Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Melkproductie moederhond
Moderator: moderatorteam
- Chawa
- Actief
Melkproductie moederhond
Hallo,
Gisteren is mijn teefje bevallen van 2 pups. De pups hadden een perfect geboorte gewicht, maar nu een dag later zijn ze wat af gevallen. Mijn vraag is, ga ik al wat bij voeren of wacht ik het een en ander nog even af. Moeder is trouwens een perfect en liefdevol moedertje, ze heeft geen koorts en/of stinkende uitvloeiing alleen haar melkproduktie is minimaal.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Gisteren is mijn teefje bevallen van 2 pups. De pups hadden een perfect geboorte gewicht, maar nu een dag later zijn ze wat af gevallen. Mijn vraag is, ga ik al wat bij voeren of wacht ik het een en ander nog even af. Moeder is trouwens een perfect en liefdevol moedertje, ze heeft geen koorts en/of stinkende uitvloeiing alleen haar melkproduktie is minimaal.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Heb je zelf gekeken hoe gemakkelijk de melk uit de tepels komt? Soms wil het helpen om even een paar keer wat melk los te masseren uit de tepel en daarna een pup aan te leggen aan die bewuste tepel.
Ik zou zelf denk ik vandaag even afwachten voor ik bij zou gaan voeren, een gering gewichtsverlies op de eerste dag na de geboorte schijnt wel vaker voor te komen, als de pup maar niet meer dan 10% van het geboortegewicht verliest die dag. Mochten de pups enorm jengelig zijn of worden, kun je altijd nog gaan bijvoeren als je dat wil. Maar voor hetzelfde geld zijn ze vanavond gewoon netjes in gewicht toegenomen.
Ik zou zelf denk ik vandaag even afwachten voor ik bij zou gaan voeren, een gering gewichtsverlies op de eerste dag na de geboorte schijnt wel vaker voor te komen, als de pup maar niet meer dan 10% van het geboortegewicht verliest die dag. Mochten de pups enorm jengelig zijn of worden, kun je altijd nog gaan bijvoeren als je dat wil. Maar voor hetzelfde geld zijn ze vanavond gewoon netjes in gewicht toegenomen.
- Chawa
- Actief
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- doutzen
- Actief
- Mijn ras(sen): teckels
- Contacteer:
Re: Melkproductie moederhond
wat je kan geven is iedere venkel water werkt perfecht dat heeft een paar dagen tijd nodig.Chawa schreef:Hallo,
wat je nu zo kunnen geven is witbrood met oudbruin bier.
dat de pups de eerste dag iets afvallen is nog niet zo'n groot probleem maar ze moeten nu wel aan komen of gelijk blijven.
hou goed in de gaten dat ze niet uitdrogen

leven en laten leven
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Chawa
- Actief
De pups zijn kern gezond gelukkig. Inmiddels is ook gebleken dat moeder WEL voldoende melk heeft maar dat de achterste melk pakketten waar de meeste melk zit hele kleine tepels hebben. Wat doen dus die pups die gaan steeds naar de voorste grote tepels en gaan daar een beetje aan liggen lurken.Dan is wel de zuig reflex bevredigd maar in feite hebben ze weinig of geen voeding binnen gekregen. Ik moet even brainstormen hoe ik dit probleem aan ga pakken.Margo schreef:Zijn de pups in orde? Hebben ze wel voldoende zuigkracht?
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dan gaat het vast goedkomen, kan je ze niet aan de voorlaatste tepels leggen, dat is ook altijd nog beter als de voorste tepels.Chawa schreef:De pups zijn kern gezond gelukkig. Inmiddels is ook gebleken dat moeder WEL voldoende melk heeft maar dat de achterste melk pakketten waar de meeste melk zit hele kleine tepels hebben. Wat doen dus die pups die gaan steeds naar de voorste grote tepels en gaan daar een beetje aan liggen lurken.Dan is wel de zuig reflex bevredigd maar in feite hebben ze weinig of geen voeding binnen gekregen. Ik moet even brainstormen hoe ik dit probleem aan ga pakken.Margo schreef:Zijn de pups in orde? Hebben ze wel voldoende zuigkracht?
Groetjes van Margo

- Chawa
- Actief
Ja daar heb je gelijk in, ga het zo direkt proberen.Margo schreef:Dan gaat het vast goedkomen, kan je ze niet aan de voorlaatste tepels leggen, dat is ook altijd nog beter als de voorste tepels.Chawa schreef:De pups zijn kern gezond gelukkig. Inmiddels is ook gebleken dat moeder WEL voldoende melk heeft maar dat de achterste melk pakketten waar de meeste melk zit hele kleine tepels hebben. Wat doen dus die pups die gaan steeds naar de voorste grote tepels en gaan daar een beetje aan liggen lurken.Dan is wel de zuig reflex bevredigd maar in feite hebben ze weinig of geen voeding binnen gekregen. Ik moet even brainstormen hoe ik dit probleem aan ga pakken.Margo schreef:Zijn de pups in orde? Hebben ze wel voldoende zuigkracht?
- Chawa
- Actief
Klopt, het gaat inderdaad al stukken beter.Nanna schreef:Mijn ervaring is dat de meeste pups dol zijn op de voorlaatste tepels (van de staart af gezien). Misschien kun je met je vingers een dikkere tepel vormen (wat naar voren duwen) zodat de pup die stevig kan vastpakken. Na even gedronken te hebben kun je het loslaten en zal de pup meestal vanzelf verder drinken.![]()
Na wat dagen drinken worden die tepels vanzelf wel groter.