Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agility met kleine kortneus?
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Agility met kleine kortneus?
Ik wil, als het kan, graag tzt agility gaan doen met Tsuki.
Op dit moment kent ze alleen de commando's zit en af, dus eerst nog even zelf lekker trainen zodat ze wat beter luistert, maar daarna wilde ik wel iets met haar gaan doen.
Echter, kan agility wel met een piepklein hondje van 2,5 kilo?
En volgend probleem...Ze heeft een enorm korte neus. Heeft het dus snel benauwd. Zeker als de zon schijnt kan ik al alleen maar blokjes om doen. Gister was het regenachtig, 18 graden, maar blijkbaar ook te benauwd, want halverwege een lange wandeling ging ze piepen en kraken en liggen.
Kan ik dan wel het risico nemen om met haar te trainen? Het zal vast niet altijd steenkoud zijn, ook weleens zon, of benauwd. Wat moet ik dan? Houden hondenscholen hier rekening mee?
Kortom...Wat zouden jullie doen? Gewoon proberen, ervoor gaan en lekker trainen, of het beperken tot thuis dingetjes doen wat ze aankan?
Op dit moment kent ze alleen de commando's zit en af, dus eerst nog even zelf lekker trainen zodat ze wat beter luistert, maar daarna wilde ik wel iets met haar gaan doen.
Echter, kan agility wel met een piepklein hondje van 2,5 kilo?
En volgend probleem...Ze heeft een enorm korte neus. Heeft het dus snel benauwd. Zeker als de zon schijnt kan ik al alleen maar blokjes om doen. Gister was het regenachtig, 18 graden, maar blijkbaar ook te benauwd, want halverwege een lange wandeling ging ze piepen en kraken en liggen.
Kan ik dan wel het risico nemen om met haar te trainen? Het zal vast niet altijd steenkoud zijn, ook weleens zon, of benauwd. Wat moet ik dan? Houden hondenscholen hier rekening mee?
Kortom...Wat zouden jullie doen? Gewoon proberen, ervoor gaan en lekker trainen, of het beperken tot thuis dingetjes doen wat ze aankan?
Niet doen, zoals jij beschrijft qua gedrag zou ik het niet aandurven! Het hoeft al geeneens warm te zijn om deze problemen te krijgen als je agility doet. Het enthousiasme, de energie die het kost en zeker het rennen en op de baas letten zal ze niet trekken denk ik
Ga wat rustigers zoeken. Doggy dance, gehoorzaamheid e.d.

Ga wat rustigers zoeken. Doggy dance, gehoorzaamheid e.d.

- Mit
- Zeer actief
Dat was dus inderdaad ook mijn bezorgdheid.boxersien schreef:Niet doen, zoals jij beschrijft qua gedrag zou ik het niet aandurven! Het hoeft al geeneens warm te zijn om deze problemen te krijgen als je agility doet. Het enthousiasme, de energie die het kost en zeker het rennen en op de baas letten zal ze niet trekken denk ik![]()
Ga wat rustigers zoeken. Doggy dance, gehoorzaamheid e.d.![]()
Vandaar dat ik het hier maar even vroeg, ik neigde al naar nee vanwege dat benauwde. Ik wil iets doen waar we beiden plezier aan beleven, niet waarbij er 1 na 5 minuten met gekoelde dekens wordt afgevoerd...
Ik vind het wel enorm jammer. Maar het is niet anders. Doggy dance, is dat dan wel okee, ik dacht juist dat dat ook inspannend was?
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Doggy dance is een sport die jij samen met je hond doet op jullie kunnen en jullie tempo. Daar kan een sint bernard gemakkelijk winnen van een border collie
Bij jou hondje zal je rustige dingen moeten doen die leuk zijn en niet te inspannend. Bij een HD hond zal je dingen moeten doen waar zijn gewrichten niet tevele onder lijden, bij een oudere hond zal je ook wat meer grond werk moeten doen dan bij een jonge gezonde hond, maar alles kan
Heb mensen op een wedstrijd met een sint bezig gezien. Geweldig gewoon. Een heel rustig stukje op rustige muziek maar de hond voerde door de rust alles uit wat hij uit moest voeren qua commando's. Ik vond de stukjes bij de borders en sheltie ook heel leuk, maar daar was duidelijk te merken dat de honden snel waren, de commando's volgenden elkaar ook snel op maar de honden vergaten de helft uit te voeren of hoorden ze geeneens. In die sport kan het dus een enorm voordeel zijn om met een hond die zich niet ze super in kan spannen te werken. Die zijn vaak wat rustiger en beter onder controle te krijgen.
Twist/turn/waeve/ achteruit lopen, voor je uit lopen, onder/over je lopen/rond je lopen dit zijn allemaal al dingen die ze zeker wel kan op haar gemak en daar kan je al veel leuks mee bedenken om samen plezier te hebben. En eens een sprongetje ertussen moet ook kunnen, rollen enz.

Bij jou hondje zal je rustige dingen moeten doen die leuk zijn en niet te inspannend. Bij een HD hond zal je dingen moeten doen waar zijn gewrichten niet tevele onder lijden, bij een oudere hond zal je ook wat meer grond werk moeten doen dan bij een jonge gezonde hond, maar alles kan

Heb mensen op een wedstrijd met een sint bezig gezien. Geweldig gewoon. Een heel rustig stukje op rustige muziek maar de hond voerde door de rust alles uit wat hij uit moest voeren qua commando's. Ik vond de stukjes bij de borders en sheltie ook heel leuk, maar daar was duidelijk te merken dat de honden snel waren, de commando's volgenden elkaar ook snel op maar de honden vergaten de helft uit te voeren of hoorden ze geeneens. In die sport kan het dus een enorm voordeel zijn om met een hond die zich niet ze super in kan spannen te werken. Die zijn vaak wat rustiger en beter onder controle te krijgen.
Twist/turn/waeve/ achteruit lopen, voor je uit lopen, onder/over je lopen/rond je lopen dit zijn allemaal al dingen die ze zeker wel kan op haar gemak en daar kan je al veel leuks mee bedenken om samen plezier te hebben. En eens een sprongetje ertussen moet ook kunnen, rollen enz.

- Mit
- Zeer actief
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Ik heb destijds met Poncho een paar keer behendigheid gedaan (kortneusje), ze vond het geweldig en ik ook. Maar dan wel met de kanttekening dat het leuk moest blijven, dus ik deed wat ik wilde met haar, en zeker niet op wedstrijdniveau. Helaas kon ik geen enkele school vinden die zich in die mate wilde aanpassen. De enige school (Gaus) die dat wel wilde en kon (behendigheid puur voor het plezier), zat zo lang te wachten op een geschikt terrein dat het uiteindelijk nog niet is doorgegaan.
- Mit
- Zeer actief