Hoi allemaal,
Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn met ervaring met gewoon hardlopen met de hond of zelfs canicross.
Cheveyo (australian shepherd) is nu 6,5 maand oud en ik dacht dat ik misschien heel langzaam kon proberen hem te gaan wennen met rennen. Ik weet dat ik nog niet lang en veel mag lopen vanwege dat hij nog in de groei is, maar ik dacht dat het goed was hem alvast een beetje te wennen en zelf moet ik mijn conditie ook opbouwen.
Ik heb vandaag een heupgordel, wandeltuig en jogging lijn besteld dus volgens mij heb ik dan alle spullen. Met hoeveel minuten zouden jullie beginnen? Is het het beste het joggen aan te leren aangelijnd of juist als hij losloopt? Ik zal een gedeelte van de ronde door losloopgebied gaan. Nog handige tips om te voorkomen dat hij in mijn broek, schoenen of lijn gaat hangen uit enthousiasme? (Ik start nu met clicker training, dus tips voor met clicker of voertje zijn erg welkom)
Bedankt!
Léonie
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe en wanneer beginnen joggen/canicross
Moderator: moderatorteam
- leonie26
- Actief
-
- Zeer actief
Ik persoonlijk zou wachten totdat het dier is uitgegroeid, dus zeker tot na 1 jaar, misschien zelfs wel anderhalf jaar. Natuurlijk is een keertje 100 meter rennen geen probleem
maar om dat als 'training' in te gaan voeren.... het is voor mijn gevoel gelijk aan rennen naast de fiets, voor de hond dan!
Je kunt WEL natuurlijk gaan stevig doorlopen met 'm, maar hij mag zowiezo niet te lang lopen! Wen 'm natuurlijk wel aan dat 'tuig en constructie'.
De vuistregel 5 minuten per maand dat de hond oud is lopen, blijft gelden, dus nog niet langer dan 30 minuten lopen. Als je stevig gaat doorlopen, dan veeeeeeeeel minder, als in max 5. Clicken bij 'juiste positie' en belonen.
Vooral 'fun'!!
In het belang van de hond; nog een poosje wachten met echt trainen, tempo en duur. Is prima.... kun jij ook je conditie langzaam opbouwen!
Suzanne

Je kunt WEL natuurlijk gaan stevig doorlopen met 'm, maar hij mag zowiezo niet te lang lopen! Wen 'm natuurlijk wel aan dat 'tuig en constructie'.
De vuistregel 5 minuten per maand dat de hond oud is lopen, blijft gelden, dus nog niet langer dan 30 minuten lopen. Als je stevig gaat doorlopen, dan veeeeeeeeel minder, als in max 5. Clicken bij 'juiste positie' en belonen.
Vooral 'fun'!!

In het belang van de hond; nog een poosje wachten met echt trainen, tempo en duur. Is prima.... kun jij ook je conditie langzaam opbouwen!
Suzanne
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zou het vergelijkbaar als met fietsen doen.
Daarbij heb ik (na advies van dierenarts en raadplegen van literatuur) 9 maanden aangehouden en toen heel rustig begonnen met 5 minuten.
Daar kunnen elke week wel een paar minuten bij tot zeg maar 15 minuten.
Pas na een jaar heel rustig verder uitbereiden.
Daarbij heb ik (na advies van dierenarts en raadplegen van literatuur) 9 maanden aangehouden en toen heel rustig begonnen met 5 minuten.
Daar kunnen elke week wel een paar minuten bij tot zeg maar 15 minuten.
Pas na een jaar heel rustig verder uitbereiden.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ren wel eens 5 minuutjes met Eva die nu bijna 8 maanden is. Gewoon even lekker draven en ze weet al heel goed dat ze voor me uit moet rennen. Ik doe dat aan de flex voor het gemak. Ik wil uiteindelijk misschien ook canicross gaan doen omdat ik vroeger een hele goede hardloper was. Ik denk dat Eva ook wel talent heeft dus misschien wordt het nog wat
Ik ben niet bang dat het teveel is want los rent ze ook 80 keer het strand op en af met haar moeder en oma toen die hier waren. Snachts zit ze ook snoeihard een kwartier achter Dapper aan op het grasveld of op het strand die dan voor zijn leven vlucht voor de Vlaamse happert.
:N:
Happen en opspringen verbied ik persoonlijk gewoon door NEE! te zeggen en evt een corrigerend rukje aan de lijn te geven. Dat doet ze dus al niet meer. Niet hard ofzo, maar duidelijk en streng. No bullshit dus

Ik ben niet bang dat het teveel is want los rent ze ook 80 keer het strand op en af met haar moeder en oma toen die hier waren. Snachts zit ze ook snoeihard een kwartier achter Dapper aan op het grasveld of op het strand die dan voor zijn leven vlucht voor de Vlaamse happert.

Happen en opspringen verbied ik persoonlijk gewoon door NEE! te zeggen en evt een corrigerend rukje aan de lijn te geven. Dat doet ze dus al niet meer. Niet hard ofzo, maar duidelijk en streng. No bullshit dus

- leonie26
- Actief
Hoi allemaal,
Bedankt voor de adviezen! ik ga dan toch nog even wachten in ieder geval tot 9 maanden voordat ik echt ga beginnen met langzaam opbouwen (Is dit nog ras afhankelijk?). Het schema dat jij voorstelt Marye klinkt goed. Ik ga hem denk ik wel al eerder wat wennen aan de tuig en lijn en het feit dat ik ga rennen, maar dat ga ik dan hele kleine stukjes doen. Ik denk dat dat geen kwaad kan aangezien hij als hij losloopt ook keihard rent. We houden ons nogwel redelijk aan de 30 min, soms 40 maar dat is dan inclusief spel, dus dan zitten we ook vaak stil met balletje apporteren. We letten wel goed op als het een dag een beetje veel is geweest, ook mentaal (stad in, behendigheidswedstrijd kijken) dan doen we het de volgende dag wat rustiger. Mentaal is hij sneller 'vermoeid' dan fysiek. De vaderhond heeft dat ook ze zijn erg allert en willen op alles letten en dat kost blijkbaar vooral veel energie.
Groetjes Léonie
Bedankt voor de adviezen! ik ga dan toch nog even wachten in ieder geval tot 9 maanden voordat ik echt ga beginnen met langzaam opbouwen (Is dit nog ras afhankelijk?). Het schema dat jij voorstelt Marye klinkt goed. Ik ga hem denk ik wel al eerder wat wennen aan de tuig en lijn en het feit dat ik ga rennen, maar dat ga ik dan hele kleine stukjes doen. Ik denk dat dat geen kwaad kan aangezien hij als hij losloopt ook keihard rent. We houden ons nogwel redelijk aan de 30 min, soms 40 maar dat is dan inclusief spel, dus dan zitten we ook vaak stil met balletje apporteren. We letten wel goed op als het een dag een beetje veel is geweest, ook mentaal (stad in, behendigheidswedstrijd kijken) dan doen we het de volgende dag wat rustiger. Mentaal is hij sneller 'vermoeid' dan fysiek. De vaderhond heeft dat ook ze zijn erg allert en willen op alles letten en dat kost blijkbaar vooral veel energie.
Groetjes Léonie