Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke rassen verharen niet of nauwelijks?
Moderator: moderatorteam
- Irene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Welke rassen verharen niet of nauwelijks?
Ik ben wel benieuwd welke honden er niet zo erg verharen of wat makkelijk weg te halen is zeg maar.
Gladharige honden hebben bv zo'n vacht waarvan die haartjes overal lekker in blijven zitten.
de volgende weet ik:
maltezer
poedel
labradoodle
goldendoodle
wie kan het lijstje helpen aanvullen??
Gladharige honden hebben bv zo'n vacht waarvan die haartjes overal lekker in blijven zitten.
de volgende weet ik:
maltezer
poedel
labradoodle
goldendoodle
wie kan het lijstje helpen aanvullen??
- Moos
- Zeer actief
-
Daantje_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
- Aantal honden: 1
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
-
Wilm@
Ja, een Briard verhaard niet, mits je je hond wel op tijd kamt. Ik heb een Briard en het kammen en borstelen valt reuze mee.
Iedere ochtend borstel ik Barca vluchtig met de grote pin borstel van J.P. Is ongeveer 5 minuten werk. Ik voorkom hiermee dat zijn ondervacht gaat vervilten, meer niet.
Een keer per week kam ik hem helemaal en dat is een werkje van ongeveer 1 uur. Kam is ook van J.P. Soms vind ik plukjes haren maar dat komt omdat ik hem die week niet heb geborsteld. Ben nu bezig om een trimtafel van minimaal 120cm lang aan te schaffen. Mijn arme rug begint te protesteren. Nogmaals, ik vind het weekelijkse kambeurtje reuze meevallen.
Yorkjes verharen ook niet. Ik heb 15 1/5 jaar een schat van een Yorkje gehad en nog nooit een haar gevonden. De eerste jaren heb ik haar gewoon gekamt en geborsteld en ik moet zeggen, het was meer werk dan bij mijn Briard. Dit komt door de verhoudingen. Een York pootje borstelen/kammen is veel meer werk dan zo'n grote poot van een Briard. De laatste 3 jaren moest ik mijn York, voor de zomermaanden, scheren omdat ze veel last had van een inreguliere hartslag. Als het echt te warm werd dan moest haar haar eraf zodat ze haar warmte beter kwijt kon en daardoor sloeg haar hartje niet zo erg op hol. Haar haren groeiden als kool en voordat het september was, was er alweer een prachtige glanzende haardos. Zo mooi zelfs dat vele dachten dat ze een pup was.
Een Briard heeft een ondervacht en die moet echt een keer per week goed gekamt worden. Een York heeft dat niet. Een Briard kan klitten krijgen bij mijn York ben ik dit zelden tegen gekomen. Beide honden zijn prettig in onderhoud en ik vind het heel fijn om niet om te komen van de haren, in mijn huis. Toch heb ik deze honden niet op deze kwaliteiten aangeschaft. Ben er gewoon per toeval achter gekomen.
Oh ja, mijn Briardje houdt van zwemmen en zijn harenonderhoud is ook dan echt simpel. Soms even de tuinslang erover, in de tuin laten drogen, en voor de rest niks aan doen. Alleen de volgende morgen 5 minuten borstelen, zondagavond is zijn kambeurtje. Thats all!
Iedere ochtend borstel ik Barca vluchtig met de grote pin borstel van J.P. Is ongeveer 5 minuten werk. Ik voorkom hiermee dat zijn ondervacht gaat vervilten, meer niet.
Een keer per week kam ik hem helemaal en dat is een werkje van ongeveer 1 uur. Kam is ook van J.P. Soms vind ik plukjes haren maar dat komt omdat ik hem die week niet heb geborsteld. Ben nu bezig om een trimtafel van minimaal 120cm lang aan te schaffen. Mijn arme rug begint te protesteren. Nogmaals, ik vind het weekelijkse kambeurtje reuze meevallen.
Yorkjes verharen ook niet. Ik heb 15 1/5 jaar een schat van een Yorkje gehad en nog nooit een haar gevonden. De eerste jaren heb ik haar gewoon gekamt en geborsteld en ik moet zeggen, het was meer werk dan bij mijn Briard. Dit komt door de verhoudingen. Een York pootje borstelen/kammen is veel meer werk dan zo'n grote poot van een Briard. De laatste 3 jaren moest ik mijn York, voor de zomermaanden, scheren omdat ze veel last had van een inreguliere hartslag. Als het echt te warm werd dan moest haar haar eraf zodat ze haar warmte beter kwijt kon en daardoor sloeg haar hartje niet zo erg op hol. Haar haren groeiden als kool en voordat het september was, was er alweer een prachtige glanzende haardos. Zo mooi zelfs dat vele dachten dat ze een pup was.
Een Briard heeft een ondervacht en die moet echt een keer per week goed gekamt worden. Een York heeft dat niet. Een Briard kan klitten krijgen bij mijn York ben ik dit zelden tegen gekomen. Beide honden zijn prettig in onderhoud en ik vind het heel fijn om niet om te komen van de haren, in mijn huis. Toch heb ik deze honden niet op deze kwaliteiten aangeschaft. Ben er gewoon per toeval achter gekomen.
Oh ja, mijn Briardje houdt van zwemmen en zijn harenonderhoud is ook dan echt simpel. Soms even de tuinslang erover, in de tuin laten drogen, en voor de rest niks aan doen. Alleen de volgende morgen 5 minuten borstelen, zondagavond is zijn kambeurtje. Thats all!
- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
In de praktijk ligt dat idd anders, mijn border terrier verhaart bijna net zo erg als mijn setters, de ondervacht nl.lor1_1984 schreef:Honden met een plukvacht verharen ook weinig-niet heb ik geleerd op school.
Ik weet niet hoe dat in de praktijk is?

rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
- Full Monty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
doodles zijn geen ras.
Alle ruwharen verharen nauwelijks (verharende Border Terriers moet je in bad stoppen en misschien toch iets anders te eten geven). Alle doorgroeivachten als van een Poedel en dus ook dus alle waterhonden, Kerry Blue Terrier, Soft Coated Wheaten Terrier enzo. Alle 'doorgroeivachten' als Shih Tzu, Maltezer, Tibetaanse Terrier. De viltvachten als Komondor, Puli.
Eigenlijk zijn er in iedere rasgroep/gedragstype wel een nietverharend (maar vaak wel veel onderhoud vergend!) exemplaar te vinden.
Alle ruwharen verharen nauwelijks (verharende Border Terriers moet je in bad stoppen en misschien toch iets anders te eten geven). Alle doorgroeivachten als van een Poedel en dus ook dus alle waterhonden, Kerry Blue Terrier, Soft Coated Wheaten Terrier enzo. Alle 'doorgroeivachten' als Shih Tzu, Maltezer, Tibetaanse Terrier. De viltvachten als Komondor, Puli.
Eigenlijk zijn er in iedere rasgroep/gedragstype wel een nietverharend (maar vaak wel veel onderhoud vergend!) exemplaar te vinden.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
-
hercujess
- Pasjovica
- Vaste gebruiker
Een bearded collie's verharen ook niet, maar kost wel uren
borstelen.
Mijn markiesje verhaard ook niet, maar ik kan niet zeggen, dat alle markiesjes niet verharen, want dan zou ik liegen.
Een Wilma inderdaad mijn Yorken verhaarden ook niet, tot zijn 16e jaar, iedere week goed geborsteld, zijn haren waren tot op de grond.
Mijn markiesje verhaard ook niet, maar ik kan niet zeggen, dat alle markiesjes niet verharen, want dan zou ik liegen.
Een Wilma inderdaad mijn Yorken verhaarden ook niet, tot zijn 16e jaar, iedere week goed geborsteld, zijn haren waren tot op de grond.

groetjes van Ineke en
een poot van Joris, Pasha en Vica
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Wilm@
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
de waterhonden zijn al aangehaald...dus de Lagotto verhaard niet
ik borstel hem 1 x in de week en 2à3 keer/jaar scheren en knippen...
ik borstel hem 1 x in de week en 2à3 keer/jaar scheren en knippen...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
-
Daantje_
- Zeer actief
-
ponne
- Zeer actief
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, Tibbie is een TT uit het asiel. We knippen haar trouwens zelf kort.Daantje_ schreef:Ah, ik heb een soort kruising pyreneese herdershond. Maar ze verhaart niet, en sommige zeiden Ah tibetaanse terrier geval! Maar ik weet dus niet of pyreneese verharen of niet.Anne schreef:De Tibetaanse Terriër, verhaart nauwelijks.
Heb jij zelf een tibetaanse terriër?

- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
Ik kan mijn Border geen ander eten geven wat op dit voer doet ze het goed met haar spike's disease.Rosita Compagner schreef:doodles zijn geen ras.
En de labradoodle is wel een officieel ras de goldendoodle niet

rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
-
Daantje_
- Zeer actief
Oke. Ja ik wil Juultje niet kortknippen, ik vind haar lange haren heel erg mooi. Haar vorige baasjes knipte haar altijd kort, nou dan zag ze dr echt niet uit. Maar ik weet niet hoevaak ik haar moet borstelen.. Ik dus nu om de dag. Binnenkort willen we naar een trimsalon gaan....Anne schreef:Ja, Tibbie is een TT uit het asiel. We knippen haar trouwens zelf kort.Daantje_ schreef:Ah, ik heb een soort kruising pyreneese herdershond. Maar ze verhaart niet, en sommige zeiden Ah tibetaanse terrier geval! Maar ik weet dus niet of pyreneese verharen of niet.Anne schreef:De Tibetaanse Terriër, verhaart nauwelijks.
Heb jij zelf een tibetaanse terriër?
Trouwens, wel een hele mooie hond hoor, Tibbie!!

-
bri
- Zeer actief
Mijn briard verhaart bijna niet..Op de wekelijkse kambeurt na, waar je wel haren in de borstel hebt, ligt er weinig haar op de grond..
Al moet ik wel zeggen dat femke errug verhaarde toen ze loops moest worden..
Plukken haar vielen er toen uit, ook veranderde haar haar van warm fauve naar dof grijs (wat die hormonen al niet kunnen doen..
)
Toen ze gesteriliseerd werd (dat was begin maart) ben ik ook van kvv overgestapt op volledig vers. Of het nu met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar haar vachtje kleurt weer mooi fauve op..en er is al een poos geen haar meer te vinden!
duurt alleen zo lang voordat een lange vacht weer in zn oorspronkelijke staat is
hier zie je oorspronkelijke fauve haarkleur en vachtstructuur van femke weer door komen:

ook op de oren:

Toby verhaart ook niet. hij is ruwharig en wordt zo'n 2x per jaar geplukt
erg handig hoor...2 honden en 3 katten in huis en weinig haren te vinden
Al moet ik wel zeggen dat femke errug verhaarde toen ze loops moest worden..
Plukken haar vielen er toen uit, ook veranderde haar haar van warm fauve naar dof grijs (wat die hormonen al niet kunnen doen..
Toen ze gesteriliseerd werd (dat was begin maart) ben ik ook van kvv overgestapt op volledig vers. Of het nu met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar haar vachtje kleurt weer mooi fauve op..en er is al een poos geen haar meer te vinden!
duurt alleen zo lang voordat een lange vacht weer in zn oorspronkelijke staat is
hier zie je oorspronkelijke fauve haarkleur en vachtstructuur van femke weer door komen:

ook op de oren:

Toby verhaart ook niet. hij is ruwharig en wordt zo'n 2x per jaar geplukt
erg handig hoor...2 honden en 3 katten in huis en weinig haren te vinden
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
mijn flatcoateds verharen ook bijna niet,ook ruby mijn geholpen teef niet.canyon was in het verleden de gene die het meest verhaarde.
borstelen doe ik nooit,kammen wel maar ook maar eens per maand ofzo.verschil tussen brok en vers zie ik niet,wel de kwaliteit van de vacht dus meer glimmen en voller.
labradoodle is ook geen officieel ras,gewoon een dure kruising tussen een labrador en een poedel
borstelen doe ik nooit,kammen wel maar ook maar eens per maand ofzo.verschil tussen brok en vers zie ik niet,wel de kwaliteit van de vacht dus meer glimmen en voller.
labradoodle is ook geen officieel ras,gewoon een dure kruising tussen een labrador en een poedel

jemble 5 maanden
- rosco fauve
- Vaste gebruiker
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
ik heb al een tijdje een lijstje met niet ruivende rassen. Van sommige ben ik wel niet helemaal zeker:
• Barbet (franse waterhond)
• Bearded collie
• Bichon frisé
• Bolognezer
• Bouvier
• Briard
• Cairn terrier
• Chinese naakthonden en powderpuffs
• Coton de Tulear
• Havanezer
• Ierse softcoated wheaten terriër
• Ierse waterspaniel
• Kerry blue terrier
• Lagotto romagnolo
• Leeuwhondje
• Lhasa apso
• Maltezer
• Naakthonden
• Poedels
• Portugese waterhond
• Puli
• Schapendoes
• Schnauzers
• Shi-tzu
• Spaanse waterhond
• Tibetaanse terrier
• Vlinderhondje
• West highland white terrier
• Yorkshire terrier
De bearded en de briard: ruiven die echt niet? Of weinig? Ik vind nu regelmatig bruine haartjes van mijn cocker, zij heeft nochtans een plukvacht. Het is niks onoverkomelijks hoor, elke dag stofzuigen en het meeste is toch weg.
• Bearded collie
• Bichon frisé
• Bolognezer
• Bouvier
• Briard
• Cairn terrier
• Coton de Tulear
• Havanezer
• Ierse waterspaniel
• Kerry blue terrier
• Lagotto romagnolo
• Leeuwhondje
• Lhasa apso
• Maltezer
• Naakthonden
• Poedels
• Portugese waterhond
• Puli
• Schapendoes
• Schnauzers
• Shi-tzu
• Spaanse waterhond
• Tibetaanse terrier
• Vlinderhondje
• West highland white terrier
• Yorkshire terrier
De bearded en de briard: ruiven die echt niet? Of weinig? Ik vind nu regelmatig bruine haartjes van mijn cocker, zij heeft nochtans een plukvacht. Het is niks onoverkomelijks hoor, elke dag stofzuigen en het meeste is toch weg.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de honden waarvan ik denk dat je wel wat haar zult vinden heb ik een sterretje gezet. Bedenk dat iedere hond die gaat krabben haar los laat. Langharige honden lange haren en een kortere vacht, kortere haren <duh>. Dat Vlinderhondje is wel een vreemde eend in de bijt qua vachtstructuur?AnnSophie schreef:ik heb al een tijdje een lijstje met niet ruivende rassen. Van sommige ben ik wel niet helemaal zeker:
• Bearded collie
• Bichon frisé
• Bolognezer
• Bouvier *
• Briard
• Cairn terrier *
• Coton de Tulear
• Havanezer
• Ierse waterspaniel
• Kerry blue terrier
• Lagotto romagnolo
• Leeuwhondje
• Lhasa apso
• Maltezer
• Naakthonden
• Poedels
• Portugese waterhond
• Puli
• Schapendoes
• Schnauzers *
• Shih Tzu
• Spaanse waterhond
• Tibetaanse terrier
• Vlinderhondje *
• West highland white terrier *
• Yorkshire terrier