Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras past bij me?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

Welk ras past bij me?

Ongelezen bericht door Stoere-chick »

Hallo mensjes,

Ik ben al een tijdje een beetje aan het snuffelen voor hondenrassen. Ik ben opgegroeid met Mechelaars en ik heb samengewoond met mijn ex die een Berner Sennen had.

Nu kan ik weer een huisje huren (eindelijk van het zolderkamertje af) met een behoorlijke tuin. Dus, je raad het al, de kriebel voor een eigen hond is weer aanwezig.

Nu ben ik volop aan het snuffelen welk ras geschikt is. IK ben op zoek naar een hond die goed is voor zijn eigen mensen en dieren (ik heb zelf nog 6 fretten en 1 kater) Maar ik wil ook dat hij me beschermt mocht het nodig zijn. Vooral omdat ik alleen in een wat mindere buurt ga wonen.

Ik heb al een aantal rassen in mijn hoofd. En was ook benieuwd of jullie nog suggesties hadden. Of je het ook graag kan onderbouwen met karaktertrekken, gezondheidsproblemen etc etc .

De volgende rassen zit ik over te denken. Wie kan me over deze rassen (en de andere wat minder bekende) meer informatie geven en hun eigen ervaringen vertellen. Ik ben zeer benieuwd naar zowel de voor als de nadelen.

Mechelaar (heb gehoord dat ie wel onbetrouwbaar kunnen zijn)
Picard
Tsjechoslowaakse Wolfhond
Boerboel
Witte herder
Rhodesian Ridgeback
Dogs en Terriers (Stafford , Argentijnse dog)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mechelaar (heb gehoord dat ie wel onbetrouwbaar kunnen zijn)
Zou opzich wel in je plaatje passen, maar er moet wel genoeg mee worden gedaan, het zijn echte werkhonden!!!!
Picard
geen verstand van het ras
Tsjechoslowaakse Wolfhond
Nee, het zijn zeer zeker geen makkelijk honden, plus dat ze
heel erg gehecht zijn aan een roedel, ik denk dat één hond dan echt wegkwijnt

Boerboel
Nee, die zijn echt niet geschikt om in een drukbevolkt gebied te wonen
Witte herder
Zou wel kunnen, maar ook deze hebben uitdaging nodig
Rhodesian Ridgeback
Zolang ze genoeg te doen hebben, en vooral mentale uitdaging krijgen, wel redelijk makkelijke honden
Dogs en Terriers (Stafford , Argentijnse dog)
Staffords staan er niet echt om bekend dat ze zo beschermend zijn, plus dat je echt rekening moet houden met het feit dat ze niet goed kunnen opschieten met seksegenoten
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Re: Welk ras past bij me?

Ongelezen bericht door Qal »

Stoere-chick schreef:(Stafford , Argentijnse dog)
Ik heb zelf een argentijn en dat beschermende lijkt leuk maar laat het niet overhand nemen. :wink:
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

Hallo,

Dank je voor al de informatieve reacties. Dan denk ik dat ik het in het hoekje herders moet gaan zoeken. Toen ik samenwoonde en we een berner hoefde ik ook alleen maar te wijzen en hij lag op zijn plaats. Mijn vriend daarintegen had absoluut geen overwicht op de hond.

Is het bij herders ook nodig om er een "sport " mee te gaan doen. Ik woon om de hoek bij een groot bos dus daar zouden ze dagelijks hun ei kwijt kunnen. Ik werk niet dus ben hele dagen thuis. Dus dan zal zon sport denk ik niet nodig zijn? Ik wil er wel mee op (puppy) cursus.
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

Nanna schreef:Je moet geen hond hebben die je beschermt, daar heb je alleen maar last van. Je moet een hond hebben die indruk maakt.
Jan met zijn Pet ziet écht geen verschil tussen een Argentijn en een Newfoundlander, die is voor allebei bang ;-)
Ik heb zelf een Newfoundlander gehad en echt heel veel mensen waren daar bang voor (groot en zwart) terwijl het Jan Lul in eigen persoon was ;-)
In dat hoekje zat ik ook te denken. Toen ik samenwoonde had ik een berner sennen. De grootste goedzak die je maar kan bedenken, hij zou zelfs inbrekers nog begroeten. Maar met het utilaten merk je dat mensen eerst zoiets hebben van wow, maar ze hebben snel door als een hond enthousiast is. binnen no time stond hij bekend als de grote sukkel (wel goed bedoeld dan :P) Heel de buurt was gek op m. Dan vind ik het effect ook weer weg. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Qal
Zeer actief

Nanna schreef:Jan met zijn Pet ziet écht geen verschil tussen een Argentijn en een Newfoundlander, die is voor allebei bang ;-)
Nou? :denken:

Afbeelding

en:

Afbeelding

Nee ik snap wat je bedoelt. :mrgreen: Sowieso lijkt het me niet een goed uitgangspunt om een hond voor de "bescherming" in huis te nemen. :neenee:
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

het hoeft ook niet zozeer een waakhond te zijn. maar wel 1tje die voor me in de bres springt mocht het nodig zijn (als ik savonds daar over straat ga bijvoorbeeld) niet eentje die er zelf met zijn staart tussen zijn benen ervandoor gaat :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou zeggen Appenzeller Sennenhond. Vriendelijk naar eigen mensen maar staat er om bekend om nogal wantrouwend te zijn naar vreemden. Maar weet verder niet veel van hun karakter.
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Picardische Herder, daar is haast niet aan te komen.
Erg leuke honden, maar als je iets zoekt wat "afschrikt"
dan vind ik persoonlijk dat de Picard nou niet echt in dat plaatje past.

Voor de rest ben ik het in grote lijnen wel met Nanna eens.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Qal
Zeer actief

Stoere-chick schreef:het hoeft ook niet zozeer een waakhond te zijn. maar wel 1tje die voor me in de bres springt mocht het nodig zijn (als ik savonds daar over straat ga bijvoorbeeld) niet eentje die er zelf met zijn staart tussen zijn benen ervandoor gaat :wink:
Mjah als je met dat uitgangspunt de deur uitgaat dan breng je dat over op de hond en kun je met bepaalde rassen behoorlijke problemen verwachten. In dat geval moet ik je een argentijn echt ten zeerste afraden, dat wordt een "accident waiting to happen". :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De Chinese naakthond wil je niet meer of neem je die erbij ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
buffy16
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door buffy16 »

Ik heb hier 3 van die goed sullen rond lopen lief voor mens, kinderen, honden(alleen Tasja niet zó met andere honden...zij is wat kieskeurig :roll: ), kleine huisdieren e.d ze zijn waakt(niet agresief) en het zijn geen blaffers ...wat ik zelf weer heel erg prettig vind.
En ook kan je gerust 's avonds laat en/of 's nachts alleen mee over straat en zullen ze je echt wel beschermen :mrgreen:
Ook door hun imposante uiterlijk schrikt het hier in mijn buurt wel menig geen af die het ras niet kent.

Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat ze voor me gingen staan te brommen/blazen om die geen bij me weg te houden toen die persoon raar tegen me deed.
En 's avonds zijn ze nog allerter als overdag als je ze uitlaat en/of mee heb (mijn ervaring dan hé !! )
En ook bij mijn dochtertje houden ze zeker de boel in de gaten en waken ze op een juiste manier over haar.......laatst was ik naar het bos en was er een Am. staffort die Nikita haar koekje wel wou hebben...... Buffy ging toen uit haar zelf pal voor Nikita zitten tot ze haar koekje ophad zodat die hond er niet bij kon komen want dan moest ze eerst langs haar, en dat lukte haar niet :smile2:
Ik vind het een heerlijk ras...en voel me als alleenstaande mama ook echt veilig met hun bij me. :wink:
Afbeelding
Groetjes van Maris & Nikita
En de doggy's Buffy, Ursus & Tasja
www.marnirik.come2me.nl
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik weet niet hoe oud je bent stoere chick, maar ga je nooit meer werken? Misschien een beetje een impertinente vraag, maar mocht je later toch willen gaan werken/studeren vind ik wel dat je beter nu alvast kunt na gaan denken over wat je dan met de hond gaat doen.

Die rassen, dat is toch een beetje eigen voorkeur en je smaal is wel erg divers. Zie je echt niks in een Berner Sennen? Die ken je al en het zijn fikse honden. Te beschermend zou ik mijn hond niet willen hebben, want in een mindere buurt zou je ook maar zo je hondje dood kunnen vinden als hij er een een keer te pakken heeft gehad. Daarbij zijn dat soort honden vaak niet al te vriendelijk naar andere honden en loop je niet gezellig te wandelen in dat bos vlakbij.

Ik zou je aanraden nog maar wat langer rond te snuffen al met al. Je wilde toch ook graag katten en vangt nu een nest op? Heb je dan al eens gedacht aan gewoon een fijne hond uit het asiel? Maar het belangrijkste vind ik toch wel wat je gaat doen met de hond als je wel weer eens wil of kunt gaan werken.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Lars schreef:
Nanna schreef:Jan met zijn Pet ziet écht geen verschil tussen een Argentijn en een Newfoundlander, die is voor allebei bang ;-)
Nou? :denken:

Afbeelding

en:

Afbeelding

Nee ik snap wat je bedoelt. :mrgreen: Sowieso lijkt het me niet een goed uitgangspunt om een hond voor de "bescherming" in huis te nemen. :neenee:
Nee joh, nauwelijks verschil :N: :smile: :smile:
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

De Friese Staby :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat je bij het samenstellen van je lijstje maar van 1 ding uitgaat. Nl dat de hond stoer en bruut moet zijn. Dat vind ik niet zo'n best uitgangspunt. Je zet nl gewoon een boerboel op je lijstje en daarnaast dus gewoon een mechelaar. Meer verschillend in de omgang kun je ze niet krijgen en dus vind ik persoonlijk dat je daar veel te weinig rekening mee houdt. Je moet ook leven en klikken met de hond. Wie een boerboel heeft is een totaaaaal ander hondenmens dan de persoon met de mechelaar. Je moet er volledig anders mee omgaan en de mens van de mechel moet er wel degelijk absoluut iets mee gaan doen in veel gevallen. Ik neem aan dat je niet op een hond zit te wachten die hele dagen tegen je schutting opspringt en op alles staat te blaffen?
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Stoere-chick schreef:
Is het bij herders ook nodig om er een "sport " mee te gaan doen. Ik woon om de hoek bij een groot bos dus daar zouden ze dagelijks hun ei kwijt kunnen. Ik werk niet dus ben hele dagen thuis. Dus dan zal zon sport denk ik niet nodig zijn? Ik wil er wel mee op (puppy) cursus.
Wandelen met je hond is geen vervanging voor mentaal bezig houden. Dit hoeft niet perse een sport te zijn maar kan ook iets zijn als zoekspelletjes, kunstjes leren of weet ik het wat.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Stoere-chick schreef:het hoeft ook niet zozeer een waakhond te zijn. maar wel 1tje die voor me in de bres springt mocht het nodig zijn (als ik savonds daar over straat ga bijvoorbeeld) niet eentje die er zelf met zijn staart tussen zijn benen ervandoor gaat :wink:
en de andere kant dan? heel stoer gaan staan tot diegene bij je komt en dan JIPPIEEEE SPELENNNNN!!!

dat is een stereotyp engelse staff namelijk :smile:

en dan ontopic wil ik me geheel bij marc aansluiten. heb je al naar meer dan het uiterlijk gekeken?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dan valt de engelse stafford meteen voor je af :wink: De amerikaan KAN waakser zijn maar dat hoeft helemaal niet.
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

Uiteraard ga ik voor de hond waar ik een klik mee heb, daarom wil ik nu meer inzicht krijgen in de soorten karakters etc. Dr spelen meer dingen mee als alleen het "waaksheid" daar wil ik ook eigelijk niet de nadruk op leggen. Maar ik zoek dus geen schoothondje die zelf met staart tussen de benen vlucht. Maarhij moet natuurlijk wel handelbaar zijn.

En met " zijn ei kwijt kunnen" doelde ik op spelletjes etc. Ik wilde alleen maar aangeven dat perse "op een sport gaan"niet nodig was.

En even over mijn situatie. Ik ben 25 en ii heb een wajong uitkering. Dus ik ben voorlopig niet aan het werk. Zoals het er naar uitziet een hele lange tijd niet.
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Huh..jij zit toch ook op het naakthondenforum?
Je valt nu ineens wel op hele andere rassen :wink:

Maar ben je zo bang als je op straat loopt dan? Heb je echt een hond nodig wat voor jou vecht als er iets gebeurd? Het kan natuurlijk altijd handig zijn, maar hoe vaak zou zoiets gebeuren? Het is ook nog niet eens zo dat als je een stoer uitziend ras hebt, dat deze ook stoer is qua karakter, misschien is hij dan wel net zo bang :smile: Wij hadden wel een herder die echt voor de familie opkwam, maar die was dan al zo erg, dat als iemand een hand wou geven die ze niet vertrouwde ze er al tussen in dook. Ook weer niet handig, zo'n extreme "beschermengel". Maar moet toegeven, met haar was ik nooit bang als ik alleen thuis was. Die ging echt door het vuur voor ons! Aan mijn kleine grut heb ik vast niks, die zouden me mooi in de steek laten... :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

excuseer me als ik mis zit maar als je een wajong uitkering hebt dan ben je toch arbeidsongeschikt?

als dat iets lichamelijks is zou ik zonder veel ervaring niet zonmaar aan zo'n grote rassen beginnen hoor
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik ook wel vaag vind is dat je zegt dat je opgegroeid bent met mechelaars en dat je er best een wil maar dat je gehoord hebt dat die onbetrouwbaar zijn :denken: :mrgreen: Je bent er toch mee opgegroeid? :19:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Persoonlijk vind ik dat je met een mechelaar echt wel iets meer moet doen dan flink wandelen, zoals al gezegd hebben ze actie in de kop net zo hard nodig om evenwichtig te zijn. Je doet ze er bovendien een groot plezier mee, als de hond een beetje werklust heeft.

Waaksheid en je gaan verdedigen is geen garantie die je bij een hond krijgt, hoe wil je dat vtv weten? Wij hebben een mechelse herder en een xMH/DH thuis, beiden uit knpv-lijnen, en zolang wij niet aangeven dat er actie ondernomen moet worden (en dat doen we natuurlijk nooit buiten een trainingsveld), treden ze echt niet verdedigend op. Deze twee zou dat zo aan te leren zijn, maar daar zit ik niet op te wachten. Verder zien mensen aan de buitenkant meestal ook niet meteen of je herders wel of niet iets zouden doen als zij met boze bedoelingen op je af zouden willen komen, dus wat wil je nou? Een hond die bij elke nadering van een vreemde uitvalt?

Als je een hond vooral vanwege het afschrikkende en verdedigende aspect wilt, zou ik gewoon op een cursus zelfverdediging gaan :wink: dat is waarschijnlijk ook praktischer.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou eerst een lijst maken met wat je een hond allemaal kan bieden. En dat voor de komende 10 tot 15 jaar.
Bijvoorbeeld:
- Dagelijks meerdere lange wandelingen maken of liever een paar keer per dag wat kortere rondjes.
- Hondensport (iedere hond is met een bepaald doel gefokt en daar kun je dan op trainen), een newfoundlander is bijvoorbeeld gefokt om visnetten en kleine boten uit het water te trekken en mensen te redden uit het water, daar kun je dan mee waterwerken (dan train je op het doel waarvoor die honden gefokt zijn). Heb je geen zin om dit soort dingen te doen, dan kun je wat rassen wegstrepen van je lijst.
- Wil je een pup (dat betekent zindelijk maken, dus ook 's nachts meerdere keren je bed uit om woef uit te laten en dat weken achtereen) of een herplaatser?
- Ben je sterk genoeg om een hond van groot formaat tegen te houden als die zich schrap zet? Een boerboel die even een sprint trekt naar bijvoorbeeld een andere hond is aan de lijn niet zo makkelijk te houden dan een tekkel.
Enz.
Door zo een overzicht te maken met wat jij je hond kan bieden, kun je die (samen met je wensen) vergelijken met de hondenrassen (verdiep je daar eens in, kijk verder dan het uiterlijk). En het ras dat dan het beste past bij wat jij de hond kan en wil bieden daar zou ik mij dan op richten. Succes.

Kleine toevoeging, je moet ook kijken naar je huidige huisdieren. Dat zal voor zowel de hond als je fretten, katten ook wennen zijn en soms gaat het gewoon niet samen.
En vergeet niet het financiële aspect, een hond is duur! Je kan ook niet zomaar weg, want je hond kan niet zomaar alleen thuis blijven. Die moet ook uitgelaten worden enz.
Laatst gewijzigd door Muk op 17 jun 2008 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Is een bullmastiff niks voor je ?
Ik kan alleen over onze (inmiddels overleden) bullmastiff Raisa spreken, maar zij was echt een geweldige hond.
Trouw, betrouwbaar, stabiel karakter, én ze schrok mensen af.
Als ik 's avonds iemand van de trein moest halen dan nam ik haar altijd mee. Als ze met langzaam zwaaiende staart rustig naast me liep dan gingen de dronken/stonede hangjongeren vanzelf een stapje achteruit en dat gaf me een veilig gevoel.
Een bullmastiff straalt kracht uit zonder agressief over te komen vind ik.
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

MARC_S schreef:Wat ik ook wel vaag vind is dat je zegt dat je opgegroeid bent met mechelaars en dat je er best een wil maar dat je gehoord hebt dat die onbetrouwbaar zijn :denken: :mrgreen: Je bent er toch mee opgegroeid? :19:
Ik was klein toen ik dr mee opgroeide, dan voeden mijn ouders die honden op en zelf sta je er niet bij stil. Mijn vader zei het dat Mechelaars onbetrouwbaar kunnen zijn. Ik denk wel dat hij al die jaren wel weet hoe Mechelaars zijn.

En ikzoek dus absoluut geen hond voor het uiterlijk. En ik wil ook absoluut niet dat ie elke vreemde die langs me loopt aanvalt. Ik zei, mocht het nodig zijn, omdat ik in een mindere buurt ga wonen. Dat ALS iemand iets kwaadsin de zin heeft dat ik gewoon weet dat ie dr voor me is. En ik ben dus echt niet bang om over straat te gaan. De hond komt in eerste instantie bij mij als huishond en als metgezel. Wat ik nu aan het doen ben is gewoon informatie aan het verzamelen.

Ja ik zit ook op chinese naakthond forum. Ik wil maar 1 hond, en ben alle voor en tegens op een rijtje aan het zetten.

Zelfverdediging is leuk, moe je ook wel kunnen.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

De berner is een waakhond, alleen zal die niet snel bijten.
Bv Nebla, Bob net zo, zagen eruit als sullen, gedraagt zich ook zo, blaft ook niet als de bel gaat, maar kom niet aan ons! Dan gaat er wel een knop om :wink:

Je schrijft voor lange tijd niet aan het werk, maar is dat de komende acht a 10 jaar? Tuurlijk kun je wel werken, als je een hond hebt en ook als je alleen woont, maar als je alleen woont, kun je niet elke dag je hond 8 uur alleen laten, tenminste, ik vind dat niet kunnen.
Je kunt natuurlijk nooit alles van te voren in calculeren, maar je moet er wel rekening mee houden, dat een hond niet maar voor een paar jaar is.
Dit is geen verwijt, maar ik kan het gewoon niet vaak genoeg zeggen, omdat het hier zo vaak mis gaat; zie marktplaats :jank:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

inderdaad, hier heb ik ook heel lang over nagedacht. Maar heb al vanaf mn 17e een uitkering en zie me de komende tijd niet aan het werk. Ik heb vanaf mijn 17e intensief gesolliciteerd
Stoere-chick
geregistreerd lid
Contacteer:

ik ben nog steeds een beetje aan het rondsnuffelen. Iemand nog suggesties.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”