Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen en naast het paard

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Fietsen en naast het paard

Ongelezen bericht door schumie »

Hallo allemaal,

Allereerst geen idee of dit hier hoort maar wist niet waar het anders moest.
Tess gaat regelmatig mee naast het paard en naast de fiets. Nu viel mij het volgende op, waar graag jullie mening over zou willen.De voorkeursgang van Tess is galop (en dan eigenlijk het liefst zo hard mogelijk :N: :mrgreen:) Natuurlijk laat ik haar ook bewust stukken draven maa r grote delen gaan toch wel in galop.
Nu viel mij op dat ze bijna alleen maar in de rechtergalop galopeert.Heel soms springt ze aan in de linkergalop maar dan springt ze snel weer om.Ook tijdens sprintje trekken naast de fiets of rengalop van paard bij houden gebruikt ze de rechtergalop.
Mijn vraag kan dit kwaad? Mij lijkt het een te eenzijdige belasting mijn paard wil ik aan beiden kanten in galop kunnen krijgen. Bij te veel belasting, enig idee hoe ik haar dan zover kan krijgen de linkergalop te gebruiken?

alvast bedankt!
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Je kunt een hond niet vergelijken met een paard. Daar zit je nl niet op :wink:

Een paard heeft in de wei ook een voorkeursgalop, alleen omdat jij erop zit is het belangrijk om beide af te wisselen omdat het een gecontroleerde galop is waarbij gewerkt dus onevenredig belast wordt.

Vrij lopend is het niet belangrijk welke galop een hond of paard pakt op de rechte stukken.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je (redelijk krappe) rondjes linksom zou gaan draaien. Blijft ze dan in de rechtergalop of springt ze over?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
schumie
Zeer actief

Tulp schreef:Je kunt een hond niet vergelijken met een paard. Daar zit je nl niet op :wink:

Een paard heeft in de wei ook een voorkeursgalop, alleen omdat jij erop zit is het belangrijk om beide af te wisselen omdat het een gecontroleerde galop is waarbij gewerkt dus onevenredig belast wordt.

Vrij lopend is het niet belangrijk welke galop een hond of paard pakt op de rechte stukken.
thanks voor je antwoord! Maar toch is het een dezelfde belasting,krijg je dan niet aan een kant meer spiervorming?
Afbeelding
schumie
Zeer actief

Jacksel schreef:Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je (redelijk krappe) rondjes linksom zou gaan draaien. Blijft ze dan in de rechtergalop of springt ze over?
Dat ga ik uit proberen,denk dat ze dan wel in de linkergalop gaat.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

schumie schreef:
Jacksel schreef:Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je (redelijk krappe) rondjes linksom zou gaan draaien. Blijft ze dan in de rechtergalop of springt ze over?
Dat ga ik uit proberen,denk dat ze dan wel in de linkergalop gaat.
Niet om wat beter is hoor, maar ben gewoon benieuwd, omdat dat met paarden een van de trucjes is om in de goede galop te komen, benieuwd of het met een hond ook zo zou werken :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

aan de conditie zal het niet liggen bij Tess!
Mijn da adviseerde voor mijn hond dat draf naast de fiets moet ivm therapie, galopperen zal belastender zijn en vermoeiender, een gezonde hond die lekker zelf in galop mee denderd naast paard of fiets.. er zal aan een kant wat meer spierontwikkeling zijn denk als er steeds met de zelfde kant wordt afgezet, maar neem aan dat je genoeg andere dingen doet zoals tess lekker laten zwemmen.
schumie
Zeer actief

Thanks voor alle antwoorden.Heb vandaag een kleine volte linksom uit geprobeerd en dan galopeert ze wel links.Bij over een boom springen land ze ook verschillend afhankelijk van welke kant we op gaan.

Blondie:Zwemmen doen we idd regelmatig!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”