Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Zoek stok! schreef:
Danielle schreef:Blijft toch jammer dat veel mensen zo'n negatief beeld van de BC hebbe. Ik zou zeggen, kom hier eens thuis bij me kijken en dan zie je hoe rustig en absoluut niet neurotisch/drijverig of wat dan ook zijn (mits je er natuurlijk voldoende mee doet...)
En hoe zit het dan met show- en werklijnen? Ik kom daar op internet niet echt uit, er wordt slecht vermeld wat de achtergrond van de honden is. Of kan ik het gewoon aan het uiterlijk zien, dat de showborders wat groter zijn en meer vacht hebben? Ik zou dan in ieder geval een border willen die wat verder afstaat van de 'schapenlijnen'. Dan kom ik bij de showlijn terecht? Of een mix show/werklijn? En wat vind jij van Aussies?
Ik ben niet van mening dat er echte showlijnen en werklijnen zijn in het kader van showlijnen zijn sufmutsen en werklijnen zijn de enigen die werken. Je hebt de ISDS lijnen die al eeuwen lang op schapendrijf instinct worden uitgekozen en waar helaas de gezondheid een mindere plek in de fokkerij heeft gekregen. Helaas zijn er fokkers die alleen nog maar showen met hun BC's en ook alleen maar naar het uiterlijk kijken zonder enig aandacht te schenken aan will t please en werkvermogen. En dan heb je de fokkers die zoeken naar Bc's die gezond zijn, goed karakter hebben, graag willen werken zonder over de top te zijn en daarnaast ook nog een aantrekkelijk uiterlijk hebben.

De BC's die je tegenwoordig op show ziet (omdat ze daar veel winnen en dus wordt er op dat type doorgefokt) heeft in mijn ogen veel te veel vacht, zijn klein, hebben erg veel bone en de bouw is niet meer echt geschikt om het werk de hele dag aan te kunnen. Veel echte ISDS borders zijn veel groter, minder vacht en kunnen wel over de top gaan als ze niet voldoende uitdaging krijgen.

Ik probeer dus met mijn fokkerij ertussen in tezitten door honden te fokken die heel graag willen werken (en ook best aardige resultaten boeken...) maar ook gewoon normaal in huis kunnen zijn zonder neurotisch gedrag en die sociaal gedrag vertonen naar mens en dier en hun eye alleen gebruiken bij de schapen.

Ik heb Bc's uit echte ISDS lijnen en uit wat men zou noemen showlijnen. Mijn oudste (en eerste) BC van inmiddels 13 jaar heeft nooit 1 klap aan behendigheid gevonden, terwijl hij super was bij de schapen en ook flyball geweldig vond. Mijn "show" Borders werken super in de behendigheid en ook bij de schapen laten ze heel duidelijk hun natural instinct zien.
Laatst gewijzigd door Danielle op 02 jul 2008 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Martijn schreef: Ik denk echt dat een belg is wat jij zoekt. Ik zou er gewoon eens naar kijken. Als je ze too much vindt dan blijkt dat vanzelf.
Dat filmpje, geen blaf!! Het waken en eventuele verdedigen kan ik denk ik wel mee omgaan als ze maar baasgericht genoeg is. Ik ben redelijk oplettend op 'vreemde' dingen omdat Bram daar ook nogal op reageert.

Dan ga ik toch eens naar de Tervuerense kijken. Laekense zijn er maar heel weinig toch?
Môh..er is wel aan te komen hoor. Met een beetje geduld...
Toevallig (nou ja, toevallig) kwam ik op internet een NL fokker tegen die Borders en Laekense Herders fokt. Maar daar heb ik wel even gekeken naar de Laekense.
Zonder iemand voor het hoofd te stoten, maar de Laekense die ik ken vanuit het heden en verleden uit de behendigheid blonken zeker niet uit en hebben nauwelijks snelheid (beetje vergelijkbaar met de witte herder) dus absoluut niet te vergelijken met de andere 3 Belgen of de Border.
Danielle Boshouwers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef:
Toevallig (nou ja, toevallig) kwam ik op internet een NL fokker tegen die Borders en Laekense Herders fokt. Maar daar heb ik wel even gekeken naar de Laekense.
Hihi, ik weet precies wie jij bedoelt. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Githa schreef:Volgens mij wordt het een border :mrgreen:

Een blue merle tri. :N:

Overigens ga jij zaterdag ook wandelen met een sociale niet-nerveuze mechelaar.
Dat is dit toch?
Afbeelding

Euh nee, die wordt het niet. Dat hele merle gebeuren is niet voor mij :wink:

Ja klopt, zat ik ook nog aan te denken, aan die teef. Die vind ik wel leuk :ok: Maar jij ziet mij vast ook niet met een Mechelaar toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:

Dat is dit toch?
Afbeelding

Ja klopt, zat ik ook nog aan te denken, aan die teef. Die vind ik wel leuk :ok: Maar jij ziet mij vast ook niet met een Mechelaar toch?
Afbeelding

deze dan, kleurtje past ook mooi bij Bram LOL
Danielle Boshouwers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Danielle schreef:
Zonder iemand voor het hoofd te stoten, maar de Laekense die ik ken vanuit het heden en verleden uit de behendigheid blonken zeker niet uit en hebben nauwelijks snelheid (beetje vergelijkbaar met de witte herder) dus absoluut niet te vergelijken met de andere 3 Belgen of de Border.
Dat zijn volgens mij (voornamelijk die je uit het verleden kent denk ik) de oudere types Laekense, die minder wendbaar, zwaarder en logger zijn dan de Laekense van het moderne type. Ik denk dat honden van het type zoals Nozem is zeker niet onder doen voor de andere 3 Belgen. Kan het niet bewijzen natuurlijk, want ik loop geen wedstrijden met haar, maar ik denk dat het voornamelijk aan het type zal liggen.
Plus het feit dat er natuurlijk vele malen meer Borders en langhaarbelgen rondlopen dan Laekense, en dat onbekend nog steeds onbemind maakt, ook in de hondensport. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Danielle schreef: Ik ben niet van mening dat er echte showlijnen en werklijnen zijn in het kader van showlijnen zijn sufmutsen en werklijnen zijn de enigen die werken. Je hebt de ISDS lijnen die al eeuwen lang op schapendrijf instinct worden uitgekozen en waar helaas de gezondheid een mindere plek in de fokkerij heeft gekregen. Helaas zijn er fokkers die alleen nog maar showen met hun BC's en ook alleen maar naar het uiterlijk kijken zonder enig aandacht te schenken aan will t please en werkvermogen. En dan heb je de fokkers die zoeken naar Bc's die gezond zijn, goed karakter hebben, graag willen werken zonder over de top te zijn en daarnaast ook nog een aantrekkelijk uiterlijk hebben.

De BC's die je tegenwoordig op show ziet (omdat ze daar veel winnen en dus wordt er op dat type doorgefokt) heeft in mijn ogen veel te veel vacht, zijn klein, hebben erg veel bone en de bouw is niet meer echt geschikt om het werk de hele dag aan te kunnen. Veel echte ISDS borders zijn veel groter, minder vacht en kunnen wel over de top gaan als ze niet voldoende uitdaging krijgen.

Ik probeer dus met mijn fokkerij ertussen in tezitten door honden te fokken die heel graag willen werken (en ook best aardige resultaten boeken...) maar ook gewoon normaal in huis kunnen zijn zonder neurotisch gedrag en die sociaal gedrag vertonen naar mens en dier en hun eye alleen gebruiken bij de schapen.

Ik heb Bc's uit echte ISDS lijnen en uit wat men zou noemen showlijnen. Mijn oudste (en eerste) BC van inmiddels 13 jaar heeft nooit 1 klap aan behendigheid gevonden, terwijl hij super was bij de schapen en ook flyball geweldig vond. Mijn "show" Borders werken super in de behendigheid en ook bij de schapen laten ze heel duidelijk hun natural instinct zien.
Show is waarschijnlijk dit:
Afbeelding

en ISDS dit?
Afbeelding

Maar kan ik er vanuit gaan dat een Border uit showlijnen wel goed werkt, maar niet de hele dag aan het sluipen en cirkelen is? Even heel kort door de bocht gezegd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Danielle schreef:
Dat zijn volgens mij (voornamelijk die je uit het verleden kent denk ik) de oudere types Laekense, die minder wendbaar, zwaarder en logger zijn dan de Laekense van het moderne type. Ik denk dat honden van het type zoals Nozem is zeker niet onder doen voor de andere 3 Belgen. Kan het niet bewijzen natuurlijk, want ik loop geen wedstrijden met haar, maar ik denk dat het voornamelijk aan het type zal liggen.
Plus het feit dat er natuurlijk vele malen meer Borders en langhaarbelgen rondlopen dan Laekense, en dat onbekend nog steeds onbemind maakt, ook in de hondensport. :wink:
Op dit moment lopen er nog 2 honden in de behendigheid en sorry, beide kunnen mij absoluut niet bekoren en maken geen enkele indruk op mij.
Danielle Boshouwers
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Zoek stok! schreef:

Dat is dit toch?
Afbeelding

Ik zie jou alleen maar niet met een mechelaar omdat ik je altijd gehoord heb over bc's en aussies. :wink:

Maar ik denk persoonlijk dat jij jezelf onderschat als je denkt dat je geen rust zou kunnen brengen in een nerveus aangelegde hond. Ik zie in Bram heel erg terug hoe jij met hem omgaat, relaxed en beetje geven beetje nemen. Volgens mij zou een nerveuze hond het daar juist heel erg goed op doen.

En als we het dan over die specifieke teef hebben, trainers zeggen van de eigenares ook dat ze te zacht is voor deze hond en toch doet de hond het prima. Ze had inderdaad toen ze jonger is wat scherpe kantjes, maar niets ernstigs en gewoon dingetjes die bij borders en andere werkhonden ook voorkomen. En die heeft zij als 'zachte baas' ook prima in goede banen geleid.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Danielle schreef: deze dan, kleurtje past ook mooi bij Bram LOL
Van jouw honden vind ik dit bijv. een erg mooie hond:
Afbeelding

Is dat dan show of werklijn?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Danielle schreef:
LongFields schreef:
Danielle schreef:
Op dit moment lopen er nog 2 honden in de behendigheid en sorry, beide kunnen mij absoluut niet bekoren en maken geen enkele indruk op mij.
Ik denk idd wel - als totale leek - dat van de belgen de laekense het minst geschikt is voor agility. Niet dat ze het niet kunnen, maar de tervuerense zal een stuk sneller zijn. Ook omdat daar veel meer gefokt is op geschiktheid voor die sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Show is waarschijnlijk dit:
Afbeelding

en ISDS dit?
Afbeelding

Maar kan ik er vanuit gaan dat een Border uit showlijnen wel goed werkt, maar niet de hele dag aan het sluipen en cirkelen is? Even heel kort door de bocht gezegd :wink:
De bovenste is zeker niet zo showy als je tegenwoordig ziet, die zijn Engelse lijnen en tegenwoordig zie je meer Australisch/nieuw zeelandse lijnen die nog veel meer vacht hebben, veel kortere poten en veel steviger bonen.

Verder denk ik dat je mazzel moet hebben met een BC uit showlijnen die echt goed werkt, puur omdat ten eerste de bouw er vaak niet meer naar is en er door de fokkers totaal niet naar wordt gekeken of het nog wel wilt werken. De gemiddelde Golden of Labrador van de straat die je achter het schot zet, weet ook niet wat ze met het wild moeten doen en missen gewoon ook die drive/werkvermogen en zo geldt dat voor meer rassen.

Voor mij het beste bewijs altijd hoe mensen rassen kunnen verkloten is het feit dat het grootse gedeelte van de politie en aanverwante beroepen, voornamelijk maar werken met kruising mechelaar/hollandse herders. De huidige Duitse Herder uit showlijnen kunnen echt dat werk niet meer aan. Ook veel blindegeleiden en hulphond opleidingen werken met kruisingen lab/golden .

Het merendeel van de Bc's uit de behendigheid stammen af van de werklijnen met een vleugje show erdoorheen om ze net iets handzamer te maken in het dagelijks gebruik.
Danielle Boshouwers
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef: Ik zie jou alleen maar niet met een mechelaar omdat ik je altijd gehoord heb over bc's en aussies. :wink:

Maar ik denk persoonlijk dat jij jezelf onderschat als je denkt dat je geen rust zou kunnen brengen in een nerveus aangelegde hond. Ik zie in Bram heel erg terug hoe jij met hem omgaat, relaxed en beetje geven beetje nemen. Volgens mij zou een nerveuze hond het daar juist heel erg goed op doen.

En als we het dan over die specifieke teef hebben, trainers zeggen van de eigenares ook dat ze te zacht is voor deze hond en toch doet de hond het prima. Ze had inderdaad toen ze jonger is wat scherpe kantjes, maar niets ernstigs en gewoon dingetjes die bij borders en andere werkhonden ook voorkomen. En die heeft zij als 'zachte baas' ook prima in goede banen geleid.
Uiteindelijk zal ik ook gaan kiezen op gevoel, met welke hond ik iets heb. En bij bijv. Aussies heb ik dan idd veel meer gevoel dan bij een Mechelaar bijv. En de hond wordt in eerste instantie gewoon een huishond waarmee ik lekker kan wandelen en doen. Maar in de sport zou ik het wel leuk vinden als er behoorlijk wat meer drive in zit. Bram vindt het al snel best en ik moet zo hard werken om hem te laten werken. Als het dan lukt, is het natuurlijk prachtig en ik geniet heel erg van met hem bezig zijn. Maar nog zo eentje hoeft van mij niet :wink:

Ik ga haar zondag wel even uithoren over de Mechelaar, hoe ze dat gedaan heeft :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Danielle schreef: deze dan, kleurtje past ook mooi bij Bram LOL
Van jouw honden vind ik dit bijv. een erg mooie hond:
Afbeelding

Is dat dan show of werklijn?
Ahhh mijn Coopertje..... Hoewel hij op uiterlijk goed door zou gaan voor showjoekel (alleen die verdomde staart hihi), heeft hij nog steeds een superwerkvermogen, werkt graag en goed bij de schapen en vindt behendigheid ook geweldig. Zijn vader is qua uiterlijk en lijnen 100% show maar heeft ook nog veel instinct en werkvermogen en daar selecteer ik dus mijn honden op uit. Ik kijk dus niet zo zeer uit welke lijn ze komen of het show of werk is, ik kijk gewoon of de hond mee kan bekoren, of hij nog steeds werkvermogen heeft en dat ook kan bewijzen in de praktijk etc etc. (Naast natuurlijk gezondheid en karakter, voor mij het allerbelangrijkste).
Danielle Boshouwers
Zoek stok!
Zeer actief

Danielle schreef:Het merendeel van de Bc's uit de behendigheid stammen af van de werklijnen met een vleugje show erdoorheen om ze net iets handzamer te maken in het dagelijks gebruik.
Ah okay, duidelijk :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Als je de rasstandaard van de belgische herder leest (of bijvoorbeeld het boekje van Ruud Haak over de Mechelse herder), zie je dat in principe de mechelaar juist een gevoelige hond is. Noeska en meedere honden in haar lijn zijn ook eerder als gevoelig te kenmerken dan als hard. Ze is fysiek hard, d.w.z dat ze zich in training niet laat hinderen door zwaar werk of met pakwerk, de tikken die ze van een pakwerker krijgt met de stok of de werpslangen, maar verder is ze juist erg gevoelig en heeft heel erg weinig nodig, als er maar duidelijkheid is. De hardheid zal best varieren per lijn, maar ik zie toch behoorlijk wat mechels die in wezen zachter zijn dan waar ze voor aangezien worden.

Vergeet ook niet dat sommige mechels ook hard gemaakt worden met bepaalde (in onze ogen) niet geslaagde aanpakken, dan heeft zo'n hond 2 opties: hij bezwijkt en z'n karakter gaat kapot (resultaat: exit sport) of hij verhardt en krijgt er schijt aan.

Als je meer richting tervuer wilt gaan kijken, zou ik toch ook eens rondsnuffelen in de hoek van de minder zwaar behaarde tervurentjes. daar zijn vershcillende fokkers van die juist vanwege de werkdrift en de stabiliteit met lijnen vanuit mechels fokken, dat doen ze niet voor niks
:wink:

Nog een ding over belgen: binnen 1 nest zie je toch ook flink verschil in manier van doen/karakter. Ik kan me voorstellen dat een hittepetitje als Eva uit de verhalen je wat teveel zou kunnen zijn (ook al is het een lieverdje en echt geen zenuwpees). Maar in hetzelfde nest zat bijvoorbeeld een heel zeker, nieuwsgierig, ondernemend, maar gerust hondje, wat misschien beter bij je zou passen. Of kijk naar een hond als Arkan, nestbroer van Nozem, die is nu heerlijk aan het werk en is absoluut niet nerveus te noemen. Een actieve hond kan ook heel goed gerust zijn en dan heb je ook dat nerveuze waar je schrik voor hebt, niet.

Ik ken zelfs xMH in de KNPV die buiten hun werk superrustig zijn :mrgreen: Het ligt ook wel veel aan de eigenaar hoor.
Laatst gewijzigd door Gos op 02 jul 2008 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik moet zeggen dat ik bij jouw wensen ook meteen aan een aussie of border denk...
Mijn ouders hebben twee borders (maar die zijn alweer 12 en 13 jaar oud). Allebei geweldige werkers, vooral de jongste. Die is voor haar leeftijd ook nog enorm actief, je zou niet zeggen dat ze al 12 jaar oud is. De oudste van de twee is juist wat rustiger en relaxter...altijd geweest trouwens. De jongste is wel op het drukke af moet ik zeggen. Die heeft geen rust in d'r kont en wil het liefst de hele dag bezig zijn. Je kunt ook echt geen balletje ofzo in huis hebben liggen, want ze doet niets anders dan het je voor je voeten neergooien alsof ze zeggen wil: gooi nou dan!
Met aussies heb ik zelf geen ervaring, maar dat ras staat ook op mijn verlanglijstje (met op dat lijstje nagenoeg dezelfde eisen als op dat van jou :mrgreen: :wink: ).

De witte herder...tja, je ziet ze binnen de hondensport (welke sport van ook) niet zo heel erg veel en de nadruk binnen de fokkerij ligt bij het gros van de fokkers ook totaal niet op will to please en werkkarakter fokken. Daarnaast zit je met de grootte en dus snelheid en wendbaarheid. Als ik de witjes hier in huis bekijk, zie ik al grote verschillen op dat gebied. Bliss en Jessie zijn echt lekker compact en enorm wendbaar en razendsnel. Die twee zijn door de rest nauwelijks bij te houden. Jessie is echt net een raket. Ze is niet klein, 60 cm, maar heel anders gebouwd dan bijvoorbeeld Caely die 61,5 cm is, maar wel ruim 5 kilo zwaarder is dan Jessie :wink:
Áls je al richting dit ras zou denken (en dat zou ik je niet adviseren aangezien ik van mening ben dat er andere rassen zijn zoals borders en aussies die geschikter zijn voor wat jij ermee wil doen), dan zou je echt goed moeten zoeken en kritisch te werk moeten gaan tijdens je zoektocht. Helaas ligt de nadruk toch nogal op schoonheid (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) en je ziet toch dat veel fokkers de voorkeur geven aan honden met veel bone en veel vacht (schoonheid dus) en dat werkt mijns inziens bij veel hondensporten alleen maar in hun nadeel :wink:

Ben wel benieuwd wat het worden gaat :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Danielle schreef:
Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je eigen mening hoor! :wink:
Ik ben wel benieuwd naar de namen van deze honden (mag per PB), want ik ben nog steeds van mening dat dit honden zijn van het minder atletische type Laekense.

Voor mij is het een uitgemaakte zaak dat het ras dat het allergeschiktst is voor agility op hoog niveau de BC is (en dit is ook keer op keer wel gebleken op belangrijke wedstrijden en kampioenschappen). Maar niet iedere handler zal geschikt zijn voor zo'n hond. Als ik mezelf neem, zou ik denk ik enorm hectisch en onhandig zijn in een parcours met een hond die zó enorm snel en wendbaar is, en denk ik dat ik er meer bij gebaat zou zijn om een iets langzamere hond te handlen die zich niet laat afleiden door mijn inconsequente handgebaren of al over de (verkeerde) sprong heen is voordat ik me besef dat ik mijn lichaamstaal niet goed gebruikt heb. Dat zegt overigens meer over mij dan over de hond hoor, maar ik denk dat je als eigenaar reëel moet zijn in wat je kunt en wat je mindere punten zijn.
Zoek stok! schreef:Ik denk idd wel - als totale leek - dat van de belgen de laekense het minst geschikt is voor agility. Niet dat ze het niet kunnen, maar de tervuerense zal een stuk sneller zijn. Ook omdat daar veel meer gefokt is op geschiktheid voor die sport.
Er is bij de Tervuerense natuurlijk vele malen meer keus uit fokdieren, en dus is het ook gemakkelijker om op bepaalde eigenschappen te selecteren. Dus ik denk dat het door de bank genomen inderdaad zo zal zijn. Een Tervuerense zou ook een prima keus kunnen zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door LongFields op 02 jul 2008 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief

Danielle schreef: Ahhh mijn Coopertje..... Hoewel hij op uiterlijk goed door zou gaan voor showjoekel (alleen die verdomde staart hihi), heeft hij nog steeds een superwerkvermogen, werkt graag en goed bij de schapen en vindt behendigheid ook geweldig. Zijn vader is qua uiterlijk en lijnen 100% show maar heeft ook nog veel instinct en werkvermogen en daar selecteer ik dus mijn honden op uit. Ik kijk dus niet zo zeer uit welke lijn ze komen of het show of werk is, ik kijk gewoon of de hond mee kan bekoren, of hij nog steeds werkvermogen heeft en dat ook kan bewijzen in de praktijk etc etc. (Naast natuurlijk gezondheid en karakter, voor mij het allerbelangrijkste).
Prachtig hondje vind ik. Ik moet het show- werklijnen gebeuren dus een beetje loslaten. Ik ga gewoon eens goed opletten bij agility hoe het gedrag van de honden verder is. Dat ze goed kunnen werken, zie ik wel in de ring :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef: Vergeet ook niet dat sommige mechels ook hard gemaakt worden met bepaalde (in onze ogen) niet geslaagde aanpakken, dan heeft zo'n hond 2 opties: hij bezwijkt en z'n karakter gaat kapot (resultaat: exit sport) of hij verhardt en krijgt er schijt aan.
En wellicht blijven de harde honden ook het beste overeind en wordt daar dus mee doorgefokt? Als ik aan een Mechelaar denk, denk ik direct aan bazen die tikken verkopen en flink corrigeren. Ik zie dat zoveel dat ik ben gaan denken dat het alleen zo kan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Ik denk idd wel - als totale leek - dat van de belgen de laekense het minst geschikt is voor agility. Niet dat ze het niet kunnen, maar de
tervuerense zal een stuk sneller zijn. Ook omdat daar veel meer gefokt is op geschiktheid voor die sport.
Ik denk dat dat zeker waar is, ik zou, als ik op zoek zou zijn naar een hond die toch op behoorlijk leuk niveau mee kan draaien in de behendigheid, zeker niet gaan voor een Laekense, mede doordat mijns inzien er te weinig gekeken wordt naar het werkvermogen en will to please en power en snelheid binnen de fokkerij. Een goede ipo/knpv hond wil zeker niet betekenen dat de hond ook de aanleg heeft voor een goede behendigheidshond en dat is nu eenmaal iets wat Linda graag zou willen.

Bij de Terv, Mech, en Groen is de keuze nu eenmaal een heel stuk groter en zijn er gelukkig ook een heleboel fokkers die zelf op hoog niveau behendigheid doen en waarvan de honden die ze gefokt hebben ook top lopen. Als er bij mij ooit een Belg zou komen wordt het een terv en ik weet ook al van welke fokker hoor.
Danielle Boshouwers
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

LongFields schreef:
Danielle schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de namen van deze honden (mag per PB), want ik ben nog steeds van mening dat dit honden zijn van het minder atletische type Laekense.

Voor mij is het een uitgemaakte zaak dat het ras dat het allergeschiktst is voor agility op hoog niveau de BC is (en dit is ook keer op keer wel gebleken op belangrijke wedstrijden en kampioenschappen). Maar niet iedere handler zal geschikt zijn voor zo'n hond. Als ik mezelf neem, zou ik denk ik enorm hectisch en onhandig zijn in een parcours met een hond die zó enorm snel en wendbaar is, en denk ik dat ik er meer bij gebaat zou zijn om een iets langzamere hond te handlen die zich niet laat afleiden door mijn inconsequente handgebaren of al over de (verkeerde) sprong heen is voordat ik me besef dat ik mijn lichaamstaal niet goed gebruikt heb. Dat zegt overigens meer over mij dan over de hond hoor, maar ik denk dat je als eigenaar reëel moet zijn in wat je kunt en wat je mindere punten zijn.
Zoek stok! schreef:Ik denk idd wel - als totale leek - dat van de belgen de laekense het minst geschikt is voor agility. Niet dat ze het niet kunnen, maar de tervuerense zal een stuk sneller zijn. Ook omdat daar veel meer gefokt is op geschiktheid voor die sport.
Er is bij de Tervuerense natuurlijk vele malen meer keus uit fokdieren, en dus is het ook gemakkelijker om op bepaalde eigenschappen te selecteren. Dus ik denk dat het door de bank genomen inderdaad zo zal zijn. Een Tervuerense zou ook een prima keus kunnen zijn denk ik.
:idea: Ik ken een Laekense die heeft de NK gelopen en is 2e gefinished.
Helaas is ze er niet meer.
Altijd een leuk hondje geweest en hij heeft er veel plezier in en mee gehad.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Zoek stok! schreef: Ik ga haar zondag wel even uithoren over de Mechelaar, hoe ze dat gedaan heeft :ok:
:offt: Zaterdag! :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Danielle schreef: Blijft toch jammer dat veel mensen zo'n negatief beeld van de BC hebbe. Ik zou zeggen, kom hier eens thuis bij me kijken en dan zie je hoe rustig en absoluut niet neurotisch/drijverig of wat dan ook zijn (mits je er natuurlijk voldoende mee doet...)
Ik kom bij ons in de polder een stuk of 4 borders tegen (van verschillende bazen) en die vind ik ook allemaal heel 'normaal'. Oké, ze zijn allemaal echt met hun baasje bezig maar niet op een vervelende manier. Sterker nog, ik vind het juist wel leuk. Ze bemoeien zich niet of nauwelijks met vreemde honden maar als er een ontmoeting plaats vindt, gaat dat allemaal erg makkelijk/vriendelijk.
Ook de borders die ik wel eens zie bij behendigheid, flybal- en (ganzen) drijfdemo's vind ik over het algemeen net zo 'hyperderdpieper' dan de andere rassen die met enthousiasme aan het werk zijn.
Ik heb een beetje het idee dat het beeld van de BC wat gekleurd is omdat er zat mensen zijn die gevallen zijn voor zijn leuke uiterlijk en niet beseffen dat je met dit soort honden lekker actief moet zijn. Dat een BC die niet aan zijn/haar trekken komt neurotisch gedrag kan gaan vertonen, kan ik me dan nog wel voorstellen.
Maar goed, Linda wil lekker aan het werk met haar hond. Ik zou niet weten waarom een border dan niet bij haar zou passen! :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Danielle schreef:
Ik denk dat dat zeker waar is, ik zou, als ik op zoek zou zijn naar een hond die toch op behoorlijk leuk niveau mee kan draaien in de behendigheid, zeker niet gaan voor een Laekense, mede doordat mijns inzien er te weinig gekeken wordt naar het werkvermogen en will to please en power en snelheid binnen de fokkerij. Een goede ipo/knpv hond wil zeker niet betekenen dat de hond ook de aanleg heeft voor een goede behendigheidshond en dat is nu eenmaal iets wat Linda graag zou willen.
Ben benieuwd waarop je het vetgedrukte deel van je quote baseert. Ik denk wel dat we met ons ras absoluut nog niet op het punt aanbeland zijn waar we de door jou genoemde eigenschappen als prioriteit kunnen gaan zien. We hebben helaas niet die luxe, zoals bij rassen als de jouwe of bijvoorbeeld de Tervuerense wel het geval is. Onze fokbasis is eenvoudigweg (veel) te smal om ons daarop te kunnen concentreren. Stabiele karakters en goede gezondheid is iets wat momenteel bij de fokkers van mijn ras hoger op het prioriteitenlijstje staat. :wink:
Je laatste opmerking snijdt mijns inziens geen hout bij de Laekense fokkerij, er zijn zeer weinig fokkers die specifiek op africhting fokken bij de Laekense.
Danielle schreef:Bij de Terv, Mech, en Groen is de keuze nu eenmaal een heel stuk groter ...
Dat is zeker waar en al door mij in een eerdere post vermeld. :wink:

Verder zou ik het leuk vinden als je mijn eerdere vraag over welke 2 Laekense je regelmatig in de sport ziet zou willen beantwoorden. 1 van de 2 weet ik, dat is inderdaad een oud type Laekense. De andere zou ik zo snel niet weten. Maar ik ben wel nieuwsgierig!
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
De ene is Ukitawa-Yuma van 't Brugske van Manon en Olaf en de andere is Jenny de Rooij met Arvik.
Danielle Boshouwers
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Zoek stok! schreef:
Gos schreef: Vergeet ook niet dat sommige mechels ook hard gemaakt worden met bepaalde (in onze ogen) niet geslaagde aanpakken, dan heeft zo'n hond 2 opties: hij bezwijkt en z'n karakter gaat kapot (resultaat: exit sport) of hij verhardt en krijgt er schijt aan.
En wellicht blijven de harde honden ook het beste overeind en wordt daar dus mee doorgefokt? Als ik aan een Mechelaar denk, denk ik direct aan bazen die tikken verkopen en flink corrigeren. Ik zie dat zoveel dat ik ben gaan denken dat het alleen zo kan :wink:
Ik denk dat veel africhters het liefst een wat harde hond hebben omdat ze daar hun "standaardmethode" op los kunnen laten. Een zachtere hond heeft meer "last" van de fouten die de baas maakt, en aangezien het bij een aantal van dat soort types altijd aan de hond ligt, deugt zo'n hond dan zgn. niet. Zulke mensen kunnen zelf gewoon niks met een zachtere hond. Maar ook binnen de knpv (waar ik de meeste zie) heb je onderscheid tussen de hardere honden en de zgn. "speelhondjes" die juist bij uitstek geschikt zijn voor de dressuur. Ook bij het jaarlijkse knpv-kampioenschap in Den Bosch zie je geleiders met een balletje lopen hoor :wink:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

LongFields schreef:
Zoek stok! schreef:
Hihi, ik weet precies wie jij bedoelt. :wink:
ik ook bijna buren van jou
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zoek stok! schreef:
Inge schreef:Hollandse Herder?
Ja, dat is ook een van de honden die hoog op m'n lijstje staat. Maar om eerlijk te zijn ben ik een beetje teleurgesteld in hun snelheid. Je zou zeggen dat er best iets mee te bereiken is in de agility, maar de korthaar exemplaren die ik zie lopen zijn echt langzaam. Langharen vind ik prachtig (en bij mij in de buurt komt een nestje :wink: ), maar dat zijn geen werkers en met andere honden ook maar zo zo (die bij mij in de buurt is overigens heel makkelijk met andere honden).

En ik heb ook het idee dat de HH best een strakke hand nodig heeft, of zie jij dat anders?
Als je met strakke hand bedoelt een harde aanpak, dan ben ik het niet met je eens. Bedoel je een consequente aanpak, dan wel. :wink:
Qua snelheid weet ik het niet. Marouck was supersnel tijdens behendigheid :mrgreen: , maar ja...die is altijd snel. Zij is heel wat drukker dan de gemiddelde Hollander.
Overigens zie ik veel Hollanders die wat te stevig doorvoed naar mijn smaak zijn, dat kan de snelheid natuurlijk ook beïnvloeden. :19:

Nu de Belgjes :wink:
MARC_S schreef: Op de clubmatch was er 1 die een beetje moeilijk deed. :mrgreen:
:sst:
Ehm...dat was die van mij dus, die is wat minder sociaal naar soortgenoten. Overigens reageerde ze bijvoorbeeld totaal niet op Noeska.

Persoonlijk vind ik de Mechelaars die ik ken over het algemeen juist helemaal niet nerveus trouwens. Nu zijn dat wel Mechelaars uit werklijnen, wellicht dat die uit showlijnen nerveuzer zijn. :denken: Een werklijn-Mechelaar is in mijn ogen juist heel stabiel, binnen de africhting zit men volgens mij helemaal niet te wachten op nerveuze honden.
Als je voor een tervueren wil kijken zou ik dus kijken naar de tervuerens uit de werklijnen van de Mechelaar.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:
Zoek stok! schreef: Ik ga haar zondag wel even uithoren over de Mechelaar, hoe ze dat gedaan heeft :ok:
:offt: Zaterdag! :wink:
Ah, wist ik wel hoor, de dag na de wedstrijd van vrijdagavond :pffff: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”