Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Wat past bij mij?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

> hoeft geen erkend ras te zijn, als de lijnen maar wel goed bijgehouden worden nee
Een Portugese Waterhond is toch een FCI ras? En kun je ze ook anders laten trimmen? Dus niet zo'n vachtvoorkant en aan de achterkant niks? Ziet het er dan een beetje uit als een Spaanse waterhond?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ja vizsla's zijn allemansvienden zowel naar mensen als naar andere honden, ook reuen onderling gaat zelden mis.

Als je het leuk lijk hier een link naar een leuk vizsla forum waar ik zaterdag 19 juli een wandeling heb georganiseerd, daar komt ook Monique die heeft 3 vizla's en zij doet op behoorlijk niveau behendigheid. Ze heeft 2 teven en een reu.

http://vizslaxperience.xsbb.nl/viewtopi ... 7#p8099457

Nicole
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Trouwens, wel weer een pup? :wink:
Als jij een hond van een jaar voor me hebt die aan alle eisen voldoet en ook van jongs af aan bijv. links en rechts heeft geleerd, dan houd ik me aanbevolen :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik blijf een aussie wel bij je vinden passen.
Denk dat die ook goed aan je criteria's voldoed.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

nicolioo schreef:Ja vizsla's zijn allemansvienden zowel naar mensen als naar andere honden
Maar zijn ze ook van het iedere vreemde wild begroeten enzo?
Zo ken ik de Vizla uit de buurt namelijk niet en pupje ook niet. Vriendelijk bij benadering, maar uit zichzelf komen ze niet op je afgedenderd.
Die uit de buurt (teef) vreet trouwens mijn honden op :N: Vast de uitzondering die de regel bevestigd :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Trouwens, wel weer een pup? :wink:
Als jij een hond van een jaar voor me hebt die aan alle eisen voldoet en ook van jongs af aan bijv. links en rechts heeft geleerd, dan houd ik me aanbevolen :F:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:met jouw verlanglijstje zou ik voor een aussie kiezen, maar dan een niet-border-aussie :mrgreen: .

als je een cattledog neemt hoop ik dat je meer geluk hebt als ik had : die van mij was gewoon eerder een wilde dingo dan een hond en ze was niet hard maar kéihard :N: - heel interessant hondje maar dood- en doodvermoeiend.
ik weet wel dat ze standaard niet zo zijn hoor (anders was het ook nooit mijn keuze geweest) - ik wil maar zeggen dat ik, wat een keuze in die richting betreft, niet anders kan zijn dan bevooroordeeld :wink: .
Ik heb diezelfde bevooroordeling bij een cattle. Inderdaad flink hard, echt eentje waarbij je op je strepen moet staan. En tsja, een Aussie he. Mijn GG trainster heeft me vandaag aan het twijfelen gebracht. Gedrag naar andere honden kan een probleem zijn en ze kunnen ook helemaal geen drive hebben. Toch ligt dat erg aan de lijnen vermoed ik zelf. Er is zoveel verschil in Aussies, zowel in uiterlijk als karakter.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

*Anita* schreef:Ik blijf een aussie wel bij je vinden passen.
Als je een redelijke zekerheid wilt hebben voor wat betreft werkwilligheid zou dit wel een van de betere keuzes zijn, ja :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

nicolioo schreef:Ja vizsla's zijn allemansvienden zowel naar mensen als naar andere honden, ook reuen onderling gaat zelden mis.

Als je het leuk lijk hier een link naar een leuk vizsla forum waar ik zaterdag 19 juli een wandeling heb georganiseerd, daar komt ook Monique die heeft 3 vizla's en zij doet op behoorlijk niveau behendigheid. Ze heeft 2 teven en een reu.

http://vizslaxperience.xsbb.nl/viewtopi ... 7#p8099457

Nicole
Ik ga even nadenken over dat allemansvriend zijn. Dat is toch iets wat ik wel vrij belangrijk vind. Ik vind het zo heerlijk dat Bram mensen gewoon totaal negeert, daar hoef ik me nooit druk over te maken. Monique heb ik vast dan wel eens zien lopen op een wedstrijd :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Hoe zie jij ze in gedrag naar andere honden? En qua drive?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
nicolioo
Zeer actief

Vizsla zijn van nature vrij enthousiast naar mensen en honden. natuurlijk heb je uitzonderingen maar als het echt richting agressie gaat dat is dat een ernstige fout.
En natuurlijk is er een groot verschil in onderlinge karakters maar over het algemeen kun je zeggen dat een vizsla zeer verdraagzaam en vriendelijk is.
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:met jouw verlanglijstje zou ik voor een aussie kiezen, maar dan een niet-border-aussie :mrgreen: .

als je een cattledog neemt hoop ik dat je meer geluk hebt als ik had : die van mij was gewoon eerder een wilde dingo dan een hond en ze was niet hard maar kéihard :N: - heel interessant hondje maar dood- en doodvermoeiend.
ik weet wel dat ze standaard niet zo zijn hoor (anders was het ook nooit mijn keuze geweest) - ik wil maar zeggen dat ik, wat een keuze in die richting betreft, niet anders kan zijn dan bevooroordeeld :wink: .
Ik heb diezelfde bevooroordeling bij een cattle. Inderdaad flink hard, echt eentje waarbij je op je strepen moet staan. En tsja, een Aussie he. Mijn GG trainster heeft me vandaag aan het twijfelen gebracht. Gedrag naar andere honden kan een probleem zijn en ze kunnen ook helemaal geen drive hebben. Toch ligt dat erg aan de lijnen vermoed ik zelf. Er is zoveel verschil in Aussies, zowel in uiterlijk als karakter.
De meeste aussie die ik ken hebben wel de drive maar zijn inderdaad niet allemaal even makkelijk met andere honden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Gedrag naar andere honden kan een probleem zijn
Ik heb hier het boek "karakter honden karakter bazen" liggen. Titel geeft eigelijk niet echt goed de inhoudt weer vind ik, want wat het is is een boek met heel veel verschillende rassen waar ze ervaringen gevraagd hebben aan eigenaren ipv de rasstandaard er blind op na te slaan.
Daar komt ook uit dat Aussie's volgens de rasstandaard makkelijk met andere honden zouden zijn, maar dat de ervaringen wel wat genuanceerder liggen.
Ik kan het stukje wel voor je overtypen als je wilt?
Laatst gewijzigd door Moos op 01 jul 2008 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:De meeste aussie die ik ken hebben wel de drive maar zijn inderdaad niet allemaal even makkelijk met andere honden.
Ook de teven? En zijn ze dan angstig of 'dominant' en hoe uit zich dat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

nicolioo schreef:Vizsla zijn van nature vrij enthousiast naar mensen en honden. natuurlijk heb je uitzonderingen maar als het echt richting agressie gaat dat is dat een ernstige fout.
En natuurlijk is er een groot verschil in onderlinge karakters maar over het algemeen kun je zeggen dat een vizsla zeer verdraagzaam en vriendelijk is.
Vriendelijk vind ik niet erg, ik heb bij allemansvriend een labrador in m'n hoofd die op iedereen af wil rennen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ik heb hier het boek "karakter honden karakter bazen" liggen. Titel geeft eigelijk niet echt goed de inhoudt weer vind ik, want wat het is is een boek met heel veel verschillende rassen waar ze ervaringen gevraagd hebben aan eigenaren ipv de rasstandaard er blind op na te slaan.
Daar komt ook uit dat Aussie's volgens de rasstandaard makkelijk met andere honden zouden zijn, maar dat de ervaringen wel wat genuanceerder liggen.
Nee joh, dat hoeft niet. Ik denk dat het genuanceerd ligt omdat het heel verschillend is. Ik heb laatst een frisbeeles gehad met vijf aussies die allemaal erg verdraagzaam waren. Maar ik ken ook aussies die ronduit agressief zijn naar andere honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Hoe zie jij ze in gedrag naar andere honden? En qua drive?
Was dus tegelijk aan het typen
Wat betreft drive ja je kunt het treffen dat je er net 1 hebt met minder drive.
Als je echt graag wilt sporten met deze hond waarom dan geen border collie.
Als ik zie wat jij met Bram doet kun je makkelijke een border aan zijn werkbehoefte laten voldoen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:en een fuchs? wat heeft die voor jou als nadeel?
Ik vind het een risico wat ik krijg. Er zijn flinke verschillen in de nesten qua stabiliteit heb ik het idee. En ik ben ook bang dat ik er niet standvastig genoeg voor ben.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Misschien een pyreneese herder? Die zit misschien wel net aan de onderste grens van de schofthoogte die je aangaf. Een zeer levendig, intelligent en vrolijk hondje. Ook een harde werker.

Catalaanse herder? Ik weet dat het baasgerichte honden zijn en harde werkers, maar weet verder niet hoe ze bv in agility hun mannetje staan :denken:

De portugese waterhond zie ik er ook wel in. En dat trimmen, daar kies je toch zelf voor. Er bestaan 2 types vachten trouwens: wavy en curly. Er bestaat ook nog een "foute" variant van de vacht, de improper coat. Dan zien ze er meer uit als een flatcoated retriever.
Afbeelding

Verder dacht ik aan een koningspoedel: ook heel intelligente honden en naar 't schijnt doen ze het zeker niet slecht tijdens agility en gehoorzaamheid.

Een oudduitse herder misschien? :denken:
Laatst gewijzigd door AnnSophie op 01 jul 2008 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Nee joh, dat hoeft niet. Ik denk dat het genuanceerd ligt omdat het heel verschillend is. Ik heb laatst een frisbeeles gehad met vijf aussies die allemaal erg verdraagzaam waren. Maar ik ken ook aussies die ronduit agressief zijn naar andere honden.
Hier idem.
of er een verschil zit tussen reuen of teven weet ik eerlijk gezegt niet.
Binnen onze vereniging hebben we maar 1 aussie die is super verdraagzaam. Met name op wedstrijden zie ik ooit ronduit agressieve assies tegen andere honden
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:Als je echt graag wilt sporten met deze hond waarom dan geen border collie.
Als ik zie wat jij met Bram doet kun je makkelijke een border aan zijn werkbehoefte laten voldoen.
Da's toevallig, want ik wilde net vragen waarom je de border niet noemt :wink: Ik vraag me af of ik een border mens ben. Ben heel bang dat ik er nerveus van word en dat de hond daardoor ook nerveus wordt. Een soort cyclus waar we niet uit komen dus. Maar ik ben wel aan het kijken hoor, want de GG trainster kwam ook uit op een border voor mij en zij kent mij inmiddels redelijk goed in relatie tot honden. Ze raadt een showlijn x werklijn aan met niet te veel schapenachtergrond, weinig 'eye'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
nicolioo
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
nicolioo schreef:Vizsla zijn van nature vrij enthousiast naar mensen en honden. natuurlijk heb je uitzonderingen maar als het echt richting agressie gaat dat is dat een ernstige fout.
Vriendelijk vind ik niet erg, ik heb bij allemansvriend een labrador in m'n hoofd die op iedereen af wil rennen :wink:
Uh nee dat is meestal niet de stijl van een vizsla, gewoon leuk komen kijken wat er aan de hand is.

Als je zin en tijd hebt zaterdag de 19e dan zie je er een aantal bij elkaar die ook erg verschillen van leeftijd en karakter.
Zoek stok!
Zeer actief

nicolioo schreef:Als je zin en tijd hebt zaterdag de 19e dan zie je er een aantal bij elkaar die ook erg verschillen van leeftijd en karakter.
Dankjewel voor de uitnodiging. Ik ga eerst eens op internet neuzen of ik er een klik mee heb en kom dan bij je terug.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

AnnSophie schreef:Misschien een pyreneese herder? Die zit misschien wel net aan de onderste grens van de schofthoogte die je aangaf. Een zeer levendig, intelligent en vrolijk hondje. Ook een harde werker.

Catalaanse herder? Ik weet dat het baasgerichte honden zijn en harde werkers, maar weet verder niet hoe ze bv in agility hun mannetje staan :denken:

De portugese waterhond zie ik er ook wel in. En dat trimmen, daar kies je toch zelf voor. Er bestaan 2 types vachten trouwens: wavy en curly. Er bestaat ook nog een "foute" variant van de vacht, de improper coat. Dan zien ze er meer uit als een flatcoated retriever.
Afbeelding

Verder dacht ik aan een koningspoedel: ook heel intelligente honden en naar 't schijnt doen ze het zeker niet slecht tijdens agility en gehoorzaamheid.

Een oudduitse herder misschien? :denken:
Pyrenese Herders zijn te druk, daar zou ik knettergek van worden :wink:

Catelaanse herder ken ik niet, ga ik eens op zoeken!

Ja, Koningspoedels doen het best goed inderdaad, maar daar zie ik me niet mee lopen. Ik heb er geen klik mee.

Oudduiters vind ik prachtig, maar die zullen te langzaam zijn voor agility denk ik. Ook wat te zwaar voor dat soort sporten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Ik dacht aan een Gos d' Atura Català. hier nog een leuke site ervan

http://catalaanseherder.donnamosa.nl/

Ik denk dat een cattle dog ook wel zou kunnen maar je moet geluk hebben met de omgang met andere honden. Die van mij is toevallig erg makkelijk maar ik ken ook andere verhalen. Tja en anders een australian Shepherd. Die vind ik wel bij jou passen Linda :mrgreen:
Afbeelding
met dank aan Twinkel
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:PWD's heb je in twee clips. De geschoren achterkant variant zie je het meest op shows. Volgens mij mag de egale retrieverclip ook maar wordt dat op shows minder gewaardeerd (heb ik me laten vertellen).

Afbeelding

Afbeelding
Die onderste vind ik leuk. Is dat dan gewoon geschoren? En hoe vaak moet dan dan? Heb je er verder veel werk aan, aan de vacht? Weet je dat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

hondeponnetje schreef:Ik dacht aan een Gos d' Atura Català. hier nog een leuke site ervan

http://catalaanseherder.donnamosa.nl/

Ik denk dat een cattle dog ook wel zou kunnen maar je moet geluk hebben met de omgang met andere honden. Die van mij is toevallig erg makkelijk maar ik ken ook andere verhalen. Tja en anders een australian Shepherd. Die vind ik wel bij jou passen Linda :mrgreen:
Best geinig inderdaad, die Catelaanse. Die zijn er ook maar heel weinig in NL toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
*Anita* schreef:Als je echt graag wilt sporten met deze hond waarom dan geen border collie.
Da's toevallig, want ik wilde net vragen waarom je de border niet noemt :wink: Ik vraag me af of ik een border mens ben. Ben heel bang dat ik er nerveus van word en dat de hond daardoor ook nerveus wordt. Een soort cyclus waar we niet uit komen dus. Maar ik ben wel aan het kijken hoor, want de GG trainster kwam ook uit op een border voor mij en zij kent mij inmiddels redelijk goed in relatie tot honden. Ze raadt een showlijn x werklijn aan met niet te veel schapenachtergrond, weinig 'eye'.
Ik noemde de border niet omdat ik wist dat je twijfels had bij een border.
Ik denk eerlijk gezegt dat die twijfels niet geheel terecht zijn hoe ik je teminste ken. ken veel leuke borders die werken als ze moeten werken maar daarbuiten toch redelijk rustig zijn mits ze maar voldoende te doen krijgen. Maar daar ben ik bij jouw al helemaal niet bang voor :mrgreen:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Inderdaad lijkt een poedel me ook heel geschikt. Of een schapendoes :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond