Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over coursing
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Vraagje over coursing
Mag een niet rashond (Felix bijvoorbeeld) meedoen aan coursing?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Jaap*
- Zeer actief
Met de FritZter?Hutsje schreef:zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen?Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net![]()
Bedankt

Ik ga eens even vragen binnenkort, Jubbega is hier vlakbij en daar is een baan. Wie weet, dan zullen ze nog eens wat beleven
Ik hoor André van duin al nasaal zeggen "Me graaas, me graaas"

- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan eens contact opnemen via www.coursing.nl
Die zitten in Leek. Wij hebben daar 1 juni een coursingdag gehad met Rhodesian Ridgebacks.
Misschien mag je (mogen jullie
) eens meetrainen.
Die zitten in Leek. Wij hebben daar 1 juni een coursingdag gehad met Rhodesian Ridgebacks.
Misschien mag je (mogen jullie

- Hutsje
- Zeer actief
nee, met lijfJaap* schreef:Met de FritZter?Hutsje schreef:zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen?Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net![]()
Bedankt![]()
![]()
Ik ga eens even vragen binnenkort, Jubbega is hier vlakbij en daar is een baan. Wie weet, dan zullen ze nog eens wat beleven
ja, idd met da fritZter

Laatst gewijzigd door Hutsje op 07 jul 2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
staat op de site van windhondenrenvereniging frieslandJaap* schreef:Met de FritZter?Hutsje schreef:zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen?Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net![]()
Bedankt![]()
![]()
Iedere (wind)hond is welkom!
Heb je een (wind)hond en wil je alleen maar trainen (rennen) dan ben je van harte welkom op de trainingen, maar kom ook eens kijken bij een wedstrijd. Je zult gaan zien en ervaren dat windhonden en hun baasjes hier veel plezier aan beleven.
http://www.wrvfriesland.nl/
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?
Ik weet niet of een van jullie al eens op een coursing is geweest? De honden gillen en krijsen alles bij elkaar van opwinding en hebben maar 1 focus, de prooi. Met een hond die coursing doet kun je dus niet de dag erna weer gaan wandelen bij de konijnen en hem op zijn falie geven als hij daar ineens achteraan gaat. De dag ervoor stond je hem immers nog op te jutten om dat gedrag te tonen.

Ik weet niet of een van jullie al eens op een coursing is geweest? De honden gillen en krijsen alles bij elkaar van opwinding en hebben maar 1 focus, de prooi. Met een hond die coursing doet kun je dus niet de dag erna weer gaan wandelen bij de konijnen en hem op zijn falie geven als hij daar ineens achteraan gaat. De dag ervoor stond je hem immers nog op te jutten om dat gedrag te tonen.

- Jaap*
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Als je het niet erg vindt dat je hond achter alles aangaat geeft het inderdaad niet.Jaap* schreef:Ik geef niemand op z'n flikker

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
MARC_S schreef:Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?![]()

en oh Marc, ik ben heeeel erg vaak op de baan aanwezig geweest en ken vele honden die coursen
- Jaap*
- Zeer actief
Daar ga ik over.MARC_S schreef:Als je het niet erg vindt dat je hond achter alles aangaat geeft het inderdaad niet.Jaap* schreef:Ik geef niemand op z'n flikkerFelix mag toch ook niet zomaar achter iets aangaan of wel?
- Hutsje
- Zeer actief
ik ga daar wel een klein beetje vanuit maar daarom wil ik er eens heen en praten met de verschillende eigenaren. fritz is absoluut niet dom en ziet denk ik echt het verschil wel tussen een nepprooi aan een touwtje op een baan en loslopende hazen en reeen in het open veld. maar daarnaast rent hij ook heel graag hard, ik laat hem ook wel eens voor de auto lopen, dan gaat hij helemaal uit zijn dakyamie schreef:MARC_S schreef:Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?![]()
Ik weet niet of een van jullie al eens op een coursing is geweest? De honden gillen en krijsen alles bij elkaar van opwinding en hebben maar 1 focus, de prooi. Met een hond die coursing doet kun je dus niet de dag erna weer gaan wandelen bij de konijnen en hem op zijn falie geven als hij daar ineens achteraan gaat. De dag ervoor stond je hem immers nog op te jutten om dat gedrag te tonen.ben jij er al wel vaak genoeg geweest? en oh ja hoor, wel degelijk dat een hond het verschil tussen de baan en mogen en niet mogen kan leren .
en oh Marc, ik ben heeeel erg vaak op de baan aanwezig geweest en ken vele honden die coursen

en verder dacht ik dat we afgesproken hadden dat we niet meer op elkaar zouden reageren marc, of was dat een eenzijdige afspraak van mijn kant?

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.Hutsje schreef:ik ga daar wel een klein beetje vanuit maar daarom wil ik er eens heen en praten met de verschillende eigenaren. fritz is absoluut niet dom en ziet denk ik echt het verschil wel tussen een nepprooi aan een touwtje op een baan en loslopende hazen en reeen in het open veld. maar daarnaast rent hij ook heel graag hard, ik laat hem ook wel eens voor de auto lopen, dan gaat hij helemaal uit zijn dakyamie schreef:MARC_S schreef:Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?![]()
Ik weet niet of een van jullie al eens op een coursing is geweest? De honden gillen en krijsen alles bij elkaar van opwinding en hebben maar 1 focus, de prooi. Met een hond die coursing doet kun je dus niet de dag erna weer gaan wandelen bij de konijnen en hem op zijn falie geven als hij daar ineens achteraan gaat. De dag ervoor stond je hem immers nog op te jutten om dat gedrag te tonen.ben jij er al wel vaak genoeg geweest? en oh ja hoor, wel degelijk dat een hond het verschil tussen de baan en mogen en niet mogen kan leren .
en oh Marc, ik ben heeeel erg vaak op de baan aanwezig geweest en ken vele honden die coursen. (hier zal ook wel weer commentaar opkomen :N:
).
en verder dacht ik dat we afgesproken hadden dat we niet meer op elkaar zouden reageren marc, of was dat een eenzijdige afspraak van mijn kant?
-
- Zeer actief
Maar als je hond uit zichzelf over elke hek springt en je ergert je daaraan dan ga je dus niet recreatief en voor de lol 1 keer in de week of nog minder wel je hond stimuleren om over hekjes te springen. Ik draai het dus om. Een hond die dus helemaal debiel is van ballen, zo erg dat je hem daarvoor moet straffen, ga je ook niet zomaar een keer voor de lol stimuleren bij een flyball machine. Tenminste, zo denk ik daarover.yamie schreef:kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.Hutsje schreef:ik ga daar wel een klein beetje vanuit maar daarom wil ik er eens heen en praten met de verschillende eigenaren. fritz is absoluut niet dom en ziet denk ik echt het verschil wel tussen een nepprooi aan een touwtje op een baan en loslopende hazen en reeen in het open veld. maar daarnaast rent hij ook heel graag hard, ik laat hem ook wel eens voor de auto lopen, dan gaat hij helemaal uit zijn dakyamie schreef:MARC_S schreef:Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?![]()
en oh Marc, ik ben heeeel erg vaak op de baan aanwezig geweest en ken vele honden die coursen. (hier zal ook wel weer commentaar opkomen :N:
).
-
- Zeer actief
Zie het maar gewoon als een stukje naar Jaap geschreven.Hutsje schreef:ik ga daar wel een klein beetje vanuit maar daarom wil ik er eens heen en praten met de verschillende eigenaren. fritz is absoluut niet dom en ziet denk ik echt het verschil wel tussen een nepprooi aan een touwtje op een baan en loslopende hazen en reeen in het open veld. maar daarnaast rent hij ook heel graag hard, ik laat hem ook wel eens voor de auto lopen, dan gaat hij helemaal uit zijn dakyamie schreef:MARC_S schreef:Ik zou als ik mijn hond corrigeerde voor jagen niet gaan staan joelen en opjutten op een coursing. Kan een mij liggen maar hoe dubbel wil je met zo'n dier omgaan?![]()
).

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
en jij snapt dan coursing niet , want ( nogmaals) hoevaak ben je er geweest of hoeveel honden ken je? )MARC_S schreef:Maar als je hond uit zichzelf over elke hek springt en je ergert je daaraan dan ga je dus niet recreatief en voor de lol 1 keer in de week of nog minder wel je hond stimuleren om over hekjes te springen. Ik draai het dus om. Een hond die dus helemaal debiel is van ballen, zo erg dat je hem daarvoor moet straffen, ga je ook niet zomaar een keer voor de lol stimuleren bij een flyball machine. Tenminste, zo denk ik daarover.yamie schreef:kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.Hutsje schreef:ik ga daar wel een klein beetje vanuit maar daarom wil ik er eens heen en praten met de verschillende eigenaren. fritz is absoluut niet dom en ziet denk ik echt het verschil wel tussen een nepprooi aan een touwtje op een baan en loslopende hazen en reeen in het open veld. maar daarnaast rent hij ook heel graag hard, ik laat hem ook wel eens voor de auto lopen, dan gaat hij helemaal uit zijn dakyamie schreef:ben jij er al wel vaak genoeg geweest? en oh ja hoor, wel degelijk dat een hond het verschil tussen de baan en mogen en niet mogen kan leren .
gen oh Marc, ik ben heeeel erg vaak op de baan aanwezig geweest en ken vele honden die coursen. (hier zal ook wel weer commentaar opkomen :N:
).
je kunt,net zoals met flyball, behendigheid enz, gecontroleerd de driften van je hond uit oefenen, je overstimuleert niet, iets zit erin of niet, een hond die al enorm jaagt, zal niet meer gaan jagen en een hond die nog nooit heeft gejaagd zal niet ineens niet meer los kunnen+
Laatst gewijzigd door yamie op 08 jul 2008 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik denk dat je een hond heel goed kan leren wat training is en wat niet.
lola peinst er niet over om over iets heen te springen, daar word je moe van en eronderdoor of eromheen is veul makkelijker...
maar laat ik haar gaan op het behendigheidsveld dan raken de pootjes geheel vrijwillig de grond niet meer
lola peinst er niet over om over iets heen te springen, daar word je moe van en eronderdoor of eromheen is veul makkelijker...
maar laat ik haar gaan op het behendigheidsveld dan raken de pootjes geheel vrijwillig de grond niet meer

- Hutsje
- Zeer actief
ik heb vroegah jaren jachttrainingen gedaan met mijn flatcoat. maar dat betekende niet dat hij in het veld zo maar zelfstandig zijn kunstje mocht gaan doen en dat wist hij. ik ben juist jachttraining met hem gaan doen zodat hij zo zijn ei wel kwijt konyamie schreef:
kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou deels zeg ik dat toch ook hahaha, dat het op die manier werkt? ik zeg alleen ook, dat het geen wondermiddel isHutsje schreef:ik heb vroegah jaren jachttrainingen gedaan met mijn flatcoat. maar dat betekende niet dat hij in het veld zo maar zelfstandig zijn kunstje mocht gaan doen en dat wist hij. ik ben juist jachttraining met hem gaan doen zodat hij zo zijn ei wel kwijt konyamie schreef:
kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.. ik vergelijk het dus hier maar een beetje mee, maar dat kan best niet kloppen hoor.

- Hutsje
- Zeer actief
jah, ik was het ook met je eensyamie schreef:nou deels zeg ik dat toch ook hahaha, dat het op die manier werkt? ik zeg alleen ook, dat het geen wondermiddel isHutsje schreef:ik heb vroegah jaren jachttrainingen gedaan met mijn flatcoat. maar dat betekende niet dat hij in het veld zo maar zelfstandig zijn kunstje mocht gaan doen en dat wist hij. ik ben juist jachttraining met hem gaan doen zodat hij zo zijn ei wel kwijt konyamie schreef:
kijk Jes de ene hond is de andere niet, maar net zoals een behendigheids hond niet over elk hekje vliegt, een flyball hond niet achter elke balletje aan vliegt, kan een hond die wil jagen ook onderscheide maken, of weet de baas dat in de hand te houden, fritz jaagt nu ook, felix wil dat ook, dat houden jullie nu toch ook onder controle? het is heus niet zo, dat je , als je op een baan gaat lopen, daarna je honden als engeltjes in een veld kan laten huppelen hoor, wat erin zit zit erin.. ik vergelijk het dus hier maar een beetje mee, maar dat kan best niet kloppen hoor.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Maar zijn dat niet twee verschillende dingen? Een hond die geen problemen heeft met jagen (waar het goed in de hand te houden is) zal niet ineens meer gaan jagen door het als sport te gaan doen waarin hij opgejut wordt. Maar een hond die al problemen heeft met jagen (dus erg moeilijk in de hand te houden is), zou wel kunnen verergeren in gedrag door hem ook nog te gaan belonen en opjutten als sport. Of zie ik dat te moeilijk?
Ook denk ik dat je agility niet echt kunt vergelijken met zoiets als coursing. Ik weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar je bent bij agility veel meer als baas en hond samen bezig en maakt niet extreem gebruik van een of andere 'drift' zoals het najagen van iets dat beweegt.
Ook denk ik dat je agility niet echt kunt vergelijken met zoiets als coursing. Ik weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar je bent bij agility veel meer als baas en hond samen bezig en maakt niet extreem gebruik van een of andere 'drift' zoals het najagen van iets dat beweegt.

Linda, Izzie en Bram
- Hutsje
- Zeer actief
in de jachttraining worden ze natuurlijk ook opgejut om wild te zoeken en te halen, en dat mag in het veld tijdens de wandeling ook niet.Zoek stok! schreef:Maar zijn dat niet twee verschillende dingen? Een hond die geen problemen heeft met jagen (waar het goed in de hand te houden is) zal niet ineens meer gaan jagen door het als sport te gaan doen waarin hij opgejut wordt. Maar een hond die al problemen heeft met jagen (dus erg moeilijk in de hand te houden is), zou wel kunnen verergeren in gedrag door hem ook nog te gaan belonen en opjutten als sport. Of zie ik dat te moeilijk?
ik denk dat een fritz echt wel het verschil ziet tussen lekker uit zijn dak gaan op een afgesloten baan en de gewone wandelingen. hij heeft ontzettend veel jachtdrift, dat zal er nooit uit gaan, stroomband of niet. het is dus altijd uitkijken geblazen en het zien voor hij het ziet en zijn gedrag goed in de gaten houden. het loopt ook absoluut niet relaxed met fritz omdat je hem dus altijd in de gaten moet houden, en geen hij seconde uit het zicht mag want dan is hij weg. ik hou hem dus op mijn stem bij me en dat is op een coursing baan natuurlijk ook heel anders.

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
HeJaap* schreef:Met de FritZter?Hutsje schreef:zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen?Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net![]()
Bedankt![]()
![]()

- Jaap*
- Zeer actief
Doe je ook mee?Pepie schreef:HeJaap* schreef:Met de FritZter?Hutsje schreef:zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen?Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net![]()
Bedankt![]()
![]()

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ja da's waar, bij jachttraining heb je natuurlijk hetzelfde. Hij zal het vast geweldig vinden. Lijkt me ook leuk om een keer te zien.Hutsje schreef:in de jachttraining worden ze natuurlijk ook opgejut om wild te zoeken en te halen, en dat mag in het veld tijdens de wandeling ook niet.
ik denk dat een fritz echt wel het verschil ziet tussen lekker uit zijn dak gaan op een afgesloten baan en de gewone wandelingen. hij heeft ontzettend veel jachtdrift, dat zal er nooit uit gaan, stroomband of niet. het is dus altijd uitkijken geblazen en het zien voor hij het ziet en zijn gedrag goed in de gaten houden. het loopt ook absoluut niet relaxed met fritz omdat je hem dus altijd in de gaten moet houden, en geen hij seconde uit het zicht mag want dan is hij weg. ik hou hem dus op mijn stem bij me en dat is op een coursing baan natuurlijk ook heel anders.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Of juist wel. Je leert de hond dan dat over hekjes springen iets is wat alleen op jouw commando gedaan wordt. JIJ wijst de hekjes aan, en je hond mag dán ook springen. Anders niet.MARC_S schreef: Maar als je hond uit zichzelf over elke hek springt en je ergert je daaraan dan ga je dus niet recreatief en voor de lol 1 keer in de week of nog minder wel je hond stimuleren om over hekjes te springen. Ik draai het dus om. Een hond die dus helemaal debiel is van ballen, zo erg dat je hem daarvoor moet straffen, ga je ook niet zomaar een keer voor de lol stimuleren bij een flyball machine. Tenminste, zo denk ik daarover.
En een ballengekke hond geef je een uitlaatklep met Flyball. En desgewenst kan je het gek doen met ballen dan beperken tot op dat trainingsveld, in díe situatie.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
op de site van Anne staat ook best wat over het rennen of coursen:
http://www.windhonden.net/website/index.html
http://www.windhonden.net/website/index.html
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo

http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo