Die voldoet ook volledig aan je beschrijving en je kan van recreatief tot hoog in de sport gaan als je wil.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat past bij mij?
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dat je wel een mechelaarteef moet nemen. Ik weet zeker dat er een wereld voor je open gaat en dat andere mensen het nakijken hebben als je die goed doortraint op agillity. Die zijn helemaal niet perse de baas in huis hoor. Aspiraties hoeven ze ook al helemaal niet te hebben en praatjes ook niet.
Dat zijn juist perfecte honden voor bij een reu als je een teef neemt. Welk ras je ook neemt, Bram zal toch wel overheerst worden door de teef als hij een beetje galant is en makkelijk.
Die voldoet ook volledig aan je beschrijving en je kan van recreatief tot hoog in de sport gaan als je wil.
- Moos
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Juist Linda die zo zorgvuldig is gaat die steken niet laten vallen. Als je er genoeg mee doet zijn ze niet zo hyper hoor. Tenminste, dat denk ik.Nanna schreef:Is dat dan de standaard die je moet nemen als je een bepaald ras in huis haalt? Dat andere mensen het nakijken hebben?MARC_S schreef:Ik vind dat je wel een mechelaarteef moet nemen. Ik weet zeker dat er een wereld voor je open gaat en dat andere mensen het nakijken hebben als je die goed doortraint
Zo'n hond wordt wellicht 15 jaar oud en ook al de jaren dat er niet gesport wordt moet je met zo'n karakter door 1 deur kunnen.
Ik vind Mechelaars best leuk maar ze kunnen enorm heftig en hyper zijn. Daar moet je maar zin in hebben, om dat te handelen. Het lijkt me geen ras waar je nou es makkelijk een paar steken bij laat vallen, waar andere rassen dat veel gemoedelijker zullen oppakken.
Ik weet dat ze bepaalde dingen bij Bram irritant vindt in agillity en dus denk ik dat een mechel dat wel wegmaakt.
Mechelse herders zijn hele brave nette honden waar je helemaal geen probleem mee hoeft te hebben. Linda doet graag die sport en zoekt een hond die dat goed zal kunnen. Dat mag en dan zou ik zeggen, doe het eens met een mechelteefje.
-
laeken
- Zeer actief
Hier spelen een heleboel mechelaars met andere honden hoor. Vooral teefjes van mensen die er genoeg mee doen en goed mee omgaan. In mijn ogen is het over het algemeen genomen een heel sociaal ras. Ik zie niet waarom je er geen forumwandelingen mee kan doen en niet elke middag mee in het park zou kunnen zitten met andere honden.
Op de clubdag zag je enorme groepen spelen en heb ik weinig woorden tussen honden gehoord. Ook de laekense liepen in groepen rond los van 10+ honden die elkaar niet kenden.
Er waren demo's met agillity en ze waren echt heel goed
Er waren demo's met agillity en ze waren echt heel goed
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik denk dat poedels ook wel in je lijstje passen.
je wil namelijk iets heel moeilijks. een hond met alleen drive in de sport en verder niet en dat is erg lastig
ik ken een leger borders en 1 op 1 zijn ze erg leuk. in de sport ook, maar onder elkaar zijn het krengen, dramkonten en irritante doordouwers :N:
wat is dat portugese waterhondje trouwens leuk zeg!
maar dan wel de leuke knipmanier, geen blote konten hoor 
je wil namelijk iets heel moeilijks. een hond met alleen drive in de sport en verder niet en dat is erg lastig
ik ken een leger borders en 1 op 1 zijn ze erg leuk. in de sport ook, maar onder elkaar zijn het krengen, dramkonten en irritante doordouwers :N:
wat is dat portugese waterhondje trouwens leuk zeg!
Laatst gewijzigd door M@scha op 02 jul 2008 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
Dat is je huiswerk. Ik bedoel iedere pup die je koopt moet je screenen op ouders en voorouders. Je kan toch een pup van een teef nemen met een uitmuntend karakter en een reu met dat karakter. Of je neemt een afgekeurde werkhond die te zacht is voor de africhting. Zijn er genoeg en dan zijn ze 1 jaar, gerontgend vaak en perfect sociaal en goed voor agillity.Inge O schreef:er zullen vast een zeker mechelaars zijn die perfect beantwoorden aan linda's plaatje - ik ken er ook zo'n paar, schàtten van honden, én een werklust, maar ik heb er geen idee van of je er in niet werklijnen ook van op aan kunt dat er ook goed op het karakter wordt geselecteerd.
Ik denk dat je met een mechelse teef meer kans hebt op een brave hond voor in het park dan met een kelpie, border of aussie. Dat gedrijf, gestaar en gehap is voor andere honden heel moeilijk.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
-
laeken
- Zeer actief
Regelrechte rampen? Ik denk echt dat dat een vertekend beeld is helaas. Daar waar ik IPO deed waren de mechelaarteven heel sociaal hoor. Kijk naar de hond van Gos, de mechelaar van Malinois op de agillitymiddag etc etc. Ook pure werkhonden zijn vaak prima sociaal. Als ze in de kennel gaan om alleen op de traing met andere herders om te gaan beperkt dat soms. Maar niet iedereen doet dat. Eva speelde na de training altijd met twee mechelteven uit pure werklijnenInge O schreef:mijn beeld is jammer genoeg teveel vertekend door mechels van zuivere werklijnen en die zijn vaak gewoon regelrechte rampen met vreemde honden.MARC_S schreef:Dat is je huiswerk. Ik bedoel iedere pup die je koopt moet je screenen op ouders en voorouders. Je kan toch een pup van een teef nemen met een uitmuntend karakter en een reu met dat karakter. Of je neemt een afgekeurde werkhond die te zacht is voor de africhting. Zijn er genoeg en dan zijn ze 1 jaar, gerontgend vaak en perfect sociaal en goed voor agillity.Inge O schreef:er zullen vast een zeker mechelaars zijn die perfect beantwoorden aan linda's plaatje - ik ken er ook zo'n paar, schàtten van honden, én een werklust, maar ik heb er geen idee van of je er in niet werklijnen ook van op aan kunt dat er ook goed op het karakter wordt geselecteerd.
Ik denk dat je met een mechelse teef meer kans hebt op een brave hond voor in het park dan met een kelpie, border of aussie. Dat gedrijf, gestaar en gehap is voor andere honden heel moeilijk.
maar een goede niet-werklijnenmechel vind ik ook een wereldhond en zou zeker bij linda kunnen passen.
Het is maar net wat je ermee doet. Die honden zijn niet van karakter uit moeilijk met andere honden.
Troubles van Brigitte die nu IPO III heeft leeft thuis in een roedel van ik meen 7 honden en is heel sociaal en heel werklustig. X-mechelaars uit snoeiharde lijnen zijn misschien wat harder als ze op alleen KNPV geselecteerd zijn. Die honden zitten dan ook weer bij pure africhters en ook dat zal soms een rol spelen. Zuivere mechelaars uit werklijnen vallen best wel heel erg mee.
Laatst gewijzigd door laeken op 02 jul 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
bedoel je die middag bij jullie?MARC_S schreef:Regelrechte rampen? Ik denk echt dat dat een vertekend beeld is helaas. Daar waar ik IPO deed waren de mechelaarteven heel sociaal hoor. Kijk naar de hond van Gos, de mechelaar van Malinois op de agillitymiddag etc etc. Ook pure werkhonden zijn vaak prima sociaal. Als ze in de kennel gaan om alleen op de traing met andere herders om te gaan beperkt dat soms. Maar niet iedereen doet dat. Eva speelde na de training altijd met twee mechelteven uit pure werklijnenInge O schreef:mijn beeld is jammer genoeg teveel vertekend door mechels van zuivere werklijnen en die zijn vaak gewoon regelrechte rampen met vreemde honden.MARC_S schreef:Dat is je huiswerk. Ik bedoel iedere pup die je koopt moet je screenen op ouders en voorouders. Je kan toch een pup van een teef nemen met een uitmuntend karakter en een reu met dat karakter. Of je neemt een afgekeurde werkhond die te zacht is voor de africhting. Zijn er genoeg en dan zijn ze 1 jaar, gerontgend vaak en perfect sociaal en goed voor agillity.Inge O schreef:er zullen vast een zeker mechelaars zijn die perfect beantwoorden aan linda's plaatje - ik ken er ook zo'n paar, schàtten van honden, én een werklust, maar ik heb er geen idee van of je er in niet werklijnen ook van op aan kunt dat er ook goed op het karakter wordt geselecteerd.
maar een goede niet-werklijnenmechel vind ik ook een wereldhond en zou zeker bij linda kunnen passen.
Gos was op de clubmatch en haar hond was echt heel sociaal terwijl dat een pure werklijn is. Ik ken weinig werklijnteven die niet zo sociaal zijn. Op de clubmatch was er 1 die een beetje moeilijk deed.
![]()
Het is maar net wat je ermee doet. Die honden zijn niet van karakter uit moeilijk met andere honden.
-
laeken
- Zeer actief
Ja, dat ging toch prima.yamie schreef:bedoel je die middag bij jullie?MARC_S schreef:Regelrechte rampen? Ik denk echt dat dat een vertekend beeld is helaas. Daar waar ik IPO deed waren de mechelaarteven heel sociaal hoor. Kijk naar de hond van Gos, de mechelaar van Malinois op de agillitymiddag etc etc. Ook pure werkhonden zijn vaak prima sociaal. Als ze in de kennel gaan om alleen op de traing met andere herders om te gaan beperkt dat soms. Maar niet iedereen doet dat. Eva speelde na de training altijd met twee mechelteven uit pure werklijnenInge O schreef:mijn beeld is jammer genoeg teveel vertekend door mechels van zuivere werklijnen en die zijn vaak gewoon regelrechte rampen met vreemde honden.MARC_S schreef: Dat is je huiswerk. Ik bedoel iedere pup die je koopt moet je screenen op ouders en voorouders. Je kan toch een pup van een teef nemen met een uitmuntend karakter en een reu met dat karakter. Of je neemt een afgekeurde werkhond die te zacht is voor de africhting. Zijn er genoeg en dan zijn ze 1 jaar, gerontgend vaak en perfect sociaal en goed voor agillity.
Gos was op de clubmatch en haar hond was echt heel sociaal terwijl dat een pure werklijn is. Ik ken weinig werklijnteven die niet zo sociaal zijn. Op de clubmatch was er 1 die een beetje moeilijk deed.
![]()
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
uh jawel, maar ik denk niet dat Linda dat helemaal voor ogen heeftMARC_S schreef:Ja, dat ging toch prima.yamie schreef:bedoel je die middag bij jullie?MARC_S schreef:Regelrechte rampen? Ik denk echt dat dat een vertekend beeld is helaas. Daar waar ik IPO deed waren de mechelaarteven heel sociaal hoor. Kijk naar de hond van Gos, de mechelaar van Malinois op de agillitymiddag etc etc. Ook pure werkhonden zijn vaak prima sociaal. Als ze in de kennel gaan om alleen op de traing met andere herders om te gaan beperkt dat soms. Maar niet iedereen doet dat. Eva speelde na de training altijd met twee mechelteven uit pure werklijnenInge O schreef: mijn beeld is jammer genoeg teveel vertekend door mechels van zuivere werklijnen en die zijn vaak gewoon regelrechte rampen met vreemde honden.
![]()
tussen een regelrechte ramp en heel sociaal zit natuurlijk nog het 1 en ander
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Volgens mij valt dat over het algemeen reuze mee hoor.Nanna schreef:Vind het altijd wel schattig en ook komisch dat heel veel mensen HUN ras als het ras bij uitstek zien voor een ander.
Neem mijn eerdere post, hierin vermeld ik allereerst een flink aantal andere rassen. Dat daarnaast ook "mijn eigen" ras genoemd wordt kan natuurlijk prima, zeker gezien de eigenschappen die Linda graag in een hond terugziet. Als iemand om een zeer rustig hondenras vraagt wat vriendelijk is tegen alle vreemden, geen vachtverzorging behoeft en persé flaporen moet hebben (of iets minder gechargeerd
Daarbij praten mensen natuurlijk over het algemeen ook uit hun eigen ervaringswereld, en dan lijkt het me vrij logisch dat je als je een flink aantal eigenschappen op een lijstje ziet staan die je terugziet in je eigen hond, jouw "eigen" ras aanprijst. Niks mis mee toch? In een ander topic wat loopt heb jij ook de Whippet genoemd als ras wat bij de beschrijving van de TS past.
- M@scha
- Zeer actief
is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Even over de Mechelaar (ook uit eigen ervaring, sorry Nanna
).
Wij hebben zelf een Mechelaar gehad, een teefje uit werklijnen die niet geschikt was voor de KNPV. Ze is bij ons gekomen toen ze 14 maanden oud was en nog amper iets had meegemaakt. Ze leefde in de tuin in een kenneltje.
Zij is bij ons veranderd van een terughoudende hond in een zeer sociale en vriendelijke hond (naar mens én dier), die haar mannetje stond tijdens de GG en agility. Zij was, ook al was ze al 14 maanden toen ze bij ons kwam, zeer trainbaar en werklustig, zonder hyper te zijn. Ze heeft alle 3 de clubdiploma's gehoorzaamheid behaald, en daarna ook GG1 en GG2 (FHN). Daarnaast heb ik heel wat agilitywedstrijden gelopen, en 1x het Nederlands Kampioenschap (FHN, die toen net opgericht was, dus nog erg klein). Een hond als deze zou voor Linda een prima optie zijn denk ik.
Alleen is het niet heel gemakkelijk er zo eentje te vinden denk ik. Maar het kán dus prima.
Wij hebben zelf een Mechelaar gehad, een teefje uit werklijnen die niet geschikt was voor de KNPV. Ze is bij ons gekomen toen ze 14 maanden oud was en nog amper iets had meegemaakt. Ze leefde in de tuin in een kenneltje.
Zij is bij ons veranderd van een terughoudende hond in een zeer sociale en vriendelijke hond (naar mens én dier), die haar mannetje stond tijdens de GG en agility. Zij was, ook al was ze al 14 maanden toen ze bij ons kwam, zeer trainbaar en werklustig, zonder hyper te zijn. Ze heeft alle 3 de clubdiploma's gehoorzaamheid behaald, en daarna ook GG1 en GG2 (FHN). Daarnaast heb ik heel wat agilitywedstrijden gelopen, en 1x het Nederlands Kampioenschap (FHN, die toen net opgericht was, dus nog erg klein). Een hond als deze zou voor Linda een prima optie zijn denk ik.
Alleen is het niet heel gemakkelijk er zo eentje te vinden denk ik. Maar het kán dus prima.
-
laeken
- Zeer actief
Ik noemde al bewust een mechelaar om niet als een fanaat over te komenLongFields schreef:Volgens mij valt dat over het algemeen reuze mee hoor.Nanna schreef:Vind het altijd wel schattig en ook komisch dat heel veel mensen HUN ras als het ras bij uitstek zien voor een ander.
Neem mijn eerdere post, hierin vermeld ik allereerst een flink aantal andere rassen. Dat daarnaast ook "mijn eigen" ras genoemd wordt kan natuurlijk prima, zeker gezien de eigenschappen die Linda graag in een hond terugziet. Als iemand om een zeer rustig hondenras vraagt wat vriendelijk is tegen alle vreemden, geen vachtverzorging behoeft en persé flaporen moet hebben (of iets minder gechargeerd), zal ik er niet over piekeren om de Laekense te noemen.
Daarbij praten mensen natuurlijk over het algemeen ook uit hun eigen ervaringswereld, en dan lijkt het me vrij logisch dat je als je een flink aantal eigenschappen op een lijstje ziet staan die je terugziet in je eigen hond, jouw "eigen" ras aanprijst. Niks mis mee toch? In een ander topic wat loopt heb jij ook de Whippet genoemd als ras wat bij de beschrijving van de TS past.
-
laeken
- Zeer actief
Dat heeft met de leeftijd te maken. Ga maar eens bij Suzanne op bezoek.massam schreef:is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.
Ik verwacht als we zo doorgaan dat Eva binnen nu en 6 maanden gewoon heel erg makkelijk zal zijn met iedereen die op bezoek komt. Dat is wel hoe het ras normaal is in ieder geval en Eva gaat heel snel die kant op inmiddels
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ken er zat die gewoon neutraal of vriendelijk zijn tegen vreemden, en vergeet niet dat Eva op het moment nog verre van volwassen is, en uit ervaring weet ik dat de Laekense naarmate hij meer volwassen wordt, ook stabieler in dat soort dingen gaat worden.massam schreef:is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.
Het zijn absoluut (op een enkele uitzondering na) geen allemansvrienden, maar om daaraan nu gelijk de conclusie te verbinden dat de Laekense niet om kan gaan met visite is onzin.
Mijn honden gaan mee naar mijn werk, en iedereen die daar mijn kantoor binnen komt gaat ook weer met alle ledematen intact het kantoor uit.
Ze lopen net zo gemakkelijk tussen een kluit kinderen op de manege als aan een losse lijn op een indoor show waar het goed druk is.
Met de meest felle en scherpe pup uit een nest zou ik daar voorzichtiger in zijn, maar er zijn in ieder nest pups te vinden die ik zonder problemen plaats bij gezinnen waar regelmatig mensen in- en uitlopen.
Je had gewoon naar de Funday moeten komen, dan had je een 80-tal Laekense gezien van allerlei maten en uitvoeringen, en had je een aardige indruk gehad van het ras denk ik.
- M@scha
- Zeer actief
ok, het is dus een beetje dat ze nog even moet leren snappen waar haar gedrag wel en niet voor ingezet kan en mag worden.
ik was er best een beetje van geschrokken toch wel :N: ik ben zoals je weet aan het kijken voor een ander ras voor erbij of voor hierna en de laekense stond door jullie, suzanne en de andere info die ik las op mijn lijstje van potentiele kandidaten maar ik zoek wel een vrije hond zeg maar.
als ze op mijn lijstje blijft staan kom ik zeker eva een keertje uitchecken
(en de rest ook natuurlijk)
ik was er best een beetje van geschrokken toch wel :N: ik ben zoals je weet aan het kijken voor een ander ras voor erbij of voor hierna en de laekense stond door jullie, suzanne en de andere info die ik las op mijn lijstje van potentiele kandidaten maar ik zoek wel een vrije hond zeg maar.
als ze op mijn lijstje blijft staan kom ik zeker eva een keertje uitchecken

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dan moet je zeker ook eens een kijkje gaan nemen bij mijn vrienden in Den Ham. Die hebben een Laekense die denkt dat ze een Labrador is. Een socialere hond van dit ras naar mensen toe heb ik zelden gezien.massam schreef:ok, het is dus een beetje dat ze nog even moet leren snappen waar haar gedrag wel en niet voor ingezet kan en mag worden.
als ze op mijn lijstje blijft staan kom ik zeker eva een keertje uitchecken(en de rest ook natuurlijk)
-
laeken
- Zeer actief
Eva stond vanmorgen als een gek tegen hem te kwispelen. Als ik hem kon vertrouwen had ik haar laten gaan en dan was ze tegen hem opgesprongen. Ze is ambivalent bij hem omdat hij eng is. Ze kent hem dus wil automatisch lief begroeten maar ze vind hem ook eng en schrikt snel van hem. Een maand geleden heeft ze tot diep in de nacht los bij hem op het terras gezeten en heerlijk gedold met Cleo en Dapper. Geen probleem en toen kwam ze hallo zeggen en negeerde hij haar compleet dus ze likte zijn hand en was heel lief voor hemLongFields schreef:Ik ken er zat die gewoon neutraal of vriendelijk zijn tegen vreemden, en vergeet niet dat Eva op het moment nog verre van volwassen is, en uit ervaring weet ik dat de Laekense naarmate hij meer volwassen wordt, ook stabieler in dat soort dingen gaat worden.massam schreef:is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.
Het zijn absoluut (op een enkele uitzondering na) geen allemansvrienden, maar om daaraan nu gelijk de conclusie te verbinden dat de Laekense niet om kan gaan met visite is onzin.
Mijn honden gaan mee naar mijn werk, en iedereen die daar mijn kantoor binnen komt gaat ook weer met alle ledematen intact het kantoor uit.
Ze lopen net zo gemakkelijk tussen een kluit kinderen op de manege als aan een losse lijn op een indoor show waar het goed druk is.
Met de meest felle en scherpe pup uit een nest zou ik daar voorzichtiger in zijn, maar er zijn in ieder nest pups te vinden die ik zonder problemen plaats bij gezinnen waar regelmatig mensen in- en uitlopen.
Je had gewoon naar de Funday moeten komen, dan had je een 80-tal Laekense gezien van allerlei maten en uitvoeringen, en had je een aardige indruk gehad van het ras denk ik.
- M@scha
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat moet je dan maar met hen afspreken.massam schreef:helaas is die funday echt niet gelukt want hij stond wel op mijn lijstje. ik maak bij marc/martijn wel een keer een funday
In oktober is er in Heteren een jonge hondendag, daar komen van minimaal 5 verschillende Laeken-nesten honden. Misschien ook een ideetje? Ik vind het zelf altijd representatiever om eerst meerdere exemplaren van een ras te zien, voordat je een definitief oordeel vormt over dat ras. Het is dan ook zeker leuk om honden van verschillende fokkers bij elkaar te zien.
Maar zullen we het topic van Linda maar niet meer verder "verLaekensen"?
- M@scha
- Zeer actief
laatste reactie: ik hou die jonge hondendag in de gaten dank je!LongFields schreef:Dat moet je dan maar met hen afspreken.massam schreef:helaas is die funday echt niet gelukt want hij stond wel op mijn lijstje. ik maak bij marc/martijn wel een keer een funday![]()
In oktober is er in Heteren een jonge hondendag, daar komen van minimaal 5 verschillende Laeken-nesten honden. Misschien ook een ideetje? Ik vind het zelf altijd representatiever om eerst meerdere exemplaren van een ras te zien, voordat je een definitief oordeel vormt over dat ras. Het is dan ook zeker leuk om honden van verschillende fokkers bij elkaar te zien.
Maar zullen we het topic van Linda maar niet meer verder "verLaekensen"?

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Re: Wat past bij mij?
Ik denk dat een hoop dingen in je lijstje niet perse aan het ras liggen maar heel erg hond en opvoedings gebonden zijn. Veel herders passen in het plaatje. Zoals ook al voorgesteld is. Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan of je wel een herder mens bent. Klinkt misschien raar maar ik vind persoonlijk dat problemen die herders kunnen vertonen erg veel op elkaar lijken. Met de nadruk op kunnen. Ik heb echt een klein beetje het idee dat je jezelf misschien wat onderschat......Zoek stok! schreef:Misschien, misschien zeg ik, is er toch een opening naar een tweede hond ergens volgend jaar. Ik wil nu wel gaan bedenken wat ik voor ras erbij wil, want dat wisselt tot nu toe elke maand. Als ik het ras weet, kan ik verder orienteren op fokkers en me wellicht op een wachtlijst laten plaatsen.
Dus: welk ras zien jullie bij mij?
Mijn wensenlijstje:
> schofthoogte tussen de circa 48-60 cm
> bijzonder geschikt voor hondensporten (flinke drive) als obedience, agility, GG, speuren, flyball (op mogelijk competitieniveau: niet de top, maar wel leuk meedoen)
> relatief gezond ras (werklijnen en niet erkende rassen in iedergeval niets dat te populair is zou ik dan zoeken)
> stabiel
> niet zenuwachtig/neurotisch ( heeft meestal veel te maken met opvoeding)
> geen overmatige jachtdrift
> geen overmatige blaffer (trainbaar)
> in het algemeen verdraagzaam met soortgenoten
> geen allemansvriendje
> baasgericht maar niet slaafs
> geen harde hond
> geen hond met al te veel ambities om de leider in huis te worden ( ik denk niet dat dit echt aan het ras ligt)
> terughoudend mag
> gevoelig mag
> waken mag, maar niet overdreven
> niet angstig
> actief
> hoeft niet geschikt te zijn voor kleine kinderen
> moet zo nu en dan alleen kunnen zijn (trainbaar)
> moet zich kunnen aanpassen aan nieuwe situaties (denk aan vakanties, mee naar vrienden etc.) (ook zeer goed trainbaar)
> uiterlijk is niet zo heel belangrijk, al heb ik wel m'n voorkeuren (o.a. langere haren en 'flappie-oren')
> hoeft geen erkend ras te zijn, als de lijnen maar wel goed bijgehouden worden
Er wordt redelijk veel met de hond gedaan. Twee (a drie) keer per week trainen. Thuis oefeningen. Drie dagen naar de dagopvang in een roedel honden. De andere dagen twee a drie uur wandelen per dag. Maar het moet wel mogelijk zijn om eens een dagje minder te doen zonder dat de hond op tilt slaat.
Nou, roep maar, ik ben benieuwd! Het gaat om een teef overigens.
Ik denk dat jij best een goede fuchs baas zal zijn. Dat schema wat jij opsteld om te gaan doen dat doe ik niet eens met Jola. En met haar heb ik ook geen erge problemen en ze is erg rustig behalve als ik haar druk wil hebben dan kan ze dat ook prima. Wat ik zelf aan de fuchs merk is dat hij word wat jij ervan maakt. Zo waren en een hoop luidruchtige fuchsen op de fuchsen dag. Maar Jola bv blaft een heel stuk minder. Tijdens spel en werk wat ze heel leuk vind blaft ze soms wel veel (dat doen trouwens wel meer herders) Maar ook dat is af te leren en vrij makkelijk ook zelfs.
Jola kan over het algemeen goed met andere honden, alleen bij vreemde honden probeert ze sneller haar grenzen te verleggen, maar op het moment dat ik met haar aan het trainen ben (op de honden school bv frisbee ofzo) heb ik ook thuis een geheel andere hond. Zo baasgericht dat ze andere honden nog geen blik gunt. Daar voorzie ik dus ook niet per definitie problemen. Tuurlijk zijn er hyperactieve, overmatigblaffende angstige en agressieve fuchsen maar die vind je in ieder ras. Als jij je hond duidelijk laat merken wat je van hem wil is juist een herder in mijn ogen heel geschikt. Ze lijken pittig (zijn ze ook wel) maar de herders die ik ken met echte problemen worden gewoon niet door hun baas tegemoed gekomen in hun eisen. En ik denk zelf dat jij dat wel heel goed kan.
Ik vind daarom dit lijstje wel bij je passen: Fuchs, Aussie, Chodsky pes, Mechelaar, hollandse herder ja ik ben zelf geen bordercollie mens maar ik denk zelfs dat die wel bij jou past omdat ik jou hem wel goede duidelijke leiding zie geven (het advies show*werklijk daar zou ik nog eens goed over denken en wat honden gaan opzoeken) briard (ken alleen het gedrag niet super goed)
Ik zou niet snel een terveuren nemen maar dat kan ook vertekend zijn, maar in mijn ogen zijn dit hele gevoelige (sneller angstige) hondjes.
En de meeste van de ander genoemde honden vind ik ook prima in je plaatje passen ik denk dus dat het afgaan is wat voor hond het beste bij jou past en dan meer kwa gevoel.( je vond de fuchsen op de fuchsen dag toch ook meevallen, zo zal dat wel bij meer rassen gelden).
Gewoon vertrouwen hebben dat jij een hond wel de richting in kan sturen die jij wilt! Dat kan niet bij ieder ras maar de meeste die hier genoemd worden kan dat wel juist omdat ze willen werken en daardoor goed stuurbaar zijn! En jij ze in die behoefte goed toe komt!
-
Gos
- Zeer actief
Toen ik het lijstje in de start van het topic las, dacht ik nog, goh, bijna helemaal Noeska
Behalve dan dat Noeska in principe iedereen OK vindt, alhoewel ze nu ze 3.5 is, ietsje meer terughoudend is dan toen we haar met 1.5 kregen (ze heeft nu sneller genoeg aan haar eigen mensen). Ze heeft de gedragstest van de rasvereniging gedaan en daar was ze de enige die, eenzaam en verlaten aan een paaltje, gewoon gezellig met de vreemde die haar benaderde, stond te knuffelen
Ze komt i.d.d. uit een pure werklijn, is heel gevoelig (qua leren), erg moedig en actief, maar niet hard in de zin dat sommigen hier verwachten van KNPV-honden. Ze is ook niet constant een coup aan het voorbereiden hier thuis. Waken doet ze trouwens niet, dat willen we niet en dus wordt dat ook niet gestimuleerd. Ook zondagmiddagwandelingen in het bos geven geen enkel probleem, er is maar 1 hond waar ze niet mee overweg kan en dat is onze Max.
Maar goed, ik denk dus dat het best mogelijk is om een geschikte mechelaar te vinden, eventueel zelfs uit werklijnen.
W.b. de Gos d'atura, weet ik dat die nogal blafferig zijn aangelegd (ik ken ze eigenlijk alleen uit hun natuurlijke streek).
Ik zat ook te denken aan de mogelijkheid van een tervuer uit mechellijnen, die hebben wat langer haar en worden door sommige fokkers speciaal gebruikt omdat ze wat meer drive hebben dan de gemiddelde tervuer. Op een ander forum zit een vrouw die specifiek met dit type honden fokt voor de agility (LongFields, weet jij of ze ook op dit forum zit?)
Maar goed, ik denk dus dat het best mogelijk is om een geschikte mechelaar te vinden, eventueel zelfs uit werklijnen.
Dat hangt net van de lijn en fokker af, maar je moet niet vergeten dat voor veel africhters de hond ook echt sociaal moet zijn. Ik heb gisteren toevallig foto's gemaakt van een paar xMH van de club van m'n man t.b.v. hun aankomende PH1-keuring, en het was grappig te zien hoe sociaal die honden waren buiten hun werk. Ik denk dat het belangrijk is te zoeken naar zekere, sociale honden en die zijn er echt wel.Inge O schreef:er zullen vast een zeker mechelaars zijn die perfect beantwoorden aan linda's plaatje - ik ken er ook zo'n paar, schàtten van honden, én een werklust, maar ik heb er geen idee van of je er in niet werklijnen ook van op aan kunt dat er ook goed op het karakter wordt geselecteerd.
W.b. de Gos d'atura, weet ik dat die nogal blafferig zijn aangelegd (ik ken ze eigenlijk alleen uit hun natuurlijke streek).
Ik zat ook te denken aan de mogelijkheid van een tervuer uit mechellijnen, die hebben wat langer haar en worden door sommige fokkers speciaal gebruikt omdat ze wat meer drive hebben dan de gemiddelde tervuer. Op een ander forum zit een vrouw die specifiek met dit type honden fokt voor de agility (LongFields, weet jij of ze ook op dit forum zit?)
-
Leane
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Jammer dat je vriend het niet ziet zitten, want volgens mij is de Chodsky Pes echt wat voor jou!!
Hier een foto van mama-teefje van de fokker op de eerste pagina.
Een schat van een hond, een plaatje van een hond en met zo'n práchtige dieprode kleur. Omdat ik niet verder kwam dan ooooooooooh, en aaaaaaaaaaaaaah, heb ik verder geen foto's gemaakt, (3 en dit is de beste...)
Maar je kunt wel zien wat een prachtig kopje ze heeft.

De twee andere aanwezige teven waren ook erg lief en de reu kwam zelfs op schoot zitten om te knuffelen....en tóch.....zijn het hondjes die erg aan de baas hechten, en beslist niet allemansvriendjes...noem ze maar "allemansvriendelijk" , sociaal wel dus, ook geen neiging tot dominantie...
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
De franse herders zijn eigenlijk allemaal eigenzinnig, en hebben geen bijster goed ontwikkelde "will to please". Maar dat zeiden mijn voorgangers al regelmatig
Hier een foto van mama-teefje van de fokker op de eerste pagina.
Een schat van een hond, een plaatje van een hond en met zo'n práchtige dieprode kleur. Omdat ik niet verder kwam dan ooooooooooh, en aaaaaaaaaaaaaah, heb ik verder geen foto's gemaakt, (3 en dit is de beste...)
Maar je kunt wel zien wat een prachtig kopje ze heeft.

De twee andere aanwezige teven waren ook erg lief en de reu kwam zelfs op schoot zitten om te knuffelen....en tóch.....zijn het hondjes die erg aan de baas hechten, en beslist niet allemansvriendjes...noem ze maar "allemansvriendelijk" , sociaal wel dus, ook geen neiging tot dominantie...
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
De franse herders zijn eigenlijk allemaal eigenzinnig, en hebben geen bijster goed ontwikkelde "will to please". Maar dat zeiden mijn voorgangers al regelmatig
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wat is het gemiddelde gewicht en schofthoogte van dit ras dan?Madelief schreef:
De Belgische Herders staan er ook niet bekend om dat ze erg log, groot en zwaar en onhandig zijn op het agilityveld hoor.