Ik ben niet van mening dat er echte showlijnen en werklijnen zijn in het kader van showlijnen zijn sufmutsen en werklijnen zijn de enigen die werken. Je hebt de ISDS lijnen die al eeuwen lang op schapendrijf instinct worden uitgekozen en waar helaas de gezondheid een mindere plek in de fokkerij heeft gekregen. Helaas zijn er fokkers die alleen nog maar showen met hun BC's en ook alleen maar naar het uiterlijk kijken zonder enig aandacht te schenken aan will t please en werkvermogen. En dan heb je de fokkers die zoeken naar Bc's die gezond zijn, goed karakter hebben, graag willen werken zonder over de top te zijn en daarnaast ook nog een aantrekkelijk uiterlijk hebben.Zoek stok! schreef:En hoe zit het dan met show- en werklijnen? Ik kom daar op internet niet echt uit, er wordt slecht vermeld wat de achtergrond van de honden is. Of kan ik het gewoon aan het uiterlijk zien, dat de showborders wat groter zijn en meer vacht hebben? Ik zou dan in ieder geval een border willen die wat verder afstaat van de 'schapenlijnen'. Dan kom ik bij de showlijn terecht? Of een mix show/werklijn? En wat vind jij van Aussies?Danielle schreef:Blijft toch jammer dat veel mensen zo'n negatief beeld van de BC hebbe. Ik zou zeggen, kom hier eens thuis bij me kijken en dan zie je hoe rustig en absoluut niet neurotisch/drijverig of wat dan ook zijn (mits je er natuurlijk voldoende mee doet...)
De BC's die je tegenwoordig op show ziet (omdat ze daar veel winnen en dus wordt er op dat type doorgefokt) heeft in mijn ogen veel te veel vacht, zijn klein, hebben erg veel bone en de bouw is niet meer echt geschikt om het werk de hele dag aan te kunnen. Veel echte ISDS borders zijn veel groter, minder vacht en kunnen wel over de top gaan als ze niet voldoende uitdaging krijgen.
Ik probeer dus met mijn fokkerij ertussen in tezitten door honden te fokken die heel graag willen werken (en ook best aardige resultaten boeken...) maar ook gewoon normaal in huis kunnen zijn zonder neurotisch gedrag en die sociaal gedrag vertonen naar mens en dier en hun eye alleen gebruiken bij de schapen.
Ik heb Bc's uit echte ISDS lijnen en uit wat men zou noemen showlijnen. Mijn oudste (en eerste) BC van inmiddels 13 jaar heeft nooit 1 klap aan behendigheid gevonden, terwijl hij super was bij de schapen en ook flyball geweldig vond. Mijn "show" Borders werken super in de behendigheid en ook bij de schapen laten ze heel duidelijk hun natural instinct zien.