Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KI met gekoeld sperma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

KI met gekoeld sperma

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zit er aan te denken om het volgende nestje via KI te doen met sperma van een reu uit Peru. Een teefje overvliegen om gedekt te worden vind ik veel te belastend.

* Hoe belastend is KI voor een teefje ?

Na wat zoeken op internet ben ik uitgekomen op de "Clone firma". Die hebben standaard sperma afname en verzend pakketten die verkrijgbaar zijn over de hele wereld (niet in Peru). Het kan dan verzonden worden naar de dekreu eigenaar en ingebracht worden bij Fernhout hier in Nl.

* zou het haalbaar zijn om hier progesteron te testen en dan tegen de tijd dat het gaat stijgen naar Peru te bellen, sperma af te laten nemen en het verzenden ? Ook met KI heb je toch wel een aantal dagen (2,5 dag) speling zoals met een natuurlijke dekking ?

* Heeft iemand op het forum persoonlijke ervaring met die afname pakketten van Clone ? Of met andere standaard pakketten misschien ?

* maakt het uit dat het 't eerste nestje wordt voor het teefje ? (dat ze door de KI een slechte moeder zou kunnen zijn ofzo ?)

* zijn er mensen met positieve ervaringen met bevroren sperma inbrengen in NL ? Ik lees nml haast alleen maar mislukte pogingen.

Nou ja, alle info is welkom!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hoe heeft t teefje de vorige keer de vlucht ervaren....??? (ze is toch al geïmporteerd?)

zou zelf nl toch kiezen voor een korte onverwachte (helaas kan je t niet plannen) vakantie met teef en haar daar gewoon laten dekken....
adviseer dat ook aan mensen van verweg die van hier een dekking willen, niet omdat het niet kan, maar meer omdat ik het met KI gewoonweg veel vaker fout heb zien gaan dan met een daadwerkelijke dekking....zelfs incl de stress van de vlucht...

voorbeelden, een vriendin van me uit Canada met een teef, zij is in totaal 2,5 wk in NL gebleven voor de dekking (vanaf dag 7 van de loopsheid naar NL gevlogen), dacht 11 puppen
hiet met een dekking van een israelische teef, hij is 5 dagen hier geweest met zijn teef (geboekt op de ochtend dat ze ging staan en was dus savonds in NL en de volgende ochtend de eerste dekking), 5 dagen en 3 dekkingen later vloog hij met haar terug en 9 weken later had hij 11 puppen...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:hoe heeft t teefje de vorige keer de vlucht ervaren....??? (ze is toch al geïmporteerd?)
Ze is idd al geïmporteerd uit Peru. Elena, waar het over gaat is hier als extreem bang hondje gekomen. Ik geloof niet dat ze nu persé zoveel extra stress had van de vlucht (waar ze door een fout van de maatschappij 3 dagen over heeft gedaan) maar goed zal het haar niet gedaan hebben. Peru is 13 a 14 u vliegen dus ze zitten zeker 15u in de kennel. Ik geloof niet dat ik haar dat nog aan kan doen...
zou zelf nl toch kiezen voor een korte onverwachte (helaas kan je t niet plannen) vakantie met teef en haar daar gewoon laten dekken....
adviseer dat ook aan mensen van verweg die van hier een dekking willen, niet omdat het niet kan, maar meer omdat ik het met KI gewoonweg veel vaker fout heb zien gaan dan met een daadwerkelijke dekking....zelfs incl de stress van de vlucht...
Tja, ik twijfel ook of ik het moet doen. Mede daarom.
voorbeelden, een vriendin van me uit Canada met een teef, zij is in totaal 2,5 wk in NL gebleven voor de dekking (vanaf dag 7 van de loopsheid naar NL gevlogen), dacht 11 puppen
hiet met een dekking van een israelische teef, hij is 5 dagen hier geweest met zijn teef (geboekt op de ochtend dat ze ging staan en was dus savonds in NL en de volgende ochtend de eerste dekking), 5 dagen en 3 dekkingen later vloog hij met haar terug en 9 weken later had hij 11 puppen...
4 naakte puppen vind ik ook al genoeg hoor! :wink:
Maar je hebt wel gelijk dat een natuurlijke dekking de voorkeur geniet.
[/u][/i]
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb er geen ervaring mee, maar ben er ook over aan het denken, omdat de reu die ik voor smitthy wil ook "overzees" zit en ik een vlucht ook te belastend vind.

ik ben dus ook erg benieuwd naar de ervaringen / reacties hier op jouw vragen.

het enigste dat ik erover kan zeggen is dat solar verwekt is door KI met bevroren sperma, ( de reu was al 10 jaar dood ofzo ) 6 gezonde pups, bevalling geen bijzonderheden. de moeder heeft daarna een nest gehad met natuurlijke dekking en dat ging hetzelfde. Solar zelf heeft dus , zoals je weet, een nest gehad van een natuurlijke dekking , 11 gezonde pups en een droombevalling :wink:

Jensons moeder is ook verwekt met KI van bevroren sperma, 5 gezonde pups, geen bijzonderheden van de bevalling, haar moeder heeft nog 2 nestjes gehad met een natuurlijke dekking en dat ging ook allemaal prima en vlot.
Jensons moeder zelf heeft 3 nestjes gehad van een natuurlijke dekking, alle pups gezond, alleen het laatste nestje gaf een moeilijke bevalling. ( dat was overigens niet het nest waar Jenson uit is gekomen )Jensons opa uit vaderskant komt overigens ook uit KI,

anders schijnt het te zijn wanneer de dekking niet lukt en dan op KI word overgegaan, blijkbaar voelen honden het aan wanneer een combinatie niet goed is, of dat altijd zo is weet ik niet, en hoe dat zit als je direkt KI toepast weet ik niet omdat je de natuurlijke dekking dan niet uitgeprobeert hebt.

ehm raar verhaal maar ik denk dat je me wel begrijpt , toch? :denken: :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar zoals je zelf al aangeeft, de kans dat er geen pups geboren worden is groter.
Daarom zou ik de leeftijd van de teef mee laten wegen. Stel er komt deze keer niets, is ze dan bij de volgende loopsheid nog niet te oud voor een eerste nestje?
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik denk dat het de toekomst is. Steeds vaker wordt KI toegepast om reu en teef te beschermen.

Tijdens een seminar onlangs heeft Kappen de procedure uitgelegd. Volgens mij is bij een natuurlijke dekking een slagingskans van 80% en daalt dat naar 60% met "vers" verzendsperma (tegen 30/40% bij diepgevroren). In zo'n pakketje is het tot 5 dagen goed en zit er voor twee dekkingen materiaal in. Het is dus zaak om de reu en de vervoerder "klaar" te hebben staan een dag voordat ze gedekt moet worden. Ik weet niet hoe lang het vanuit Peru onderweg is?
Wat wel duidelijk erbij verteld werd is dat er een loopse teef aanwezig moet zijn bij de reu om kwalitatief goed sperma te krijgen. Blijkbaar kunnen ze wel lozen maar begint het pas te wedstrijdzwemmen als er echt wat moet gebeuren.

Vanuit Nederland naar een bestemming in Europa ben je ongeveer 300 euro kwijt. Geen idee hoe het precies andersom werkt.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Wij hebben een teef ook uit 15 jaar ingevroren sperma. Er zaten 5 puppen in het nest waarvan er 2 zijn overleden bij de geboorte. We willen met haar fokken zodra ze loops is, en ik ben eigenlijk heel benieuwd of dat problemen op gaat leveren. Ze heeft een hele onregelmatige loopsheid en bijzonder kort.

Maggie
Maggie
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Reu over laten komen is geen optie?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:Reu over laten komen is geen optie?
Nee, deze reu iig niet. Het is een huishond en die mensen willen hem echt niet missen :wink:
Ik heb ook andere reuen op het oog in Europa maar ik moet nu wel vast gaan informeren voor als dat niet doorgaat. De andere reuen ga ik nog bezoeken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

goud schreef:Wij hebben een teef ook uit 15 jaar ingevroren sperma. Er zaten 5 puppen in het nest waarvan er 2 zijn overleden bij de geboorte. We willen met haar fokken zodra ze loops is, en ik ben eigenlijk heel benieuwd of dat problemen op gaat leveren. Ze heeft een hele onregelmatige loopsheid en bijzonder kort.

Maggie
En is jouw teefje in Nl "verwekt" ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:Ik denk dat het de toekomst is. Steeds vaker wordt KI toegepast om reu en teef te beschermen.

Tijdens een seminar onlangs heeft Kappen de procedure uitgelegd. Volgens mij is bij een natuurlijke dekking een slagingskans van 80% en daalt dat naar 60% met "vers" verzendsperma (tegen 30/40% bij diepgevroren). In zo'n pakketje is het tot 5 dagen goed en zit er voor twee dekkingen materiaal in. Het is dus zaak om de reu en de vervoerder "klaar" te hebben staan een dag voordat ze gedekt moet worden. Ik weet niet hoe lang het vanuit Peru onderweg is?
Wat wel duidelijk erbij verteld werd is dat er een loopse teef aanwezig moet zijn bij de reu om kwalitatief goed sperma te krijgen. Blijkbaar kunnen ze wel lozen maar begint het pas te wedstrijdzwemmen als er echt wat moet gebeuren.

Vanuit Nederland naar een bestemming in Europa ben je ongeveer 300 euro kwijt. Geen idee hoe het precies andersom werkt.
Ik had dat ook gelezen van die loopse teef. Ik vraag me af hoe waar dat is. Wij hebben ook sperma van de reu van het eerste nest af laten nemen om in de toekomst te kunnen gebruiken en hadden inderdaad ook een loopse teef mee. Maar ik vraag me af of dat nou zo uitgemaakt had ?
Vanuit Peru is voor een mens ong 14u vliegen. Neem aan dat een pakketje er ook zo lang over doet ? Geen idee.
Als het 5 dagen goed blijft zou het wel moeten lukken met progesteron testen. Alleen weet ik dus niet of het gaat lukken met een loopse teef erbij. Ze hebben alleen die reu :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar zoals je zelf al aangeeft, de kans dat er geen pups geboren worden is groter.
Daarom zou ik de leeftijd van de teef mee laten wegen. Stel er komt deze keer niets, is ze dan bij de volgende loopsheid nog niet te oud voor een eerste nestje?
Nou echt te oud niet maar de tijd gaat wel dringen dan ja. Ik wacht express lang met nesten om meer zekerheid te hebben over gezondheid maar met overgeslagen loopsheden en mislukte dekkingen is dit wel lastig;o)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:ik heb er geen ervaring mee, maar ben er ook over aan het denken, omdat de reu die ik voor smitthy wil ook "overzees" zit en ik een vlucht ook te belastend vind.

ik ben dus ook erg benieuwd naar de ervaringen / reacties hier op jouw vragen.

het enigste dat ik erover kan zeggen is dat solar verwekt is door KI met bevroren sperma, ( de reu was al 10 jaar dood ofzo ) 6 gezonde pups, bevalling geen bijzonderheden. de moeder heeft daarna een nest gehad met natuurlijke dekking en dat ging hetzelfde. Solar zelf heeft dus , zoals je weet, een nest gehad van een natuurlijke dekking , 11 gezonde pups en een droombevalling :wink:

Jensons moeder is ook verwekt met KI van bevroren sperma, 5 gezonde pups, geen bijzonderheden van de bevalling, haar moeder heeft nog 2 nestjes gehad met een natuurlijke dekking en dat ging ook allemaal prima en vlot.
Jensons moeder zelf heeft 3 nestjes gehad van een natuurlijke dekking, alle pups gezond, alleen het laatste nestje gaf een moeilijke bevalling. ( dat was overigens niet het nest waar Jenson uit is gekomen )Jensons opa uit vaderskant komt overigens ook uit KI,

anders schijnt het te zijn wanneer de dekking niet lukt en dan op KI word overgegaan, blijkbaar voelen honden het aan wanneer een combinatie niet goed is, of dat altijd zo is weet ik niet, en hoe dat zit als je direkt KI toepast weet ik niet omdat je de natuurlijke dekking dan niet uitgeprobeert hebt.

ehm raar verhaal maar ik denk dat je me wel begrijpt , toch? :denken: :mrgreen:
Ik begrijp je verhaal prima hoor!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:ik heb pasgeleden een lezing gehad waar maarten kappen vertelde over KI. Het slagingspercentage met gekoeld sperma is 80%. Net zoveel als met natuurlijke dekkingen.

Ik denk dat je vaker de verhalen hoort als het niet is gelukt dan als het wel is gelukt. En een kiniek waar geinsemineerd wordt weet van alle KI dekkingen de uitslag.
Ik denk dat niet alle eigenaren zo open zijn over KI. Bij sommige rasverenigingen mag het niet dus zal het ook niet openlijk gezegd worden.
Bij gekoeld sperma schijnt het percentage inderdaad net zo hoog of zelfs hoger te zijn dan bij natuurlijke dekkingen. Bij bevroren sperma is dat weer sterk gedaald. De tijdstip van het bevruchten komt wel nauwer met KI en met bevroren helemaal.

Zeiden ze bij die lezing ook dat een loopse teef bij de sperma afname een must is ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
goud
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
goud schreef:Wij hebben een teef ook uit 15 jaar ingevroren sperma. Er zaten 5 puppen in het nest waarvan er 2 zijn overleden bij de geboorte. We willen met haar fokken zodra ze loops is, en ik ben eigenlijk heel benieuwd of dat problemen op gaat leveren. Ze heeft een hele onregelmatige loopsheid en bijzonder kort.

Maggie
En is jouw teefje in Nl "verwekt" ?
Nee, ze komt uit Engeland. De Kennelclub had na 15 jaar toestemming gegeven aan de eigenaren van de overleden reu om het sperma te gebruiken.
Maggie
Maggie
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

heeft iemand websites of adressen van de 2 andere labs in NL naast Eersel? thx!
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Fernhout in Lienden
0651273269

doet het ook.....
Tulp
Zeer actief

KI rechtstreeks in de baarmoeder via de vagina(door Kappen, Sleeuwijk of Fernhout) heeft idd net zo'n hoge of hogere slagingskans als natuurlijk dekken. "gewoon" KI is toch echt wel lager heb ik begrepen van Kappen.
Rechtstreeks in de baarmoeder via de buikwand is verboden in NL.

Kappen was trouwens diegene die tijdens de lezing vertelde dat er een loopse teef nodig was bij het aftappen.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Gekoeld sperma :N:
Kouuuuuud :jank:

Sorry, flauw. Ik weet het ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
sirene schreef:
Mizzsylver schreef:ik heb pasgeleden een lezing gehad waar maarten kappen vertelde over KI. Het slagingspercentage met gekoeld sperma is 80%. Net zoveel als met natuurlijke dekkingen.

Ik denk dat je vaker de verhalen hoort als het niet is gelukt dan als het wel is gelukt. En een kiniek waar geinsemineerd wordt weet van alle KI dekkingen de uitslag.
Ik denk dat niet alle eigenaren zo open zijn over KI. Bij sommige rasverenigingen mag het niet dus zal het ook niet openlijk gezegd worden.
Bij gekoeld sperma schijnt het percentage inderdaad net zo hoog of zelfs hoger te zijn dan bij natuurlijke dekkingen. Bij bevroren sperma is dat weer sterk gedaald. De tijdstip van het bevruchten komt wel nauwer met KI en met bevroren helemaal.

Zeiden ze bij die lezing ook dat een loopse teef bij de sperma afname een must is ?
Ze doen het in Eersel wel met een loopse teef. Weet niet of het echt een must is. Misschien eens contact opnemen met Eersel?
www.cryolab.nl
Hier staan filmpjes van hoe het gaat en de presentatie die ik gezien heb op de lezing staat er ook op.
Ik zie nergens een filmpje van KI bij de teef of kijk ik niet goed ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
goud
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:KI rechtstreeks in de baarmoeder via de vagina(door Kappen, Sleeuwijk of Fernhout) heeft idd net zo'n hoge of hogere slagingskans als natuurlijk dekken. "gewoon" KI is toch echt wel lager heb ik begrepen van Kappen.

Kappen was trouwens diegene die tijdens de lezing vertelde dat er een loopse teef nodig was bij het aftappen.

Bij de moeder van onze teef is het sperma rechtstreeks via de buikwand is ingebracht. Na precies 63 dagen is het nest met de keizersnee geboren. Onze "diepvries" hond komt uit Engeland.

Maggie
Maggie
Tulp
Zeer actief

goud schreef:
Tulp schreef:KI rechtstreeks in de baarmoeder via de vagina(door Kappen, Sleeuwijk of Fernhout) heeft idd net zo'n hoge of hogere slagingskans als natuurlijk dekken. "gewoon" KI is toch echt wel lager heb ik begrepen van Kappen.

Bij de moeder van onze teef is het sperma rechtstreeks via de buikwand is ingebracht. Na precies 63 dagen is het nest met de keizersnee geboren. Onze "diepvries" hond komt uit Engeland.

Maggie
In Engeland mag het inderdaad wel.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

goud schreef:

Maggie
Was de keizersnede bij voorbaat al gepland of waren er complicaties waardoor het nodig was de teef te opereren?
goud
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
goud schreef:

Maggie
Was de keizersnede bij voorbaat al gepland of waren er complicaties waardoor het nodig was de teef te opereren?
Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen. Er waren niet zoveel rietjes meer om een 2e x te proberen. Plus dat het al met al heel duur is geweest, met bloedprikken om de juiste datum te bepalen, ze moesten daar erg ver voor rijden. Dan neem je geen risico met een bevalling waar ook nogeens iets mis kan gaan. Uiteindelijk zijn er nu nog 2 van de 5 in leven.

Maggie
Laatst gewijzigd door goud op 07 sep 2008 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Maggie
goud
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
goud schreef:Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen.
Maar er zijn wel twee van de vijf pups overleden bij de geboorte?
Nee, 2 bij de geboorte, en 1 op 3 mnd. Weet niet meer waaraan. Degene die ze zelf hadden gehouden bleek naderhand ook nog een ondervoorbijter te zijn. Weg showhond. Heel jammer dat het zo gegaan is. Wij hebben eigenlijkde beste teef. Met haar willen we nu fokken.
Maggie.
Maggie
goud
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
goud schreef:
Martijn schreef:
goud schreef:Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen.
Maar er zijn wel twee van de vijf pups overleden bij de geboorte?
Nee, 2 bij de geboorte, en 1 op 3 mnd.

Maggie.
Ja, dat zeg ik. Twee bij de geboorte.
Dat vond ik opvallend bij een keizersnede om alle risico's uit te sluiten.

Waar zijn die pups dan aan overleden bij de geboorte?
1 Was al dood, de ander vlak erna. Waaraan weet ik niet. Er overlijden wel vaker pasgeboren pups. Volgens mij hebben ze dat ook niet laten onderzoeken.
Maggie
Maggie
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Voordat ik begon met fokken heb ik hier al eens over nagedacht, of eigenlijk meer over KI in het algemeen.

Ik ben er voor mezelf uit dat ik in principe tegen KI ben. Als een teef anders niet opneemt of een reu niet dekt is het helaas pindakaas. Dan gaan we naar een andere reu of de teef wordt niet mee gefokt.

Echter, er zijn een aantal uitzonderingen. Een dekking uit het buitenland dat te ver is om aan te rijden (Peru kwalificeert dus) en de argumenten voor het gebruiken van die reu wegen zwaar, dan zou ik het overwegen. Ook het eventueel gebruiken van ingevroren sperma van hele oude of reeds overleden reuen vind ik een mogelijkheid.

Dus in jouw geval, zou ik het doen. Ben benieuwd wat je er nu zelf van vind na alle reacties?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
sirene
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Voordat ik begon met fokken heb ik hier al eens over nagedacht, of eigenlijk meer over KI in het algemeen.

Ik ben er voor mezelf uit dat ik in principe tegen KI ben. Als een teef anders niet opneemt of een reu niet dekt is het helaas pindakaas. Dan gaan we naar een andere reu of de teef wordt niet mee gefokt.

Echter, er zijn een aantal uitzonderingen. Een dekking uit het buitenland dat te ver is om aan te rijden (Peru kwalificeert dus) en de argumenten voor het gebruiken van die reu wegen zwaar, dan zou ik het overwegen. Ook het eventueel gebruiken van ingevroren sperma van hele oude of reeds overleden reuen vind ik een mogelijkheid.

Dus in jouw geval, zou ik het doen. Ben benieuwd wat je er nu zelf van vind na alle reacties?
In principe doe ik het liever niet. KI dus. Die reu zou ik graag willen gebruiken maar een andere optie dan KI is er niet (omdat ik Elena naar Peru laten vliegen geen optie vind). Ik denk niet dat KI met gekoeld sperma erg ingrijpend is voor een teef. Voorzover ik heb gezien en gelezen is het niet vervelender dan een ander da bezoek bv een echo. Wat dat betreft twijfel ik niet. Onder narcose laten inbrengen is hier verboden maar zou ik zelf ook niet willen. Ik twijfel alleen omdat ik ook liever de natuurlijke weg kies. Als ik in Europa een vergelijkbare reu tegen kom doe ik dat liever.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MIP
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MIP »

lees even dit (FCI regelementen)voor je een een teefje voor het eerst laat dekken door KI
ARTIFICIAL INSEMINATION
13. Artificial insemination is not to be used on animals which have not reproduced naturally before. Exceptions (either the male or the female has not yet reproduced naturally) can be made by the national kennel clubs in certain cases. In the event the bitch is to be artificially inseminated, the veterinary surgeon collecting the stud dog’s sperm must provide a written certificate to the organisation which keeps the stud book with which the litter is to be registered stating that the fresh or frozen sperm was indeed produced by the agreed stud dog. In addition, the stud dog agent has to give, free of charge, the documents listed at Art.8 (a-g) to the owner of the bitch.
The costs for collecting the sperm and performing the insemination are charged to the owner of the bitch. The veterinary surgeon performing the insemination has to confirm to the organisation which keeps the stud book that the bitch has been artificially inseminated with the sperm of the stud dog originally foreseen. This certificate should also include the place and date of the insemination, the name and studbook registration number of the bitch and the name and address of the owner of the bitch.
The owner of the stud dog from which the semen was taken must provide a signed stud service certificate to the owner of the bitch in addition to the veterinary surgeon’s certificate. :wink:
SaRoBe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SaRoBe »

Mizzsylver schreef:
sirene schreef:

Ze doen het in Eersel wel met een loopse teef. Weet niet of het echt een must is. Misschien eens contact opnemen met Eersel?
www.cryolab.nl
Hier staan filmpjes van hoe het gaat en de presentatie die ik gezien heb op de lezing staat er ook op.
Ik ben ook al een aantal keren met mijn reu in Eersel geweest om sperma in te leveren maar een loopse teef komt niet eens ter sprake. Wanneer ik de afspraak maakte vroeg ik of ze de eigenaar van een progesteron teef wilden vragen om even te assisteren maar voor het gemak "vergeten" ze dat dan. Bij mijn hond is het dus niet nodig om er een teef bij te hebben en het sperma zonder teef was ook steeds van uitmuntende kwaliteit 90% beweeglijkheid. Denk niet dat een teef nodig is voor de kwaliteit van het sperma maar meer ivm het wel of geen succes hebben van afname.

Fernhout ben ik ook een keer geweest, op verzoek van de teef eigenaar ivm met dat Clone principe. Dat was eens maar nooit weer... wat een smerige zooi is het daar en het rukken met z'n 2tjes, meneer en mevrouw Fernhout wisselden af en het taalgebruik "ja hoor hij gaat zo lekker komen", aan mijn hond was echt hond onwaardig.

Misschien dat het met insemineren anders gaat :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”