Het is momenteel écht hopeloos daar he :N: Ik ben vanwege die viezigheid (en dozijnen dooie, rottend vis waar alles natuurlijk in gaat liggen) al uitgeweken naar het rustige gedeelte van het streekbos. Bah...S@ndr@ schreef:Als Baco zo doorgaat dan gaat ie niet meer los, vanmorgen, liep ie te kauwen
Kontedoekje, met stront, naast een vuilnis bak gevonden, en hij zou het gelijk even doorslikken-ik heb het uit zijn bek weten te trekken(andrs had ie nog wel eens verstopt kunnen raken.)
5 minuten daarvoor een dooie vogel uit zijn bek getrokken, en op de dijk heb ik hem moeten halen omdat hij uitgebreid stront stont te vreten![]()
en ik kan mijn handen nu wassen wat ik wil , het blijft stinken![]()
![]()
we gaan niet meer op de vooroever lopenof hij gaat aan de lange lijn, deze vraatzucht kan hem zijn leven kosten
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als je je hond nooit loslaat
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
het is heel bar, ik ga van ellende maar de andere kant op en de buitendijk op, want het is droevig.
maar van die kontedoekjes
had hijdus echt verstopt kunnen raken en ze flikkeren alles zo naast de vuilnisbak.
de bbq`ende jeugd laat alle afgekloven botten liggen, en na gisteren durf ik hem daar dus niet meer los te laten
vind het wel heel krom, ze maken honden eigenaars voor alles en nog wat uit, want een enkeling ruimt de hondenstront niet op.
Maar ze liggen wel gezellig tussen de ganzenstront, en als je ziet wat ze zelf achterlaten
heb ik eigenlijk geen medelijden
maar van die kontedoekjes
de bbq`ende jeugd laat alle afgekloven botten liggen, en na gisteren durf ik hem daar dus niet meer los te laten
vind het wel heel krom, ze maken honden eigenaars voor alles en nog wat uit, want een enkeling ruimt de hondenstront niet op.
Maar ze liggen wel gezellig tussen de ganzenstront, en als je ziet wat ze zelf achterlaten
- *Linda*
- Zeer actief
Die ganzenstront :N: Dat zei mijn vriend de laatst nog tegen me, wat nu last van hondenstront, kan de hondendrollen niet eens vinden tussen al die ganzenstrontS@ndr@ schreef:het is heel bar, ik ga van ellende maar de andere kant op en de buitendijk op, want het is droevig.
maar van die kontedoekjeshad hijdus echt verstopt kunnen raken en ze flikkeren alles zo naast de vuilnisbak.
Maar ze liggen wel gezellig tussen de ganzenstront, en als je ziet wat ze zelf achterlatenheb ik eigenlijk geen medelijden
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb ook geen gemakkelijk honden met andere honden, zeker Kaya niet.Inge O schreef:nee, als de situatie is wat ze is ben ik het met je eens dat ze dan ook maar beter hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, maar ik blijf er wel van overtuigd dat het in de meerderheid van de gevallen neerkomt op onvoldoende en/of verkeerde training - baasjesfouten dus..Golden Stanley schreef:Nee, ik begrijp de opzet van dit topic wel. Zet het misschien wat krom neer. Maar wat ik hier zie, is veelal van die bulleneigenaren die hun hond onder geen beding los durven te laten, maar wel met veel plezier in hetzelfde losloopgebied struinen als wat ik doe. Aan de lange lijn, zelfs lekker zwemmen met dat beest. Ben je dan per definitie slecht voor zo'n hond, omdat die echt niet los kan? Als je dat vertrouwen niet in je hond hebt, vind ik het eigenlijk erg verstandig dat ze het zo oplossen. Liever op deze manier, dan dat zo'n hond in mijn honden hangt.Inge O schreef:ik denk ook niet dat dit het opzet was van dit topicGolden Stanley schreef: Maar eigenaren hebben vast goede redenen om hun hond niet overal los te gooien.. volgens mij ging het er om of mensen ook de moeite nemen om een hond die niet overal zonder problemen los kan toch regelmatig mee te nemen naar een plek waar het voor die hond wel kan. niemand zegt dat een hond altijd en overal los moet kunnen - wel dat hij op zijn minst geregeld los zou moeten kunnen.
Puchu maakt meer herrie, maar Kaya is veel 'gevaarlijker'. En juist dat verwachten ze niet omdat ze heel braaf meeloopt zonder uit te vallen.
Toch lopen ze hier praktisch altijd los. Soms even een stukje aan de lijn, wat te gevaarlijk is (of te druk), maar verder altijd los.
Ik zoek zeker met Kaya juist gebieden op waar honden niet los mogen en waar je dus praktisch geen honden tegen komt en daar laat ik haar dan dus los. Verder gaat ze ook gewoon los in het bos, want daar kom ik ook zelden een andere hond tegen, al is dat losloopgebied.
Nu heb ik de mazzel (of training) dat Kaya dus praktisch 100% feilloos luistert, nooit zomaar weg rent of ergens op af rent en geen jager is.
Bij haar is puur het probleem andere honden die op haar afgedenderd komen en daar heb je in dat soort gebieden geen last van.
Het zwemmen is wat moeilijker: water in overvloed hier, zelfs vlak naast de deur..... maar losloopgebied.
Kaya is dol op zwemmen en heeft het ook snel warm, dus moet regelmatig het water in. Dat zijn dan geen 'fijne uurtjes' want ik sta dan echt op wacht. Maar Kaya heeft zoveel lol in het water dat ik dat dus wel dagelijks doe als het warm is.
Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet denk dat ik Puch ook zo goed gehoorzaam krijg als ik Kaya heb gekregen. Het is volgens mij dus ook afhankelijk van het type hond of het mogelijk is of niet.
Was Kaya met haar felle karakter totaal ongehoorzaam, dan had ze stomweg ook nooit los gekund.
-
Golden Stanley
Och, sorrie Lars, geen idee van, joh. Wat jammer.Lars schreef:expartner van ..... , nieuwe partner van ..... en niet verhuisd.Golden Stanley schreef: Haha, jawel.....die bedoel ik.......u komt ook uit V?
O nee....ik weet het alweer.....partner van........en verhuisd naar L. toch?![]()
Hebben ze dat "bos" nou helemaal her ingedeeld?
Nee, onze kant gelukkig niet. Dat blijft zoals het is! De andere kant van Amaliastein wel. Daar is bos weggekapt en een mooi park voor terug gekomen. Het voordeel is dat ik er mijn honden kan laten los lopen. Het nadeel is dat er nog meer ruimte voor de reeën verdwenen is.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb inderdaad nog nooit honden gehad die niet los konden lopen.Inge O schreef:natuurlijk, die verschillen hou je altijd. kwiebus is wat dat betreft ook geen makkelijke - was zonder training waarschijnlijk een hondje geworden wat je tijdens de wandeling zo af en toe eens voorbij zag waaien.Caro. schreef:Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet denk dat ik Puch ook zo goed gehoorzaam krijg als ik Kaya heb gekregen. Het is volgens mij dus ook afhankelijk van het type hond of het mogelijk is of niet.
Was Kaya met haar felle karakter totaal ongehoorzaam, dan had ze stomweg ook nooit los gekund.
maar toch denk ik dat je bijna alle honden (die je zelf van jongsaf hebt) zover moet kunnen krijgen dat ze in bepaalde omstandigheden wel degelijk los kunnen.
En daar zat dus ook een volwassen kruising Rottweilerteef bij uit het asiel en natuurlijk zéér bange Moritz.
Hij zat in het begin aan zowel een halsband als een tuig, omdat hij zeer erg angstig vluchtgedrag vertoonde. We dachten toen echt dat hij nooit los zou kunnen en zie..... na een klein half jaartje huppelde hij uitstekend los mee
Ik denk dat er ook met moeilijke of angstige honden praktisch altijd wel een omgeving te vinden is waar ze los kunnen.
Het moeilijkste lijkt mij persoonlijk nog echte jachthonden
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Ik vind dat eigenlijk nogal een kortzichtige redenering... Als je je hond per se wil loslaten, moet je geen ras nemen waarvan je grote kans hebt dat hij wild doodbijt of gaat zwerven of dergelijke. Er valt héél veel aan te leren, maar veel ook niet. Ik heb liever dat ongecontroleerde honden niet loslopen, net zoals honden die wild doodbijten.
Volgens mij kan je niét elke hond leren om in alle situaties terug te komen.
Daarbij, wat met 'asociale' honden?
Onze malamute is onbetrouwbaar met kleine hondjes en het loopt ook weleens fout met andere teven. Als ze niet zo goed zou luisteren, zou ik haar ook niet durven loslaten. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen hond, maar ik vind niet dat een hond die nooit los kan lopen zielig is of dergelijke?
Logisch ook dat een Podenco-baas bang is dat zijn Podenco 'wegloopt' of gaat zwerven om wild te achtervolgen en dood te bijten. Daar zijn ze voor gefokt. Als je je hond per se wil loslaten en je niet wil dat hij dat doet, zoek dan een ander ras.
Volgens mij kan je niét elke hond leren om in alle situaties terug te komen.
Daarbij, wat met 'asociale' honden?
Logisch ook dat een Podenco-baas bang is dat zijn Podenco 'wegloopt' of gaat zwerven om wild te achtervolgen en dood te bijten. Daar zijn ze voor gefokt. Als je je hond per se wil loslaten en je niet wil dat hij dat doet, zoek dan een ander ras.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat leid ik af uit het bericht van de topicstarter. Die zegt namelijk dat je als je voor een moeilijk ras kiest en je hem niet kan loslaten, je het ras 'een maatje te groot' hebt gekozen. Want mensen die hun hond niet durven loslaten, hebben hier vaak ook wel een goede reden voor.
Kan ook een verkeerde interpretatie van het bericht zijn natuurlijk
Sorry dan.
Kan ook een verkeerde interpretatie van het bericht zijn natuurlijk

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Dan moeten die gebieden er wel zijn.
Ik vind dat er nogal makkelijk oplossingen aan de hand gedaan worden, die niet allemaal zo eenvoudig zijn als het lijkt.
Ik neem ook aan dat niemand voor zn lol zn hond vasthoudt, denk dat iedereen wel graag een hond wil hebben die los kan lopen maar helaas, soms kan dat nou eenmaal niet.
Dan zijn er natuurlijk altijd nog meer wegen die naar Rome leiden: muilkorf, lange lijn of idd als die mogelijkheid er is een afgesloten gebied waar ze wel los kunnen zonder een gevaar voor zichzelf of anderen te zijn.
Maar om nou maar zo eenvoudigweg te stellen dat je dan maar naar een plek moet zoeken waar die hond wel los kan vind ik toch echt tamelijk kort door de bocht.
Soms zijn die er gewoonweg niet namelijk. Niet iedereen woont in een omgeving waar je van die plaatsen hebt.
Ik vind dat er nogal makkelijk oplossingen aan de hand gedaan worden, die niet allemaal zo eenvoudig zijn als het lijkt.
Ik neem ook aan dat niemand voor zn lol zn hond vasthoudt, denk dat iedereen wel graag een hond wil hebben die los kan lopen maar helaas, soms kan dat nou eenmaal niet.
Dan zijn er natuurlijk altijd nog meer wegen die naar Rome leiden: muilkorf, lange lijn of idd als die mogelijkheid er is een afgesloten gebied waar ze wel los kunnen zonder een gevaar voor zichzelf of anderen te zijn.
Maar om nou maar zo eenvoudigweg te stellen dat je dan maar naar een plek moet zoeken waar die hond wel los kan vind ik toch echt tamelijk kort door de bocht.
Soms zijn die er gewoonweg niet namelijk. Niet iedereen woont in een omgeving waar je van die plaatsen hebt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
doggy
Hier zijn helemaal geen plekken waar de hond officieel los mag lopen.
Er zijn wel parken, waar ik hem los doe, maar officieel mag het niet.
Ik wou ook dat de gemeente hier een losloop gebied maakte, desnoods omheind.
Als een hond goed luistert e.d. en verder niemand lastig valt, kan hij prima los lopen, naar mijn idee.
Er zijn wel parken, waar ik hem los doe, maar officieel mag het niet.
Ik wou ook dat de gemeente hier een losloop gebied maakte, desnoods omheind.
Als een hond goed luistert e.d. en verder niemand lastig valt, kan hij prima los lopen, naar mijn idee.
- renee-uk
- Zeer actief
Dat ben ik met je eens, maar soms heb je een hond die dat niet doet.Als een hond goed luistert e.d. en verder niemand lastig valt, kan hij prima los lopen, naar mijn idee.
Zoals ik al eerder schreef, mijn teef knapt kleine hondjes en katten op.
Stel dat ik die los zou laten lopen en ze vermoordt er een dan zou iedereen op zn achterste benen staan en mij vertellen dat ik onverantwoordelijk bezig ben. En terecht!
Dus Gina gaat nooit los, ze zit aan een 15 meter lijn zodat ik toch nog controle over haar heb.
Ze mag wel zwemmen in de beek hier in de buurt, omdat ze niet makkelijk op de kant kan komen en ik haar te pakken heb voordat ze weg kan mocht er een klein hondje of een kat verschijnen.
Maar voor de rest zit ze vast.
En zoals ik ook al eens eerder schreef: dit is Engeland, hier heb je niet zoals ik gewend was een bos of een losloopgebied om de hoek of voor mijn part een (half) uurtje rijden van je huis.
Bossen en velden zijn particulier bezit en daar mag je niet op of in. Doe je dat toch heb je kans dat er op jou of je honden geschoten wordt.
Ook wandelen laat op de avond, vroeg in de ochtend of midden in de nacht geeft hier geen garantie dat ik dan niemand met een hondje of een loslopende kat tegenkom, dus ook die vlieger gaat niet op.
Dus hoe jammer ik het ook voor haar vind, ze blijft aan die 15 meter lijn.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Judith&Jayla
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jayla: nova scotia duck tolling retriever, Masha en zaza : maltezers
ik vind dat als je een hond neemt en hij luistert niet, dat je met hem moet trainen of met hem naar gehoorzaamheidsles moet... bij ons in het bos zijn er veel teveel honden die juist wel los gelaten worden, maar dus niet luisteren en mij en m'n honden de stuipen op het lijf jagen ( al een paar x aangevallen
)
ik vind dus dat honden die niet luisteren niet los mogen, maar dat er mee getraint moet worden, want honden zijn honden en moeten toch kunnen rennen...
ik heb dus een gedeelde mening.. aan de ene kant moeten ze wel ergens los kunnen rennen, maar aan de andere kant niet waar anderen mensen er last van hebben, vooral niet als je weet dat jouw hond andere honden aanvalt
ik vind dus dat honden die niet luisteren niet los mogen, maar dat er mee getraint moet worden, want honden zijn honden en moeten toch kunnen rennen...
ik heb dus een gedeelde mening.. aan de ene kant moeten ze wel ergens los kunnen rennen, maar aan de andere kant niet waar anderen mensen er last van hebben, vooral niet als je weet dat jouw hond andere honden aanvalt

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ja, dat denk ik ook. Ik ken iemand die rijdt op een vrije zaterdag rustig 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar een omheind terrein om haar Galgo's los te laten lopen.Inge O schreef:jij jouw mening, ik de mijne. ik vind dus dat mensen vaak wel heel makkelijk tot de conclusie komen dat hun hond niet los kan én daarbij verder ook niks meer ondernemen om daar verandering in te brengen.renee-uk schreef:Dan moeten die gebieden er wel zijn.
Maar ook met trainen (en bijhouden én blijven opletten
Ik vertrouw mijn Silka ook niet met kleine loslopende honden, maar we hebben het inmiddels wel voor elkaar dat ze altijd komt als ik roep. Even aanlijnen, langs de hondjes lopen (die ze dan trouwens nauwelijks een blik waardig keurt
Nu zal het zeker uitmaken dat ik een paar gebieden vlak bij huis heb waar ik weinig honden tegenkom. Maar toch, het is - denk ik - het proberen waard om te blijven trainen op een betrouwbaar 'hier'.
- starfleet
- Erelid
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind het jammer als "gewone" honden en niet los mogen rennen en spelen met andere honden. De redenen die daarvoor gegeven worden snijden niet echt hout en dat vind ik wel behoorlijk sneu voor zo'n hond. Ook vind ik het jammer dat er zoveel mensen zijn die hun pup niet gelijk op veilige plekken los leren lopen. Pup kan dat prima leren juist en je kan dan altijd wat voorzichtiger worden tijdelijk in de bananen in oren tijd. Altijd met zo'n ding om je nek buiten vind ik gewoon niks. Je kan een hoop bereiken met trainen en moeite erin steken.Golden Stanley schreef:
Nee, ik begrijp de opzet van dit topic wel. Zet het misschien wat krom neer. Maar wat ik hier zie, is veelal van die bulleneigenaren die hun hond onder geen beding los durven te laten, maar wel met veel plezier in hetzelfde losloopgebied struinen als wat ik doe. Aan de lange lijn, zelfs lekker zwemmen met dat beest. Ben je dan per definitie slecht voor zo'n hond, omdat die echt niet los kan? Als je dat vertrouwen niet in je hond hebt, vind ik het eigenlijk erg verstandig dat ze het zo oplossen. Liever op deze manier, dan dat zo'n hond in mijn honden hangt.
Anne
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 17 jun 2008 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Moos
- Zeer actief
Mee eensstarfleet schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind het jammer als "gewone" honden en niet los mogen rennen en spelen met andere honden. De redenen die daarvoor gegeven worden snijden niet echt hout en dat vind ik wel behoorlijk sneu voor zo'n hond. Ook vind ik het jammer dat er zoveel mensen zijn die hun pup niet gelijk op veilige plekken los leren lopen. Pup kan dat prima leren juist en je kan dan altijd wat voorzichtiger worden tijdelijk in de bananen in oren tijd. Altijd met zo'n ding om je nek buiten vind ik gewoon niks.
Anne
Maar je komt ook zo vaak mensen tegen met een klein wollig hondje die met Saar wil spelen maar niet los mag want "dan loopt ze weg".
Nou sorry hoor, maar zoveel moeite hoef je er bij zo'n hondje over het algemeen niet in te steken om ze los te kunnen laten. En tuurlijk zullen daar ook uitzonderingen op zijn, maar ik kom heus niet alleen maar die uitzonderingen tegen
Net zoals de Retrievers die niet los mogen omdat ze dan het water ingaan die ik al eerder noemde.

- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Aantal honden: 2
Och je kan niet alles weten en onthouden toch?Golden Stanley schreef:Och, sorrie Lars, geen idee van, joh. Wat jammer.
Nee, onze kant gelukkig niet. Dat blijft zoals het is! De andere kant van Amaliastein wel. Daar is bos weggekapt en een mooi park voor terug gekomen. Het voordeel is dat ik er mijn honden kan laten los lopen. Het nadeel is dat er nog meer ruimte voor de reeën verdwenen is.
Ik zit nog weleens in dat achterste stuk bij 1 van de laatste huizen te vissen, als ik je zie dan zwaai ik wel.
Laatst gewijzigd door Qal op 18 jun 2008 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou me niet kunnen indenken waar je een gebied kan vinden dat omheind is, waar geen wild loopt en waar geen andere honden komen. Ik snap het wel als mensen het risico niet willen nemen.Inge O schreef:maar er wordt op verschillende plaatsen verderop in het topic door verschillende mensen gezegd dat het er niet om gaat dat je hond altijd en overal los moet, maar minimaal af en toe die kans moet krijgen - het baasje zal dus gewoon wat extra zijn best moeten doen om naar een (al dan niet) afgesloten gebied te zoeken om zijn hond dat plezier wel te gunnen.Trippell schreef:Dat leid ik af uit het bericht van de topicstarter. Die zegt namelijk dat je als je voor een moeilijk ras kiest en je hem niet kan loslaten, je het ras 'een maatje te groot' hebt gekozen. Want mensen die hun hond niet durven loslaten, hebben hier vaak ook wel een goede reden voor.
Kan ook een verkeerde interpretatie van het bericht zijn natuurlijkSorry dan.
Het is ook niet zielig als een hond nooit los mag lopen vind ik? Ik ken veel honden die niet anders gewend zijn (veel malamutes), en dat is echt niet zielig hoor.
Maar ik snap ook niet dat sommige mensen het niet eens de kans willen geven om het aan hun pup te leren, dus daar snap ik de redenering wel.
Onze hond laat ik nu ook niet meer spelen met andere honden, tenzij reuen, al vind ik het geweldig als ze eens een vriendje vindt waar ze mee kan opschieten. Maar soms lukt het niét en ik wil niet nog meer bijtongevallen op mijn geweten...

- renee-uk
- Zeer actief
Zoals ik ook al eerder zei, niet iedereen krijgt een hond als pup.
Als je de socialiseringsfase mist en een hond met trauma's krijgt wordt het allemaal niet eenvoudiger.
Het is allemaal zo makkelijk redeneren vanuit je eigen luie stoel, of vanuit je eigen makkelijkere situatie.
Denken jullie nou werkelijk dat geen van de mensen die hun honden vasthouden omdat ze hond/kat of mens agressief zijn geen pogingen hebben gedaan dat eruit te trainen?
Voor anderen kan ik niet spreken, voor mezelf wel en ik voel me niet geroepen een klein hondje of een kat het leven te laten benemen door mijn hond, die ondanks trainingen en heel veel aandacht toch niks liever doet dan een hondje of een kat vermoorden als ze de kans krijgt.
En nogmaals.... als ik haar wel loslaat en ze krijgt iets te pakken wat zijn jullie reacties dan?
Weer een hondeneigenaar die haar verantwoordelijkheid niet neemt?
Of ach ja, wat maakt het uit dat er een hondje of en kat naar de dierenhemel geholpen is door een andere hond waarvan de eigenaar wist dat ze niet te vertrouwen was????
Als je in het algemeen spreekt ok, maar besef ook eens dat er altijd uitzonderingen op regels bestaan en wees blij dat jullie eigen hond of kat in elk geval veilig was voor die van mij.
Oh en Inge..... hoezo weet jij wat ik al dan niet ondernomen heb?
Als je de socialiseringsfase mist en een hond met trauma's krijgt wordt het allemaal niet eenvoudiger.
Het is allemaal zo makkelijk redeneren vanuit je eigen luie stoel, of vanuit je eigen makkelijkere situatie.
Denken jullie nou werkelijk dat geen van de mensen die hun honden vasthouden omdat ze hond/kat of mens agressief zijn geen pogingen hebben gedaan dat eruit te trainen?
Voor anderen kan ik niet spreken, voor mezelf wel en ik voel me niet geroepen een klein hondje of een kat het leven te laten benemen door mijn hond, die ondanks trainingen en heel veel aandacht toch niks liever doet dan een hondje of een kat vermoorden als ze de kans krijgt.
En nogmaals.... als ik haar wel loslaat en ze krijgt iets te pakken wat zijn jullie reacties dan?
Of ach ja, wat maakt het uit dat er een hondje of en kat naar de dierenhemel geholpen is door een andere hond waarvan de eigenaar wist dat ze niet te vertrouwen was????
Als je in het algemeen spreekt ok, maar besef ook eens dat er altijd uitzonderingen op regels bestaan en wees blij dat jullie eigen hond of kat in elk geval veilig was voor die van mij.

-
Daantje_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Ik liet Juultje eerst los in de polder, allebei de kanten van de weg sloten. Ze waren dichtbegroeit, maar ze hebben 1 kant gemaait... Nu zie je de eendjes
Juultje is al in de sloot gesprongen, en het was al zo'n smerige sloot zeg mar
Ze zat onder de groene vieze drek
Dat vind ik niet erg, maar ik vind het niet zo leuk dat ze de andere kant oprent en niet terug komt. Ik was behoorlijk bang, want we hebben dr nog niet zo lang. Nu heeft ze 2 dagen niet los gelopen (wel paar keer in de tuin gespeelt met de tennisbal...) en hebben we nog ff gefietst. Maar wat kan ik dan hierbij doen? Ik ga denk ik maar naar het bos, hopelijk hebben ze daar iig geen eendjes want die gaat ze geheit achterna. Alleen had ik nog ff niet de tijd omdat school het ff leuk vond ALLES in de laatste 2 weken toetsen en verslagen op te geven
Maargoed, mijn vraag, wat kan ik dan doen om haar aandacht te blijven houden ipv bij de eendjes?
Voor het geval dat het weer gebeurd...
Maargoed, mijn vraag, wat kan ik dan doen om haar aandacht te blijven houden ipv bij de eendjes?

-
Daantje_
- Zeer actief
Oké. Normaal toen ik daar kwam in de polder, hoorde je de eendjes wel maar zag je ze niet, dus ook niet boeiendInge O schreef:voorlopig alleen even oefenen met plekken waar er geen eendjes zittenDaantje_ schreef: Maargoed, mijn vraag, wat kan ik dan doen om haar aandacht te blijven houden ipv bij de eendjes?Voor het geval dat het weer gebeurd...
. als je het hierkomen meteen te moeilijk maakt leer je hen eigenlijk net het tegenovergestelde : dat ze zich niks van het baasje hoeven aan te trekken en dat je eigen lol schoppen veel leuker is.
heel geleidelijk aan moeilijker maken dus, maar eerst beginnen in spotgemakkelijke situaties.
Dus ik moet beginnen waar niets te zien valt, en regelmatig roepen en dan steeds ergens anders waar het moeilijker is, maar wel proberen haar aandacht op mij te houden?

-
Daantje_
- Zeer actief
Waarom eigenlijk niet? Stond wel als een idioot heel vrolijk Juultje te roepen, maar hielp indd nietsInge O schreef:(maar nooit roepen als je kan voorspellen dat het toch niks wordt).
Ik heb ook wel een probleem dat Juultje snel verveeld raakt... Tennisbal is leuk, maar na een kwartier niet meer. Dat is in de polder ook zo, in het begin fanatiek en elke keer terug brengen, maar aan het einde rent ze er achter aan, maar pakte de bal niet eens! Oefeningen doe ik zowat elke dag

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Omdat je dan je hond leert dat je niet echt naar de baas hoeft te luisteren...Daantje_ schreef:Waarom eigenlijk niet? Stond wel als een idioot heel vrolijk Juultje te roepen, maar hielp indd nietsInge O schreef:(maar nooit roepen als je kan voorspellen dat het toch niks wordt).
Was toen naar dr toegerend, en heb haar gelijk kunnen pakken omdat ze toevallig stil stond.
Ik heb ook wel een probleem dat Juultje snel verveeld raakt... Tennisbal is leuk, maar na een kwartier niet meer. Dat is in de polder ook zo, in het begin fanatiek en elke keer terug brengen, maar aan het einde rent ze er achter aan, maar pakte de bal niet eens! Oefeningen doe ik zowat elke dagZal ik anders even een aparte topic hierover openen want dit wordt beetje offtopic denk ik :N:
Jij roept je blauw, zij reageert niet.... en wat heeft ze dan geleerd.
Roepen is onbelangrijk
-
Daantje_
- Zeer actief
Ah oké, vandaar, dankjewelEnnath schreef:Omdat je dan je hond leert dat je niet echt naar de baas hoeft te luisteren...Daantje_ schreef:Waarom eigenlijk niet? Stond wel als een idioot heel vrolijk Juultje te roepen, maar hielp indd nietsInge O schreef:(maar nooit roepen als je kan voorspellen dat het toch niks wordt).
Was toen naar dr toegerend, en heb haar gelijk kunnen pakken omdat ze toevallig stil stond.
Ik heb ook wel een probleem dat Juultje snel verveeld raakt... Tennisbal is leuk, maar na een kwartier niet meer. Dat is in de polder ook zo, in het begin fanatiek en elke keer terug brengen, maar aan het einde rent ze er achter aan, maar pakte de bal niet eens! Oefeningen doe ik zowat elke dagZal ik anders even een aparte topic hierover openen want dit wordt beetje offtopic denk ik :N:
Jij roept je blauw, zij reageert niet.... en wat heeft ze dan geleerd.
Roepen is onbelangrijk

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens.renee-uk schreef:Zoals ik ook al eerder zei, niet iedereen krijgt een hond als pup.
Dit is er precies een beetje 'een wedstrijdje van maken'Inge O schreef:een lopende franse jachthond die totaal niet gesocialiseerd was met mensen en bij het vervoer uit frankrijk ook nog in een auto-ongeluk zat, is dat getraumatiseerd genoeg voor je? wel, toevallig kon ook zij na een half jaar perfect en betrouwbaar loslopen, óók in wildgebied.
Hoe hard je je best ook doet, als je een hond die 'probleemgedrag' vertoont loslaat, neem je altijd een groot risico. Sommige mensen willen dat risico niet nemen.
Maar ergens begrijp ik je redenering wel. Ik krijg het ook soms op mijn heupen (een beetje maar, tneslotte vind ik het niet zielig als een hond niet los kan) als mensen zeggen 'nee ik laat hem niet loslopen want tenslotte is het ras X en die kunnen dat niet'. Ze proberen dan zelfs niet en als ze het al doen, is het met een gevoel 'dit lukt toch niet'. Oefening baart kunst en je kan een hond véél leren.

- renee-uk
- Zeer actief
Met dit laatste antwoord ben ik het volkomen eens en ik reageerde eigenlijk alleen op het feit dat er nogal makkelijk oplossingen aan de hand gedaan werden die helaas niet voor iedereen opgaan.
Deze illustreren met het voorbeeld van mijn eigen hond is dan het makkelijkst en ook al gaat dit topic -gelukkig- niet over mij het gaat toch over een situatie waarin een van mijn honden, tot mijn grote spijt overigens, zich bevindt.
Ik blijf erbij: niet alle honden, mensen en omstandigheden zijn hetzelfde en in soms moet je een keus maken die niet je eerste keus zou zijn.
In mijn geval is dat dus een hond die niet los kan en dat heeft niks te maken met haar ras of met het feit dat ik niet genoeg getraind/geprobeerd heb maar gewoon met het feit dat ze is zoals ze is.
Het is echt niet altijd een kwestie van luiheid, onwetendheid of angst voor wat er zou kunnen gaan gebeuren.
Trouwens, als ik hier een plek zou weten waar ze wel veilig los kon zou ik daar zeker van tijd tot tijd met haar heengaan, al was het 3 uur rijden.
Deze illustreren met het voorbeeld van mijn eigen hond is dan het makkelijkst en ook al gaat dit topic -gelukkig- niet over mij het gaat toch over een situatie waarin een van mijn honden, tot mijn grote spijt overigens, zich bevindt.
Ik blijf erbij: niet alle honden, mensen en omstandigheden zijn hetzelfde en in soms moet je een keus maken die niet je eerste keus zou zijn.
In mijn geval is dat dus een hond die niet los kan en dat heeft niks te maken met haar ras of met het feit dat ik niet genoeg getraind/geprobeerd heb maar gewoon met het feit dat ze is zoals ze is.
Het is echt niet altijd een kwestie van luiheid, onwetendheid of angst voor wat er zou kunnen gaan gebeuren.
Trouwens, als ik hier een plek zou weten waar ze wel veilig los kon zou ik daar zeker van tijd tot tijd met haar heengaan, al was het 3 uur rijden.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Als je echt wilt...Trippell schreef:Ik zou me niet kunnen indenken waar je een gebied kan vinden dat omheind is, waar geen wild loopt en waar geen andere honden komen. Ik snap het wel als mensen het risico niet willen nemen.
Het is ook niet zielig als een hond nooit los mag lopen vind ik? Ik ken veel honden die niet anders gewend zijn (veel malamutes), en dat is echt niet zielig hoor.
Maar ik snap ook niet dat sommige mensen het niet eens de kans willen geven om het aan hun pup te leren, dus daar snap ik de redenering wel.
Onze hond laat ik nu ook niet meer spelen met andere honden, tenzij reuen, al vind ik het geweldig als ze eens een vriendje vindt waar ze mee kan opschieten. Maar soms lukt het niét en ik wil niet nog meer bijtongevallen op mijn geweten...
Hier hebben wij een omheind hondenbos. Ik kan me zo voorstellen dat daar 's avonds laat/'s nachts/'s ochtends vroeg echt wel momenten te vinden zijn waarbij er geen andere honden lopen. Of vragen of je na sluitingstijd in de binnenbak van een manage mag
En dan trainen op dat 'hier'.

- Frenk
- Zeer actief
Als je nou weet dat jij de beste keuzes maakt voor jouw hond, dat je alles doet wat in je vermogen ligt en dat het echt niet anders of beter kan....renee-uk schreef:Met dit laatste antwoord ben ik het volkomen eens en ik reageerde eigenlijk alleen op het feit dat er nogal makkelijk oplossingen aan de hand gedaan werden die helaas niet voor iedereen opgaan.
Waarom voel je je dan toch steeds zo persoonlijk aangesproken
Het gaat toch om het type mensen dat reageert zoals in het voorbeeld van Moos (met de retriever die niet mag zwemmen omdat dat maar vies is)

-
estelle
En toen liep er toevallig op een nacht wel ineens iemand met een hond....Frenk schreef:Als je echt wilt...Trippell schreef:Ik zou me niet kunnen indenken waar je een gebied kan vinden dat omheind is, waar geen wild loopt en waar geen andere honden komen. Ik snap het wel als mensen het risico niet willen nemen.
Hier hebben wij een omheind hondenbos. Ik kan me zo voorstellen dat daar 's avonds laat/'s nachts/'s ochtends vroeg echt wel momenten te vinden zijn waarbij er geen andere honden lopen. Of vragen of je na sluitingstijd in de binnenbak van een manage mag
En dan trainen op dat 'hier'.
Ik liep pas met Hera ergens waarvan ik 99,9% zeker wist dat ik de enige was. En toch ging ze voor elke bocht en op elk onoverzichtelijk stuk mooi aan de lijn.
- Frenk
- Zeer actief
En wie zegt dat ik dat niet met je eens ben, met jeestelle schreef:En toen liep er toevallig op een nacht wel ineens iemand met een hond....Frenk schreef:Als je echt wilt...Trippell schreef:Ik zou me niet kunnen indenken waar je een gebied kan vinden dat omheind is, waar geen wild loopt en waar geen andere honden komen. Ik snap het wel als mensen het risico niet willen nemen.
En dan trainen op dat 'hier'.![]()
Ik liep pas met Hera ergens waarvan ik 99,9% zeker wist dat ik de enige was. En toch ging ze voor elke bocht en op elk onoverzichtelijk stuk mooi aan de lijn.
Ik reageer alleen maar op de bewering dat dergelijke plekken niet bestaan.
Maar Hera gaat dus soms wel los en je hebt enorm je best gedaan om die oplossing te vinden en daar met haar aan te werken.
Dus eigenlijk bevestig je mijn punt