Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zelf een spoor uitzetten??
Moderator: moderatorteam
Zelf een spoor uitzetten??
Ik heb een Staby en hij vind speuren leuk.
Ik zet zelf ook wel eens iets uit ( paar meter d.m.v. een koekje te verstoppen in het hoge gras).
Maar hoe moet je nu een spoor uitzetten ( op een grasveld o.i.d.)??
En hoe kun je hem dat het beste aanleren??
Ik zet zelf ook wel eens iets uit ( paar meter d.m.v. een koekje te verstoppen in het hoge gras).
Maar hoe moet je nu een spoor uitzetten ( op een grasveld o.i.d.)??
En hoe kun je hem dat het beste aanleren??
Een spoor uitzetten:
Je steekt op een weiland een paaltje in de grond. Dat is je beginpunt. Dan begin je rechts naast je paaltje en je begint te lopen.
In het begin, dus als je net begint, trap je je voeten hard in de grond en veeg je zeg maar zodat er goed veel geur vrij komt. Ook zet je je voeten echt vlak achter elkaar neer. In elke voetstap leg je iets lekkers.
Ook het spoor hou je recht, geen bochten e.d.
Aan het einde van het spoor leg je een balletje neer of iets heeeeel lekkers.
Dan haal je je hond op. Neemt kort vlak voor het paaltje en wijst vanaf zn neus met een haal naar beneden en zegt 'zoekkkk' en wijst hem zeg maar het eerste worstje aan. Als het goed is gaat hij dan vanzelf voorwaarts omdat hij meer ruikt. Zo niet, help je hem nog maals met je handen.
Ben je verder en gaat dit goed. Dan leg je niet meer in elke voetstap een worstje maar om de 2 passen ofzo.
Wil je een bocht aanleren, dan maak je eerst een hele slappe bocht en leg je weer vanaf het begin van de bocht t/m het einde van de bocht in ellke voetstap een worstje en je trapt goed de grond aan. Ook dit ga je dan weer afbouwen.
Zo ga je dus steeds een stapje verder. Steeds minder worst, steeds minder hard intrappen.
is leuk hoor. Dit is trouwens het ipo speuren.
Je steekt op een weiland een paaltje in de grond. Dat is je beginpunt. Dan begin je rechts naast je paaltje en je begint te lopen.
In het begin, dus als je net begint, trap je je voeten hard in de grond en veeg je zeg maar zodat er goed veel geur vrij komt. Ook zet je je voeten echt vlak achter elkaar neer. In elke voetstap leg je iets lekkers.
Ook het spoor hou je recht, geen bochten e.d.
Aan het einde van het spoor leg je een balletje neer of iets heeeeel lekkers.
Dan haal je je hond op. Neemt kort vlak voor het paaltje en wijst vanaf zn neus met een haal naar beneden en zegt 'zoekkkk' en wijst hem zeg maar het eerste worstje aan. Als het goed is gaat hij dan vanzelf voorwaarts omdat hij meer ruikt. Zo niet, help je hem nog maals met je handen.
Ben je verder en gaat dit goed. Dan leg je niet meer in elke voetstap een worstje maar om de 2 passen ofzo.
Wil je een bocht aanleren, dan maak je eerst een hele slappe bocht en leg je weer vanaf het begin van de bocht t/m het einde van de bocht in ellke voetstap een worstje en je trapt goed de grond aan. Ook dit ga je dan weer afbouwen.
Zo ga je dus steeds een stapje verder. Steeds minder worst, steeds minder hard intrappen.
is leuk hoor. Dit is trouwens het ipo speuren.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het aanleren gebeurt wel vaak zo ja. Of met een sleepspoor, ik gebruikte zelf een sleepspoor met pens.Wil de hond schreef:Eigenlijk is ipo speuren dus gewoon worstjes zoeken?
Maar uiteindelijk bouw je de extra lucht (worst, pens) af.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
mwah in het begin dus wel. Alleen moeten ze leren dat die geur iets positiefs opleverd.Wil de hond schreef:Eigenlijk is ipo speuren dus gewoon worstjes zoeken?
Uiteindelijk ligt er geen enkel worstje meer op het spoor en is het spoor soms zo groot als 2 voetbalden, ga je dwars over een weg heen, verander je het spoor door van een grasland ineens over te gaan op akker etc etc.
Plus dat je allerlei 'figuren' kunt verwerken in zo'n spoor wat het nog moeilijker maakt denk bijv. aan een omega erin leggen of ineens op een rechtstuk afwijken, door plassen heen lopen.
Je kunt het dan zo gek niet bedenken.
Honden die alleen op de worstjes speuren die halen bovenstaande niet hoor. Die vallen vroeg of laat wel af.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Met een hond die van nature graag speurt is het niet nodig en zelfs ongewenst, als het mogelijk om zonder voer op te bouwen dan is dat beter. Je wil namelijk eigenlijk je hond niet aanleren om te eten op het spoor. Zeker niet voor een speurhond.Wil de hond schreef:maar is het ook echt nodig om zo heftig op de worstjes te starten?

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies.tycha schreef:Met een hond die van nature graag speurt is het niet nodig en zelfs ongewenst, als het mogelijk om zonder voer op te bouwen dan is dat beter. Je wil namelijk eigenlijk je hond niet aanleren om te eten op het spoor. Zeker niet voor een speurhond.Wil de hond schreef:maar is het ook echt nodig om zo heftig op de worstjes te starten?
Ghaya was een enorm speurtalent. Daar lag al heel snel bijna geen worst meer op het spoor.
Hera heeft het wel echt moeten 'leren' al ging die ook erg vlot hoor.
Chica speurde ook gelijk alsof ze het al jaren deed. Die liep na 2 rechte spoortjes al gelijk gescherpe bochten en ging door plassen heen.
Het ligt gewoon erg aan de hond. En met speuren moet je gewoon heel veel oefenen. Eigenlijk moet je wel elke dag ene spoor uittrappen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
je moet ze toch in aanvang leren dat zoeken naar iets iets oplevert, je moet leren speuren..ze weten niet wat zoeken op commando is voor je ze zoeken leert en dan is er ook weer verschil in willekeurig zoeken, dus een hond die op zoek is naar cocaine oid of een hond die een speur volgt..Wil de hond schreef:Maar werkt een goed geurspoor zonder voer met aan het einde een beloning in de vorm van iets te eten oid dan niet net zo goed?
In de Ipo train je op mensen sporen, speurhond loopt ook op mensen spoor maar vaak verschillend terrein, dus over straat akker en weiland door sloten etc. de hond moet je leren ook door een watertje heen te laten zoeken, of over de straat heen, gewoontedieren zijn het, een Ipo hond die een spoor uitloopt op een weiland, gaat bijvoorbeeld raar kijken als zijn spoor inene over een asfalt weg naar de overkant leidt, hij volgt zijn neus, maar is gewend altijd op gras oid te speuren, het asfalt is dus nieuw en raar,ter stimulatie leg je op dat asfalt een beloning, goed zo jongen, dan loopt hij door krijgt een bevesting middels dat stukje eten en je speurt samen door..
Op een examen of wedstrijd wordt niet met voedsel gewerkt, en heb je een vreemde spoorlegger, de hond moet het dan ook doen zonder voedsel ter bevestiging.. belonen met voedsel is om het leuk te houden en interessant.. en om zelf je spoor nog te weten

en op het einde van het spoor is altijd in training de ontlading en beloning tijdens training.
Een oudere hond die speuren leuk vind kan en wil graag ook zonder het voedsel op het spoor hoor

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
aanleren dmv een vierkantje vind ik eigenlijk een betere manier.. heb het pas bij de jongste dober gezien hoe ze het hem aanleerden maar ik vind dat beter dan direct een spoortje eigenlijk...
dus eerst een vierkantje plat stampen... hierin liggen allemaal worstjes/brokjes verspreid... buiten het vierkantje ligt niets... hij wordt er los ingezet zonder lijn oid en mag zoeken... blijft hij in het vierkantje ligt er eten... komt hij er buiten (geen lucht) geen eten...
dat hebben ze zo inmens snel door en ik heb het idee dat ze daardoor veel intensiever zoeken dan bij de 'normale' manier. Overigens heb ik de rest van de honden allemaal op de hiervoor al genoemde manier leren speuren maar de volgende zal toch echt een vierkantje worden.
dus eerst een vierkantje plat stampen... hierin liggen allemaal worstjes/brokjes verspreid... buiten het vierkantje ligt niets... hij wordt er los ingezet zonder lijn oid en mag zoeken... blijft hij in het vierkantje ligt er eten... komt hij er buiten (geen lucht) geen eten...
dat hebben ze zo inmens snel door en ik heb het idee dat ze daardoor veel intensiever zoeken dan bij de 'normale' manier. Overigens heb ik de rest van de honden allemaal op de hiervoor al genoemde manier leren speuren maar de volgende zal toch echt een vierkantje worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Eerst een recht strekkie om het speuren aan te leren, dus een rechte lijn, als ze dat door hebben, dan doorgaan idd met het vierkant, ik vind het zelf zo leuk die varieteit in de te lopen sporen, maar eerst een recht strek om het begrip speuren aan te leren, daarna verder met de hoeken, en het vierkantje hou het leuk, dat wil ik wel zeggen, een hond die wil speuren voor je, die moet het leuk blijven vinden wordt niet boos als hij het spoor bijster is, stimuleer hem om het juiste spoor weer te vindenmalinois schreef:aanleren dmv een vierkantje vind ik eigenlijk een betere manier.. heb het pas bij de jongste dober gezien hoe ze het hem aanleerden maar ik vind dat beter dan direct een spoortje eigenlijk...
Blondie heeft het al gezegd maar idd, de hond zal toch eerst moeten leren wat de bedoeling is.Wil de hond schreef:Maar werkt een goed geurspoor zonder voer met aan het einde een beloning in de vorm van iets te eten oid dan niet net zo goed?
Bij veel honden is het ook niet slim om iets op het einde te leggen omdat ze dan zo snel gaan speuren en slordig worden omdat ze te graag naar het einde willen.
Overigens bij Ipo liggen er dus her en der op het spoor voorwerpen. Die voorwerpen moeten ze 'aanwijzen' door er voor te gaanliggen (of staan of zitten mag ook).
Dat moeten ze ook leren dat er verschillende voorwerpen kunnen liggen van een stukje hout tot een stukje vloerbedekking of een stukje ijzer.
Speuren is echt ontzettend leuk en de meeste honden vinden het geweldig om te doen.
Ghaya ging met Hera regelmatig mee en die zat dan te gillen in de auto. Als ik haar er dan uithaalde dna liep ze alle sporen nog even 'over' van de verschillende clubleden. Ze zocht ze zelf vanaf de auto op, over het asfalt , door plassen.....dat deed zij dus al uitzichzelf, heb ik haar nooit op hoeven te trainen.
Goh, 't wordt weer tijd om dat speuren weer op te pikken.

Dat vierkant heb ik weleens vaker gehoord.blondie schreef:Eerst een recht strekkie om het speuren aan te leren, dus een rechte lijn, als ze dat door hebben, dan doorgaan idd met het vierkant, ik vind het zelf zo leuk die varieteit in de te lopen sporen, maar eerst een recht strek om het begrip speuren aan te leren, daarna verder met de hoeken, en het vierkantje hou het leuk, dat wil ik wel zeggen, een hond die wil speuren voor je, die moet het leuk blijven vinden wordt niet boos als hij het spoor bijster is, stimuleer hem om het juiste spoor weer te vindenmalinois schreef:aanleren dmv een vierkantje vind ik eigenlijk een betere manier.. heb het pas bij de jongste dober gezien hoe ze het hem aanleerden maar ik vind dat beter dan direct een spoortje eigenlijk...
Malinois; hoeveel keren doe je dan zo'n vierkant? En na dat vierkant, ga je dan gewoon beginnen met een recht stukje?
Het klinkt op zich niet verkeerd, wie weet ooit voor de volgende hond.

Ja,je gaat met een hond die net begint (een pup e.d.) bijv. niet tegen de wind in speuren. Altijd met de wind mee in het begin. En dat ga je dus ook weer opbouwen.ranetje schreef:Moet je (in het begin) bij het uitzetten van een spoor ook letten op de windrichting?
(Bij het maken van een sleep voor een jachthond doe je dat wel n.l.)
Wind is toch altijd wel moeilijk voor ze omdat het spoor gaat verwaaien.
Ook let je in het begin op je ondergrond. Ook niet gelijk beginnen op een grasland wat net gemaaid is waardoor het te kort is. Of uberhaupt een stuk weiland wat heeeeeeel kort is. Altijd wat halflang gras. Ook bijv. letten of er toevallig net bemest is.
Je begint gewoon zo makkelijk mogelijk qua ondergrond, qua spoorlengte en spoorvorm, windrichting, weersomstandigheden etc etc.
Speuren kost echt heel veel tijd. Het lijkt zo simpel maar er zitten echt heel wat uren in hoor.
Een vriend van mij die nu op wedstrijden draait, loopt echt elke dag een spoor. Gaat het sochtends niet goed, dan smiddags/savonds opnieuw.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb nooit echt strak getraind op speuren maar heb wel dingetjes gedaan in de trant van voorwerpen zoeken. Mijn honden die het speuren in zich hebben/hadden vinden dat inderdaad prachtig om te doen. Het is bvb. geweldig mooi om te zien dat een hond uit zichzelf ontdekt dat hij de wind kan gebruiken om een voorwerp te vinden.
Kan me goed voorstellen hoe geweldig een hond dat gaat vinden als je speuren echt stelselmatig traint.
Ik heb er eens over nagedacht en kan me bij "het vierkantje" voorstellen dat het een hele goede manier is om een hond het speuren te laten ontdekken. Het moet op die manier wel heel raar lopen wil hij niet vrijwel automatisch de smaak te pakken krijgen.
Ook kan ik begrijpen dat voer aan het eind van een spoor onzorgvuldigheid in de hand werkt.
Maar, voor een jachthond lijkt het me in elk geval heel mooi aansluiten bij diens beleving van het speuren. En de hond van topic-starter is toch een jachthond.
Zit er veel verschil in de speur-training van een jachthond of een bvb. een ipo-hond?
Kan me goed voorstellen hoe geweldig een hond dat gaat vinden als je speuren echt stelselmatig traint.
Ik heb er eens over nagedacht en kan me bij "het vierkantje" voorstellen dat het een hele goede manier is om een hond het speuren te laten ontdekken. Het moet op die manier wel heel raar lopen wil hij niet vrijwel automatisch de smaak te pakken krijgen.
Ook kan ik begrijpen dat voer aan het eind van een spoor onzorgvuldigheid in de hand werkt.
Maar, voor een jachthond lijkt het me in elk geval heel mooi aansluiten bij diens beleving van het speuren. En de hond van topic-starter is toch een jachthond.
Zit er veel verschil in de speur-training van een jachthond of een bvb. een ipo-hond?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik leer een sleepspoor juist wél tegen de wind in aan (gemakkelijk immers), en begin dan niet te kort (meter of 50 ofzo) om een toevalstreffer te voorkomen.
Ik doe de hond dan aan een lange lijn en zorg er zo voor dat hij een beetje "binnen de perken blijft"
Als ik zie dat hij het begrijpt ga ik de volgende keer een spoor met zijwind proberen, ik vind het niet erg als een hond dat spoor op de verwaaing gaat uitlopen, maar voor ipo zullen ze wel met de neus op de grond moeten misschien?
Daarna volgt een spoor met zijwind en op het eind een haak die tegen de wind in is.
Daar gebruik ik gewoon wild voor of een dummy met wat geurstof.
Ik doe de hond dan aan een lange lijn en zorg er zo voor dat hij een beetje "binnen de perken blijft"

Als ik zie dat hij het begrijpt ga ik de volgende keer een spoor met zijwind proberen, ik vind het niet erg als een hond dat spoor op de verwaaing gaat uitlopen, maar voor ipo zullen ze wel met de neus op de grond moeten misschien?
Daarna volgt een spoor met zijwind en op het eind een haak die tegen de wind in is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jaap*
- Zeer actief
Ik ben ook wel benieuwd, het is in ieder geval wel zo dat het niet wenselijk is om een praktiserend jachthond sleepsporen uit te laten werken met een dummy op het eind, die moet wel met wild worden getraind omdat je niet wilt dat hij het wild laat liggen en verder gaat zoeken om een dummyWil de hond schreef:Zit er veel verschil in de speur-training van een jachthond of een bvb. een ipo-hond?

- ranetje
- Zeer actief
Grappig.Jaap* schreef:Ik leer een sleepspoor juist wél tegen de wind in aan (gemakkelijk immers), en begin dan niet te kort (meter of 50 ofzo) om een toevalstreffer te voorkomen.
Ik doe de hond dan aan een lange lijn en zorg er zo voor dat hij een beetje "binnen de perken blijft"![]()
Ik begin met sleepjes met de wind in de rug of zijwind als dat niet anders kan.
Als ik met Rana tegen de wind in een sleep zou lopen, loopt ze geen sleep, maar pakt de verwaaiing van "het stuk" meteen.
Dus leert ze niets.
Je kunt toch best een sleep leren lopen met een dummy op het eind?Jaap schreef:Ik ben ook wel benieuwd, het is in ieder geval wel zo dat het niet wenselijk is om een praktiserend jachthond sleepsporen uit te laten werken met een dummy op het eind, die moet wel met wild worden getraind omdat je niet wilt dat hij het wild laat liggen en verder gaat zoeken om een dummy

Als die dummy maar gebruikt is voor de sleep. (overeenkomstige geur)
- Jaap*
- Zeer actief
Daarom ook niet te kort en niet te veel geurranetje schreef:Als ik met Rana tegen de wind in een sleep zou lopen, loopt ze geen sleep, maar pakt de verwaaiing van "het stuk" meteen.
Dus leert ze niets.

Ik wil gewoon dat de hond vlot succes heeft in het begin, en hij hoeft van mij ook niet met de neus op de grond. Als het later moeilijker wordt leert hij vanzelf dat dat effectiever is. Speuren is een zelfstandige bezigheid voor de hond, ik zeg ook zo goed als niets tegen de hond als ik zie dat hij bezig is. Hij moet zich kunnen concenteren.
Felix is een uiterst effectieve zoeker, maar zou het op een wedstrijd misschien niet goed doen. Hij raced met een enorme snelheid op de verwaaing tot zover dat hem brengt, en knalt dan met z'n neus op de grond als het wat moeilijker wordt. Snel en effectief, maar niet "mooi"

Jazeker wel, maar een werkende jachthond (met praktiserende hond bedoel ik een hond die daadwerkelijk mee het veld in gaat) overwegend met dummy's slepen laten doen, zeker in de aanleerfase, kan er voor zorgen dat een stuk wild wordt geweigerd. Overwegend met wild dus, van alle soortenranetje schreef:Je kunt toch best een sleep leren lopen met een dummy op het eind?![]()

- ranetje
- Zeer actief
Ik heb het nooit zo geleerdJaap* schreef:Daarom ook niet te kort en niet te veel geurranetje schreef:Als ik met Rana tegen de wind in een sleep zou lopen, loopt ze geen sleep, maar pakt de verwaaiing van "het stuk" meteen.
Dus leert ze niets.![]()
Ik wil gewoon dat de hond vlot succes heeft in het begin, en hij hoeft van mij ook niet met de neus op de grond. Als het later moeilijker wordt leert hij vanzelf dat dat effectiever is. Speuren is een zelfstandige bezigheid voor de hond, ik zeg ook zo goed als niets tegen de hond als ik zie dat hij bezig is. Hij moet zich kunnen concenteren.
Felix is een uiterst effectieve zoeker, maar zou het op een wedstrijd misschien niet goed doen. Hij raced met een enorme snelheid op de verwaaing tot zover dat hem brengt, en knalt dan met z'n neus op de grond als het wat moeilijker wordt. Snel en effectief, maar niet "mooi"![]()

Ook in het boek over zweetwerk van Anke Bogaerts worde zijwind geadviseerd en desnoods rugwind, in de aanleerfase.

Dat hangt volgens mij af van de leeftijd van de hond en zijn "kennis" van wild.Jaap* schreef:Jazeker wel, maar een werkende jachthond (met praktiserende hond bedoel ik een hond die daadwerkelijk mee het veld in gaat) overwegend met dummy's slepen laten doen, zeker in de aanleerfase, kan er voor zorgen dat een stuk wild wordt geweigerd. Overwegend met wild dus, van alle soortenranetje schreef:Je kunt toch best een sleep leren lopen met een dummy op het eind?![]()
Rana kende aanvankelijk alleen een dummy en pakte onder geen enkele omstandigheid wild op.
Naderhand maakte het niet uit of er wild lag of een dummy.
Als het maar hetzelfde "artikel" was als waarmee was gesleept.
- ranetje
- Zeer actief
Wat voor spoortjes heb jij uitgelegd?doggy schreef:Er zit zeker jachtinstinct in, bij Beike.
Kleine spoortjes doet hij wel.
Dat heb ik laatst zelf geprobeert, alleen nog niet op de manier die hier gezegt is.
En gaat het jou bij je vraag eigenlijk om een zweetspoor (of sleep) voor jachthonden of om een spoor voor speuren op mensen?
Er zitten trouwens aardig wat overeenkomsten in als ik hier zo lees.
Met een jachthond kan je ook heel goed speuren

Ik liet Beike zitten bij het pad en liet hem wachten.ranetje schreef:Wat voor spoortjes heb jij uitgelegd?doggy schreef:Er zit zeker jachtinstinct in, bij Beike.
Dat heb ik laatst zelf geprobeert, alleen nog niet op de manier die hier gezegt is.
En gaat het jou bij je vraag eigenlijk om een zweetspoor (of sleep) voor jachthonden of om een spoor voor speuren op mensen?
Hij kon zien wat ik deed.
Ik liep een spoor ( recht uit), en aan het eind legde ik wat lekkers neer.
Dat vond hij vrijwel direct, maar hij liep niet altijd het daadwerkelijke spoor om er te komen.
Ik doel denk ik meer op zweetspoor.
- ranetje
- Zeer actief
Als het de bedoeling was dat hij het spoor van jouw schoenen moest volgen dat bedoel je speuren.doggy schreef:Ik liet Beike zitten bij het pad en liet hem wachten.ranetje schreef:Wat voor spoortjes heb jij uitgelegd?doggy schreef:Er zit zeker jachtinstinct in, bij Beike.
Hij kon zien wat ik deed.
Ik liep een spoor ( recht uit), en aan het eind legde ik wat lekkers neer.
Dat vond hij vrijwel direct, maar hij liep niet altijd het daadwerkelijke spoor om er te komen.
Ik doel denk ik meer op zweetspoor.
Ik zou als hond trouwens ook niet het spoor volgen als ik had gezien waar het lekkers lag

Zweet lopen voor jachthonden is het volgen van een spoor van aangeschoten wild.
De hond zoekt dan o.a. naar bloed druppels (bloed = zweet).
Daarom heet het ook zweet lopen