Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras bestaat het langste en zie je veel??

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

doggy

Welk ras bestaat het langste en zie je veel??

Ongelezen bericht door doggy »

Welk ras bestaat het langste en zie je veel ??

Na mijn idee, zie je de Stabij en de Herder het meest van vroeger tot nu.

Hoe zien jullie dat??
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

En wat is "de herder"
De Duitse herder bestaat als ras pas sinds ca 1899. Toen werd het stamboek geopend voor herdershonden van een bepaald type in Duitsland, gevonden tussen een allegaartje van de diverse landslagen van herderhonden in de verschillende gebieden in Duitsland. Met als voorbeeld een bepaalde reu en zijn er raspunten geschreven.
Bepaalde types windhonden en molossers zijn al veel ouder.
OP oude schilderijen zie bijvoorbeeld veel langharige jachthonden van het type Drentse Patrijshond.
doggy

Ik bedoel:

Welk ras je van vroeger tot nu het meeste ziet.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Elmar schreef: OP oude schilderijen zie bijvoorbeeld veel langharige jachthonden van het type Drentse Patrijshond.
Dit geldt ook voor de kleinere slag spioentjes. Waar mogelijk rassen zoals het kooikerhondje, cavalier, vlinderhondje en markiesje vanaf stammen.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

De boxer is ook al een oud ras wat regelmatig overal te voorschijn komt (voorheen dacht ik brabantse bullenbijter?)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

boxersien schreef:De boxer is ook al een oud ras wat regelmatig overal te voorschijn komt (voorheen dacht ik brabantse bullenbijter?)
De boxer bestaat pas sinds 1905 officieel, net 100 jaar dus. Is niet echt oud. :wink:
De Hollandse Herder bestaat dit jaar 110 jaar, we hebben een mooie pen gekregen van de NHC om dat te vieren :mrgreen: Nou ja....die pen was al na 5 minuten vakkundig gemold door Marouck maar gelukkig heeft Jan een nieuwe opgestuurd. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
doggy

Hoe lang bestaat de Staby al??

Want die zie je volgensmij ook veel op plaatjes van vroeger.
doggy

Nanna schreef:
doggy schreef:Hoe lang bestaat de Staby al??

Het ras bestaat waarschijnlijk al sinds 1800 en werd in 1942 door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied erkend.
Oke, dankje.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

doggy schreef:Hoe lang bestaat de Staby al??

De Staby kun je ongeveer op 1 lijn zetten met de Drentsche Patrijshond,de Kooiker,de Munsterlander enz.
Allemaal afkomstig van honden die met de Spanjaarden naar het noorden zijn gekomen.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het voor het ras heel erg jammer dat je ze tegenwoordig zo veel ziet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
doggy

marian* schreef: Als ik eerlijk mag zijn vind ik het voor het ras heel erg jammer dat je ze tegenwoordig zo veel ziet.
Klopt, je ziet ze steeds vaker.

Naast de vereniging, zijn er ook mensen die ze zo maar fokken en omdat het een populair ras is, ben ik bang dat het nog wel even door zal gaan.

Alleen in de straat waar ik woon wonen 3 Stabij's.
( wordt niet mee gefokt).
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

marian* schreef: Als ik eerlijk mag zijn vind ik het voor het ras heel erg jammer dat je ze tegenwoordig zo veel ziet.
Dat vind ik ook. Vooral op marktplaats vind je veel nestjes Stabijna's. En dan spreken ze nog van raszuiver :jank:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Nanna schreef:Hoe bedoel je welk ras bestaat het langste? Als het op ouderdom aankomt denk ik dat de Pharaohond erg ver komt.
"Ofschoon als land van oorsprong Malta wordt opgegeven, blijkt uit tekeningen en geschriften dat de hond reeds 4000 jr. v.C. in Egypte werd aangetroffen en daar als jachthond werd gebruikt en gefokt."
dat is niet geheel correct :mrgreen: dat zijn nl. Tesem- honden waaruit de pharaohhond op malta is ontstaan en de podenco ibicenco op ibiza en mallorca en de basenji in de congo en de cirneco op sicilie :wink: de maltesen zijn ook niet blij met de naam Pharaohhond , die de engelsen eraan gegeven hebben, en gebruiken daarom altijd nog hun naam voor het ras Kelb Tal Fenek :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

één van de oudste rassen terugkijkend op de geschiedenis is waarschijnlijk de greyhound
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

De keeshond is ook een heel oud ras. Ze komen niet echt op oude schilderijen voor omdat de kees een hond van het gewone volk was.
Vijftig/zestig jaar geleden zag je veel middenslag kezen en dan de witten. Je ziet nu ook nog wel keeshonden in alle soorten en formaten.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

de mastiff natuurlijk.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Daan schreef:de mastiff natuurlijk.

Ja,maar die zie je gelukkig maar weinig. :ok:

(een zegen voor het ras)
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”