Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verbetering v/h ras,verbetering voor wie eigenlijk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door piennl »

massam schreef:
Inge O schreef: wij verbeteren dus helemaal niks : in het beste geval proberen we de neergaande lijn van de laatste jaren weer om te buigen, want de showrashondenfokkerij is pure waanzin, als je het mij vraagt (maar jammer genoeg doet niemand dat :boos: :mrgreen: ).
helemaal mee eens. dat is ook een van mijn belangrijkste doelen in de fok.

mooie standaard hondjes fokken die nog kunnen waarvoor ze zijn. hun oude beroep kan niet en willen we niet maar een engelse staff moet op vele vlakken kunnen sporten en als je 40 cm en 22 kilo bent kun je misschien leuk door een ring hobbelen maar veel fijner is het als je 40 cm en 15 kilo ofzo bent zodat je lekker alles kan wat ik je hoofd zit en je lichaam je niet in de weg zit. terug naar hoe het zou horen dus.
Ondanks dat er gelukkig nog heel wat fokkers zijn die wel fokken voor werkvermogen is het toch lastig om de fokkers van weleer te evenaren. Als ik naar mijn ras kijk is het toch lastig om de juiste combinatie te selecteren, omdat de omstandigheden waarin we onze honden laten werken toch anders zijn dan oorspronkelijk. Zo is het schapendrijven voor veel mensen een sport en geen dagelijks werk, waardoor ook de voorkeur voor bepaalde eigenschappen verandert. De Engelsen noemen de huidige trend van BC's 'zaterdagshondjes': honden die 10 minuten vlammen op het wedstrijdparcours, maar die het dagelijks werk niet aan zouden kunnen. Het is ook niet gemakkelijk, goed fokken...
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het is ook moeilijk.

en je moet geluk hebben.

als ik onze sam zie. een grotere outcross is er niet. moeder van het oude atletische type en vader echte showlijn.

door sommigen daarom ook niet serieus genomen :roll:

maar als je ziet wat een drive die hond heeft! daar sta je van te kijken. zijn conditie is perfect. met hem werd tot voor kort alleen gewandeld. tuin nog niet afgezet dus echt nooit rauzen etc. nu is sinds eind mei de tuin afgezet en hij kan zonder training gewoon 1.5 uur minimaal op volle kracht vooruit en ik MOET hem stoppen anders gaat ie gewoon door.

geen enkele zelfbewuste fokker met toekomstbeeld etc zou deze combi gokken maar bij sams fokker was het eerste nest een ongeluk en dat werden zulke gave hondjes dat ze nog een nest gedaan hebben waar sam van is.

het blijft dus enorm veel uitzoeken en nakijken maar stiekum is het beste misschien soms wat je niet zou verwachten :wink:
Afbeelding
piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

massam schreef:het is ook moeilijk.

en je moet geluk hebben.

als ik onze sam zie. een grotere outcross is er niet. moeder van het oude atletische type en vader echte showlijn.

door sommigen daarom ook niet serieus genomen :roll:

maar als je ziet wat een drive die hond heeft! daar sta je van te kijken. zijn conditie is perfect. met hem werd tot voor kort alleen gewandeld. tuin nog niet afgezet dus echt nooit rauzen etc. nu is sinds eind mei de tuin afgezet en hij kan zonder training gewoon 1.5 uur minimaal op volle kracht vooruit en ik MOET hem stoppen anders gaat ie gewoon door.

geen enkele zelfbewuste fokker met toekomstbeeld etc zou deze combi gokken maar bij sams fokker was het eerste nest een ongeluk en dat werden zulke gave hondjes dat ze nog een nest gedaan hebben waar sam van is.

het blijft dus enorm veel uitzoeken en nakijken maar stiekum is het beste misschien soms wat je niet zou verwachten :wink:
Ha! Mijn beste wedstrijdhond kwam ook uit een ongelukje :mrgreen:
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

Afbeelding
piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
piennl schreef: Nee, maar ik beweer ook niet dat je een Border Collie leuk moet vinden, alleen begreep ik uit Linda haar verhaal dat de eye van de Border Collie in feite iets is waar op doorgefokt is en dat is ook niet waar. Ik moet toegeven dat ik zelf veel Border Collies ook ronduit irritant vind, maar dat zit hem meer in het feit dat er geen gezonde uitlaatklep is voor deze honden. Op het moment dat een fokker beweert BCs fokt die 'wat rustiger' zijn en 'geen werklijn', dan gaan bij mij de haren de lucht in omdat veel van deze honden bij de verkeerde mensen terecht komen....
niet op doorgefokt in de zin van 'in de vernieling geholpen', maar natuurlijk wel op doorgefokt in de zin van één kenmerk van de jacht (coppinger noemt dat het stalken) heel erg uitvergroot, tot op en soms over een grens waarbij de baasjes en soms zelfs de hond er last van ondervinden, ook als hij verder een aktief leven heeft.
Een overmaat aan eye is ook voor de werkende Border Collie niet ideaal en dus zeker niet iets waar men op doorfokt. Een overmaat aan eye komt wel sterker naar buiten als een hond zich verveelt. Daar lijkt me dus voor de baas een schone taak weggelegd om dit aan banden te leggen. Overigens ken ik genoeg mensen met Border Collies die het stalkgedrag zals Coppinger dat blijkbaar noemt niet toestaan met als gevolg dat het ook niet of nauwelijks gebeurt. Nogmaals, het is meer neurotisch gedrag dat dat vervelende eyen in de hand werkt dan iets dat ongewenst in de hond gefokt is.

Afbeelding
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

Ik zie de levensverwachting van hondenrassen niet stijgen, wat ik versta onder een verbetering. Integendeel, vele rassen zij zodanig kapot gefokt, dat hun levensverwachting alleen maar korter wordt. Maar ja als ze maar voldoen aan ons ideaalbeeld he dan is dat toch een hele verbetering voor de hond of toch niet echt???! en spelen alleen onze belangen maar mee.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

sundancekid schreef:Ik zie de levensverwachting van hondenrassen niet stijgen, wat ik versta onder een verbetering. Integendeel, vele rassen zij zodanig kapot gefokt, dat hun levensverwachting alleen maar korter wordt. Maar ja als ze maar voldoen aan ons ideaalbeeld he dan is dat toch een hele verbetering voor de hond of toch niet echt???! en spelen alleen onze belangen maar mee.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Vroeger was de levensverwachting van een collie bijv. rond de 11 à 12 jaar. Tegenwoordig is een collie van 14 toch echt geen uitzondering meer.
En ik sprak laatst een man met een duitse dog van 11 en die vertelde mij ook dat hij in hun verenigingsblaadje vaak leeftijden van 12 en ouder las.
Ik neem toch aan dat bij veel hondenrassen hogere leeftijden voorkomen, mede door betere medische ontwikkelingen en beter voedsel.
Al zullen er, neem ik aan, wel rassen zijn die echt veel 'mankementen' vertonen.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
lieke schreef:Ik neem toch aan dat bij veel hondenrassen hogere leeftijden voorkomen, mede door betere medische ontwikkelingen en beter voedsel.
als dit de reden is voor hun langere leven (en dat is idd wel zo) dan staat dit natuurlijk volledig los van het fokbeleid.
met een goed fokbeleid zouden ze dan , mét goede verzorging, alleen nog maar nog ouder worden.
Heb je ook al weer gelijk aan :wink:
Afbeelding
sundancekid

lieke schreef:
sundancekid schreef:Ik zie de levensverwachting van hondenrassen niet stijgen, wat ik versta onder een verbetering. Integendeel, vele rassen zij zodanig kapot gefokt, dat hun levensverwachting alleen maar korter wordt. Maar ja als ze maar voldoen aan ons ideaalbeeld he dan is dat toch een hele verbetering voor de hond of toch niet echt???! en spelen alleen onze belangen maar mee.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Vroeger was de levensverwachting van een collie bijv. rond de 11 à 12 jaar. Tegenwoordig is een collie van 14 toch echt geen uitzondering meer.
En ik sprak laatst een man met een duitse dog van 11 en die vertelde mij ook dat hij in hun verenigingsblaadje vaak leeftijden van 12 en ouder las.
Ik neem toch aan dat bij veel hondenrassen hogere leeftijden voorkomen, mede door betere medische ontwikkelingen en beter voedsel.
Al zullen er, neem ik aan, wel rassen zijn die echt veel 'mankementen' vertonen.
daar sla je nagel op de kop "betere medische verzorging en uitgebalanceerd voer" die zorgen ervoor dat de dieren heden ten dage ouder kunnen worden. De rassen zelf zijn zeker niet sterker geworden hoor, integendeel door overfokking, gaan vele hondenrassen stilaan naar de kl...n en daar wringt bij mij het schoentje.
Sommige rassen zijn zodanig veranderd in de loop van de geschiedenis, dat ze een caricatuur zijn geworden van wat ze vroeger plachten te zijn.
Met alle gevolgen vandien voor hun gezondheid. Geldbejag speelt hierin een zeer grote rol en dat is in mijn ogen een schandalige ontwikkeling.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

sundancekid schreef:
lieke schreef:
daar sla je nagel op de kop "betere medische verzorging en uitgebalanceerd voer" die zorgen ervoor dat de dieren heden ten dage ouder kunnen worden. De rassen zelf zijn zeker niet sterker geworden hoor, integendeel door overfokking, gaan vele hondenrassen stilaan naar de kl...n en daar wringt bij mij het schoentje.
Sommige rassen zijn zodanig veranderd in de loop van de geschiedenis, dat ze een caricatuur zijn geworden van wat ze vroeger plachten te zijn.
Met alle gevolgen vandien voor hun gezondheid. Geldbejag speelt hierin een zeer grote rol en dat is in mijn ogen een schandalige ontwikkeling.
Ik ben niet deskundig inzake andere hondenrassen :wink: . Ken alleen mijn eigen ras heel goed en weet zijdelings van vrienden/familie/kennissen van enkele andere hondenrassen. En natuurlijk hoor ik ook over de gezondheidsproblemen van sommige rassen. Maar als ik even naar mijn ras kijk, dan zie ik dat bepaalde rasgebonden aandoeningen (hd, cea/pra, etc.) door zorgvuldig fokbeleid praktisch uitgeroeid is. Natuurlijk zijn er op exterieur altijd voorkeuren die nogal 'modegebonden' is (bijv. meer vacht, kleinere honden, etc.) maar er wordt bij mijn weten toch heel weinig gesjoemeld qua gezondheid.
Natuurlijk is dat bij de erkende fokkers en zullen er altijd broodfokkers zijn maar die verkl*ten elk ras, als het maar geld oplevert.
En ik mag toch aannemen dat dit beleid voor de meerderheid van de hondenrassen gangbaar?
Afbeelding
sundancekid

lieke schreef:
sundancekid schreef:
lieke schreef:
Ik ben niet deskundig inzake andere hondenrassen :wink: . Ken alleen mijn eigen ras heel goed en weet zijdelings van vrienden/familie/kennissen van enkele andere hondenrassen. En natuurlijk hoor ik ook over de gezondheidsproblemen van sommige rassen. Maar als ik even naar mijn ras kijk, dan zie ik dat bepaalde rasgebonden aandoeningen (hd, cea/pra, etc.) door zorgvuldig fokbeleid praktisch uitgeroeid is. Natuurlijk zijn er op exterieur altijd voorkeuren die nogal 'modegebonden' is (bijv. meer vacht, kleinere honden, etc.) maar er wordt bij mijn weten toch heel weinig gesjoemeld qua gezondheid.
Natuurlijk is dat bij de erkende fokkers en zullen er altijd broodfokkers zijn maar die verkl*ten elk ras, als het maar geld oplevert.
En ik mag toch aannemen dat dit beleid voor de meerderheid van de hondenrassen gangbaar?
hier ga ik wel gedeeltelijk in mee hoor. Het is niet allemaal zwart wit natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”