Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken voor een andere fokker...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Fokken voor een andere fokker...

Ongelezen bericht door Danielle »

Wie heeft er ervaring met het fokken van een nestje voor een andere fokker??? Oftewel, een collegafokker die vanwege omstandigheden even niet de tijd/mogelijkheden heeft om een nestje te doen, heeft aan mij gevraagd of ik een nestje met een van haar teven zou willen fokken (waarvan de vader een van mijn reuen is).

Het is de bedoeling dat de teef overgeschreven wordt op mijn naam zodat de pups onder mijn kennelnaam geboren gaan worden (de fokker heeft vanwege scheiding geen kennelnaam meer). Over de dekreu zijn we het ook al eens, maar hoe regel je een en andere juridisch en financieel enzo. Reacties mogen ook per PB hoor.

Alvast bedankt!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi...
Ervaring heb ik er niet mee, maar ik wil je een paar tips aan de hand doen.
Beschrijf eea .. wat de plannen zijn, wie wat betaalt, dat de teef weer eigendom wordt van de 'echte' eigenaar, wie bepaalt waar de pups naartoe gaan en dat soort dingen. Beschrijf en spreek tevoren af of jij hiervoor een vergoeding krijgt, zo ja, welke, bespreek en beschrijf wie onverhoopte extra dierenartskosten gaat betalen.
Laat vastleggen dat als zij de teef onverhoopt niet terug zou willen (Alles kan tegenwoordig...) dat jij de teef 'mag houden' om die dan naar jouw inzicht al dan niet te herplaatsen.
Oftewel; bespreek en beschrijf. Maak er een mooi word-documentje van en een zin als 'Jan en Piet kwamen het volgende overeen' dan alles wat jullie overenkomen, en dan beider handtekeningen. Mocht er een kink in de kabel komen, dan zijn een aantal dingen dus mooi afgedekt.

Realiseer je dat je juridisch verantwoordelijk bent voor die puppen; controleer alle gezondheidsgegevens van de teef, zodat je redelijkerwijs kunt weten dat de pups geen problemen krijgen. 100% zekerheid krijg je nooit, maar dit is niet je eigen teef...
De pups gaan namelijk wel met jouw kennelnaam door het leven, worden mogelijk verder ingezet in de fok en dat dus allemaal waar jouw naam bijstaat.. zolang alles goed gaat zul je niemand horen, maar ohwee als er wat mis zou zijn met de pups (wat jij had kunnen / behoren te weten).

Ga niet over 1 nacht ijs, het is een hele verantwoordelijkheid.

Suzanne
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Eén keer gedaan. Nooit weer.
Full Monty
Zeer actief
Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Full Monty »

Angelique25 schreef:Eén keer gedaan. Nooit weer.
grappig, dat wilde ik ook net gaan typen:)
Branwen
Actief

Ongelezen bericht door Branwen »

Ook 1x gedaan, alles is goed gegaan, alleen was het voor de eigenaar van 1 van de pups en van de moeder van het nest onverteerbaar dat mijn kennelnaam erbij stond en iedereen als de hond is een leuke plaatsing haalde mij ook feliciteerde ze ging zelf zo ver dat ze mijn kennelnaam in een advertentie er niet bijgezet werd, maar ach in de boxerwereld is het toch ons kent ons :mrgreen:
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:Eén keer gedaan. Nooit weer.
Ben ik natuurlijk erg benieuwd waarom niet. Hoe hard het ook klinkt, maar van andersman "fouten" kan ik natuurlijk weer leren.
Danielle Boshouwers
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Hoi...
Ervaring heb ik er niet mee, maar ik wil je een paar tips aan de hand doen.
Beschrijf eea .. wat de plannen zijn, wie wat betaalt, dat de teef weer eigendom wordt van de 'echte' eigenaar, wie bepaalt waar de pups naartoe gaan en dat soort dingen. Beschrijf en spreek tevoren af of jij hiervoor een vergoeding krijgt, zo ja, welke, bespreek en beschrijf wie onverhoopte extra dierenartskosten gaat betalen.
Laat vastleggen dat als zij de teef onverhoopt niet terug zou willen (Alles kan tegenwoordig...) dat jij de teef 'mag houden' om die dan naar jouw inzicht al dan niet te herplaatsen.
Oftewel; bespreek en beschrijf. Maak er een mooi word-documentje van en een zin als 'Jan en Piet kwamen het volgende overeen' dan alles wat jullie overenkomen, en dan beider handtekeningen. Mocht er een kink in de kabel komen, dan zijn een aantal dingen dus mooi afgedekt.

Realiseer je dat je juridisch verantwoordelijk bent voor die puppen; controleer alle gezondheidsgegevens van de teef, zodat je redelijkerwijs kunt weten dat de pups geen problemen krijgen. 100% zekerheid krijg je nooit, maar dit is niet je eigen teef...
De pups gaan namelijk wel met jouw kennelnaam door het leven, worden mogelijk verder ingezet in de fok en dat dus allemaal waar jouw naam bijstaat.. zolang alles goed gaat zul je niemand horen, maar ohwee als er wat mis zou zijn met de pups (wat jij had kunnen / behoren te weten).

Ga niet over 1 nacht ijs, het is een hele verantwoordelijkheid.

Suzanne
Uiteraard sta ik voor 100% achter dit teefje (anders had ik natuurlijk ook nooit mijn reu haar moeder laten dekken). Ik ben ook degene die (uiteraard in overleg met haar fokker/eigenaar) de beslissing neemt over de dekreu. Mijn bedoeling is ook om zelf een pup uit deze combinatie aan te houden en dan vind ik het zeker zo leuk om dan mijn eigen kennelnaam ervoor te hebben dan bijvoorbeeld alleen maar Fikkie. De fokker/eigenaar heeft inderdaad zelf geen kennelnaam meer (stond op de naam van nu ex man).

Ik heb inderdaad 1x eerder een nest gedaan voor een fokker op mijn kennelnaam maar daar zaten toch wat haken en ogen aan. In die situatie was het ook zo dat we eigen reu gebruikten (dus geen dekgeld) en dat de andere fokker juist een pup wilde hebben en ik niet (achteraf maar goed ook...). Sommige dingen zijn daar gegaan die ik als niet plezierig heb ervaren dus dat doen we zeker anders.

Ik zat voornamelijk te bedenken hoe financieel een en ander zo goed mogelijk te regelen met de andere fokker. Juridisch zal ik volledig verantwoordelijk zijn voor dit nest en heb daar ook geen enkel probleem mee omdat ik voor meer dan 100% achter deze combi sta.
Danielle Boshouwers
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:sorry, maar hierbij bekruipen me echt alleen maar negatieve gevoelens :19: . waarom in 's hemelsnaam 'moet' die teef persé een nest krijgen als haar baas niet in de mogelijkheid is om er voor te zorgen? de wereld zal toch echt wel doordraaien zonder dit nest, lijkt me - bahh, dit vind ik dus zo heel erg 'fokken om te fokken', om van de financiële belangen nog maar niet te spreken.

fokken doe je zelf én je doet het goed - of helemaal niet.
Heel simpel, omdat sommige fokkers (i.t.t. tot anderen....) wel vinden dat ze de hele dag aanwezig moeten/willen zijn bij een nest voor de duur van 8 weken. Als iemand niet in die gelegenheid is, kun je 2 dingen doen, niet fokken of een andere oplossing verzinnen. Ik denk dat de wereld ook door had gedraait zonder jouw nest en dat jouw teef ook niet perse een nest MOEST krijgen. Jij fokt toch ook omdat je het leuk vindt, nou datzelfde geldt ook voor mij en mijn vriendin/fokker. Ik zou heel graag een pupje willen hebben van deze teef en een bepaalde reu die ik allang op mijn verlanglijstje heb staan dus zo slaan we helemaal 2 vliegen in 1 klap.
Danielle Boshouwers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:sorry, maar hierbij bekruipen me echt alleen maar negatieve gevoelens :19: . waarom in 's hemelsnaam 'moet' die teef persé een nest krijgen als haar baas niet in de mogelijkheid is om er voor te zorgen? de wereld zal toch echt wel doordraaien zonder dit nest, lijkt me - bahh, dit vind ik dus zo heel erg 'fokken om te fokken', om van de financiële belangen nog maar niet te spreken.

fokken doe je zelf én je doet het goed - of helemaal niet.
ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik ken wel wat voorbeelden , waar ik de reden echt wel begrijp en als ik in zo'n situatie zou zitten, zou ik het best fijn vinden als een andere fokker mij zou kunnen helpen, ik ken een fokker, die was door persoonlijke omstandigheden een tijdje niet in staat om te fokken, ja dan kun je zeggen, jammer dan, dan maar geen nest, het was alleen wel zo, dat het teefje waar ze graag een nest mee wilde, te oud zou zijn voor het eerste nest, wanneer ze wel weer in staat zou zijn en het gewoon simpelweg zonde was, als er nooit een nest mee gefokt zou worden ( kwaliteit van de teef én dat dat haar enige teef was, waar ze nog verder mee kon, na jaren van iets moois opbouwen) nu heeft ze van die teef toch een dochter, welliswaar met een andere kennelnaam, maar ze kan wel gewoon verder

:wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Volgens mij ligt wel vast hoelang een fokteef al op jouw naam moet staan voor jij er mee kunt fokken. Van te voren even overschrijven mag volgens mij niet.
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Re: Fokken voor een andere fokker...

Ongelezen bericht door doutzen »

Danielle schreef:Wie heeft er ervaring met het fokken van een nestje voor een andere fokker??? Oftewel, een collegafokker die vanwege omstandigheden even niet de tijd/mogelijkheden heeft om een nestje te doen, heeft aan mij gevraagd of ik een nestje met een van haar teven zou willen fokken (waarvan de vader een van mijn reuen is).

Het is de bedoeling dat de teef overgeschreven wordt op mijn naam zodat de pups onder mijn kennelnaam geboren gaan worden (de fokker heeft vanwege scheiding geen kennelnaam meer). Over de dekreu zijn we het ook al eens, maar hoe regel je een en andere juridisch en financieel enzo. Reacties mogen ook per PB hoor.

Alvast bedankt!

ik heb er wel ervaring mee en dat ging heel goed.
maar van af deze kant is het moeilijk te bepalen of jij het wel moet doen of niet.
dat ligt er aan hoe goed je die andere kent.
je zou bv een pup voor je zelf kunnen aan houden als je dat graag zou willen.
of het geld van een pup.
de onkosten van het nestje moet natuurlijk gedragen worden door de fokker zelf.

ik neem dat de fokker zelf graag een pupje wil uit het nestje.
mocht dat niet zo zijn dat is het dus puur om de centen.
dan zou ik het niet doen.

en wel even op papier zetten
Afbeelding

leven en laten leven
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

ik ken in Belgie wel fokkers die soms een teef uit eigen kweek terugkopen ( op papier ; stamboom laten veranderen ) en er dan een nest mee kweken maar die teven gaan dan ook meestal tijdelijk naar de fokker
ik zou toch alles goed op papier zetten en duidelijke afspraken maken
leonie26
Actief

Ongelezen bericht door leonie26 »

Hoi,

Ik heb hier ook geen ervaring mee. ik denk mocht je echt op safe willen spelen je zoiets het best bij de notaris kunt regelen. Waarschijnlijk brengt dit wel aanzienlijke kosten mee maar dan ben je wel zeker van dat het rechtsgeldig is. Ik ken niet zoveel van de wet, maar ik dacht dat zelfs als je als twee mensen iets overeenkomt schriftelijk en daar je handtekening opzet dit nog niet automatisch rechtsgeldig is. Net als dat een arbeidscontracten soms bepalingen hebben die strijdig zijn met de wet en ook al heb je daar dan voorgetekend dit nog niets betekend. Ik zou in ieder geval even langs een rechtswinkel gaan of gebruik maken van mijn rechtsbijstandverzekering (als je die hebt).

GRoetjes Léonie
doutzen
Actief
Contacteer:

een notaris ?
hoe duur wil het maken.
een beetje collegiale tijd zou ook fijn.
ik zou het alleen voor een bevriende fokker doen.
en ga op je eigen gevoel af.
als er al een notaris bij moet komen zou ik er niet eens aan beginnen :denken:
Afbeelding

leven en laten leven
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

doutzen schreef:ik zou het alleen voor een bevriende fokker doen.
Nou ik ken dus in de duitseherder wereld mensen die de beste vrienden waren, buiten de sport ook prive bij elkaar over de vloer kwamen etc etc.
Dus natuurlijk, niks op papier want beste vrienden, vertrouwen etc.
En laat dat nou al een aantal keren mis zijn gegaan.

Dan kwam er bijv. ineens onenigheid want eigenaar wilde wedstrijd lopen maar fokker vond het weleens tijd worden voor het nestje.
Echt ik heb hele nare dingen gezien hoor.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

estelle schreef:
doutzen schreef:ik zou het alleen voor een bevriende fokker doen.
Nou ik ken dus in de duitseherder wereld mensen die de beste vrienden waren, buiten de sport ook prive bij elkaar over de vloer kwamen etc etc.
Dus natuurlijk, niks op papier want beste vrienden, vertrouwen etc.
En laat dat nou al een aantal keren mis zijn gegaan.

Dan kwam er bijv. ineens onenigheid want eigenaar wilde wedstrijd lopen maar fokker vond het weleens tijd worden voor het nestje.
Volgens mij is het gewoon een apart wereldje de duitse herders :N: Helaas heb k het ook van dichtbij meegemaakt :jank:
doutzen
Actief
Contacteer:

ik denk dat dit iets anders is.
wat begrijp uit het verhaal dat de fokker die nest wil fokken nu een nestje wil maar niet de tijd er voor heeft door prive problemen.
en dat ze een bevriende fokker heeft gevraagd of het bij haar kan.
ik had dat met alle liefde gedaan , voor pupje als de lijn intersant.

het verhaal wat neer zit, is dat waarschijnlijk de fokker een teefje heeft uitgezet met de afspraak dat hij er nestje mee mag fokken.
dat ligt veel moeilijker.

ik heb ook een reu uitstaan met die afspraak en gaat goed.

maar dat is met een ander reu ook wel eens fout gegaan.

dit zijn dus twee verschillende dingen
Afbeelding

leven en laten leven
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:Volgens mij ligt wel vast hoelang een fokteef al op jouw naam moet staan voor jij er mee kunt fokken. Van te voren even overschrijven mag volgens mij niet.
Mijn teef is voor de bevalling ook even overgeschreven op de naam van de fokker omdat de pups dan zijn kennelnaam zouden krijgen :19:
En zij daar zou bevallen en niet bij mij thuis.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb dit gedaan voor een fokker uit Engeland die vanwege haar leeftijd en emigratie het niet meer zag zitten maar het jammer vond dat de qualiteiten van de door haar gefokte teef anders 'verloren' zouden gaan.
De teef is toen zonder kosten aan ons overgedaan en alle kosten maar ook alle baten kwamen bij ons terecht een heel unieke ervaring dus want meestal wordt zo'n voorstel wat lastig met wie wat zal gaan betalen en voor wie de 'inkomsten' zijn na al het werk.
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”