Bram heeft er een jaar over gedaan om te apporteren

Maar....de aanhouder wint en hij doet het nu met heel veel plezier alsof hij nooit anders heeft gedaan.
De ultieme tip heb ik niet voor je. Als die bestond, had ik Bram veel eerder aan het apporteren gekregen
Wat ik heb gedaan, zijn verschillende oefeningen. Veel spelen inderdaad en belonen voor iets oppakken, maakt niet uit wat het is. Mag een bal zijn, een doekje of wat dan ook. Veel aanmoedigen en lekker gek maken. Doe dit ook op momenten dat hij veel energie heeft.
Daarnaast heb ik veel clickerwerk met het blok gedaan. Eerst klikken voor kijken en zo opbouwen naar even tussen de tanden houden. Ik moet direct eerlijk zeggen dat we maaaaanden zijn blijven hangen bij blok op de grond en even tussen de tanden doen zonder op te pakken. Dezelfde oefening ook doen met blok in je hand (stilhouden) en stukje rennen met blok terwijl je hem aanmoedigt om het te pakken.
Als laatste - maar dat moet je echt alleen doen bij heel goede begeleiding - heeft mijn trainster hem 'gedwongen' tot het blok vasthouden. Ik heb dat zelf nooit gedaan. Hij 'moest' dan het apport even in z'n bek houden terwijl zij haar hand onder z'n kin hield. Ze keek daarbij heel goed naar de hoeveelheid spanning die hij had en hij werd giga beloond voor even in de bek houden.
En voila, een aantal weken geleden zei m'n trainster dat hij het vandaag zou oppakken, dat zag ze aan z'n houding. En ze had gelijk, hij pakte het blok en bracht het naar mij. Ik was te verbaasd om iets te zeggen, maar bracht gelukkig wel m'n hand met lekkers naar z'n bek. En vanaf dat moment apporteert hij alsof hij nooit anders heeft gedaan.
Veel succes, hou vol