Sky

Ginger :

Samen :

Moderator: moderatorteam
Die is inderdaad ook heel erg leuk, mag er bij mijn rijtje ook wel bij.Emile schreef:Naast Duitse Herder heb ik ook een zwak voor de Västgötaspets. Deze herdershond, die ook vaak "Zweedse Vallhund" (Woudhond) wordt genoemd, heeft ongeveer het formaat van een schoothond. Maar ondanks dat je hem gemakkelijk overal mee naar toe kan nemen is het een veelzijdige werklustige herdershond die veel beweging nodig heeft. Ook lange wandelingen weet deze energieke vrolijke rakker op z'n waarde te schatten. Opvallend dat deze kleine maar mentaal grote herdershond in Nederland nog niet echt bekend is geworden. Naar schatting zijn er maar zo'n driehonderd vertegenwoordigers van dit ras in ons land aanwezig.
http://www.netscype.nl/articles/view.php?id=616
Zijn inderdaad ook leuke honden.Emile schreef:Naast Duitse Herder heb ik ook een zwak voor de Västgötaspets. Deze herdershond, die ook vaak "Zweedse Vallhund" (Woudhond) wordt genoemd, heeft ongeveer het formaat van een schoothond. Maar ondanks dat je hem gemakkelijk overal mee naar toe kan nemen is het een veelzijdige werklustige herdershond die veel beweging nodig heeft. Ook lange wandelingen weet deze energieke vrolijke rakker op z'n waarde te schatten. Opvallend dat deze kleine maar mentaal grote herdershond in Nederland nog niet echt bekend is geworden. Naar schatting zijn er maar zo'n driehonderd vertegenwoordigers van dit ras in ons land aanwezig.
http://www.netscype.nl/articles/view.php?id=616

LongFields schreef:Jaja, dat wisten we al hoor.Ineke schreef:Ben zelf trouwens ook wel van de herders en dan natuurlijk op de 1e plaats m'n IJslandertje.![]()
Maar je zegt zelf net dat de IJslanders in rasgroep 5 horen, en daar ging het hier niet over.
Dus nu je échte favoriete herdershonden graag!
Inge O schreef:letterlijk zijn het natuurlijk ook herdershonden, het zijn immers honden van een herder.Wilma schreef:Het gaat om te term 'herdershond'.
Owczarek betekend letterlijk herdershond of Owcharka in het Russisch.
Waarom hebben de Poolse of Russchische kynologen het dan destijds herdershonden genoemd en de FCI ook?
maar ze behoren qua uiterlijk en gedrag gewoon niet tot de groep die door 99% van de hondenmensen als 'herdershond' gezien wordt.
blijkbaar is het voer voor discussie, want het is niet echt logisch dat een pyreneese berghond wel in groep twee zit een een tatra niet, terwijl ze zowel qua uiterlijk, qua functie als qua afstamming heel dicht bij elkaar liggen.
maar zuiver taalkundig heb je gelijk.
Nou collies (en shelties) kunnen ook erg 'warrig' zijnfleurie schreef:Alhoewel, de collie en sheltieToch wel erg mooi, ik bedoel eigenlijk meer de warrige langharen, zoals schapendoes bijvoorbeeld, daar ben ik niet zo van gecharmeerd (van het karakter wel overigens)