http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... e+bogaerts
Er is een nieuw boek van Anke uit.
Het heet "zweetwerk in theorie en praktijk".
zweetspoor=het spoor van een gewond dier dat door de hond wordt gevolgd om zijn baas bij het gewonde dier te brengen, zodat het uit zijn lijden kan worden verlost(even kort gezegd)
Ook in dit nieuwe boek maakt Anke voor de individuele training een onderscheid tussen de drie karakters waar ze bij de honden van uit gaat en waar ze dus rekening mee houdt als de honden getraind gaan worden.
Ik vond het een zeer duidelijk boek, waarbij door het geven van praktijkvoorbeelden, een paar ontbrekende puzzelstukjes voor mij weer op hun plaats vielen.
Als leek (ik jaag niet met mijn honden, maar train ze wel voor de jacht) waren mij een paar zaken opgevallen tijdens de training waar ik het in het verleden met mijn trainers over heb gehad.
Ik gaf verklaringen voor sommige "fouten" van Rana. Maar de trainers waren meestal van een andere mening.
Alleen al het hoofdstuk in het begin van dit boek, waar Anke uitleg geeft over de neus van de hond en de manier waarop hij zijn geuren selecteert ontlokten mij de opmerking: "zie je wel"!!

Voorbeeld 1:
Als Rana een nog onbekend soort wild moest zoeken dan haalde ze dat niet op al liep ze er 10 keer overheen.
Mij werd verteld dat ze DUS weigerde te apporteren (want apport is apport)

Ik verweerde me met de opmerking dat Rana het wild niet kende.
Want zodra ze het een keer in de bek had gehad, werd het een volgende keer zonder mankeren meegenomen bij een verloren zoek

Voorbeeld 2:
Als Rana een aantal honden met een eend had zien terugkomen bij een verloren zoek en als zij aan de beurt was waren er alleen nog maar dummy's, dan weigerde ze DUS (volgens de trainer dan) om te apporteren want ze kwam dan niet met een dummy terug.
Ze zocht wel het hele bos af waarbij ze over de dummy's heen liep. Die bekeek ze niet eens.
Als ik het boekje van Anke goed lees, dan had Rana in het "wolkje" boven haar kop (zo'n wolkje zoals je ziet bij een stripverhaal

Dus als er geen eend gevonden was, werd er niets geapporteerd.
Nou ben ik niet zo van het straffen van honden als ze iets niet doen wat ik wil.
Ik denk liever eerst na of ik wel een juiste instructie heb gegeven.
En of de hond die instructie al kent of nog niet voldoende heeft begrepen.
Want in dat geval is het dan mijn fout en niet de fout van mijn hond.
Rana is een buitengewoon gevoelige hond, die mede daardoor heel snel blokkeert als er iets niet goed gaat.
Stel nou dat ik haar wel had gestraft omdat de trainer dat adviseerde omdat ze "weigerde te apporteren".....................................
Dan had ik haar compleet vernield. :N:
Hoe veel honden zouden er kapot gemaakt zijn door een dergelijk misverstand?

In dit boek gaat het om de training voor zweetwerk.
Maar net als bij haar vorige boek kan je, ook al heb je helemaal geen jachthond, weer heel wat informatie en kennis opdoen over het samenwerken met je hond in het algemeen.

Ook voor trainers bij andere takken van hondensport geeft ze genoeg stof tot nadenken