hier trouwens bij voorhand helemaal niks van, we hebben er dus verder ook niet bewust voor gekozen. Maar zou het eigenlijk wel zo weer opnieuw doen, als je bekijkt hoeveel leuke dingen er tegen op wegen.
Pak-de-bal

Renske schreef:
Martijn schreef: Ik zoek goede plekken uit, probeer het zo goed mogelijk te begeleiden en hoop elke keer dat het net als alle voorgaande keren goed gaat.
En dan kom jij even vertelen dat als het fout gaat dat ik dan haar moordenaar ben.
Je hebt mijn reactie niet goed gelezen. Ik geef aan onverantwoord los laten lopen.
Wat onverantwoord los laten lopen is, is in mijn ogen voor iedere eigenaar en iedere hond verschillend :wink:.
Voorbeeld, vlak langs een hele drukke weg waar veel vogels om op te jagen en veel auto's hard rijden zal voor veel honden een onverantwoorde plek zijn om de hond los te laten lopen.
hier ben ik het zéker met je eens:

ik ben voor " aangelijnde honden in de stad, dus niet tussen de huizen en het verkeer " :ok:

maar ja, het lijkt soms wel, dat die wet alweer uit de mode is :19:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 08 jun 2008 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dus waarom jouw Kooikertje die in principe prima kan loslopen in veilige gebieden altijd aan de flexi houden? Dan laat je de angst regeren.
Misschien wel, maar zoals je misschien weet is laatst ook Lumi's broertje tijdens een wandeling weggeweest. Voorkomen is in mijn ogen het beste. Het is ook alsof ik steeds voorzichter met de honden wordt. Bente hadden we op de stoep altijd los. Beetle alleen buitenuit, Lumi momenteel dus alleen waar het omheind is.
Als pup heb ik haar wel een paar keer los gehad. Eén keer daarvan rende ze van het speelterrein direct weg. Daar gaat dan het kleine wolbaaltje van 11 weken :N:.
Renske
Zeer actief

Martijn schreef: Oh, op die manier. Ik vond het al zo lomp.

Nou ja.
Ook ik houd soms wel van discussies uitlokken en mensen na te laten denken :mrgreen:.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Renske schreef: Voorkomen is in mijn ogen het beste.
pffff....vind je dat nu zelf niet een trieste visie?
dan ken je net zo goed stoppen met ademen, hoef je ook niets meer te voorkomen :roll:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:Dus waarom jouw Kooikertje die in principe prima kan loslopen in veilige gebieden altijd aan de flexi houden? Dan laat je de angst regeren.
Misschien wel, maar zoals je misschien weet is laatst ook Lumi's broertje tijdens een wandeling weggeweest. Voorkomen is in mijn ogen het beste. Het is ook alsof ik steeds voorzichter met de honden wordt. Bente hadden we op de stoep altijd los. Beetle alleen buitenuit, Lumi momenteel dus alleen waar het omheind is.
Als pup heb ik haar wel een paar keer los gehad. Eén keer daarvan rende ze van het speelterrein direct weg. Daar gaat dan het kleine wolbaaltje van 11 weken :N:.
Maar Lumi's broertje is Lumi toch niet? Ik ga toch ook niet mijn honden toch maar niet loslaten omdat de hond van de buren weg is gelopen?

Moos is 1 keer als pup bijna onder een tram gerend (toen woonden we in A'dam). Les daaruit was, doe maar even niet meer los op dat veld.
Je pup waarvan je niet eens weet hoe goed ze uberhaupt los zou luisteren, want ze is nooit los :19: , niet loslaten "want straks loopt ze weg" vind ik ook echt je angst teveel laten regeren. En bovendien vind ik dat je de hond tekort doet, niet alleen door haar het losrennen te ontnemen, maar ook door haar zo weinig vertrouwen te geven.
Afbeelding
Pak-de-bal

Inge O schreef:
vind ik niet, als je je hond in druk verkeer op de stoep loslaat :eek:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge O schreef:
Ik zou het geen trieste visie vinden als je van je eigen hond zou weten dat hij/zij wegloopt of andere dieren doodbijt. Maar als je gewoon een normale, sociale hond hebt, zou ik het zwaar overdreven vinden. Osa liep ook altijd los, en toen ze rond haar 10de wat dement begon te worden op het gebied van rondzwerven, is ze een keertje weggerent uit paniek ( toen had ze dat nog nooit gedaan ), omdat ze ons dus niet meer kon vinden, er had toen ook iets ergs kunnen gebeuren, ookal was het in een groot losloopgebied, dat soort dingen gebeuren nou eenmaal...
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door mo op 27 jul 2008 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pak-de-bal

mo schreef:mijn honden lopen iedere dag los op de dijk.
in een losloopgebied waar ik met hoge uitzondering kom gaan
ze aan de lijn.
ik kan altijd zo genieten als ik hen zie loslopen, altijd op volle
kracht niet moe te krijgen. Heerlijk!
een persoonlijk vraagje dan;

Als je het zo heerlijk vind,
heb je dan geen spijt , dat je honden hebt, die niet met andere honden kunnnen opschieten?

eerlijk antwoord graag, en niet dat het ras je zo aansprak , maar
meer de gevolgen ervan.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

wendy71 schreef:
Gollum schreef:
yamie schreef:
Gollum schreef: Weet je wat jij moet doen? Een paar tranquilisers nemen, misschien word je dan wat rustiger :roll:
pardon?
Ook nog een brilletje nodig? Je kan het ook wat groter maken als je me quote, misschien kun je het dan lezen :mrgreen:
Wat ben jij een stooktrol zeg.
Bah. :kotz:
En jij bent...? :denken:
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

Pak-de-bal schreef:
mo schreef:mijn honden lopen iedere dag los op de dijk.
in een losloopgebied waar ik met hoge uitzondering kom gaan
ze aan de lijn.
ik kan altijd zo genieten als ik hen zie loslopen, altijd op volle
kracht niet moe te krijgen. Heerlijk!
een persoonlijk vraagje dan;

Als je het zo heerlijk vind,
heb je dan geen spijt , dat je honden hebt, die niet met andere honden kunnnen opschieten?

eerlijk antwoord graag, en niet dat het ras je zo aansprak , maar
meer de gevolgen ervan.
ik weet niet of je mijn antwoord wilt horen
op de eerste plaats ik neem geen honden om met andere honden
te kunnen spelen.maar om zelf er plezier van te hebben.
ze spelen vaak met andere honden maar ALLE honden kunnen
niet altijd met alle andere honden overweg en als de baasje dat
es zouden realiseren zouden we een hoop minder gezever hebben.
omdat de stafford altijd wordt neergezet als een agressieve vechthond
,wordt ook een bepaald soort volk aangemoedigd om zo.n
stoere hond aan te schaffen.
en als laatste ik dacht dat dit een forum was voor hondenliefhebbers
en niet om bepaalde rassen heel te tijd af te zeiken waar o.a jij
dagelijks mee bezig bent.
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ik heb een hekel aan lijnen eigelijk.... :roll:
Ik zou er geen lol aan beleven als ik ergens ga wandelen in een mooi gebied en ik heb hondjes aan de lijn. Ik wil ze zien spelen/ravotten en zelf mijn handen vrij hebben. Hier gaan de honden dus zeker wel los.

Als ik wel honden zou hebben die niet los zouden kunnen vanwege jagen bijv. dan zou ik die aan een hele lange lijn doen, en zo nu en dan omheinde gebieden zoeken.
Afbeelding
Pak-de-bal

mo schreef:ze spelen vaak met andere honden maar ALLE honden kunnen
de ander heeft het altijd gedaan , hè?

ik ga juist wel naar losloopgebieden omdàt er zulke leuke honden zijn, die goed met alle honden kunnen opschieten
maar jij vermijd het, en in de ondertoon merk ik, dat je dàt wel jammer vindt.

nee, hoor, je begint er toch zèlf over? :wink:
Pak-de-bal

Jippie schreef:Ik heb een hekel aan lijnen eigelijk.... :roll:
Ik zou er geen lol aan beleven als ik ergens ga wandelen in een mooi gebied en ik heb hondjes aan de lijn. Ik wil ze zien spelen/ravotten en zelf mijn handen vrij hebben. Hier gaan de honden dus zeker wel los.
is dit niet meer een praktisch probleem , dan, om met 7 riemen te lopen?? :eek: :eek:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Pak-de-bal schreef:
mo schreef:ze spelen vaak met andere honden maar ALLE honden kunnen
de ander heeft het altijd gedaan , hè?

ik ga juist wel naar losloopgebieden omdàt er zulke leuke honden zijn, die goed met alle honden kunnen opschieten
maar jij vermijd het, en in de ondertoon merk ik, dat je dàt wel jammer vindt.

nee, hoor, je begint er toch zèlf over? :wink:
Wat ben je toch een vies vuil onderkruipsel! Je blijft maar zuigen en zuigen, ik word gewoon misselijk van je.
Ik stel voor dat je met je überhond Bauke fijn zelf een forum opricht ipv hier continu de boel te lopen opnaaien.
Je vraagt iets alleen maar om je eigen vooroordeel weer bevestigd te zien, althans...je verdraait een antwoord zo dat jij DENKT dat het vooroordeel bevestigd wordt.
Oh..en ga maar klagen bij de modjes, want ik speel inderdaad op de persoon. Gluiperd!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Misschien dat de mensen die hier zeggen dat je dan maar creatief moet zijn Woopy willen leren niet meer weg te lopen?
Het is namelijk heel leuk hoor om te roepen dat je dan maar lekker wat leverworst op zak moet hebben of een speeltje maar soms heel soms heeft een hond daar dikke schijt aan.
Woopy mot geen leverworst, geen biefstuk, geen bal, geen stok of whatever als hij zn zinnen heeft gezet op het weglopen. DAn interesseert hem helemaal niks meer.

En ik heb het dus niet over even een paar honderd meter verderop in de bosjes meelopen. Deed hij dat maar dan ging die zn goddelijke gang maar.

Dus degene die denkt dat ie dat Woopy wel even af kan leren mag zich graag melden.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Juultje loopt elke dag los in de polder, kom toch bijna geen honden tegen daar... En kan ik lekker met de tennisbal gooien. En bij m'n moeder is er nog een grasveld in de buurt, waar ik altijd naartoe ga met een vriendin van me (en haar hondje) elke donderdag.

Maar ik vind dat als je je hond niet los kan laten, niet gelijk een rotleven heeft. Dat hondje, loopt ook weinig los. Alleen als ik dus met hen naar het grasveld ga. Maar dat hondje heeft dus het geluk om lekker in de tuin te rennen en te spelen, 2 uur lang!
Je bent echt niet gelijk een dierenmishandelaar als je je hond niet altijd los kan laten of nooit. Maar dan moeten er natuurlijk wel andere leuke dingen met de hond gedaan worden ;)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:
Het speelterrein? Wat is dat dan? Ik doel op losloopgebieden vergelijkbaar met de Soesterduinen, Kasteel Groeneveld, Panbos e.d. Maar dan in het noorden dus :mrgreen: Er kan van alles gebeuren in een hondenleven (ook in een mensenleven trouwens), maar dan moet ik ook geen agility meer doen met Bram (blessuregevaar), hem niet meer naar de dagopvang brengen (stel je voor dat de honden onderling...) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als jij Lumi met 8 weken direct had losgelaten, was ze met 11 weken er wellicht niet vandoor gegaan. Want ik denk dat je daar wel een punt hebt. Een hond die altijd aangelijnd is, is niet zo geneigd te luisteren als die een keer losgeklikt wordt. Het is mijn zaak niet hoor, maar ik vind het gewoon jammer. Een Kooikerhondje zou mijns inziens lekker moeten rennen en springen en dat kan maar zeer beperkt aan de flexi.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:
estelle schreef:Misschien dat de mensen die hier zeggen dat je dan maar creatief moet zijn Woopy willen leren niet meer weg te lopen?
Het is namelijk heel leuk hoor om te roepen dat je dan maar lekker wat leverworst op zak moet hebben of een speeltje maar soms heel soms heeft een hond daar dikke schijt aan.
Woopy mot geen leverworst, geen biefstuk, geen bal, geen stok of whatever als hij zn zinnen heeft gezet op het weglopen. DAn interesseert hem helemaal niks meer.

En ik heb het dus niet over even een paar honderd meter verderop in de bosjes meelopen. Deed hij dat maar dan ging die zn goddelijke gang maar.

Dus degene die denkt dat ie dat Woopy wel even af kan leren mag zich graag melden.
nee, ik kan me echt wel voorstellen dat dit bij een hond zoals woopy niet (meer) lukt. 'meer' zeg ik, omdat dat als pup natuurlijk ook wel anders was geweest, maar daar heb jij nog weinig aan.

kan hij dan niet af en toe even los op één of ander honden(trainings-)veld?
Ik heb Woopy niet vanaf pups af aan he.
Hij heeft in het begin los gelopen. Dat weglopen ontwikkelde zich steeds heftiger. Liep hij bivj. eerst pas na 2 uur wandelen weg, op het einde liep hij na 5 minuten al weg. Dan waren we dus rustig 2 uur bezig hem te vangen.
En natuurlijk snap ik dat als ik daar op een andere manier mee om was gegaan het misschien toen nog om te turnen zou zijn geweest. Alleen weet ook nu achteraf nog steeds niet wat ik daar aan had moeten doen.
Op een gegeven kon ik aardig 'zien' dat hij het weer in zn bol had en dan riep ik hem snel maar ja, Woopy is niet achterlijk.

Tot voor onze verhuizing (3 maanden geleden) liep hij dus gewoon op ons omheinde veld los. Nu zou ik even niet weten waarik zoiets zou kunnen vinden.
Ja een manege maar ik durf 99% zeker te zeggen dat hij dan niks doet maar verloren om zich heen gaat staan te kijken of wat gaat liggen.
Eind augustus ga ik met Hera behendigheid doen. DAt is in een grote boerenschuur. Wie weet kan hij daar tussen de lessen door eens met andere honden binnen spelen.

Voor nu wandelen we elke ochtend zo'n 2 uur waarbij hij ook aardig kan rennen, zwemmen e.d.
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef: Ik snap best dat er honden zijn die je om welke reden dan ook (agressiviteit, schapen killen, op jacht gaan en niet terugkomen) aan de riem moeten. Sneu, maar het is niet anders.
Maar een gewone leuke sociale hond veroordelen tot een leven aan een touwtje vind ik persoonlijk wel triest, ja.
De essentie van een hondenleven ligt imo in het jezelf geestelijk kunnen verrijken, dingen doen die des honds zijn, zonder een baas aan het uiteinde van je riem die voor jou bepaalt waar je loopt en hoe hard.
Dit deel ik wel. Ik denk dat een hond zonder loslopen een prima leven kan hebben, maar loslopen is wel een zodanige kers op de taart dat ik er veel aan zou doen om een hond te kunnen laten loslopen. Maar wat niet kan, kan natuurlijk niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”