Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

elke loopsheid gedekt worden, mag dat?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

elke loopsheid gedekt worden, mag dat?

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik weet een 'fokker' hier in de buurt die 2 teefjes en een reu in huis heeft.
2 teefjes hadden rond september allebei een nest, pups lagen ook allemaal door elkaar heen want teefje 1 had niet genoeg melk ofzo en daarom nam teefje 2 het over.
Volgens 'fokker' had teefje 1 eerder een nest gehad maar was dat alweer een tijd geleden, als ik zelf eens ging rekenen kwam ik qua leeftijd op 1e loopsheid gedekt en nestjes, 2e loopsheid weer gedekt en nestje en nu heb ik gehoord dat teef weer een nestje heeft.
Teef nummer 2 zal er wel snel achteraan komen met een nest want de vorige keer zat er ook krap aan 3 weken tussen beide nesten ( handig zo'n reu in huis )

Dat dit geen fokker is die een schoonheidsprijs verdient lijkt me duidelijk maar ik vraag me af of je officieel iets kunt doen? is het bijvoorbeeld bij wet geregeld dat teefjes niet zo vaak gedekt mogen worden oid? Of is het een kwestie van toekijken in de hoop dat ze niet van de pups afkomen? :boos:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Als ze lid zijn van een rasvereniging kunnen ze geroyeerd worden, zo niet valt er verder weinig aan te doen denk ik.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

nog wel, straks staat er wel iets over in het BSR.

óf de rasvereniging moet een fokreglement hebben en dat handhaven maar daar zitten vaak geen consequenties aan als je die niet naleeft.

ik persoonlijk vind het schandalig
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het zal er aan liggen of er stambomen voor de pups worden aangevraagd. Is dit wel het geval, kan dit vanaf 1 juli niet meer zonder dat er consequenties aan zitten. Officieel mag het dan niet meer, conform het Basis Reglement Stambomen. Maar volgens mij krijgen pups die niet binnen dit reglement gefokt worden wel stambomen maar krijgt de fokker naar aanleiding ervan een waarschuwing of sanctie.

Ik vind het buiten hoe het al dan niet officieel geregeld is gewoon uitmelkerij van honden, vreselijk. :boos:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

het kan best dat er een loopsheid tussen zit. De teven zijn in juli loops geweest en gedekt, want in september was er een nestje. Als je een teef hebt die iedere 5 of 6 maanden loops wordt kan er dus een loopsheid tussen zitten.

maar dit houdt niet in dat ik het met deze wijze eens ben hoor :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
C@rmen

jores schreef:het kan best dat er een loopsheid tussen zit. De teven zijn in juli loops geweest en gedekt, want in september was er een nestje. Als je een teef hebt die iedere 5 of 6 maanden loops wordt kan er dus een loopsheid tussen zitten.

die kans lijkt me toch heel klein? 29 september lagen er pups en dit nest nu is van 26 mei.
zelfs al is je teef om de 5 maand loops dan zouden er toch niet nu al weer pups kunnen zijn als er een loopsheid tussen zou zitten?
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

C@rmen schreef:
jores schreef:het kan best dat er een loopsheid tussen zit. De teven zijn in juli loops geweest en gedekt, want in september was er een nestje. Als je een teef hebt die iedere 5 of 6 maanden loops wordt kan er dus een loopsheid tussen zitten.

die kans lijkt me toch heel klein? 29 september lagen er pups en dit nest nu is van 26 mei.
zelfs al is je teef om de 5 maand loops dan zouden er toch niet nu al weer pups kunnen zijn als er een loopsheid tussen zou zitten?
ze is dan rond 29 juli gedekt en weer rond 26 maart. hmmm nee, waren die in september dan net geboren of waren ze al ouder?
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
C@rmen

jores schreef:
C@rmen schreef:

ze is dan rond 29 juli gedekt en weer rond 26 maart. hmmm nee, waren die in september dan net geboren of waren ze al ouder?
ze zijn op 29 september geboren
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Volgens mij is het bij elke rasvereniging zo dat er minstens een loopsheid tussen moet zitten (in ieder geval bij de schotse herdershonden wel). Bij de collie komt het er in feite op neer dat het eens in de bijna twee jaar is (collies worden gemiddeld maar eens in de 8 à 12 maanden loops). En er is een minimum en maximum leeftijd voor teven om nesten te krijgen, en er mogen maximum maar 3 teven per nest gefokt worden. Met als enige uitzondering als een nest maar uit 1 of 2 pups bestaat of een nest doodgeboren worden.
Wel hoorde ik laatst een verhaal van een colliefokster dat er in Nederland nu fokkers zijn die eerst 3 erkende nesten mét stamboom volgens de reglementen fokken en vervolgens 'gezellig' doorgaan met dezelfde teef en dan haar rustig nog 3 of zelfs 4 nesten laten krijgen zonder dat ze een stamboom aanvragen. Deze pups verkopen ze dan voor de helft (ca. 300 euro) van de normale pupprijs :N: .

Pure broodfokkerij dus :jank: .
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

lieke schreef:Volgens mij is het bij elke rasvereniging zo dat er minstens een loopsheid tussen moet zitten (in ieder geval bij de schotse herdershonden wel). Bij de collie komt het er in feite op neer dat het eens in de bijna twee jaar is (collies worden gemiddeld maar eens in de 8 à 12 maanden loops). En er is een minimum en maximum leeftijd voor teven om nesten te krijgen, en er mogen maximum maar 3 teven per nest gefokt worden. Met als enige uitzondering als een nest maar uit 1 of 2 pups bestaat of een nest doodgeboren worden.
Wel hoorde ik laatst een verhaal van een colliefokster dat er in Nederland nu fokkers zijn die eerst 3 erkende nesten mét stamboom volgens de reglementen fokken en vervolgens 'gezellig' doorgaan met dezelfde teef en dan haar rustig nog 3 of zelfs 4 nesten laten krijgen zonder dat ze een stamboom aanvragen. Deze pups verkopen ze dan voor de helft (ca. 300 euro) van de normale pupprijs :N: .

Pure broodfokkerij dus :jank: .
Volgens mij zijn die fokkers er altijd geweest. En niet alleen bij de Collie's.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”