Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

prikband en gentle leader.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

prikband en gentle leader.

Ongelezen bericht door Emma »

was net via google op een ander forum terecht gekomen. daar liepen veel mensen met een prikband om de hond heen. omdat zij zelf de hond door al dan niet medische omstandigheden de hond niet konden houden. waarom gebruiken hun dan geen gentle leader??
als je die op een goede manier gebruikt hoef je helemaal niet meer aan de hond te trekken. dat mag ook niet. de hond wordt zelf gecorrigeerd door de leader. ipv met een prikband waar wel de nodige spanning op kan staan.
ik was even verbijsterd hierover dat er mensen zijn die de prikband beter dan een gentle leader vinden. of ben ik nou helemaal gek?? :denken:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ben zowiezo eigenlijk tegen het gebruik van dit soort middelen op dagelijkse basis, gewoon afentoe eens tijdens het trainen, kan het een hulpmiddel zijn :19: .
maar personlijk geloof ik erin dat je gewenst gerag enrin en ongewenst gedrag eruit moet trainen.

Aan de andere kant, als dat haar helpt te voorkomen dat haar hond problemen krijgt of veroorzaakt, ze neemt in ieder geval een stuk verantwoordelijk heid :wink:

Baco is ooit eens aangevallen door een portugees waterhondje, en die deed dat regelmatig,bij allerlei honden vertelde de eigengaresse en wist me verder alleen maar te vertellen dat ze hem niet kon houden omdat ze last had van haar rug :roll:
nah als ze het kreng met een prikband bij zich had gehouden, dan had ze mijn zegen gehad :denken:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

S@ndr@ schreef:ik ben zowiezo eigenlijk tegen het gebruik van dit soort middelen op dagelijkse basis, gewoon afentoe eens tijdens het trainen, kan het een hulpmiddel zijn :19: .
maar personlijk geloof ik erin dat je gewenst gerag enrin en ongewenst gedrag eruit moet trainen.

Aan de andere kant, als dat haar helpt te voorkomen dat haar hond problemen krijgt of veroorzaakt, ze neemt in ieder geval een stuk verantwoordelijk heid :wink:

Baco is ooit eens aangevallen door een portugees waterhondje, en die deed dat regelmatig,bij allerlei honden vertelde de eigengaresse en wist me verder alleen maar te vertellen dat ze hem niet kon houden omdat ze last had van haar rug :roll:
nah als ze het kreng met een prikband bij zich had gehouden, dan had ze mijn zegen gehad :denken:
maar is een prikband dan beter dan een gentle leader want ik ben juist altijd van mening (geweest?) dat een gentle leader zowel voor de hond als baas toch veel prettiger is. want net zoals met een slipketting kan een hond met prikband ook trekken als ie maar echt wil. en zo`n brabander met van die spijkerpunten. . . ik moest echt even slikken toen ik dat zag :eek: dan denk ik wel waarom dat gebruiken als er nu halti`s en gentle leaders bestaan.
S@ndr@
Zeer actief

wat ik eigenlijk bedoel is dat wat werkt per hond scheelt , Ducain is goed te hanteren aan een slip, die kan ik daar goed mee corrigeren, de GL vind ie verschrikkelijk, ondanks trainen op acceptatie, en veel belonen :19: .
Baco wordt een draak aan de slip, die doet het veel beter aan de GL en heeft er ook geen moeite mee.
maar ik denk dat ze nu alweer een half jaar ongebruikt aan de muur hangen

ik heb ook een kennis op het dorp die heeft 2 bullen, en die wil ze samen uitlaten , en die heeft ze aan de prikslip dinges,(weet ik hoe je dat uischeld, het ziet er niet uit) ik ben er niet voor (zeg maar gerust ik ben er tegen :evil: ) , maar dat hebben ze haar op cursus over verteld, en zij doet dat.
en ze kan zo haar honden goed controleren, en ze vallen niemand lastig :19:
ik vind dat haar verantwoording, ik heb wel verteld wat ik ervan vond :mrgreen: en dan houd het voor mij op hoor,het is niet mijn werk mensen op te voeden, als er nog steeds dit soort cursussen bestaan :19:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 18 jul 2008 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief

ja, op zich kan ik me ook wel voorstellen dat niet alle honden het prettig vinden iets over de neus te hebben. en een GL geeft ook nog wat druk in de nek schijnt zo.(daar had ik idd nog niet bij stil gestaan.)
:ok:

en ik wil ook helemaal niemand verder veroordelen want idd gaat mij dat niet aan en is het ook de bedoeling dat ze anderen niet lastig vallen.
maar het kwam een beetje voor-oorlogs op me over nu er van die halti en GL dingen zijn. maar had er dus niet bij stil gestaan dat er honden zijn die niet graag dingen over de neus dragen.
dus weer bedankt voor dit inzicht :ok:
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Limanade »

onze honden lopen ook met een prikband.. het werkt ook zelf-corrigerend..
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: prikband en gentle leader.

Ongelezen bericht door malinois »

Emma schreef:was net via google op een ander forum terecht gekomen. daar liepen veel mensen met een prikband om de hond heen. omdat zij zelf de hond door al dan niet medische omstandigheden de hond niet konden houden. waarom gebruiken hun dan geen gentle leader??
als je die op een goede manier gebruikt hoef je helemaal niet meer aan de hond te trekken. dat mag ook niet. de hond wordt zelf gecorrigeerd door de leader. ipv met een prikband waar wel de nodige spanning op kan staan.
ik was even verbijsterd hierover dat er mensen zijn die de prikband beter dan een gentle leader vinden. of ben ik nou helemaal gek?? :denken:
ik zal ook eerder een prikband dan gentle leader gebruiken (en gebruik hem ook) simpelweg omdat de hond van een GL niks leert...
Van een prikker wel als je hem goed gebruikt en dan is er ook niets mis mee.
Daarnaast hou ik de nekjes van mn hond liever heel, halti, GL etc. brrr.. niks voor mij....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Thuis hebben ze allebei een follow me om. Ik vind het erg ontspannend lopen.

Op de training een prikker. Persoonlijk vind ik het erg fijn werken (veel gevoel mee). Ik kan echt niet met een slip overweg.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik heb Whooper in het begin noodgedwongen aan de GL gehad, als ik met twee honden liep. Het was nogal een losgeslagen projectiel. Ik vind het ondingen. Evenals slipketting en prikbanden komen er zowieso hier niet in.
Nekjes breken met een GL, dat gebeurt bij een flinke GR met stierennek niet snel, hoor. Het ligt ook aan de manier waarop je het gebruikt. Hou je aan de regels en er is niets mis mee. Een gevecht met het wennen aan de GL heb ik nooit met hem gehad. Ik vermoed dat hij er al eerder mee heeft gelopen. Dat een hond niets leert aan de GL, ben ik het niet mee eens. Het is een trainingshulpmiddel geen correctiemiddel om uiteindelijk je hond te leren te focussen en commando's op een rustige manier aan te leren. Zeker als je met twee honden loopt, waarvan de 1 compleet de weg kwijt was. Maar ik ben blij dat ik hem vrij snel heb door kunnen trainen naar de halsband.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Emma schreef:ik was even verbijsterd hierover dat er mensen zijn die de prikband beter dan een gentle leader vinden. of ben ik nou helemaal gek?? :denken:
mag ik vragen over welk ras honden je het nu hebt?

want ik vermoed al iets ...bij een stabij wordt dit zéker niet aangeraden :eek:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Nekjes breken met een GL, dat gebeurt bij een flinke GR met stierennek niet snel, hoor. Het ligt ook aan de manier waarop je het gebruikt.
breken zullen ze niet, maar ik hou er niet van als ze er in rennen met hun nek... dus ik zal ze alleen al om die reden nooit gebruiken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

malinois schreef:[
ik zal ook eerder een prikband dan gentle leader gebruiken (en gebruik hem ook) simpelweg omdat de hond van een GL niks leert...
Van een prikker wel als je hem goed gebruikt en dan is er ook niets mis mee.
Daarnaast hou ik de nekjes van mn hond liever heel, halti, GL etc. brrr.. niks voor mij....
denk dat onbekent onbemint maakt in dit geval,
als je er niet mee hebt gewerkt dan kun je er niet zo over oordelen.
ik hou niet van prikbanden, maar als het om wat voor reden dan ook nodig zou zijn, dan zou ik het tenminste wel proberen :19:
kan altijd nog beslissen dat mijn vooroordeel terecht was of niet :wink:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

malinois schreef:
Golden Stanley schreef:Nekjes breken met een GL, dat gebeurt bij een flinke GR met stierennek niet snel, hoor. Het ligt ook aan de manier waarop je het gebruikt.
breken zullen ze niet, maar ik hou er niet van als ze er in rennen met hun nek... dus ik zal ze alleen al om die reden nooit gebruiken
Dat gebeurt niet..........als je het goed gebruikt. :wink:
Ik zou om meerdere redenen nooit een prik of slipketting gebruiken. GL ook niet, hoor. Maar dat was toen echt even nodig.
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

De prikband is al jaren een verboden hulpmiddel in Nederland, dit omdat deze band ernstige schade kan toebrengen.
Afbeelding
De mensen die deze band toch gebruiken heb ik geen goed woord voor over.
Afbeelding
De gentle leader kan een goed hulpmiddel zijn, Een halster wordt gebruikt voor honden die naar alles kijken, behalve naar de baas. Vaak hebben ze het zo druk met hun omgeving dat ze de baas over straat of over het trainingsveld heen trekken. Zoals u weet, begint alle training met het contact maken met de hond. Door een gentle leader of halti te gebruiken, wordt de hond gedwongen naar de baas te kijken, waardoor contact kan worden gemaakt. De gentle leader is niet geschikt voor elk soort hond en een correct gebruik is ook hier belangrijk ter voorkoming van nekletsel
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

sundancekid schreef:De prikband is al jaren een verboden hulpmiddel in Nederland, dit omdat deze band ernstige schade kan toebrengen.
Afbeelding
De prikband is helemaal geen verboden hulpmiddel in Nederland, hij is hoogstens verboden bij bepaalde verenigingen.
Er is ook niets mis met verantwoord gebruik ervan.
Ik gebruik het ook tijdens de training, tijdens uitlaten zelden tot nooit, dan lopen ze gewoon aan een vaste band hier.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sundancekid schreef:De prikband is al jaren een verboden hulpmiddel in Nederland, dit omdat deze band ernstige schade kan toebrengen.
Afbeelding
Afbeelding
De gentle leader kan een goed hulpmiddel zijn, Een halster wordt gebruikt voor honden die naar alles kijken, behalve naar de baas. Vaak hebben ze het zo druk met hun omgeving dat ze de baas over straat of over het trainingsveld heen trekken. Zoals u weet, begint alle training met het contact maken met de hond. Door een gentle leader of halti te gebruiken, wordt de hond gedwongen naar de baas te kijken, waardoor contact kan worden gemaakt. De gentle leader is niet geschikt voor elk soort hond en een correct gebruik is ook hier belangrijk ter voorkoming van nekletsel
oeh sinds wanneer dan? want die zijn hier nog nooit verboden geweest hoor... :wink: Ook de TT is hier niet verboden. Wel in het buitenland maar ook daar worden ze gewoon gebruikt
En ik ben zo'n iemand... heel slecht dus blijkbaar :mrgreen:
Afbeelding
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

:N:
Laatst gewijzigd door mo op 27 jul 2008 00:51, 2 keer totaal gewijzigd.
sundancekid

lekker verder gebruiken zou ik zeggen die prikband. Uiteindelijk krijg je de hond wel onder de duim nietwaar !!
Triestig is het wel om je hond met zo,n marteltuig te moeten doen luisteren
einde discussie
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana loopt dus aan een pennenband zo nu en dan :19: Als pupzijnde trok ze de tering, door omstandigheden oa nooit geleerd vanwege dat het niet mocht. We hebben aan en GL gedacht, alleen stuiterde ze echt alle kanten op! Ik zie menig hond aan een GL lopen en die nekken die steeds dubbel klappen :N: echt, ik geloof niet dat dat ooit goed kan zijn! Ik zie meer nekken dubbelklappen, kale neuzen van een GL dan dat ik ooit maar iets van schade zag bij een hond met pennenband :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sundancekid schreef:lekker verder gebruiken zou ik zeggen die prikband. Uiteindelijk krijg je de hond wel onder de duim nietwaar !!
einde discussie
da's makkelijk einde discussie... alleen naar je eigen mening luisteren en niet naar anderen.... zolang je hem goed gebruikt is er niets aan de hand. En ja ik train tegenwoordig alleen nog maar met TT en niet meer met een prikker ben je nu gelukkiger? :cheer:
Ps. het zijn geen martelwerktuigen als je hem goed gebruikt maar ja... jij kent mij blijkbaar en je weet hoe ik dergelijke HULPMIDDELEN gebruik :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef: Ik zie meer nekken dubbelklappen, kale neuzen van een GL dan dat ik ooit maar iets van schade zag bij een hond met pennenband :19:
juist en dat bedoel ik dus ook...
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

sundancekid schreef:lekker verder gebruiken zou ik zeggen die prikband. Uiteindelijk krijg je de hond wel onder de duim nietwaar !!
einde discussie
En dat is een GL niet?? Heb jij nooit een labrador of golden aan zo een ding gezien? Hond wil rechtdoor en huppa daar gaat weer de nek dubbel :19: Kale neuzen door het scheuren ervan. Alsof een GL zo heilig is
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Beiden kunnen een goed hulpmiddel zijn en zelf gebruik ik tijdens het fietsen ook een GL.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
S@ndr@
Zeer actief

En dat is een GL niet?? Heb jij nooit een labrador of golden aan zo een ding gezien? Hond wil rechtdoor en huppa daar gaat weer de nek dubbel :19: Kale neuzen door het scheuren ervan. Alsof een GL zo heilig is
dat is dus duidelijk fout gebruik, ik heb mijn honden nooit met een dubbele nek gezien hoor, zoals met alles is er een goede manier en een nietzo goede manier :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:
dat is dus duidelijk fout gebruik, ik heb mijn honden nooit met een dubbele nek gezien hoor, zoals met alles is er een goede manier en een nietzo goede manier :roll:
dat snap ik maar ik wil het risico daarom niet nemen... ik ken mn honden die willen weleens zo wegschieten, in een prikker lopen ze in en klaar, doen ze het gelijk ook niet weer...doen ze dat bij zo iets heb je een nekblessure als je niet uitkijkt...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dat scheelt natuurlijk ook, :wink: jouw honden staan behoorllijk hoor in hun driften,

die van mij kun je vergelijken met koudbloedige trekpaarden :smile:
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

malinois schreef:
S@ndr@ schreef:
dat snap ik maar ik wil het risico daarom niet nemen... ik ken mn honden die willen weleens zo wegschieten, in een prikker lopen ze in en klaar, doen ze het gelijk ook niet weer...doen ze dat bij zo iets heb je een nekblessure als je niet uitkijkt...
Helaas denken die van mij er thuis anders over, die lopen rustig een paar keer in de pennenband :denken: , op het trainingsveld nooit.

Thuis lopen ze aan een soort GL, en ze krijgen nooit de volle riem. Stel ze zien wat, rennen er achteraan, en dan hangen ze in de GL met alle gevolgen van dien :N:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
sundancekid

malinois schreef:
einde discussie
da's makkelijk einde discussie... alleen naar je eigen mening luisteren en niet naar anderen.... zolang je hem goed gebruikt is er niets aan de hand. En ja ik train tegenwoordig alleen nog maar met TT en niet meer met een prikker ben je nu gelukkiger? :cheer:
Ps. het zijn geen martelwerktuigen als je hem goed gebruikt maar ja... jij kent mij blijkbaar en je weet hoe ik dergelijke HULPMIDDELEN gebruik :ok:
vreemd dat ik die ondingen zoals prikband en teletakt nooit nodig heb gehad, zal wel aan mij liggen waarschijnlijk. Het enige nadeel is, dat ik er een jaar langer over doe om mijn hond naar de keuring te brengen, maar daar zit ik niet mee. :wink:

Gelukkig was ik al hoor :mrgreen:
Laatst gewijzigd door sundancekid op 19 jul 2008 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Freggel16 schreef:
malinois schreef:
S@ndr@ schreef:
Helaas denken die van mij er thuis anders over, die lopen rustig een paar keer in de pennenband :denken: , op het trainingsveld nooit.

Thuis lopen ze aan een soort GL, en ze krijgen nooit de volle riem. Stel ze zien wat, rennen er achteraan, en dan hangen ze in de GL met alle gevolgen van dien :N:
ze lopen, als ze aangelijnd zijn, altijd aan een flexi aangezien ze anders helemaal niets doen... Over het algemeen lopen ze los dus dan is het sowieso niet van toepassing... maar dan krijg je dus idd. het laatste wat je er neerzet en dat risico neem ik liever niet... overigens lopen ze dan niet allemaal aan de prikker. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sundancekid schreef:
malinois schreef:
einde discussie
vreemd dat ik die ondingen nooit nodig heb gehad, zal wel aan mij liggen waarschijnlijk. Het enige nadeel is, dat ik er een jaar langer over doe om mijn hond naar de keuring te brengen, maar daar zit ik niet mee.
Gelukkig was ik al hoor :mrgreen:
ik hoef geen honden naar keuringen te brengen... ik doe examen wanneer mijn honden en ik daar aan toe zijn. :ok: is niet leeftijd gebonden dus. Ik heb net met mijn oudste reu IPO III gehaald en die is al 4 geweest dit itt mijn jongste reu die net 2 geweest is en al zn IPO II heeft gehaald en eventueel eind van het jaar op kan voor III....
Het ligt dus puur aan de hond, niet aan de snelheid.
Ik vind het dus geen ondingen... als je ze maar goed gebruikt...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”